Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)

19 apr 2025 20:19 #1 door Thij Steeghs
Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991) werd gestart door Thij Steeghs
Hi allemaal,

Net terug van 3 weken vakantie in Noord-Spanje met de motor en de camper! (zie foto).
Hij deed het goed, tot aan de laatste dag...

Om het duidelijk te maken wat mijn probleem is begin ik van vooraf aan:

Een jaar terug heb ik in Duitsland een Africa Twin RD04 gekocht. Hij had 12 jaar stil gestaan. Roest in de tank, carburateurs vergomd, het hele pakket.
Ook het oplaadsyssteem werkte niet meer goed. De gele draden van de dynamo gaven elk minder dan 10 volt aan. Die heb ik toen vervangen. Daarna niet opnieuw de waardes gemeten. Nieuwe spanningsregelaar en accu er op. En sindsdien 3000 zorgeloze kilometers gemaakt.

Tot aan deze week. De accu is helemaal leeg (<10volt) en de motor start niet.

Als de motor meet de accu 14.4 volt, alleen hij laad niet voldoende bij. Het vermogen is waarschijnlijk te laag.
De gele draden uit de dynamo geven 8, 2 en 2 volt wisselspanning... Hier lijkt het mis te gaan, want dit hoort tussen de 50 en 70 te zitten.
Erg vreemd, want de dyamo is vorig jaar vervangen... Hij heeft nu eigenlijk precies dezelfde problemen als de problemen die de motor had toen ik de motor importeerde, alleen is de dynamo, spanningsregelaar en accu nu nieuw.

Ik heb de dynamo doorgemeten en die lijkt nog in orde. Hij geeft 0.6 ohms op de gele draden. Spanningsregelaar lijkt ook oke, omdat hij 14.4 geeft over de accu als de motor loopt.

Ik kan zelf alleen bedenken dat er misschien wat aan de hand is met de magneten in het vliegwiel/rotor, en dat hij daardoor misschien niet de juiste waardes produceert. Wat denken jullie? Hebben jullie toevallig nog andere ideeen wat er aan de hand kan zijn?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2025 10:39 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)
Er zit een inconsistentie in jouw door gegeven waardes.
Als de dynamo te weinig zou geven, dan kan de spanningsregelaar daar niet meer van maken !!!! Dus kun je nooit op de 14,4 volt laadspanning uitkomen.

NOTE: alle metingen dienen bij ca. 5.000 tpm gedaan te worden !!

Een laadspanning van 14,4 volt is prima. Maar als je dan nog steeds accu problemen hebt, dan is jouw accu overleden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

20 apr 2025 12:38 #3 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)
Bedankt voor je reactie!

Ik ga van de week het nog een keer doormeten met een andere multimeter.
Alsnog ben ik vrij zeker van de metingen... Ik heb ze gemeten met een Fluke multimeter met een man die vroeger machines ontwikkelde voor Philips er naast.

Hij bevestigde ook dat de wisselspanning erg laag was. Hij vroeg zich af hoe de laadspanning alsnog 14.4 volt is, maar hij wist niet hoe een spanningsregelaar werkte. Hij vertelde dat er ook circuits bestaan die een lage voltage omzetten naar een hoger voltage en dat een spanningsregelaar dat misschien doet.

Desondanks meteen een nieuwe (gel) accu besteld. De huidige is sowieso aan gort.

Ik zal een update geven!

20 apr 2025 13:39 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)
Een spanningsregelaar vlakt altijd af en werkt niet als een transformator die van een lage spanning een hogere spanning kan maken.
Dat zijn twee volledig verschillende functies die je op een motorfiets nooit samen zal tegenkomen in een SR.

22 apr 2025 20:56 #5 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)
Je mist1 fase, ws breuk in 1 draad. De dynamo is 3 fase dynamo wisselspanning.
Bij kleine belasting kan hij het mss nog bolwerken. Maar niet bij veel vermogen.

14 mei 2025 16:35 #6 door Thij Steeghs
Beantwoord door Thij Steeghs in topic Oplaad probleem Africa Twin RD04 (XRV750M 1991)
Ben ik weer met een update!

Het oplaadprobleem is verholpen. Wanneer de dynamo aangesloten zat aan de spanningsregelaar lukte het niet goed om de wisselspanning te meten. Dan gaf hij of hele lage waardes, of geen waardes.

Daarna heb ik de dynamo losgehaald, motor aangezet en over de gele draden de spanning gemeten... Stationair gaf hij om en nabij de 18 volt aan en bij 4-5000 toeren rond de 60 volt. Mooie waardes! Over de accu heen meet ik tussen de 13.6 en 14.4 volt afhankelijk van het toerental.

Naast een nieuwe accu gelijk maar nieuwe olie en een filtertje erin gezet. Had ie wel verdiend!
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden