Temp koelvloeistof

27 feb 2009 16:44 #21 door dream
Beantwoord door dream in topic Temp koelvloeistof
Beste rexlex en xinix,

Bij mijn weten en volgens de parts manual en andere literatuur is de oliekoeler een vast onderdeel van het smeersysteem, en heeft deze niet een thermostaat of een andere manier van tempratuurregeling. De aannames zijn dus onjuist, tenzij jullie mij kunnen vertellen waar deze thermostaat zit (in de oliekoeler zelf of in het blok ?),

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2009 18:59 #22 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Temp koelvloeistof
Ik kan inderdaad ook nergens een thermostaat in of naar de oliekoeler ontdekken op tekeningen en in het hanyes manual .  dat verklaart wel waarom het blok wat aan de koude kant blijft met een lage buitentemperatuur . mischien heeft het dan meer zin om een gedeelte van de oliekoeler af te dekken gezien het koelsysteem wel met een thermostaat is uitgerust . Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2009 20:07 #23 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Temp koelvloeistof
Jensen / Olaf,

Dat de oliekoeler een thermostaat zou hebben heb ik van de dealer,zeker weten zelf doe ik het ook niet,ik zal de exploded view er op naslaan.
Het zou wel ten goede komen van de opwarming/koeling en temperatuur van het blok.
gr Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2009 13:28 #24 door dream
Beantwoord door dream in topic Temp koelvloeistof
Her en der nog eens nagevraagd, nog eens de originele manual erbij gepakt, maar ik kan geen thermostaat vinden in het oliecircuit, en moet derhalve concluderen dat de olie altijd door de koeler heen stroomt, of het nu warm of koud is. Waarom ik de olielkoeler nooit heb afgedekt ?, nooit in mij op gekomen, en ik zal dit volgend jaar proberen (of in een koude periode nog dit jaar),

Jenmsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2009 20:44 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Temp koelvloeistof
Een AT heeft geen thermostaat in de oliekoeler. Punt. En voor zover ik weet (maar ik weet ook niet alles) is het bereik van de naald in de meter maar voor een tiental graden temperatuursverschil (iig niet van 50 tot 95 of zo). En Twins staan allemaal onderin, ook in de zomer, behalve bij file-rijden, off-road of in de woestijn. Dan krijgen ze het warmer en gaat die naald omhoog.

Naast smering is een mede hoofdzaak voor gebruik van olie in een blok koeling van de onderdelen. Met een half litertje olie kun je prima smeren, de rest is voor circulatie en bedoeld als koeling. Ga dus niet je oliekoeler afplakken. Beter wat lager dan hoger met olie.

Het andere, 'water', koelsysteem wordt door beide cylinders samen aangeleverd bij de thermostaat, verdeeld over beide radiateurs en weer samen gebruikt vanaf de waterpomp. Ik denk, als je iets wil afplakken, dan allebei de helft.

En wat staar je nou naar die meter? Veel motoren hebben er niet eens een. En hoe warm denk je dat een luchtgekoelde XT of XL wordt?

Niet wakker van liggen. Zit wel goed. Knallen met die hap!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden