Verschil toerental RD04 '90 en '92

27 apr 2010 10:39 #1 door Twinned
Verschil toerental RD04 '90 en '92 werd gestart door Twinned
Beste mensen,

Ben sinds een paar maanden de trotse bezitter van een mooie RD04. Heb hiervoor alleen XL 125 en andere kleine 1 pitters gereden en moet dus nog even wennen aan de power en rev´s van de twin. Nu maakt mijn twin in zijn 5 bij 120km p/u ongeveer 6000 rpm. Ik kreeg het idee alsof ik een zesde versnelling miste.

Afgelopen weekend kocht een vriend van mij een RD04 uit '92, deze heb ik proefgereden en merkte dat deze in z'n 5 op 120 km p/u rond de 5500 rpm zat. (t voelde ook rustiger maar dat kan misschien mijn eigen gevoel zijn..)  :(

Ligt dit aan de uitvoering, model, tandwielen, bandenmaat of misschien andere afstelling vd klokjes of bestaat dit niet en kijk/voel ik verkeerd?

Misschien stel ik me aan maar ik krijg het sinds zaterdag niet meer uit mijn hoofd...  ???

Groeten Jonne

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 10:44 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
Het enige wat ik me hierbij kan voorstellen is een andere tandwielverhouding. Ik heb ook een andere tandwielverhouding dan de originele. Maak minder touren, rijdt rustiger met hoge snelheden. Heb wel ingeleverd op kracht. (Ik weet nog niet wat ik met de volgende kettingset zal doen. Deze verhouding houden of terug naar origineel).

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 10:50 #3 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
Dank voor de snelle reactie!! Tandwielen, ok zoiets vermoedde ik al, maar is 6000 bij 120 hoog of is dat nog acceptabel? Zijn er standaard waarden bekend of verschillen deze teveel ivm variatie in de tandwielen etc?

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 11:19 #4 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=962.0

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=392.msg3387#msg3387

Dit zijn topics waar e.e.a. wordt besproken. Gebruik de "zoekfunctie" eens. Misschien kom je nog meer tegen. Het is mij niet bekend of er standaard waarden bekend zijn  :-\ . Wellicht dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 11:52 #5 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
Bedankt, ben nog niet zo thuis in de twin terminologie  :( , dan wordt zoeken lastig maar heb veel goede dingen gelezen en ben er wat geruster op, ga misschien dan ooit bij de ketting wissel voor een groter voortandwiel.

gr
Jonne

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 13:56 #6 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
Hey jonne,


Je bevindingen kloppen als een bus!

bij de laatste ketting/tandwiel wissel heb ik er achter een kleiner tandwiel op gezet. Na overleg met Ad.
Daarom rijd hij wat rustiger op kruissnelheid. Nadeel kan zijn (heb ik zelf niet ondervonden) dat hij in lage toeren wat bokkerig kan worden zoals file rijden.

Mooi dat de twin veilig in het oosten is aangekomen :D


gr. Rogier


Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 16:24 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
De juiste tandwielverhouding voor een 92er is 16-46, maar let op de orginele bandenmaat maakt ook verschil, en dit is bij een 92er  130-90-17. Omdat de maat 90 niet meer zo goed te krijgen is wordt er vaak een 130-80-17 gemonteerd en dit geeft in de 5e versnelling ongeveer een snelheids verlaging van 6km. Er is een formule om dit uit te rekenen, ik ben hier eens een dagje mee bezig geweest en heb een lijstje gemaakt voor mijn motor ('92 AT)  Om je een idee te geven: Als alles in orginele staat is en je motor loopt optimaal (een slechte of slecht gesmeerde ketting geeft ook al veel verlies) dan zou je bij 6000 toeren 137,13 kmpu moeten rijden en bij 5000 toeren 114,2 kmpu. dit zijn werkelijke snelheden vergeet dus even je snelheidsmeter en probeer het eens met een GPS of goed afgestelde Sigma. Als je het achtertandwiel vervangd door een achtertandwiel van een RD07, die heeft 45 tanden dan wordt de snelheid bij 6000 toeren 140,1 kmpu en bij 5000 toeren 116.8 kmpu, je hebt dan dus ietsje winst in topsnelheid maar hij trekt ook iets minder snel op. Let wel op dat deze snelheden dus met een 130-90-17 achterband zijn.


grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 21:49 #8 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92

De juiste tandwielverhouding voor een 92er is 16-46, maar let op de orginele bandenmaat maakt ook verschil, en dit is bij een 92er  130-90-17. Omdat de maat 90 niet meer zo goed te krijgen is wordt er vaak een 130-80-17 gemonteerd en dit geeft in de 5e versnelling ongeveer een snelheids verlaging van 6km. Er is een formule om dit uit te rekenen, ik ben hier eens een dagje mee bezig geweest en heb een lijstje gemaakt voor mijn motor ('92 AT)  Om je een idee te geven: Als alles in orginele staat is en je motor loopt optimaal (een slechte of slecht gesmeerde ketting geeft ook al veel verlies) dan zou je bij 6000 toeren 137,13 kmpu moeten rijden en bij 5000 toeren 114,2 kmpu. dit zijn werkelijke snelheden vergeet dus even je snelheidsmeter en probeer het eens met een GPS of goed afgestelde Sigma. Als je het achtertandwiel vervangd door een achtertandwiel van een RD07, die heeft 45 tanden dan wordt de snelheid bij 6000 toeren 140,1 kmpu en bij 5000 toeren 116.8 kmpu, je hebt dan dus ietsje winst in topsnelheid maar hij trekt ook iets minder snel op. Let wel op dat deze snelheden dus met een 130-90-17 achterband zijn.


grtjs Arthur


Ik rijd eigenlijk niet zoveel op de snelweg dus ik laat de tandwielen even voor wat het is, maar bedankt voor de info! Ik heb een 140-80 achterop dus dat verklaart al een hoop. Net even een rondje gemaakt en even goed naar de toerenteller gekeken en ik rijd met 6000 RPM rond de 125 op de teller, ik heb geen GPS maar dat komt op ware km's dus op 120 uit? Maar nogmaals bedankt, dit was precies de info die ik zocht!!

Hey jonne,


Je bevindingen kloppen als een bus!

bij de laatste ketting/tandwiel wissel heb ik er achter een kleiner tandwiel op gezet. Na overleg met Ad.
Daarom rijd hij wat rustiger op kruissnelheid. Nadeel kan zijn (heb ik zelf niet ondervonden) dat hij in lage toeren wat bokkerig kan worden zoals file rijden.

Mooi dat de twin veilig in het oosten is aangekomen :D


gr. Rogier


Hey Rogier,

Ja, de '92 Twin is goed aangekomen en mag nu volgens mij een paar maanden uitrusten. (wel zonde, de mooiste tourmaanden van 't jaar) Maar hij is er erg blij mee!!

Ben ook blij dat mijn gevoel klopte en van het bokkerige heb ik nog niet veel gemerkt. Alleen even een klein hikje langs het kanaal maar dat kwam meer door de wat ongenuanceerde koppeling  ;)

Off-topic: Moet jij je plaatje en naam niet eens veranderen naar Leischendammerdero  ;D


XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2010 22:55 #9 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Verschil toerental RD04 '90 en '92
check! naam kan ik niet veranderen, foto wel.....

kzal morgen eens een foto'tje maken...maar ja zo kan ik nog even afscheid nemen :D

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden