Temp koelvloeistof

11 feb 2009 20:31 - 11 feb 2009 23:14 #1 door olaf
Temp koelvloeistof werd gestart door olaf
Vandaag voor het eerst wat km's gemaakt op mijn AT en het viel me op dat tijdens het rijden de temp nauwlijks omhoog kwam , ik heb wat op het oude forum gezocht en lees dat ze tijdens het rijden meer dan genoeg koeling hebben maar vroeg me af waar bij jullie ongeveer de temp meter staat bij deze buiten temp ,ook vroeg ik me af of er een termostaat aanwezig is voor de olie koeler mijn auto heeft er wel een en gaat alleen open boven de 94graden c olie temp(kon zo gauw niks vinden in het manual) . gezien de temp bij het termostaat huis word gemeten zou je toch een soort van constante koelwater temp verwachten tenzij het blok en oliekoeler met deze temp zoveel warmte kwijtraakt dat hij niet op temp komt (ervanuitgaande dat de thermostaat goed werkt)  . Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2009 20:49 #2 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Temp koelvloeistof
Bij mij komt de naald van de temperatuurmeter net los van het eerste streepje. Dus dat is denk ik het zelfde als bij jou. De temperatuur wordt niet gemeten thv het thermostaathuis, zoals jij schrijft, maar aan de onderzijde van de radiator waar de vloeistof terug komt, het blok in. Dit verklaart ook waarom de temperatuurmeter niet ver uitslaat. In de zomer gaat de meter ook niet echt hard omhoog. In het vloeistof systeem zit dus wel een thermostaat, in de oliekoeler zit, zover ik weet, geen thermostaat.
Als je een 15 min gereden heb en je duwt je vingers tegen het motorblok, zonder handschoen, voel je heel goed dat het blok best goed op temperatuur komt. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2009 20:54 - 11 feb 2009 23:10 #3 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Temp koelvloeistof
hee bedankt dat heb ik dan niet goed gelezen in het manual , zal eens bij de motor zelf gaan kijken , best raar eigenlijk dit systeem maar goed ze zullen er wel over nagedacht hebben . Alvast bedankt Olaf / ik heb nog eens gekeken maar volgens het manual en zo te zien bij mijn AT uit 97 zit er toch echt een temperatuur sensor op het thermosstaathuis en op de radiator een tempschakelaar for de fan. greetz

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2009 08:05 #4 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Hoi Olaf,

Ik heb ook wel eens getwijfeld aan de temperatuur en de meter kwam maar amper omhoog.
Nadat ik de thermostaat vernieuwd had kwam de meter zelfs toen maar net van het eerste streepje los.
Vaak is het zo dat de thermostaat niet meer helemaal afsluit waardoor er koelvloeistof door blijft glippen en de motor maar langzaam op temperatuur komt.
Nadat je je thermostaat vernieuwd hebt blijft het nog wel een feit dat door de "tropenkoeling"de temperatuur aan de lage kant blijft,alleen in de zomer komt de meter dan in het midden te staan.
Bij het stapvoets rijden komt de temperatuur wederom wel omhoog totdat de fan aanslaat,maar ook alleen maar in hartje zomer met hogere buitentemperaturen.

Ik zou zeggen;controleer het thermostaat op dichtheid en vernieuw de pakkingring van het thermostaat-huis.
Is die goed,tja, het blijft een koude bedoeling met die motor,eigenlijk is de koeling gebouwd op 25 graden celcius of hoger.

Ooh ja , ik heb toen gezocht naar een "warmer"thermostaat een die vroeger dicht gaat ,maar die zijn niet leverbaar zei men bij de dealer.

tot zover. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2009 09:51 - 12 feb 2009 13:43 #5 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Temp koelvloeistof
Niet zorgelijk dus , ik heb net nog een stukje gereden en direct na stilstaan de slangen gevoeld die uit het thermostaathuis  komen en naar de radiators lopen , die zijn gewoon koud dus de thermostaat lijkt nog dicht te zijn . ik zal het wel is een tijdje aankijken . ik denk dat het allemaal wel goed is ,ik heb hem een tijdje staionair stilstaand laten lopen en dan komt temp wel omhoog . bedankt voor de info groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2009 11:34 #6 door dream
Beantwoord door dream in topic Temp koelvloeistof
Hoi,

Het is niet de koelwatertemperatuur die belangrijk is, de olietemperatuur is veel belangrijker.
Een volsynthetische olie is bij 80 graden lekker op temperatuur, de smeereigenschappen en reinigende eigenschappen zijn dan optimaal, het vocht wat in de olie zit komt er dan ook goed uit. Ik vond het dan ook een gemis dat er geen olietemp meter aanwezig is op de AT, maar dat heb ik inmiddels verholpen (zie topic 'wat is er allameel veranderd aan jouw africa twin'. In de winter komt de olie (tenminste bij mijn AT) niet echt lekker op temperatuur, dat is de reden dat ik 1 van de twee radiatoren gedeeltelijk afdek met een stuk rubber (ongeveer 75 procent afgedekt).

Na ongeveer 10 a 15 km is de olie dan lekker op temperatuur, ook bij vorst, de watertemperatuurmeter staat dan overigens nog steeds laag, net boven het eerste streepje.

Jensen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2009 14:00 - 13 feb 2009 16:17 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Temp koelvloeistof
dan zal ik ook eens gaan denken aan zo'n olietemp metertje , vind ik wel leuk om in de gaten te houden , plus een blok goed op tempratuur zal mischien ook wat in het verbruik schelen . ik dacht er ook al aan om een radiator af te dekken met dit soort lage tempraturen , ik heb een oude chevy uit 55 daar doe ik dat ook altijd bij anders krijg ik het niet warm in het koekblik . bedankt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2009 13:11 #8 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Temp koelvloeistof
Misschien is dat wel een leuk projektje voor Nikotech; om winter radiateurcovers te maken die de boel een beetje helpen om wat beter op temperatuur te komen.. gewoon wat minder gaatjes in het onderste deel (wat het meeste rijwind pakt), of misschien een gewoon afdekplaatje voor over de normale covers. (verstelbaar ??)

Niiiiiiiiko ! ! ! !  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 12:40 #9 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Wat betreft die afdekplaat;

Ik heb het originele "rooster"er af gehaald en er eentje na gemaakt van aluminium plaat van 1 mm dikte.
Door de twee boutjes uit de radiateur te schroeven ,kun je het "rooster"vervangen door een massief plaatje,doe dat dan wel aan de kant waar geen ventilator zit (links dus) , want mocht ie het benauwd krijgen kan altijd de ventilator de zaak afkoelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 14:16 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Temp koelvloeistof
Ik neem aan dat je er nu mee rijdt , merk je een waarneembaar verschil (indicatie temp) ? greetz Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 22:40 #11 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Temp koelvloeistof

Misschien is dat wel een leuk projektje voor Nikotech; om winter radiateurcovers te maken die de boel een beetje helpen om wat beter op temperatuur te komen.. gewoon wat minder gaatjes in het onderste deel (wat het meeste rijwind pakt), of misschien een gewoon afdekplaatje voor over de normale covers. (verstelbaar ??)

Niiiiiiiiko ! ! ! !  ;D


Ja ja .. zet me maar weer aan het werk :) 

Bedoel je de versie die ik al heb gemaakt ( zie mijn site ) maar dan met minder gaatjes ?

Een cover is wellicht ook een idee, al zijn de bestaande roosters nu niet al te stevig en vaak al redelijk roestig.

Hoeveel minder dan wel  ?  50 %

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2009 19:11 #12 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof

Ik neem aan dat je er nu mee rijdt , merk je een waarneembaar verschil (indicatie temp) ? greetz Olaf


Ja , dan staat de meter gewoon halverwege de schaal.
Werkt perfect , zonder gaatjes.

gr Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2009 02:29 #13 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Temp koelvloeistof

Ja ja .. zet me maar weer aan het werk :) 

Bedoel je de versie die ik al heb gemaakt ( zie mijn site ) maar dan met minder gaatjes ?

Een cover is wellicht ook een idee, al zijn de bestaande roosters nu niet al te stevig en vaak al redelijk roestig.

Hoeveel minder dan wel  ?  50 %


Ja zoiets, en/of een cover uiteraard voor óver de Nikotech RVS versie  ;)

Gezien het feit dat de rijwind vooral invloed heeft op de onderste helft van de radiateur is het misschien mogelijk om alleen de onderste helft af te dekken; dan heeft de fan nog steeds zijn funktie voor het geval dat dit nodig is, en is het ook niet nodig om het hele rooster te wisselen, en volstaat het om alleen het onderste deel te voorzien van een afdekplaatje wat je borgt dmv het onderste boutje van de cover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2009 13:22 #14 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Met één boutje?
Dat blijft niet zitten in verband met de trillingen en de kans is groot dat het gaat verdraaien.
Het is de hele linker radiateur die je het best kunt afdekken,anders kom je nog niet aan de gewenste temperatuur,ik spreek uit ervaring,ik heb met half afgedekt gereden,dat maakte bijna niets uit.

gr Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2009 13:33 #15 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Temp koelvloeistof
Ik zat te denken aan iets met 2 lipjes aan de bovenzijde wat je in de cover steekt, en dan aan de onderkant met het boutje  ;)

Uiteraard ga ik niet in tegen een ervaringdeskundige; als het gewoon beter is om 1 radiateur geheel af te dekken: so be it.. Als ik naar buiten kijk, hebben we een heel jaar om te verzinnen.. het voorjaar lijkt hier wel te zijn begonnen  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2009 11:43 #16 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Het valt allemaal wel mee met die ervaring,laat ik zeggen dat ik uitvoerig getest heb alvorens te schrijven dat de hele linker radiateur dicht moet voor de juiste wintertemperatuur ;) :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2009 11:58 #17 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Temp koelvloeistof
Hahaha, ach, mijn ervaring bestaat uit het feit dat ik de temp te laag vind in de winter, en dat ik daar graag een oplossing voor zou hebben in de vorm van een radiateurcover, geprobeerd heb ik nog niets.  ;)

Vroegah, deden ze dat ook met vrachtwaggels in de winter, en gezien het feit dat dit bij een twin ook redelijk envoudig te realiseren is, leek het me een goed idee.. en of het nu 1 grote of 2 kleinere afdekplaatjes worden is mij een zorg, zolang het maar werkt  ;D
Als jij dus uit ervaring spreekt als je zegt dat 1 grote beter is, neem ik dat zomaar van je aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 10:48 #18 door dream
Beantwoord door dream in topic Temp koelvloeistof
Xinix,

Heb je na een middellange rit weleens de olie temperatuur gemeten ?, bij afdekking van een complete radiator (linker zijde uiteraard) loopt de olietemperatuur te ver op (boven de 110 graden). Uiteraard is e.a. wel afhankelijk van de afstelling van je AT. Zeker als je een minerale olie of een halfsyntheet hebt is dat te hoog.

Veel mensen hebben wel een multimeter thuis met een thermokoppel, deze kun je na een rit even in de olie laten zakken via de olievuldop opening. Bij voorkeur meten na een droge rit. Het water op de weg wat tegen het blok opspat koelt het blok behoorlijk (extra) af. De olietemperatuur zou ergens tussen de 75 tot 95 graden moeten liggen.

De olietemperatuur van de olie op de cilinderwanden en de nokkenassen is dan ideaal om een goede smering te waarborgen.

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 11:05 #19 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Dream/Jensen,

Ik heb uiteraard wel eens de temperatuur van de olie gemeten,met een vlees-thermometer wel te verstaan,deze heeft een lange schacht en kan dus goed in de olie ondergedompeld.

Verder ligt het bereik van zo'n thermometer erg hoog en ik kwam met één afgedekte radiateur bij een buiten temperatuur van onder de +10 graden aan een olietemperatuur van rond de 90 graden.

Dat was gemeten na een toerrit over asfalt van twee uur rijden.
Bij lage buitentemperaturen krijgt ondanks de afgedekte radiateur de olie geen kans om hoog op te lopen,er is overigens nog een oliekoeler die niet afgedekt is.

Naar mijn beste weten heeft ook de oliekoeler een klein "thermostaatje" ;de olie gaat pas door de koeler als deze een aanvangsteperatuur heeft bereikt,althans;dat zie je vaak in koekblikken zo toegepast.

Dus rijden met een afgedekte radiateur levert geen noemenswaardige hoge olietemperaturen op,zeker niet in deze tijd van het jaar,het is dan ook een maatregel die toe te passen is in de maanden november t/m maart,daarna kan de AT zijn volledige koelcapaciteit weer goed gebruiken.

Let wel; ga je off-road,laat dan de afdekking achterwege;de motor wordt zwaarder belast en de gemiddelde snelheid gaat omlaag;althans zo gaat het bij mij vaak;zowel koelvloeistof als olie komen dan echt goed op temperatuur,zelfs met lage buitentemperaturen.

Ik gebruik overigens een half syntheet met een hoge indexering,maar geen last van hoge temperaturen of overmatig verbruik.

tot zover , groet Gijs :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 18:29 #20 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Temp koelvloeistof

Naar mijn beste weten heeft ook de oliekoeler een klein "thermostaatje" ;de olie gaat pas door de koeler als deze een aanvangsteperatuur heeft bereikt,althans;dat zie je vaak in koekblikken zo toegepast.


Als de oliekoeler en de vloeistofkoeling ieder een thermostaat hebben, hoef je helemaal niets af te dekken. Deze regelen dan de temperatuur van de olie en van de koelvloeistof en dus de temperatuur van het blok. Dat de temperatuurmeter iets minder aan geeft heeft dan niets te maken met de bedrijfstemperatuur van het blok. Als de koelvloeistof te koud is verminderd de thermostaat de circulatie van de koelvloeistof.
Ik weet niet hoe het in een koekblik zit maar miz geeft onze temperatuurmeter de temperatuur weer van de vloeistof die terug het blok in stroomt. Dus loopt de meter hoog op! Dan moet je juist opletten dat de zaak niet te warm wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden