problemen met led knipperlichten aansluiten

12 apr 2010 19:12 #1 door Fred.C
hallo mensen, ik heb mijn eigen een mooi setje spiegelknipperlichten gekocht en wilde ze aansluiten. naardat ik dit gedaan had heb ik een probleem. op het moment dat ik links of rechts bedien gaan alletwee de knipperlichten knipperen heb alles losgehaald en met meten ben ik erachter gekomen dat zowel links als rechts de signaal over allertwee de draden komen dus geen apparte links en rechts meer......iemand een idee? het gaat over een rd04

Alvast bedankt gr Fred

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2010 21:37 #2 door beegie
Beantwoord door beegie in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Dit komt doordat de beide plus signalen bij elkaar komen bij het knipperlicht indicator lampje en dat de spiegel knipperlichten waarschijnlijk led lampjes zijn.
Dit is met een diode wel op te lossen.
In het bedrading schema is dit duidelijk te zien waarom dit gebeurd.
Heb je geen schema laat maar weten dan scan ik hem wel even.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 07:26 #3 door Fred.C
Beantwoord door Fred.C in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Dank je wel voor je reactie,

Is dit probleem opgelost als ik er nog een weerstand over heen zet? dit is nodig om de freqentie weer goed te krijgen....of moet ik dan alsnog de diodes plaatsen? heb zo ff geen schema bij de hand daarom die vraag...

Groetjes Fred

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 08:12 #4 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic problemen met led knipperlichten aansluiten

Dank je wel voor je reactie,

Is dit probleem opgelost als ik er nog een weerstand over heen zet? dit is nodig om de freqentie weer goed te krijgen....of moet ik dan alsnog de diodes plaatsen? heb zo ff geen schema bij de hand daarom die vraag...

Groetjes Fred


Nu ben ik geen elektronica expert :(  maar een weerstand is toch wel wat anders dan een diode, dat weet ik dan weer wel :) 
Diode zorgt voor éénrichtingsverkeer in je stroomdraadje :)


Beegie bied je een schema aan waarin alles door hem is ingetekend, dau wanneer je hem vriendelijk verzoekt gaat hij je vast helpen !

Succes

PS WAT voor lampies heb je op je spieldels geplakt ?

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 15:26 #5 door Fred.C
Beantwoord door Fred.C in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Ja dat snapte ik wel..........dat diodes en weerstanden niet gelijk zijn de diodes voorkomen dat de voeding retour gaat naar de andere lamp.....maar ik heb een weerstandbox om over de bedrading te zetten om de freqeuntie weer goed te krijgen (goedkopere alternatief voor de duure electronische relai) heb trouwens geen led op de spiegels geplakt maar gewoon hele mooie (met goed zicht) spiegels besteld met knippers erin van 1,7 watt dus erg duidelijk ! als de motor klaar is zet ik wat foto's hier heb veel nieuwe dingen geprobeerd met de motor o.a Green open air filter die mooi uit de linker zijkap komt etc etc,......en b.v de frontkap met poliyester aangevallen en de uitkomst mag er zijn! de zijkappen aangepast voor veel extra koeling de achterzijde kompleet opgehoogt en met leds gemaakt (incl 3de remlicht) dus erg appart allemaal en dan nog te spreken over de kleur.....focus rs oranje...met metalic zwart ......dus genoeg om te zien straks.....hoop hem deze week klaar te krijgen.....naar 4 jaar....hahahaha gr Fred

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 15:37 #6 door Bono
Beantwoord door Bono in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Gaan we hem 6 mei "live" zien, Fred? Op de STO?  :))

Ik ben nou wel erg nieuwgierig  :P .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 15:37 #7 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Je lijkt me een "handige Harry"  ;D

Gaat vast goed komen met je knippers en schaar dit onder de spreekwoordelijk "laatste loodjes " ;)

Ben nieuwsgierig naar het eind resultaat, houd nog even vol ! 

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 20:15 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic problemen met led knipperlichten aansluiten

Gaan we hem 6 mei "live" zien, Fred? Op de STO?  :))

Ik ben nou wel erg nieuwgierig  :P .


Als ik dat onderschrift van Fred lees wordt ik ook wel nieuwsgierig. ;D
"Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!"

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 21:32 #9 door beegie
Beantwoord door beegie in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Dat met die weerstand zal misschien best nog wel eens kunnen werken. Stroom zoekt de weg van de minste weerstand, hij krijgt het stroom op de beide draden via dat ene indicator lampje, dit is een lampje van 3,4 watt . Normaal gesproken  krijgt dat lampje zijn massa via de normale knipperlicht 21 watt.
Als je nu de weerstand, tussen jou beide aan te sluiten knipperlichten, hoger zal zijn, dan de weerstand van die 21 watt lampje.
Zal het moeten werken, ik zal het gewoon proberen. En dat met die schema die ga ik later op de avond even scannen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2010 23:31 #10 door beegie
Beantwoord door beegie in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Ben even aan het puzzelen geweest, maar het worden er dus 2 diodes.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, volgens mij moet dit werken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2010 12:28 #11 door Fred.C
Beantwoord door Fred.C in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Helemaal duidelijk dat schema ff knippen/solderen,........is niet voor het eerst hahahaha bedankt voor je bijdrage zal proberen de motor voor begin mei af te krijgen.......(alleen de stickers zal voor die tijd niet lukken.....die staan nog in ontwerp fase....) :))

Groetjes Fred

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2010 16:51 - 14 apr 2010 17:01 #12 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Even alle reacties daargelaten, wat ik las over diodes etc is nonsens, want LEDs zijn al diodes.

Als je de LED knipperlichten in de juiste polariteit aansluit zouden ze gewoon normaal moeten werken. Hooguit moet je een hoog vermogen weerstand plaatsen om te voorkomen dat de knipperlichten te snel knipperen (de clignoteur denkt dat er een lampje kapot is omdat de LEDs veel minder vermogen afnemen), maar dat is eigenlijk alles.

Je doet er , in plaats van een hoog vermogen weerstand, er beter aan om een speciale clignoteur te kopen die voor LEDs bedoeld is.

Ik zelf heb een eigen clignoteur ontwikkeld en gebouwd, tezamen met zelfgemaakt led knipperlichten en achter/REM combilicht. Werkt al anderhalf jaar perfect. Heb er ook een spanningsregelaar ingebouwd zodat de LEDs niet kapot kunnen gaan door overspanning (Boordspanning kan pieken krijgen van 15V).

Even wat technische info over hoe de knipperlichten normaal geschakeld staan: +12V gaat naar clignoteur, van clignoteur naar de knipperlicht schakelaar op het stuur. Afhankelijk van de stand van de schakelaar wordt er òf stroom naar de twee linker knippers gestuurd, of naar de twee rechter knippers. De clignoteur gaat aan/uit knipperen aan de hand van de stroomsterkte die hij in de stroomkring meet. Uit-stand betekent 0 ampere, dus stoppen met knipperen, "hoge"stroomsterkte betekent alles OK en normale frequentie knipperen, stroomsterkte lager dan normaal betekent lampje kapot, dus snel knipperen.

Het feit dat alle knipperlichten gaan knipperen zodra je de schakelaar naar links of rechts duwt betekent dat er iets mis is in de stroomkring, met andere woorden dat de schakeling niet meer origineel is. Dat moet je dus als eerste nalopen en eventueel corrigeren! Zodra de schakeling weer is zoals in de honda schema's vermeld staat (en zoals ik beschreef), zullen LED knipperlichten gewoon hun werk normaal doen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2010 20:15 #13 door Fred.C
Beantwoord door Fred.C in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Bedankt voor je reactie, ja id de stroomkring is verre van orgineel gezien het feit dat achter een compleet ander unit zit met alleen maar leds (waar ook weer aparte schakelingen zijn gemaakt gezien de leds die ik gebruikt heb die zowel rem als stadlicht combineren (zwak en fel branden) en daartussen nog een derde remlicht die alleen maar in een stand mee mag branden) en voor ook alles verv. is door leds behalve een koplamp,........het rare is wel dat ik nadat ik een unit geplaatst heb voor de freqeuntie naar beneden te halen (weet ff de naam niet meer) alles weer normaal werkt en heb dus ook geen diodes geplaatst.....het eerdere verhaal van "de weg van de minste weerstand" was bij mij toch wel van toepassing,..........al met al ben ik blij dat alles gewoon weer werkt je ziet het als je zoveel veranderd hebt het soms ff niet meer hahahahaha.


Fred.C

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2010 20:46 #14 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
3e remlicht  ???
een motor heeft er zoiezo maar 1 of heb je een zijspan  ;)

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2010 10:20 #15 door Fred.C
Beantwoord door Fred.C in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Ja klinkt dat zo raar? derde remlicht? nee ik heb er daadwerkelijk 3.......de achterzijde is lange na van orgineel....en dus ook erg gaaf! vind ik dan......als je een  beetje oplet rijden er stadsbussen rond met ronde ledrings met daarin een knipperlicht......de nieuwe modellen dan....die heb ik ook gebruikt 2x.... te bestellen bij hella.....en daarboven de derde led remlicht....dus heb er echht iets anders van gemaakt......groetjes Fred

Aantal kilometers afgelopen 4 jaar,........1.....aantal sleuteluren......meer dan 250!! maar word wel mooi!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2010 11:56 #16 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
ik vroeg me af of er geen led knippers zijn die een weerstand hebben.
Dit probleem komt veel voor denk ik,, zou ook wel led knippers willen gebruiken , ze trillen niet meer kapot , en kunnen qua overspanning meer aan dan gewone gloeilampen ,, en de licht puls die ze geven is veel scherper dus meer contrast...

zou wel een setje willen ,,  misschien dat een scotâh zaakje ze wel heeft ,, moeten ze wel bestaan....

is zo'n electronisch relais duur ?
zou eigenlijk ook wel een knipper alarm installatie willen als je een keer langs de weg staat als er iets is...

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 10:11 #17 door olaf
Beantwoord door olaf in topic problemen met led knipperlichten aansluiten

ik vroeg me af of er geen led knippers zijn die een weerstand hebben.
Dit probleem komt veel voor denk ik,, zou ook wel led knippers willen gebruiken , ze trillen niet meer kapot , en kunnen qua overspanning meer aan dan gewone gloeilampen ,, en de licht puls die ze geven is veel scherper dus meer contrast...

zou wel een setje willen ,,  misschien dat een scotâh zaakje ze wel heeft ,, moeten ze wel bestaan....

is zo'n electronisch relais duur ?
zou eigenlijk ook wel een knipper alarm installatie willen als je een keer langs de weg staat als er iets is...

Kijk eens op louis.de , er staat ook ergens een uitleg bij met welke led's etc welk relais of weerstand je moet gebruiken .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2010 10:44 #18 door Peter
Beantwoord door Peter in topic problemen met led knipperlichten aansluiten

Ik heb er daadwerkelijk 3.......de achterzijde is lange na van orgineel


Gaarne een foto bijvoegen, dit klinkt wel héél bijzonder!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2010 00:20 - 24 apr 2010 00:24 #19 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic problemen met led knipperlichten aansluiten
Punt is dat er een weerstand parallel op de LED's geschakeld moet worden om het afgenomen vermogen omhoog te krikken.

Die weerstand moet een vermogen opnemen die zo groot is als het verschil tussen een origineel knipperlampje en de vervangende LED.

Stel dat een LED een kwart van het vermogen heeft van een knipperlampje. 75% van 21 is 15 Watt. Per knipperlicht heb je dus een weerstand nodig die 15Watt vermogen opneemt, en dat is behoorlijk veel. Die kleine weerstandjes die je op printplaten aantreft hebben een maximaal vermogen van 0,25 Watt! Dus ga maar na wat voor een joekel je nodig hebt.

Het beste is altijd nog een speciaal knipperrelais voor LED's aan te schaffen. Als je goed zoekt vind je wel exemplaren die niet duur zijn. Ik heb er zelf een ontworpen en gebouwd, niet om kosten te besparen maar gewoon omdat ik het leuk vind om iets in mekaar te brouwen wat helemaal mijn hersenkindje is. Bovendien heeft mijn knipperrelais twee extra features die je verder nergens tegenkomt: Spanningsregelaar om de LED's te beschermen tegen overspanning, en regelbare knippersnelheid.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden