Beroerd / niet starten

19 juli 2010 17:01 #1 door michelbijl
Beroerd / niet starten werd gestart door michelbijl
De afgelopen tijd start onze Twin steeds slechter. Af en toe sta je een hele poos (accu bijna leeg) te starten, dan ineens een luide knal en dan doet íe het.
kleppen stellen dacht ik, dus ook gedaan. Mankeerde vrijwel niets aan.

Het hele boeltje weer in elkaar gezet, maar geen verbetering.

Kan dit de afstelling van de carburateurs zijn?
te arm/ te rijk, niet meer synchroon vies oid?

Graag uwer deskundigheden hierover..

Thnx!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 20:53 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Beroerd / niet starten
Teveel (choke) of geen brandstof (pomp)...?

Africa Twins hoef je 's-zomers eigenlijk niet te choken. Anders, controleer je brandstofopbrengst door de uitgaande slang op de pomp (die naar de carbs loopt) er af te trekken en dan in een bakje laten lopen tijdens starten. Moet ongeveer een liter per minuut kunnen pompen.

Als het een pisstraaltje is, moet je je pomp verdenken.

Suc6, Brom







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2010 21:31 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Beroerd / niet starten
- Wat is het verbruik en stinkt ie flink bij het rijden/stationair?
- Als je gas geeft (flink) verslikt hij zich dan?

Het kan ook de choke zijn die blijft hangen, dit gebeurd nog wel eens.
Maar ik verdenk je carburateur eigenlijk. Maar hierin zit nogal het eea wat de klacht kan veroorzaken. Het is een redelijk 'eenvoudig' karwei om deze te demonteren en te bewerken met carb. reiniger. Maar dan moet je wel enige ervaring hebben natuurlijk.

evt. als tussenoplossing een reinigende oplossing in je brandstof kan altijd.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2010 07:51 #4 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Beroerd / niet starten
Thnx!

Ik zet mijn geld ook op de carburateurs. Sinds de aankoop, 30.000 km geleden heb ik daar niets aan gedaan, ik neem aan dat dat van invloed kan zijn. De rest van de motor heeft wel z'n onderhoud gehad.

We gaan straks naar de carb dokter...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2010 19:46 #5 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Beroerd / niet starten
De carb dokter heeft de accu vervangen, een afgebroken pool bleek de oorzaak. Probleem weg.

Thnx!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2010 22:06 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Beroerd / niet starten
??? Dat kan ik niet rijmen met de verschijnselen maar het gaat erom dat hij weer doet wat hoort.
Geniet ervan! :)


Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2010 10:04 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Beroerd / niet starten
Klinkt idd een beetje raar....,

maar ik kan me voorstellen dat als je accupool los zit, maar wel contact maakt als je de sleutel om draait omdat ie dan erop rust.
Vervolgens druk je de startknop in, en trilt de motor en maakt ie wel-niet-wel-niet contact. Kijkt mij dat je dat ook wel zou horen aan de startmotor, maar je moet er ook onderweg wel wat last van hebben......

Of hij zat nog heel miniem vast, en dan trekt ie de grote spanningspiek van het starten misschien niet helemaal meer...., maar goed ik ben ook geen electro technicus.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2010 20:05 #8 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Beroerd / niet starten
De accu oogde als volgt: (geen foto, helaas)
De + pool zat half los, de bovenkant van de accu zat vol wit poederachtig spul alsof de inhoud over de accu was gelopen. Niet veel maar er zat wat troep op die ik niet bij de - pool zag. De rest van de accu was schoon.

Ik kan me voorstellen dat bij een grote vraag naar vermogen de boel ging vonken en op die manier de startmotor onregelmatig rondtrok.
Op die manier komt er dan toch de nodige damp in de cylinders en uiteindelijk in de uitlaatbocht dat bij een toevallige vonk een enorme knal gaf.

Met de nieuwe accu en goede aansluitingen start hij als een tierelier.

Nu nog even een nieuwe ketting / tandwielen en dan is'tie er weer klaar voor.

dank voor de adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden