Koppelingskorf

17 juli 2010 20:24 #1 door Pakfiets
Koppelingskorf werd gestart door Pakfiets
Ik ben momenteel mijn oude blok uit elkaar aan het sleutelen en ik merkte dat de veren op de achterzijde van de koppelingskorf los in de behuizing zitten (ze rammelen dus).
Kan iemand me vertellen of dat normaal is, of dat ik op zoek moet naar een nieuwe korf? (motor "jutterde" wel wat bij lage toerentallen).
O ja, hij gaat uit elkaar ivm ingeslagen uitgaande as.

Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2010 02:13 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingskorf
deze speling is wel verantwoordelijk  voor het gerammel maar niet bedreigend

controleer de boel    vooral of de koppelingsplaten zijn ingeslagen in de kooi
dit geeft namelijk meer problemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 10:31 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Koppelingskorf
heb je eens een fotootje van die uitgaande as, ik ben benieuwd hoe erg dat er dan uitziet.

grtjs Arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 21:06 #4 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf
Sorry voor de late reactie, ik kreeg hem in het blok niet goed op de foto en heb hem er nu pas uit  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 22:03 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppelingskorf
Hmmmmm, zo op de foto valt 't me nog wel mee  :-\  Gaf dit al zo veel problemen dat je er niet mee door kon rijden ?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 22:48 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppelingskorf
Ik vind het niet echt dramatisch nog. Persoonlijk zou ik hem oprijden.

Uiteraard een zeker uitstel van executie, en comfortabeler word het er op de langere duur ook niet op. Een blok splitsen is tijdrovend, duur en houd altijd een zeker risico in.

Suc6 in ieder geval met de operatie! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 23:26 #7 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf
Het blok ligt al uit elkaar! Als ik niet zo suf geweest was, had ik gecontroleerd of de oliekeerringen in mijn pakkingset zaten  >:( (leermoment), en zou hij nu alweer grotendeels in elkaar zijn. Ik heb er voor gekozen om de as te vervangen omdat het tandwiel 5 !! mm. naar links en rechts kon kantelen (nieuw tandwiel !) en ik niet het risico wou lopen dat de ketting boven op de tanden zou lopen (en zo de boel aan gort draaien). Blokje reviseren op zich moet geen probleem zijn, maar ik ga ook de in en uitlaat kanalen nog wat "flowen" om van de gietnaden af te komen en dat wordt wel een secuur werkje omdat ik niet van plan ben de klepzittingen en de klepgeleiders te vervangen.

'K vind het eigenlijk ook wel leuk om te doen (geloof ik). :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2010 23:59 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Koppelingskorf
met dat glad maken van je in en uitlaat kanalen zou ik nog even voorzichtig zijn, ik heb eens gelezen dat die expres ruw zijn om bepaalde wervelingen te krijgen, weet er het fijne niet van maar misschien kun je er meer info over vinden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 11:48 #9 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf
Ja, klopt! Ze moeten ook niet glad zijn, maar iets ruw. Ik ga ze ook niet glad maken, alleen hebben ze bij honda de gietkernen niet echt mooi op elkaar laten aansluiten waardoor er randjes in de kanalen zitten. Je zou verwachten dat ze die na het gieten wel weg zouden halen, maar niet dus. Ik denk niet dat ik het qua vermogen o.i.d. zal merken, maar ik ben nou eenmaal een mieren neu***  ;D , en ik kan er nu toch bij.
Aan de buiten kant van het blok zitten ook nog wat schooheidsfoutjes, en die knap ik ook meteen op. Als de boel weer inelkaar zit spuit ik het blok opnieuw (denk grijs, maar misschien wel titanium of zo), voor het mooie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 15:27 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koppelingskorf
Maarten heb je enig idee waardoor de as is ingeslagen. Her en der lees je over "slecht onderhoud' maar ja dat kan van alles zijn. Je hebt een periode voortand wielen gehad uit, die volgens Ad M uit Argentinië kwamen en in NL werden verkocht die voor het mooie een te ruime passing op de spiebanen hadden. Zo'n ruime passing acht ik redelijk waarschijnlijk als oorzaak. Overigens was het tandwiel zelf wel van goede kwaliteit en kan dat uit eigen ervaring ook bevestigen. Qua slijtage net zo goed als JT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 16:20 #11 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf
Ik heb geen idee waardoor de as zo was ingeslagen, ik heb hem zo gekocht (en helaas de as over het hoofd gezien).
Het laatste tandwiel dat er op heeft gezeten kwam van Honda, ik zou niet weten welk merk het was (zat ook in Honda-plasticzakje met label), en had dus m.i. nog steeds teveel speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 18:00 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppelingskorf

omdat het tandwiel 5 !! mm. naar links en rechts kon kantelen (nieuw tandwiel !) en ik niet het risico wou lopen dat de ketting boven op de tanden zou lopen (en zo de boel aan gort draaien).


5mm gemeten op de boven/onderkant van het tandwiel ? Mwoah, dat vind ik niet heel veel moet ik zeggen  :-\

Ik denk dat je angst dat de ketting er af gaat lopen wat overdreven is. Er zijn mensen die met een totaal uitgewoond voortandwiel rondrijden  ::)



En dan nóg loopt het de ketting er niet af, tenzij je met errug veel speling op de ketting rijd, maar dan zal íe er achter nog eerder af gaan als voor denk ik.

Enniewee, leuk om aan te sleutelen is het wél natuurlijk  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 18:42 #13 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Koppelingskorf



Is meer wiel dan tand......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 20:08 #14 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf
Ja die is wel op :))
Ketting gaf af en toe een "knokkend" geluid (als hij er dus net niet op liep). Hij kon dus behoorlijk scheef op de as staan..... . Gebeurde regelmatig bij verkeersdrempels (als de motor uit de vering kwam en de ketting op zijn slapst hing).
Het is natuurlijk aan een ieder om zelf te beslissen om door te rijden met gebreken (hoe klein ook), maar ik kies er voor om mijn motoren in zo optimaal mogelijke staat te houden (technisch dan, uiterlijk bomt niet).
Ik heb er nu een anderblok onder hangen en heb alle tijd voor de revisie e.d. en ik heb nog een motor, dus rijden kan ik altijd.
B.t.w.; we dwalen wel lekker af zo 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 20:14 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppelingskorf
Je maakt toch wel foto's van het werk aan je cilinderkop hè!

Ik ben ook enigszins van mening dat wat erin zit je eruit moet halen ;D Gietfouten zijn immers fouten dus volledig terugbrengen naar fabrieksspecificaties is juist goed! Op papier tekenden die gekke jappen er geen randjes in namelijk  :))

Het is niet voor niets dat een goede tuner begint met een motorblok volledig terug te brengen naar hoe het oorspronkelijk ontworpen was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 20:28 #16 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Koppelingskorf
Werk aan de inlaatkanalen zou ik niet doen. Heeft weinig tot geen nut als dat het enige is wat je wil verbeteren aan dat blok.

Als je echt wat meer vermogen uit je blok wil halen zou ik beginnen met de compressie wat te verhogen, nokkenassen uitklokken, en zorgen dat alles super in orde is.
Ik heb "mijn" blok zo weer in elkaar gezet, zou heel veel moeite zijn voor een minimale winst en tenslotte zijn er veel leukere motorblokken om dit soort dingen mee te doen  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 22:35 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppelingskorf

Het is natuurlijk aan een ieder om zelf te beslissen om door te rijden met gebreken


Uiteraard !  8)  Je hebt groot gelijk hoor, als je je er niet prettig bij voelt dan moet je 't aanpakken, anders rij je ook niet lekker meer rond  :)

En dat je een pietje precies bent kunnen we aan je zelfbouwkoffers zien, toch ?
Mán, wat een mooi spul  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2010 22:53 #18 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koppelingskorf

Als je echt wat meer vermogen uit je blok wil halen zou ik beginnen met de compressie wat te verhogen, nokkenassen uitklokken, en zorgen dat alles super in orde is.
Ik heb "mijn" blok zo weer in elkaar gezet, zou heel veel moeite zijn voor een minimale winst en tenslotte zijn er veel leukere motorblokken om dit soort dingen mee te doen 

Het gaat me niet om meer vermogen, maar ik wil het gewoon netjes hebben :angel: ( is nu een kleine moeite nu het toch uit elkaar ligt).
Uiteraard heb ik me er wel in verdiept wat je kan doen om er meer vermogen uit te halen, maar de winst is marginaal en de kans dat je het verprutst is groot.... , dat moet je aan een expert overlaten en dat is een dure grap :-[

Je maakt toch wel foto's van het werk aan je cilinderkop hè!

Ik zal proberen om er een fototje van te maken (zal moelijk worden met gewone camera (scherpstellen), misschien lukt het met mijn endoscoop).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden