Voorwiel vervangen of niet?

15 mrt 2010 22:35 #1 door Eriknieuwenhuisen
Voorwiel vervangen of niet? werd gestart door Eriknieuwenhuisen
Dag mensen,

Ik zit met het volgende:
Nieuwe remschijven en blokken gemonteerd en dan blijkt het geheel vast te lopen.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat mijn remschijf (links voor) niet netjes aanligt op de naaf. Op 1 punt zit er een spleet van 0,5-1 mm. Motor moet vast een keer een klap hebben gehad. Als je dan de bouten van de remschijf aandraait  trekt de schijf erg krom. Probleem is dus dat de spleet wig-vormig is en een sluitring niet lekker werkt.
En dan verder kijken: Blijkt dat ook de velg zelf ook een zichtbare uitwijking heeft (axiaal). En vervolgens dat de band een platte kant heeft.

Dus. naaf, velg en band zijn niet top. Moet je dit willen oplossen of gewoon nieuw wiel kopen?

Ben benieuwd naar jullie ervaring (spaken, vlakdraaien, etc)

Groet,
Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2010 22:48 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorwiel vervangen of niet?
Als de naaf verder goed is (dus niet van binnen beschadigd of uitgelopen) dan kun je volgens mij eenvoudig weg de bevestigingspunten van de remschijf bijschaven zodat de remschijf er weer vlak op komt. (of die wigvorm weg schaven en een ringetje er tussen)

De afwijking in het wiel kan met herspaken normaliter opgelost worden. Bekijk gewoon je velg zelf even heel goed. Als die al behoorlijke roest/rot plekken heeft, kun je gewoon overwegen om er dan een excell velg op te zetten.

Band is gewoon een slijtage ding en wordt zowiezo regelmatig vervangen.

Maar vraagje..., heb je meteen nieuwe remolie gevult ? Of heb je alleen de blokken vervangen. Als je alleen de blokken vervangen hebt, kan het misschien zijn dat je olie reservoir misschien ook gewoon veel te vol zit. (Vanwege bijvullen bij afgesleten remblokken)
En een korte remrevisie is misschien ook al oplossing van het euvel.

Suc7.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2010 07:52 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Voorwiel vervangen of niet?
als je wiel niet goed meer is: er komen zo nu en dan tweedehands wielen langs, 125-175 euro ofzo.
Herspaken bij Haan Wheels: 75 euro voor de spaken (RVS), 40 euro voor de arbeid.  Echt vakwerk. (Mirjam d'r moetor gaat er dit jaar ook naartoe.....)
Excel-velg is inderdaad prachtig, en nog best betaalbaar... (al blijft het duur spul)

Eventueel heb ik nog wel remschijven liggen voor je, 100% recht: kun je ff monteren om te kijken. Desnoods rijd je er een tijdje mee rond. (zitten op de 3,5-3,6 mm, dus zijn eigenlijk versleten... maar nog prima bruikbaar)

Is deze motor niet van een clublid geweest? Zo ja, wellicht kan die melden wat er loos is/was? Best een dure motor geweest achteraf voor Erik vrees ik :-S.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2010 17:35 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorwiel vervangen of niet?
Hey erik,

Kijk inderdaad eerst of je reservoirtje bij de hendel niet te vol zit en of de remzuigertjes goed gangbaar zijn.

Probeer daarna eerst eens uit te vissen of het euvel zit in de gemonteerde remschijf (deze op een vlakke plaat leggen bijvoorbeeld) of dat er iets met flens op de naaf niet goed is.

Maar goed als je velg ook niet honderd is, kun je ook een ander wiel overwegen: twee vliegen in één klap dan toch?

Suc6, Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2010 21:28 #5 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Voorwiel vervangen of niet?
Bel me ff, kom ff langswaaien met dat ding.
Zetten we een schijf van mij erop, die zijn 100% zeker recht, en kijken we er ff naar.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2010 00:12 - 17 mrt 2010 00:20 #6 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Voorwiel vervangen of niet?
Ben bang dat je voorganger een keer heeft geprobeerd weg te rijden met een schijfremslot in z'n wiel..  :-\  Hierdoor kan één van de schijfbevestigingen krom raken.
De enige manier om dit netjes op te lossen is de schijfbevestigingspunten iets afdraaien zodat ze weer mooi in lijn staan, de schijf komt dan een fractie naar binnen maar dat kan de klauw wel opvangen.
Hiervoor zal wel de naaf uit het wiel moeten en dan nog heb je een redelijk grote draaibank nodig (of een hele grote draaibank waar je hele wiel in kan). Klusje zelf stel dus niet veel voor als je maar het juiste gereedschap hebt..

Edit; lees net dat je velg ook niet jofel meer is. Ik zou óf de naaf eruit knippen, naaf in de draaibank en bewerken en dan richting Schijndel (Haan Wheels) om een andere/nieuwe velg in te spaken, óf zoeken naar een ander wiel en hopen dat die wel op alle punten goed is  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2010 23:50 #7 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Voorwiel vervangen of niet?
Ik heb helaas ervaring met jou probleem. Waar je mee moet beginnen is controleren of de remblokken vlak op de schijf liggen. Liggen ze aan de buitenkant wel en aan de binnenkant niet (kan ook anders om maar dan heb je een ander probleem) dan is je remklauw ontzet. De drie "vingers" staan naar buiten gebogen waardoor alleen de buitenkant van de schijf contact maakt met je remblok.
Het enige wat je kunt doen is vervangen....... ik heb 2 remklauwen liggen als je een bedrijf weet te vinden die de remklauwen kan richten en freesen.
Wat verder belangrijk ik aan je voorwiel is de stijfheid van de velg ten opzichte van het hart. Als door bijv. oxidatie de spaken niet meer voldoende stijheid kunnen bieden is vervangen van de velg zeer aan te raden...... heb net een velg bij Ad Mies laten monteren en dat is een wereld van verschil in handeling kan ik je vertellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2010 18:05 #8 door Eriknieuwenhuisen
Beantwoord door Eriknieuwenhuisen in topic Voorwiel vervangen of niet?
Dag Mensen,

De motor rijdt weer. Het was even sleutelen, maar het resultaat mag er wezen. (zie foto's)
Voor de geinteresseerden, hier een korte opsomming van de meest interessante werkzaamheden:

1) Brandstofpomp gereviseerd met hulp van Daan.
2) Remklauw vervangen.
3) Remklauw op freesbank iets afgevlakt bij connectie met banjobout.
4) Nieuwe remschijven, blokken en hier en daar geleide pennen.
5) Alle rem spullen schoongemaakt en vervangen (bussen, ringen etc)
6) Speling in Naaf opgevangen met op maat gemaakt wig vormige ring.
7) en nog een heleboel kleine zaken.......

Goed, hij rijdt weer en bijna evenzo belangrijk, hij remt weer :-)
Nu op naar de off road training.
Op de een of andere manier schiet alles in de error als ik een foto bijvoeg, dus die komen nog een keer..
Dank voor ieders hulp,

Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2010 18:11 #9 door Eriknieuwenhuisen
Beantwoord door Eriknieuwenhuisen in topic Voorwiel vervangen of niet?
En hier de foto's
Gr,
Erik
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden