Hobbel Twin

20 mei 2010 11:30 #1 door Twinned
Hobbel Twin werd gestart door Twinned
Alvast mijn excuses en ik ben bang dat er mensen gaan zeggen: "gebruik de zoekfunctie eens" maar dat heb ik gedaan en heb geen oplossingen of sluitend antwoord kunnen vinden (misschien omdat hij er niet is maar als ik een berichtje wil posten krijg ik de melding dat als ik echt wil reageren beter een nieuw topic kan openen... dus bij deze!

Nu, ik heb nieuwe metz tourance laten plaatsen op mijn twin bij een motorzaak in de buurt. Na de eerste km's merkte ik dat er rond de 60 kmpu een hinderlijke hobbel in zit. Ik kan niet voelen of het voor of achter is maar vervelend is het wel. rond de 30-40km wiebelt ie (verticaal) en bij 80-100 wordt het hobbelen meer schudden of trillen. Het is licht maar ik voel het wel degelijk en zie het ook dat het landschap in mijn spiegeld mee hobbelt. het is constant en ik voel het uiteraard het beste op glad asfalt.

Ik ben er meteen mee teruggeweest naar de motorzaak en de monteur heeft er een ritje op gemaakt maar zegt niets te voelen. *durf het niet hardop te zeggen maar t blijft dat verhaal met die slager en z'n eigen vlees keuren....*

Weet iemand in de buurt van nijmegen een goeie zaak of kenner of is er iemand in de buurt die mijn vermoeden kan bevestigen dat er echt een hobbel in zit. Het probleem is dat ik pas sinds kort weer in NL woon en geen motorrijders in mijn directe kennisenkring heb  :(

Thnx groeten twinned

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 11:41 - 20 mei 2010 11:48 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Hobbel Twin
controleer eens of de band netjes om de velg ligt (zit een randje vlak boven je velg, moet ongeveer rondom op gelijke hoogte zitten).
Haal t voorwiel van de grond, en laat t eens draaien; kun je iets zien qua slag ofzo? Zo ja, herspaken die hap.
Eventueel eruit halen, en een mooi recht stangetje door je lagers steken en je wiel laten draaien tussen 2 kratjes bier. Kun je zien of het een beetje proper gebalanceerd is.  (niet 100% nauwkeurig, maar t geeft een goede indicatie)

Zelf ooit gehad dat MOTOPORT WATERINGEN ('k noem geen naam ;-)) m'n achterband had gewisseld voor grof geld, en gratis m'n achtervelg verziekt had. Toen ik terugging kreeg ik als antwoord: 'ben je er niet mee tegen een stoeprandje gereden, want dan is de velg van je fiets ook soms krom'. Zelf onderzoeken kan veel opleveren, en dus het vlees van de slager zelf keuren!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 11:52 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Hobbel Twin
Nijmegen e.o.? Wim Boks in Duiven: Boks Motyre.nl. Zelf hele goede ervaringen mee op bandengebied.

ff bellen en een afspraak maken. Misschien kun je wel meteen langskomen.

Suc6.


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 11:55 #4 door soundive
Beantwoord door soundive in topic Hobbel Twin
Ik woon zelf in nijmegen en wissel tegenwoordig zelf mijn banden. Daarvoor liet ik het bij Houkes doen. Nooit klachten over gehad. Als je wil kan ik wel een keer met je meekijken.

www.houkesmotortechniek.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 12:09 #5 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Hobbel Twin
Ah, thnx voor de reacties tot nu toe!  :)

ik las ook hier op t forum dat het aan de band zelf kan liggen, dat ie ongelijk is oid. Kun je dan gewoon een nieuwe eisen mocht dat het geval zijn. Zullen ze niet op zitten te wachten, ik heb er ook al 100 km mee gereden inmiddels...

Als zij zeggen dat ie goed is wat kan ik dan!? Voel me echt in de maling genomen op deze manier... >:(

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 13:02 #6 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Hobbel Twin

controleer eens of de band netjes om de velg ligt (zit een randje vlak boven je velg, moet ongeveer rondom op gelijke hoogte zitten).
Haal t voorwiel van de grond, en laat t eens draaien; kun je iets zien qua slag ofzo? Zo ja, herspaken die hap.
Eventueel eruit halen, en een mooi recht stangetje door je lagers steken en je wiel laten draaien tussen 2 kratjes bier. Kun je zien of het een beetje proper gebalanceerd is.  (niet 100% nauwkeurig, maar t geeft een goede indicatie)

Zelf ooit gehad dat MOTOPORT WATERINGEN ('k noem geen naam ;-)) m'n achterband had gewisseld voor grof geld, en gratis m'n achtervelg verziekt had. Toen ik terugging kreeg ik als antwoord: 'ben je er niet mee tegen een stoeprandje gereden, want dan is de velg van je fiets ook soms krom'. Zelf onderzoeken kan veel opleveren, en dus het vlees van de slager zelf keuren!


Klote van je velg, ik hoop dat het bij mij mee valt...
Ik heb net ff dat randje nagelopen en ik zie dat achter het randje overal gelijk loopt maar voor dat het over een stukje van pakweg 10 cm ineens ± 3mm boven de velgrand uitsteekt.
Kan deze 3 mm de hobbel veroorzaken? en is dit acceptabel als je dit voor een hoop geld door proffesionals laat doen? En had de monteur dit bij zijn ritje moeten voelen?

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 13:08 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbel Twin
Die 3 mm in je voorband is inderdaad de oorzaak van je 'hobbel' gedrag.

Ik heb ooit hetzelfde gehad op mijn alpje en toen ik bij ons aller bandenspecialist Ad kwam had ie het al in 1 tel gezien.
Toen de band er fatsoenlijk op lag was het hele gehobbel weg.

Misschien dat je m er nog in krijgt met wat meer druk maar ik betwijfel het. Ga gewoon even terug naar de zaak waar je het hebt laten doen, wijst aan waar het probleem zit en zegt: "Go fix !"

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 18:21 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hobbel Twin

Alvast mijn excuses en ik ben bang dat er mensen gaan zeggen: "gebruik de zoekfunctie eens" maar dat heb ik gedaan en heb geen oplossingen of sluitend antwoord kunnen vinden (misschien omdat hij er niet is maar als ik een berichtje wil posten krijg ik de melding dat als ik echt wil reageren beter een nieuw topic kan openen... dus bij deze!

Nu, ik heb nieuwe metz tourance laten plaatsen op mijn twin bij een motorzaak in de buurt. Na de eerste km's merkte ik dat er rond de 60 kmpu een hinderlijke hobbel in zit. Ik kan niet voelen of het voor of achter is maar vervelend is het wel. rond de 30-40km wiebelt ie (verticaal) en bij 80-100 wordt het hobbelen meer schudden of trillen. Het is licht maar ik voel het wel degelijk en zie het ook dat het landschap in mijn spiegeld mee hobbelt. het is constant en ik voel het uiteraard het beste op glad asfalt.

Ik ben er meteen mee teruggeweest naar de motorzaak en de monteur heeft er een ritje op gemaakt maar zegt niets te voelen. *durf het niet hardop te zeggen maar t blijft dat verhaal met die slager en z'n eigen vlees keuren....*

Weet iemand in de buurt van nijmegen een goeie zaak of kenner of is er iemand in de buurt die mijn vermoeden kan bevestigen dat er echt een hobbel in zit. Het probleem is dat ik pas sinds kort weer in NL woon en geen motorrijders in mijn directe kennisenkring heb  :(

Thnx groeten twinned



niets laat zich zo gemakkelijk monteren als een tourance maar zoals daandus al zei

kijk langs de velgrand en controleer of de band even diep in het velg bed ligt


rare vraag... maar als de binnenband dubbel(lees een vouw) zit kan het de zelfde problemen veroorzaken
dan hebben we nog het balanceren .
maar bedenk dat je aanspreek punt echt de motorzaak is en zou zeer zeker terug gaan
alvorens je probleem ergens anders weg te leggen

dit zal je namelijk financieel aangerekend worden.
en op die basis zullen andere dealers niet in de rij staan

als je de moeite wilt nemen om naar etten leur te rijden voor een onafhankelijk controle

ben je van harte welkom,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 21:26 #9 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Hobbel Twin
Ben vandaag teruggeweest naar de motorzaak. De 3 mm die ik scheef kon zien zitten hebben ze hersteld door de band leeg te laten lopen, ingesprayed, opgepompt, leeg laten lopen, beetje wrikken en schuiven en weer oppompen. Lijkt erop dat de band recht zit maar hij blijft op vlakke stuken onrustig rijden. Ze hebben de band niet opnieuw gebalanceerd maar als het probleem blijft moest ik maar (weer) terugkomen.

Ben bang dat ik er straks aan ga wennen maar ben er gewoon niet gerust op. Ik weet gewoon dat m'n twin voor de bandenwissel rustiger reed. Ik kan ook bij berry wichers terecht in vriezeveen, daar heb ik m'n twin vandaan, maar hij heeft niet de apparatuur om banden te balanceren.

Dus Ad, ik neem je uitnodiging graag aan, ik ben het gezeur een beetje zat (voel me daar ook een beetje lullig met m'n 20 jaar oude twin tussen alle strakke glanzende R1's FJR's en FZ6's  ::) en voel me niet echt serieus genomen) en laat er het liefst een kenner naar kijken. stel dat er opnieuw uitgelijnd moet worden, wat zou dat kosten en wanneer heb je even de tijd?

Groeten

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 22:48 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Hobbel Twin

over kosten praten we niet,

laten we nu maar hopen dat we je zorg weg kunnen nemen

voor  wat vlaai doen we aardig aan service

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 23:18 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Hobbel Twin
omgekeerde wereld Ad, de Vlaaien komen toch uit jouw hoek.

Of was dat een ander soort >:D >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 18:39 #12 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Hobbel Twin
Heb dit ook gehad met m'n Heidenau k60's  heb de band leeg laten lopen en toen kogel hard op gepomp en weer leeg laten lopen en toen op spanning gebracht was toen nagenoeg weg......


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 12:10 #13 door Twinned
Beantwoord door Twinned in topic Hobbel Twin
Ik zal na aanleiding van het laatste berichtje even vertellen wat de uitkomst van mijn bezoekje aan ad opleverde.

Ad heeft er een rondje op gereden en merkte dat ie wel íets onrustiger was dan normaal maar eigenlijk niks om me druk om te maken. Daarna nog een vaste klant van ad (Naam even kwijt maar was de eigenaar van de zwart gele varadero van voorop de laatste transalper) een rondje laten maken en merkte hetzelfde.

Alles grondig nagelopen uiteindelijk bandenspanning bekeken en de achterband zat op ongeveer op 50 psi (3,5 bar)  :(  in combinatie met een nieuwe band kan dit dus wat onrust opleveren.

Beide banden goed op spanning gebracht, probleem verholpen!

Ik wilde Ad bedanken voor de tijd die hij erin had gestoken maar daar was ie niet van gediend. Dan maar vlaai langsbrengen na m'n vakantie  ;D

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden