Schurend geluid AT RD07a

27 juni 2010 22:14 #1 door Breetse
Schurend geluid AT RD07a werd gestart door Breetse
Ik rij iedere dag vrolijk op mijn AT naar het werk toe. Ook al heeft hij er 110 duizend op zitten, hij tuft prima vooruit.

2 weken geleden zag ik dat de ketting iets te slap gespannen was, dus deze hebben we weer mooi op spanning gezet. Echter heb ik sindsdien een schurend geluid aan de linkerzijde van de motor, ter hoogte van het schakelpendaal. Dit schurend geluid treedt op als ik het gas loslaat en wordt erger.

Verder heb ik een keertje een verbrande rubberlucht geroken en zit er aan deze zijde ( Linkerzijde )van de motor erg veel vuil cq, olie op de carterbescherming . Zou het misschien kunnen zijn dat de ketting ergens tegenaan komt.

Ik verlies geen olie en heb vandaag even de olie vervangen maar ook dit zag er goed uit.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen, moet ik misschien de ketting vervangen. Graag even jullie reacties en tips om dit probleem op te lossen

Bedankt alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2010 22:36 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schurend geluid AT RD07a
Geluidjes zijn altijd lastig op afstand te beoordelen. Maar je geeft zelf al aan dat je de ketting gespannen hebt. Nu wil ik niet opnieuw een discussie ketting spannen starten, maar kijk echt even of je hem correct gespannen hebt.

De ketting zal zowiezo over de rubber kap bij de brug (Bovendeel van de ketting) alsook aan de onder kant over een rubber deel lopen.

Het vuil links is verzameld kettingvet met de nodige troep die eraan is gaan hechten.

Misschien ook eens je zij-kapje eraf en is er een steentje of zo tussen de zijkap en je tandwiel gelopen. (Als je het kapje er nog op hebt zitten...)

Ketting vervangen alleen als ie ook 'op' is. Gewoon even controleren of je aan het achtertandwiel de ketting ruim van het tandwiel af kunt trekken. Zo ja, dan vervangen, anders lekker mee door rijden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 23:54 #3 door wilco
Beantwoord door wilco in topic Schurend geluid AT RD07a
Laat ik nu precies hetzelfde gehad hebben..... Bij mij was de oorzaak een stuk rubber wat van de binnenkant van de kap over het tandwiel losgelaten had.
Ik heb het ding in de prullenbak gekieperd; dat is nu ongeveer 70'k km geleden. Dus ik denk dat je mag stellen dat je zonder die geluidsisolatie(?) toe kan.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2010 08:09 #4 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Schurend geluid AT RD07a
Naja...... het is op zich wel makkelijk dat stukje rubber. Er koekt een hoop vet en rotzooi aan vast. Je kan het er makkelijk uit halen en ff schoonsteken.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2010 08:46 #5 door Geart
Beantwoord door Geart in topic Schurend geluid AT RD07a

Echter heb ik sindsdien een schurend geluid aan de linkerzijde van de motor, ter hoogte van het schakelpedaal


Dat ken ik. Na een bandenwissel vorige week door de jongste bediende in mijn favoriete werkplaats bleek de ketting - onbeladen! - zo strak te staan als een boogpees. Weer op normale spanning gezet en het verontrustende geluid was weer weg.

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 00:19 #6 door Breetse
Beantwoord door Breetse in topic Schurend geluid AT RD07a
Goede avond mede AT rijders,
allereerst bedankt voor jullie snelle en vooral ondersteunde reacties. Ik ben er vanavond maar weer eens naast gaan zitten, want ik vertrouw het niet zo.

Ik heb de AT op de middenbok gezet en hem laten ronddraaien in z´n 1e, 2e & 3e versnelling. Je ziet aan de ketting dat hij soms een beetje bokt, overslaat als het ware. Ik heb de kettingspanning gecontroleerd en deze is prima. Enig idee hoe ik dit kan verhelpen ? Ik heb verder gekeken naar het automatische kettingsmeersysteem en dit stond...droog. Ik heb alles weer naar behoren aangevuld, dus dat kan misschien het probleem zijn met de ketting die een beetje bokt.

Het schurende probleem is echter nog steeds aan de orde. Ik heb gisteren nieuwe olie op het blok gedaan dus daar kan het ook niet aan liggen. Even een vraagje voor de kenners ( Ik ben nl. nog een startende AT rijder, sorry hiervoor ), wordt de versnellingsbak ook gesmeerd door de motorolie of is de versnellingsbak apart gesmeerd. Ik vraag dit omdat het nl. lijkt of het schurende geluid onder uit het blok komt. Ik ben zelf technisch en het geluid klinkt als een metalisch schurend geluid zoals een vast gelopen cq. drooggelopen lager. Het zal toch niet het krukaslager zijn...? het blokje heeft er toch al 110 duizend op zitten. Dus graag jullie meningen en weet iemand misschien een vakbekwame AT monteur of rijder in de buurt van Maasbree waar ik misschien even naar toe kan rijden ( 10 km van Venlo ) voor een check up.

Thanks, Frank oet Maasbree=
[/color]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 06:36 #7 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Schurend geluid AT RD07a
Volgens mij is het een open systeem, dus wordt de versnellingsbak automatisch gesmeerd?
In jouw geval zou ik naar Ad Mies gaan, je woont er nieteens zo ver vanaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 06:59 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schurend geluid AT RD07a
We hebben een systeem waarbij de versnellingsbak inderdaad gewoon gesmeerd wordt door de motor olie. Dus dat zit wel goed.

Overigens is Ton ( Pharaobike ) dichter bij. Die zitten in Roermond en kunnen je ook alles vertellen over de Twin.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2010 18:44 #9 door Menno
Beantwoord door Menno in topic Schurend geluid AT RD07a

Als je de ketting niet goed hebt onderhouden, kunnen de schakels gaan vastzitten en dat heeft ook vervelend bokken gedrag en een naar geluid tot gevolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2010 18:20 #10 door Breetse
Beantwoord door Breetse in topic Schurend geluid AT RD07a
Goede avond Mede AT rijders,

ik ben vandaga even langs een motorzaak geweest en...

het zit hem toch in het blok cq. versnellingbak. Ik heb tevens Ton van Pharao bikes gebeld en ik mag gelukkig a.s. Zaterdag even langskomen te Horn om de AT eens door een expert te laten bekijken.

Luisterend naar m´n verhaal, overigens een erg aardige man, vertelde hij me dat het misschien wel eens kon zijn dat ik op zoek moet gaan naar een ander motorblok. Dus alvast vooruitlopend op het advies van Ton van a.s. Zaterdag...

als iemand een blok heeft dan hou ik mij aanbevolen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte.

Gr. Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2010 23:44 #11 door Breetse
Beantwoord door Breetse in topic Schurend geluid AT RD07a
Goede avond AT collega´s,

ik moet allereerst Rob goes Dakar bedanken voor de goede tip, om eens langs te gaan bij Ton van Pharao Bikes.

Nadat de alcohol die nog in mijn bloed aanwezig was, n.a.v. de superwedstrijd van gisteren, toog ik naar Horn. Eenmaal aangekomen in de shop van Ton, voelde ik gelijk dat ik hier op de juiste plek terecht gekomen was. De zaak ademt avontuur uit en daarbovenop het enthousiasme en vooral de kennis van Ton over AT´s, ik kan maar 1 ding zeggen... geweldig.

Maar genoeg over deze geweldige belevenis vandaag, ik kwam tenslotte voor het schurende geluid. Na een bakkie leut, ging de AT de brug op en Ton bemerkte gelijk een tweetal euvels. Ten eerste stond de ketting te strak. Ten tweede was de ketting arretering bij de uitgaande as volledig uitgesleten. Nadat deze 2 euvels verholpen en nog een aantal kleine zaakjes bijgesteld werden, reed Ton een ronde en hij was zeer tevreden.

Tenslotte toog ik door Horn op mijn AT... en ja hoor, het schurende geluid was weg.
Ik heb meteen met Ton afgesproken dat we een afspraak gaan inplannen voor een grote beurt en een aantal aanpassingen aan mijn At´tje.                                 

Het mooie van Ton is  dat je met je snuit er bij zit hij boordevol tips en adviezen zit. Daarbij gemoedelijkheid en liefde voor all road rijden, superr.

Voldaan ga ik nu een pilsje pakken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 01:00 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Schurend geluid AT RD07a
Proost ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 07:49 #13 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Schurend geluid AT RD07a


Ten eerste stond de ketting te strak. Ten tweede was de ketting arretering bij de uitgaande as volledig uitgesleten. Nadat deze 2 euvels verholpen en nog een aantal kleine zaakjes bijgesteld werden, reed Ton een ronde en hij was zeer tevreden.
At´tje.             


Goed nieuws, wat is dat dan prettig he, als het weer goed loopt.
Maar wat bedoel je met "arretering"?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2010 21:43 #14 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Schurend geluid AT RD07a

Goed nieuws, wat is dat dan prettig he, als het weer goed loopt.
Maar wat bedoel je met "arretering"?



Kan toch niet anders zijn dan het borgplaatje van het voortandwiel :)

Maar dat dit een schurend geluid oplevert wanneer deze versleten is  ???

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 13:42 #15 door Breetse
Beantwoord door Breetse in topic Schurend geluid AT RD07a
Het Schurende geluid kwam hoogstwaarschijnlijk alleen van de te strak gespannen ketting.

Gr. Breetse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 14:38 #16 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Schurend geluid AT RD07a
Toch een veel gehoord en gelezen euvel die te strakke ketting.... was er niet een handigheidje ofzo?
Iets met spelingsruimte van een kurk tussen de brug en een opgedrukte ketting wanneer de AT op z'n zijstandaard staat....... kan het eff niet meer vinden... :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2010 14:51 #17 door robgoesdakar

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden