Vieze velgen

28 apr 2010 07:11 #1 door michelbijl
Vieze velgen werd gestart door michelbijl
Goedendag saam,

De wielen van onze Twin zijn nogal vies dus ik dacht dat een keertje poetsen geen kwaad zou kunnen.

Alle vuil eraf met overvloedig water, een borstel, een schuursponsje, de hogedrukspuit en meer borstels en sponsjes etc.

Nu blijven er op de velgen toch heel veel plekjes en vlekjes zitten die er met geen mogelijkheid af willen. Het lijkt wel alsof er vlekken IN het aluminium zijn getrokken.

Iemand een idee hoe dit te bestrijden anders dan nieuwe wielen te kopen?

Thnxx!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 07:18 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vieze velgen
Waarschijnlijk velgrot. Is verder weinig aan te doen. Zolang je velg verder prima is, zou ik er niets aan doen. Maar ik zou zowiezo ook bij de volgende bandenwissel eens goed aan de binnenkant kijken.

Nieuwe wielen kopen kan altijd natuurlijk. Maar je kunt ook de bestaande wielen voorzien van een nieuwe velgrand en spaken. (Bv excell velg) Dat is goedkoper dan een heel nieuw wiel. (De naaf is het meest waardevolle van een wiel)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 09:32 #3 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Vieze velgen
Hey Michiel,

Ben toevallig zelf ook bezig met poetsen en constateerde hetzelfde. Mijn vlekjes zitten aan het oppervlak en lijkt eigenlijk onschuldige corrosie, het tast de stevigheid van je velg volgens mij nauwelijks aan. Ik probeerde het met polish maar petste ook het mooie gouden laagje er bijna af...  :'( Het wordt pas vervelend als het echt de structuur aantast en dat het gaat brokkelen en opbollen (vaak ook rond de spaakgaten). Zijn de vlekjes glad dan is het waarschijnlijk alleen een visueel probleem, als de corrosie grover wordt en groter, tsja.. wat rob zegt: rot=velg vervangen!

Succes met poetsen!!

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 13:35 #4 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic Vieze velgen
- kan la het bovenstaande bevestigen; bij mijn laatste bandenwissel in de zomer 2009 heb ik de bramen a/d binnenkant van de velgen met Dremel behandeld en het geheel bijgespoten met een soort zilverkleurige spray. 't Ziet er aan de buitenkant niet (meer) uit maar a/d binnenkant weet ik dat het nog wel goed zit en dat geldt ook voor de rest van mijn AT ...  ;)

Succes!

TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 15:16 #5 door André
Beantwoord door André in topic Vieze velgen
Ik heb er ook een paar plekjes op/in zitten. ;D
De spaken zijn er nu uit en een staalborstel op een slijptolletje er over gehaald.
Zien er nu nog slechter uit. Ga ze proberen te lassen en weer strak maken. ??? ???

Droom niet je leven,
leef je droom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 16:56 #6 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Vieze velgen
Niet lassen!! Het verwarmen en afkoelen van metaal geeft vervorming en spanningen waarna je krom en niet meer rond is. Bovendien zijn bepaalde types aluminium moeilijk the lassen. Aluminium heeft een zeer hoge warmtegeleiding. Je moet dus veel warmte inbrengen voordat je een smeltbad hebt. Probleem daarbij is dat je een grote plek warm maakt die in ene een smeltbad vormt waarna het hele bad in elkaar zakt.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 17:49 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Vieze velgen
Is er iemand in de club die velg en spaken kan monteren voor een leuke prijs?
Ik denk dat daar best wel animo voor is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 18:03 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Vieze velgen
De beschadigingetjes die jullie zien zijn van steenslag. En als je swinters rijdt, mede door pekel. Is niet erg, veroorzaakt geen velgrot. Alleen steeds lelijkere velgen.

Ieder spaakwiel is open rond de spaak en binnendringend water sluit zich onder het velglint op en droogt niet. Deze rot ontstaat dan ook rond de butts en het ventielgat.

Je kunt er preventief wat aan doen door bij iedere bandenwissel het velglint te verwijderen, eventueel schoon/droog te maken en iedere butt van binnen en van buiten inspuiten met Valvoline ML-spray. Bij trouwe toepassing 10+ jaren op je velgen erbij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 18:29 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vieze velgen
Via Ad kun je ze volgens mij laten omspaken.
Maar Haan Wheels doet het ook (nog wel).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 18:43 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Vieze velgen
Nu we het hier toch over hebben he, is het schadelijk om velg-reiniger te gebruiken en kan het zo agressief wezen dat het velg-rot versneld?  Zelf gebruik ik altijd terpentine en smeer het af met zuurvrije vaseline. Maar dat is dus een rot klus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 18:59 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vieze velgen
herspaken: Haan wheels doet dat heel netjes, 240 euri voor een setje met RVS
Poetsen: ik doet 't altijd met een sponsje en afwasborstel, meer 't oude vet eraf vegen.  (gewoon met dreft of autowasmiddel)
Beschermen: S100 Corrosionschutz... werkt wel goed. En de rotte plekken rondom t ventiel spuit/bagger ik in met Superwax van Tectiel.
Rot al een paar jaar amper verder!
(ik heb ook her en der wel ingevreten vlekjes.... maar denk dat bijna iedereen die wel heeft)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 19:16 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vieze velgen
Ik ook vlekjes!

Ik maak ze niet veel schoon. Beetje vettigheid kan mi weinig kwaad. Remmenreiniger pak ik er niet voor, wel vaak wd40. Even inspuiten en met water+spons/doek velg schoonvegen.
Naderhand even afspoelen met water. Pak ik daarna meteen mijn remschijven even mee met wat remmenreiniger.

Toen met de pekeltijd heb ik niet zoveel gereden. Heb wel mijn velgne helemaal in het kettingvet gezet. Na de winter helemaal schoon gemaakt en geen extra zwarte plekjes te bekennen! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2010 21:02 #13 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Vieze velgen
Ik spuit ze wel schoon met remmen reiniger, wer kt het beste. Daarna uitgebreid in de wd-40. Poetsen en de rest is zinloos...  bij vet koekt er alleen maar meer vuil aan en poetsen heeft zin als je er daarna toch niet meer mee rijdt...

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2010 08:16 #14 door Geart
Beantwoord door Geart in topic Vieze velgen
Inderdaad! WD-40. Superschoonmaak. Waar dat spul al niet goed voor is.

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2010 09:06 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Vieze velgen
Heb het ook op de XLV HRC (das die met rood blok, dus alu kleurige velgen). Heb de spikkels redelijk goed kunnen wegpoetsen (met de hand) met Belgom Alu Polish. Werkt prima. Resultaat was waarschijnlijk nog beter geweest / kan beter indien ik het mechanisch had gepolijst.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2010 10:27 #16 door André
Beantwoord door André in topic Vieze velgen

Niet lassen!! Het verwarmen en afkoelen van metaal geeft vervorming en spanningen waarna je krom en niet meer rond is. Bovendien zijn bepaalde types aluminium moeilijk the lassen. Aluminium heeft een zeer hoge warmtegeleiding. Je moet dus veel warmte inbrengen voordat je een smeltbad hebt. Probleem daarbij is dat je een grote plek warm maakt die in ene een smeltbad vormt waarna het hele bad in elkaar zakt.


Als je aluminium gaat lassen moet je dat met TIG doen en hem op wisselspanning(AC)zetten.
Dan kun je heel beheerst lassen. Die hoge temperatuur die je nodig hebt is om door de oxidatie huid heen te komen, aluminium smelt bij een lagere temperatuur. En als je dit dus met en vlam last, (zijn heel weinig mensen die dat kunnen) of TIG op gelijkstroom(DC) dan ploft dat inderdaad in elkaar.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2010 10:48 #17 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Vieze velgen

Als je aluminium gaat lassen moet je dat met TIG doen en hem op wisselspanning(AC)zetten.
Dan kun je heel beheerst lassen. Die hoge temperatuur die je nodig hebt is om door de oxidatie huid heen te komen, aluminium smelt bij een lagere temperatuur. En als je dit dus met en vlam last, (zijn heel weinig mensen die dat kunnen) of TIG op gelijkstroom(DC) dan ploft dat inderdaad in elkaar.


Yep, wisselspanning en hoog frequent... maar dan ben ik het niet eens met het oxidatie huid verhaal. Daar heb je met tiggen van alu geen last van. De oxidatie zorgt wel weer voor verontreiniging van het smeltbad, daarom slijp je die er voor het lassen altijd af.

Naar mijn weten is de warmte inbreng nodig om het materiaal op temperatuur te brengen (warmte en temperatuur zijn twee verschillende dingen). Aluminium heeft een hoog conductie vermogen en voert die warmte snel af. Bij het snijden van RVS en alu heb je wel weer last van de oxidatie huid. Die smelt ff later dus dat gaat niet met een brander maar wel weer met een plasma (elektrische vlamboog) snijder. Bij het tiggen en ook buigen van alu maak ik altijd eerst een proefstuk aangezien er nogal wat verschillende soorten zijn en zelfs die vallen nog wel eens tegen qua kwaliteit. Maar om nou van je velg een proefstuk te maken......???

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2010 13:12 #18 door André
Beantwoord door André in topic Vieze velgen

Yep, wisselspanning en hoog frequent... maar dan ben ik het niet eens met het oxidatie huid verhaal. Daar heb je met tiggen van alu geen last van. De oxidatie zorgt wel weer voor verontreiniging van het smeltbad, daarom slijp je die er voor het lassen altijd af.

Naar mijn weten is de warmte inbreng nodig om het materiaal op temperatuur te brengen (warmte en temperatuur zijn twee verschillende dingen). Aluminium heeft een hoog conductie vermogen en voert die warmte snel af. Bij het snijden van RVS en alu heb je wel weer last van de oxidatie huid. Die smelt ff later dus dat gaat niet met een brander maar wel weer met een plasma (elektrische vlamboog) snijder. Bij het tiggen en ook buigen van alu maak ik altijd eerst een proefstuk aangezien er nogal wat verschillende soorten zijn en zelfs die vallen nog wel eens tegen qua kwaliteit. Maar om nou van je velg een proefstuk te maken......???

Velg is toch al slecht, ga het gewoon proberen en we zien wel waar het schip strand.



Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden