Zekeringenbox

20 mei 2010 13:47 #1 door AT1603
Zekeringenbox werd gestart door AT1603
Gisterenavond mijn diode in de zekeringbox van mijn AT RD04 opgeblazen. Hoe stom kan je zijn.
Nu heb ik zitten kijken welke diode daarin moet maar kom daar niet achter.
Op de microfiches lijkt het alsof de zekeringboz en de diode een geheel is. Dat je dus alleen de zekeringen kan vervangen.
Kan iemand dat bevestigen? Of is het wel mogelijk alleend e diode te vervangen en zo ja welk type?
Graag jullie wijsheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2010 18:15 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zekeringenbox
een diode is niets anders dan een sper

kun je in iedere elektronica componenten zaak wel vinden

denk dat een 10 amp wel genoeg is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2010 17:56 #3 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Ad,

Ik snap wat een diode is en doet  ;). Maar mijn vraag is kan die diode in de zekeringbox vervangen worden.
Ik krijg hem er niet uit. Lijkt alsof het een geheel is met de zekeringenbox.
Ik zal anders wel ff een fotootje maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2010 21:28 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zekeringenbox
je hoeft geen foto te maken

zou gewoon in de schuif stekkers vast moeten zitten net zoals je een zekering er in drukt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 12:32 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Zekeringenbox

Gisterenavond mijn diode in de zekeringbox van mijn AT RD04 opgeblazen. Hoe stom kan je zijn.
Nu heb ik zitten kijken welke diode daarin moet maar kom daar niet achter.


Hm hoe krijg je dat voor elkaar, hoe ben je er achter gekomen en wat is het gevolg.
Ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 13:56 #6 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
De oorzaak, zoals zou vaak is simpel. Voor eiegenwijs zijn om de accupolen niet los te halen als je met het electra aan de slag gaat. Vervolgens trek je de stekker los die op het startrelais zit. Waarop niet de stekker los komt maar de 4 draden die daar in gaan. Twee daarvan raken elkaar en je hebt vuurwerk. De diode ging in stukjes door de hele schuur. Zie foto's
De reden was dat ik al een tijdje het probleem ondervind dat de Twin niet wil starten.
Accu vervangen, startmotor schoongemaakt, toen deed hij het weer even, drie dagen en daarna niets meer.
Startrelais doorgemeten, is goed. Startknop & Killswitch open gehad en schoongemaakt doorgemeten, is goed. Dus ik denk dan moet het ergens in de bedrading zitten. Inmiddels ligt de twin aardig uitelkaar zodat ik de kabelboom kan inspecteren. En das nou niet een klus waar ik warm van wordt!! Dus ....... meten is weten zeggen ze wel maar ik wordt er goed flauw van.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 14:32 #7 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Ad,
Ik denk dat er in het verleden al eens is "gesleuteld"aan de zekeringendoos.  De diode zit namelijk niet in een houdertje gestoken maar is aan de draden gesoldeerd. Zie foto's. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een goede zekeringendoos. Dan zit alles iig weer zoals het hoort. Dus als je of iemand anders nog tips hebt hoor ik dat graag!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 14:45 #8 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Zekeringenbox
Ik weet niet of het kan, maar kan je er niet gewoon een "zwevende" zekeringhouder tussen zetten en er dan geen zekering maar een diode in drukken? Die houders zijn niet duur, makkelijk te plaatsen, en als je even zoekt zelfs in water dichte uitvoering te koop (brommer zaak, auto onderdelen zaak oid).
Dan ben je iig vlot klaar.
suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 15:51 #9 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Pakfiets,

Daar had ik ook al aan zitten denken nadat ik de rest een bekeken had hoe die in de houders zitten.
Ik heb de hele cockpit toch al gedemonteerd aan de fiets hangen. Zal ook een op conrad.nl kijken voor wat alternatieve oplossingen. Bedankt voor de tip iig. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2010 21:02 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Zekeringenbox
Bij een RD07 zit de diode ergens aan de rechterkant achter het zijdeksel aan een stekker in de kabelboom geprikt en ingetaped. Hij valt bijna niet op. Die pic van je zekeringbox ziet er gelijk al uit alsof het home-made is. Die plek lijkt als een reserve, maar er zitten geen stekkers in. (Ik gebruik hem als accesoire-zekering bijvoorbeeld).

Waarom zoek je niet op het electrisch diagram de plek van dat ding op en  breng je hem terug in originele staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2010 12:41 #11 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Brombeer,
In het electrisch diagram staat aangegeven dat er wel degelijk een diode is opgenomen in de zekeringenbox.
Ik denk eerder dat er in het verleden al eens aan de zekeringenbox is gesleuteld waardoor eea nu zit zoals ik het aantref. Ben er nu wel achter hoe ik ervoor kan zorgen dat eea weer origineel komt.
Weet alleen nog niet welke spec de diode heeft, die kom ik nergens tegen in het werkplaatshandboek.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2010 14:10 - 24 mei 2010 14:19 #12 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Zekeringenbox
De @ heeft 3 diodes, een tussen de koppeling en een tussen de zij standaard en de vrijloop. 1 zit in de zekering houder, een onder de tank in de kabel boom en 1 in de stekker van de cdi.
De 10A die Ad al schreef moet ruim voldoende zijn, hij hoeft alleen de stroom voor het bekrachtigen van het startrelais door te laten (geen idee wat daar het vermogen van is, maar zeker niet meer dan 120W).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2010 20:16 #13 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Wel, weer een stapje verder. Vandaag maar even de draden doorgelust waar normaal gesproekn de diode zou moeten zitten.
Die ga ik wel ergens in een electronicazaak halen van de week. Na wat gepuzzel de 4 draden weer aangesloten op het startrelais.
Accu er weer in en ...... startmotor draait  :) .......... daar blijft het dan ook bij  :-[
Geen enkel leven te bespuren dat zou moeten leiden tot lekkere ploffen uit de uitlaat.
Na wat verder zoeken blijft hij nu geen vonk meer te geven. Dit tot een dag of wat geleden toen hij nog wel vonk gaf op de bougies. Omdat hij op geen enkele bougie meer vonk geeft geeft trek ik de conclusie dat "het" dan ergens bij de oorsprong van de vonkenregen mis gaat. Nu hoop ik niet dan mijn CDI naar de k...e is.
Is die CDI zelf te controleren op juiste werking? Volgens mij werkplaatshandboek niet, klopt dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2010 20:23 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Zekeringenbox
Jawel er zijn wel bedrijven die apparatuur hebben om je CDI te testen maar het kan zijn dat je moet zoeken naar ze.

Pas toch maar een beetje op met dat (zonder) diodeverhaal want een diode maakt één-richtingsverkeer van een stroomcircuit en vormt om van wissel- naar gelijkspanning.. Repareer nou die eerst even. Better be save than sorry.. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2010 20:32 #15 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
thx voor de tip/waarschuwing  ;D brombeer
was al van plan om moregn ff langs de electronicazaak te gaan.
ben nogal ongeduldig van aard die @ moet weer lopen  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2010 15:44 #16 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Afgelopen vrijdag 2 diodes opgehaald. Toen ik zag hoe groot al een 6Amp diode is denk ik niet dat er een 10Amp in heeft gezeten.
Die van 3Amp komt meer overeen met hetgeen er in zat.
Dus eerst maar eens tijdelijk de diode er tussen gezet in de hoop dat er nu wel vonken worden gegenereerd.
Maar helaas niets van dat alles ??? ???. Ga vanmiddag maar eens de rest van de componenten langslopen die ergens te maken hebben met het ontstekingscircuit.
Als iemand nog briljante ideeen heeft, spui ze
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 09:08 #17 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Het heel startcircuit is weer in orde. Weer vonk op de bougies dus de fiets kan weer opgebouwd worden.
Bedankt voor jllie reacties :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 09:36 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zekeringenbox
wat was de reden van geen vonk ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 09:54 #19 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox
Ad,

Voor het antwoord op die vraag zie het topoic CDI unit van mij. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2010 09:55 #20 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Zekeringenbox

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden