enkel starten in neutraal ???

06 apr 2010 23:10 #1 door ninety
enkel starten in neutraal ??? werd gestart door ninety
Mijn AT van 1994 start enkel als ze in neutraal staat, koppeling in of niet maakt geen verschil. Is dit normaal?

Ik moest gisteren namelijk een heel stuk ploeteren door de blubber, maar halverwege liet ik ze afslaan. Ik kon geen cm voor of achteruit bewegen en daardoor kon ik de neutraal niet vinden en dus ook niet opnieuw starten. Best vervelend.

Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2010 23:27 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic enkel starten in neutraal ???
Mogelijk hapert de microswitch van de koppelingshendel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 08:11 #3 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic enkel starten in neutraal ???

Mijn AT van 1994 start enkel als ze in neutraal staat, koppeling in of niet maakt geen verschil. Is dit normaal?

Ik moest gisteren namelijk een heel stuk ploeteren door de blubber, maar halverwege liet ik ze afslaan. Ik kon geen cm voor of achteruit bewegen en daardoor kon ik de neutraal niet vinden en dus ook niet opnieuw starten. Best vervelend.

Simon


Simon,

Ik heb precies hetzelfde probleem. 't is niet normaal iig. Met de koppelingshandel ingeknepen moet hij gewoon in de versnelling kunnen starten, uiteraard icm een ingeklapte zijstandaard.
Heb bij mij de boel ook al een doorgemeten maar tot op heden niets gevonden aan kapotte schakelaars. Misschien toch ergens en draad breuk.

Er loopt een "kringetje" tussen vrijstandschakelaar/koppelingshandelschakelaar / zijstandaardschakelaar. Maar ik heb hem ook nog niet door.

Idd uiters vervelend dat je perse in de neutraal moet starten, wanneer je motor onverhoopt afslaat. ( offroad/wegrijden)

Eens horen of hier nog suggesties zijn, lift ik mooi ff mee :) 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 08:22 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic enkel starten in neutraal ???
in Haynes staan prachtige draadboompjes uitgetekend; kun je mooi zien hoe dat kringetje loopt!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 09:00 #5 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic enkel starten in neutraal ???

in Haynes staan prachtige draadboompjes uitgetekend; kun je mooi zien hoe dat kringetje loopt!


AHUM,  boek heb ik maar die schema's moet je wel snappen :(

Maar hoor ik hier een aanbod ????

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 21:10 #6 door ninety
Beantwoord door ninety in topic enkel starten in neutraal ???
OK, bij deze alvast bedankt om mijn vermoeden te bevestigen dat het niet altijd zo geweest is. Ik meende mij inderdaad te herinneren dat ze vroeger wel startte met koppelingshendel in.

Nu de oorzaak nog vinden.


Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 21:26 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic enkel starten in neutraal ???
Misschien klets ik nu, maar:

1) Als je vrijstandlampje brandt, is dat oke. Als die schakelaar namelijk defect is (wel vrij, maar geen lampje), kun je alleen maar starten met koppeling in (standaard ingeklapt).

2) De zijstandaardschakelaar kun je gewoon afkoppelen (stekker los). Als die defect zou zijn, moet je hem zo wel in de versnelling kunnen starten met de koppeling in.

3) In situatie 2) én 3) en dan nog niks, dan is je koppelings microswitch defect.

Of je hebt een kabelbreuk. Die moet je dan zoeken in de kabel vanaf de kopp.switch. Want ik denk dat je wel een vrijstandlampje hebt toch? En in de test had je je zijstandaardstekkertje losgegooid. Dusss...

Even testje doen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 21:42 #8 door Pim
Beantwoord door Pim in topic enkel starten in neutraal ???

Mijn AT van 1994 start enkel als ze in neutraal staat, koppeling in of niet maakt geen verschil. Is dit normaal?


Ik heb een soort gelijk probleem met mijn TA '98. Die wil soms ook alleen maar starten in z'n vrij. Dit gebeurt (gelukkig) niet altijd maar vaak als het erg vochtig is (regen e.d.). Als ik 'm start z'n vrije versnelling wil de motor ook vaak nog afslaan wanneer ik 'm in z'n 1 zet...(?)
Ik heb de zijstandaardschakelaar tijdje terug uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt. Daar kan 't volgens mij niet aan liggen.

Ik heb zelf ook nog geen oplossing maar zou 't iets met vocht en vuil op/in/rond een andere schakelaar te maken kunnen hebben misschien?

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 21:46 #9 door Pim
Beantwoord door Pim in topic enkel starten in neutraal ???
@ Brombeer:
Ik weet niet hoe het zit bij ninety maar bij mij werkt zowel het vrijstandlampje als de zijstandaardschakelaar.

Mischien die koppelings microswitch... maar is mijn inziens niet kapot omdat t niet altijd (maar soms) starten in z'n vrij is.

Waar zit die switch op de motor?  :angel: Dan moet ik `m toch eens opzoeken en schoonmaken wellicht?

TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2010 22:49 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic enkel starten in neutraal ???

Waar zit die switch op de motor? 


Hij zit in je koppelingshendel geschroefd: je kunt de draadjes zo zien zitten.

Even algemeen: systemen op een moderne motor werken op 12V gelijkspanning. Een plus (+) en een min (-) dus. Doorgaans zijn alle plussen direkt aangesloten op een systeem, en wordt de min geschakeld. Bijvoorbeeld, op je koplampen staat altijd spanning als je je contact aanzet, ook al staan ze niet aan. Ze gaan aan door de schakelaar op je stuur en die zet de min erop. Ander voorbeeld: als je de voorrem niet gebruikt, is het remlicht uit. Er staat altijd plus-spanning op de remlamp. De min loopt naar de remhendel. Daar zit een microswitch met een palletje welke het contact bedient. Als je de rem niet gebruikt is die ingedrukt door de hendel (min-contact is onderbroken). Als je remt, komt het palletje naar buiten en wordt het min-contact hersteld en de stroom gaat lopen: voilá, een remlicht! Kortom, alle minnen worden door schakelaars onderbroken.

Dat geldt voor de ontsteking ook. Er zitten in dat circuit 4 onderbrekers! Ze schakelen allemaal een min. Er moet tenminste één 'min' contact maken, anders start de motor niet. De bekendste onderbreker (die ook wel eens problemen geeft omdattie 'uit' staat) is die bij je gashendel. De zgn. 'killswitsch'. Het enige wat die doet als je hem bedient, is de min 'in-' dan wel 'uit'schakelen, ofwel de stroomkring sluiten dan wel onderbreken.

De andere drie, weliswaar in andere vorm, maar met hetzelfde principe, zijn de schakelaar aan je zijstandaard, die in de koppelingshendel en de vrijstandschakelaar. Die van de standaard en de vrijstand hebben een dash-controle-lampje. Allemaal onderbreken ze de min en dus de stroomkring van de ontsteking.

Als je vrijstand brandt kun je altijd starten. Lampje betekent bij deze: stroomkring gesloten. Ook al staat de standaard uit (stroomkring onderbroken). De vrijstand geeft al min en dat is genoeg. NB: de vrijstandschakelaar is een sleepcontact en kan verslijten. Dan heb je geen vrijstandlampje meer (en is de min onderbroken). Je kunt dan nog wel starten, maar alleen met de koppeling ingetrokken.

Staat hij in versnelling, is er van de vrijstandschakelaar geen min en is de stroomkring open. Maar er zit een microswitch in de koppelingshendel en als je die in dat geval intrekt, schakelt die de min en maakt zo de stroomkring alsnog gesloten zodat je kunt starten.

De schakelaar op de zijstandaard zit dacht ik op de CDI (nu moet ik in mn boek gaan kijken maar het is al laat) en bij geen vrijstand gooit die de CDI uit als je de standaard uit hebt staan (maar daar wil ik vanaf wezen, is ook niet belangrijk op zich).

Je moet het dus zoeken in één van die vier ontstekingsonderbrekers. De killswitch bij je gashendel is het niet, en je vrijstand ook niet. Blijven je koppelingshendel en je zijstandaard over. Als je van de zijstandaard de stekker lostrekt en je kunt ineens wel in de versnelling starten, dan is die defect. Mocht dat niks uitmaken, dan is mogelijk de microswitch in de koppelingshendel de boosdoener. Als je hem eruit haallt, kun je hem gewoon doormeten met een multimeter (liefst met 'piep'-stand) op de aansluitingen: ingedrukt = geen stroomkring, in rust = wel stroomkring.

Probeer het hierboven systeem te doorgronden en probeer stapsgewijs iets uit. Doe steeds één testje tegelijk zodat je ook alleen het resultaat van die test apart kunt beoordelen.

Succes! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2010 00:07 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic enkel starten in neutraal ???
Mooie presentatie brom ;)

Maar weet je ook WAAROM de min wordt geschakeld?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2010 21:49 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic enkel starten in neutraal ???

Maar weet je ook WAAROM de min wordt geschakeld?


Fijn dat je me even wakker maakt PMF!

In bovenstaand verhaal is plus uiteraard geschakeld. Min is gewoon aan massa. (in heel oude systemen kan dit omgekeerd zijn). Maar het maakt voor het verhaal verder niet uit. De schakelaars waar het om gaat verbreken een circuit, in dit geval de ontsteking.

Zowel de kopp. schakelaar, vrijstandschakelaar en standaardschakelaar worden geregeld door de CDI. Afhankelijk van de combinatie die is gekozen, is het ontstekingscircuit onderbroken, of niet.

Als er in 1 van die schakelaars slechte contacten ontstaan kan je startproblemen krijgen. De meest vervelende (want je staat gelijk stil) is die van de zijstandaard, of de killswitch bij de gashendel.

Grtz, later.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2010 00:48 #13 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic enkel starten in neutraal ???
In zwakstroomgevallen wordt gewoonlijk de PLUS geschakeld. In stroomkringen die wat meer vermogen transporteren, zoals verlichting, wordt vaak de MIN geschakeld. Waarom? Elektrische stroom bestaat uit elektronen. Deze zijn negatief geladen deeltjes. De fysieke stroom van elektronen gaat van MIN naar PLUS. Niet te verwarren met de elektrische stroom, deze gaat gewoon van PLUS naar MIN. Feitelijk is elektrische stroom van PLUS naar MIN een "gatenstroom".

Korte uitleg hier ->>  nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_stroom

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2010 16:54 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic enkel starten in neutraal ???
Waarom gaan we eigenlijk off-topic? Naja, goed.

Maar...... jij hebt nu zelf nog niet uitgelegd waarom die min word geschakeld....

Misschien omdat dan de minste warmteoverdracht plaats vind..? Warmteoverdracht in de zin van vonkoverslag vlak voor het contact daadwerkelijk wordt gemaakt? En dan met name in DC systemen toch? AC maakt niet uit toch? Nja ik ben dr zelf verder niet zo in thuis.

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2010 17:17 - 09 apr 2010 18:29 #15 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic enkel starten in neutraal ???

Waarom gaan we eigenlijk off-topic? Naja, goed.


Ik noem het maar een soort van .......  ;) , we hebben het over een "simpele motorfiets installatie/schakeling" ( die ik ff niet snap)  en niet over een kernenergiecentrale.
Feit is dat er ergens een "kink in de kabel" zit en heb dan meer aan een praktische/pragmatische oplossing dan elektronenleer  ;D 
Maarrrrrrrrrrrrr...  een stukje theorie kan natuurlijk nooit kwaad  :angel:

Maar thanks Brombeer voor de uitvoerige verhandeling ga eens aan de gang met een voltmeter en wat stukkies stroomdraad om de boel te by-passen/overbruggen  om kabelbreuk in de kabelboom ook uit te
sluiten. Heppie van die mooie testsetjes voor met een batt en lampie :)

Puzzelen dus ! 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.099 seconden