Hi allemaal,
Net terug van 3 weken vakantie in Noord-Spanje met de motor en de camper! (zie foto).
Hij deed het goed, tot aan de laatste dag...
Om het duidelijk te maken wat mijn probleem is begin ik van vooraf aan:
Een jaar terug heb ik in Duitsland een Africa Twin RD04 gekocht. Hij had 12 jaar stil gestaan. Roest in de tank, carburateurs vergomd, het hele pakket.
Ook het oplaadsyssteem werkte niet meer goed. De gele draden van de dynamo gaven elk minder dan 10 volt aan. Die heb ik toen vervangen. Daarna niet opnieuw de waardes gemeten. Nieuwe spanningsregelaar en accu er op. En sindsdien 3000 zorgeloze kilometers gemaakt.
Tot aan deze week. De accu is helemaal leeg (<10volt) en de motor start niet.
Als de motor meet de accu 14.4 volt, alleen hij laad niet voldoende bij. Het vermogen is waarschijnlijk te laag.
De gele draden uit de dynamo geven 8, 2 en 2 volt wisselspanning... Hier lijkt het mis te gaan, want dit hoort tussen de 50 en 70 te zitten.
Erg vreemd, want de dyamo is vorig jaar vervangen... Hij heeft nu eigenlijk precies dezelfde problemen als de problemen die de motor had toen ik de motor importeerde, alleen is de dynamo, spanningsregelaar en accu nu nieuw.
Ik heb de dynamo doorgemeten en die lijkt nog in orde. Hij geeft 0.6 ohms op de gele draden. Spanningsregelaar lijkt ook oke, omdat hij 14.4 geeft over de accu als de motor loopt.
Ik kan zelf alleen bedenken dat er misschien wat aan de hand is met de magneten in het vliegwiel/rotor, en dat hij daardoor misschien niet de juiste waardes produceert. Wat denken jullie? Hebben jullie toevallig nog andere ideeen wat er aan de hand kan zijn?