Blokken die schijf opvreten

06 juni 2010 20:47 #1 door wijnand
Blokken die schijf opvreten werd gestart door wijnand
Goeie dag allemaal,

Allereerst, complimenten voor dit forum, ik heb al veel info kunnen vinden!

Ik heb sinds kort een AT uit 96. Hiervan waren de remblokken aan vervanging toe, via motorremschijf.nl heb ik nieuwe blokken voor voor en achter besteld. Afgelopen vrijdag heb ik ze erin gezet, ging vrij eenvoudig, maar nu heb ik het volgende probleem met de voor schijven:

De schijven zie eruit alsof je er met een schuur papiertje overheen bent gegaan (ze glimmen niet, maar zijn dof) en heb het idee dat er meer groeven in zitten als eerst. Dit is bij beide schijven en beide kanten van de schijven.
Als ik rem maakt het ook een schurend geluid, alsof het staal op staal is.. Tijdens het rijden hoor je het ook een klein beetje, volgens mij is het normaal dat de blokken de schijf net raken als je niet remt, het geluid daarin tegen niet. Gecheckt en dubbel gecheckt of ik de blokken wel goed gemonteerd heb, deze zitten gewoon goed. Enige vreemde wat opvalt is dat de schijven niet netjes in het midden van de breckets zitten, schijf loopt er heel dicht langs maar raakt hem niet. Dit weet ik zeker omdat ik de blokken er nog eens uit gehaald heb en dan hoor je niets aanlopen.

Wat kan er nu mis zijn? Is me schijf op (4mm dik)? Zijn het verkeerde blokken van verkeerd materiaal? Of iets anders?

Groeten,

Wijnand





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 22:25 #2 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Blokken die schijf opvreten
Wijnand,
Mss handig aan te geven welk merk blokken je er nu in hebt gezet. Op het forum is wel e.e.a. te vinden als het gaat om remblok merken er de ervaring daarmee.
Je remschijf is met 4 mm nog niet aan vervanging toe, servicelimit ligt op 3,5 mm (voor) en 4mm (achter).
Dat je schijf niet of nagenoeg niet in het midden loopt is wel vreemd. Bij mij loopt die netje in het midden van de remklauw. Mss toch even goed om te kijken of je alles weer juist gemonteerd hebt. Iets anders kan ik niet bedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 22:42 #3 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
Remblokken zijn van het merk Braking bij motoremschijf.nl vandaan.
Vind het ook vreemd dat de bracket niet netjes in het midden zit en zo dicht langs de schijf loopt. Dit heeft ieg op dezelfde manier gezeten met de oude blokken... Morgen nog maar een goed kijken of het nog anders gemonteerd kan worden, feit is wel dat de bracket niet aanloopt en hij de schijf niet verpest.... denk toch dat het aan de blokken moet liggen.

Heb de zoek functie gebruikt, kan niet echt wat vinden over remblok ervaring.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 22:51 - 06 juni 2010 23:02 #4 door Stress
Beantwoord door Stress in topic Blokken die schijf opvreten
heb je achter en voorwiel er uit gehad, als dat zo is check of je niet de linker achter bus per ongeluk voor hebt gemonteerd, zelfde diameter alleen iets langer, als de achter bus voor zit loopt de binnekant v/d klauw tegen de schijf(links)

zoek naar mijn bericht over het probleem dat ik ondervond met mijn AT

remmen probleem???
« Gepost op: 7 mei 2010, 17:06 »

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:16 #5 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
@stress, heb je bericht doorgelezen. Dit zou best wel eens het geval kunnen zijn, heb alleen de wielen er nooit uit gehad. Die bussen en de brackets hebben bij mij altijd zo gezeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:24 - 06 juni 2010 23:28 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Blokken die schijf opvreten
De keuze voor remblokken is er 1 van stopkracht in combinatie met slijtage van zowel de remblokken als remschijf alsmede bij geluiden
dit lost een fabrikant op door verschillende compounds te gebruiken.

wat niet wegneemt dat honda natuurlijk niet dom is.. dit hebben zij zeer zorgvuldig bekeken  in de vorm van de originele remblokken (gesinterde van nissin).

op het moment dat  je kiest voor een ander fabrikaat ga je ook andere gevolgen krjgen.
als deze gevolgen voldoen aan je verwachting is er eigenlijk niets aan de hand.

ik heb persoonlijk een ruime ervaring met de verschillende fabrikanten en je gedachte kan ik niet helemaal plaatsen

wel is het een feit dat nieuwe remblokken de vorm van de renschijf eerst moeten aannemen en dat duurt even.
omtrend slijtage... dit hangt samen met performance

meer wrijving is vaak meer stopkracht ofwel het omzetten van bewegingsenergie in warmte
en dus ook meer slijtage
gangbaar is een levensduur van ca 70-80.000 km  voor een achterremschijf (voorremschijf ook vaak)
de grootste verschillen zitten ineen remblok uitvoering  van gesinterd metaal (veel koper en andere metalen) of organisch (kevlar en carbon)
van een gesinterde remblok mag je initial bite verwachten terwijl een organische remblok meer liniaire remkracht opbouwt

je schrijft niet  welke je gekozen hebt maar als je kiest voor braking (of welke aftermarket dan ook ) speelde prijs zeker een rol.
het is een ander product met andere eigenschappen,

als je echt op zoek gaat naar negatieve geluiden zul je deze zeker horen net zoals je over andere merken deze ook zult vinden.
vanuit mijn bescheiden visie hoeft er niets aan de hand te zijn

hooguit zul je een volgende keer iets anders wensen
wil je een bepaalde zekerheid en verwachtingspatroon dat je herkent kun je volgende keer het beste gaan voor original honda.

als je  de afstandsbussen verkeerd monteerd kan er of het wiel niet tussen of zitten de remschijven direkt volledig klem tegen de remklauw aan
van vrij rond draaien is dan haast geen sprake mee.
veel schade zal uiteindelijk het gevolg kunnen zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:24 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Blokken die schijf opvreten
ijn het soms gesinterde remblokken? Die bevatten nl veel metaaldeeltjes die de warmte beter geleiden, remt beter maar de schijven slijten ook harder.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:26 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Blokken die schijf opvreten
oeps tegelijkertijd

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:34 #9 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
ja, het zijn gesinterde blokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2010 23:39 #10 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
ik zie trouwens dat de achterblokken van organisch materiaal zijn. Het schijf oppervlak ziet er bij de achterschijf ook anders uit.
Hoe kan ik nu beoordelen of het normaal is hoe de schijf eruit ziet en wat voor geluid er vrij komt bij het remmen.
Hier en daar zitten er op de schijf trouwens ook bobbeltjes van de remblokken denk ik.
Schat dat ik nu zo'n 100km gereden heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juni 2010 00:53 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Blokken die schijf opvreten
Een normale schijf hoort bij mij weten gewoon te glimmen, en een effen oppervlak te hebben. Een geribbeld oppervlak (gebeurt vaak na ijzer-op ijzer remmen) heeft wat meer remkracht, maar het hoort niet, en kan ook weer een bron zijn van falen omdat de remschijf vreemd gaat opwarmen en afkoelen. Het hangt er waarschijnlijk ook van af hoe intensief je de remmen gebruikt: hard remmen, zacht remmen, etc.



Als ik moet kiezen: dan toch liever een gebroken ketting...  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2010 09:10 #12 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
Gister een lang stuk gereden, het geluid is wat minder geworden bij het remmen. Klinkt nu wat minder "ik ga stuk" achtig. Remmen doet ie goed, dus ga er gewoon mee door rijden en goed in de gaten houden.

Ik zal als ik tijd heb even een fotootje schieten van de brecket, misschien dat iemand dan kan beoordelen of de afstand tussen de brecket en de schijf normaal is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 20:24 #13 door wijnand
Beantwoord door wijnand in topic Blokken die schijf opvreten
Van het weekend heb ik de wielen eruit gehaald om te controleren of de afstandbussen wel goed zaten.... Nee dus...
De bussen omgedraaid en nu lopen de schijven weer netjes tussen de breckets!
Gaat schijnbaar vaker verkeerd, iets om in de gaten te houden dus.

Gr. Wijnand

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden