Een AT heeft geen thermostaat in de oliekoeler. Punt. En voor zover ik weet (maar ik weet ook niet alles) is het bereik van de naald in de meter maar voor een tiental graden temperatuursverschil (iig niet van 50 tot 95 of zo). En Twins staan allemaal onderin, ook in de zomer, behalve bij file-rijden, off-road of in de woestijn. Dan krijgen ze het warmer en gaat die naald omhoog.
Naast smering is een mede hoofdzaak voor gebruik van olie in een blok koeling van de onderdelen. Met een half litertje olie kun je prima smeren, de rest is voor circulatie en bedoeld als koeling. Ga dus niet je oliekoeler afplakken. Beter wat lager dan hoger met olie.
Het andere, 'water', koelsysteem wordt door beide cylinders samen aangeleverd bij de thermostaat, verdeeld over beide radiateurs en weer samen gebruikt vanaf de waterpomp. Ik denk, als je iets wil afplakken, dan allebei de helft.
En wat staar je nou naar die meter? Veel motoren hebben er niet eens een. En hoe warm denk je dat een luchtgekoelde XT of XL wordt?
Niet wakker van liggen. Zit wel goed. Knallen met die hap!