Moer uitlaatbevestiging afgebroken

30 juli 2010 10:42 #1 door mototinus
Moer uitlaatbevestiging afgebroken werd gestart door mototinus
Ben sinds zeer kort in het bezit van een XRV 750 uit 93, bij aankoop van de motor hoorde ik de uitlaat wat lekken (alleen stationair), heb nu even goed gekeken en het blijkt dat bij de voorste cylinder de uitlaat flens maar op 1 moer vast zit, de 2e moer is na de flens afgebroken. Vandaar dat de uitlaat niet 100% dicht is hier. Nu zie ik een stuk draadeind in de kop zitten van ongeveer 2,5 cm waar die moer op gezeten heeft. Is dit draadeind uit de kop te halen, m.a.w. is het een los draadeind. Want dan kan ik proberen het afgebroken stuk te verwijderen en er een bout in te draaien om de flens weer goed vast te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2010 11:22 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Moer uitlaatbevestiging afgebroken
Het zal waarschijnlijk niet zonder reden zijn dat het draadeind is afgebroken. Je geeft als oplossing feitelijk zelf het antwoord al. Probeer het restant te verwijderen en er een nieuw draadeind in te plaatsen.
In de laatste editie van ons clubblad staat deze klus beschreven met allerhande tips.
Wellicht een goede reden om lid te worden. Je krijgt dan ook toegang tot de digitale  versies van het clubblad en dus ook tot de laatste editie en kan je e.e.a. op je gemak eens lezen en bekijken hoe je zoiets nu moet aanpakken.

30 juli 2010 11:30 #3 door mototinus
Beantwoord door mototinus in topic Moer uitlaatbevestiging afgebroken
Ik heb geen id waarom de moer is afgebroken? Heb de motor net, en de vorige eigenaar heeft daar ook verder niets aangedaan. Dus het zit al een tijdje zo.

En ik ben lid geworden, maar heb (nog) geen toegang tot het volledige forum etc.

30 juli 2010 12:30 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Moer uitlaatbevestiging afgebroken
Vraag bij de webmaster/moderator even toegang aan tot het members only deel van het forum en dan kan je bij de door mij bedoelde editie.
Reden afbreken kan zijn dat de moer vast geroest zat en de vorige eigenaar bij demontage de boet heeft afgebroken. Met een beetje geluk haal je het draadeind er met een beetje geduld er uit zonder dat je moet gaan boren. Behandel het draadeind enkele dagen voor met goede kruipolie zoals bijv IMAL.

30 juli 2010 12:46 - 30 juli 2010 12:55 #5 door Dannye4
Beantwoord door Dannye4 in topic Moer uitlaatbevestiging afgebroken
Martin kan nu in het Transalper Archief:
www.transalpclub.nl/forum/index.php?board=75.0

Heb ik getest.... DannyE4 is mijn normaal-TCN+Forum-Lid (test) account..

30 juli 2010 14:02 #6 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic Moer uitlaatbevestiging afgebroken
ziet er naar uit dat de laatste transalper er nog niet digitaal op staat....... editie juli-augustus.

heb dit bij mijn varadero gehad,  staat in dit topic:  www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3732.0

naar aanleiding hiervan heb ik dat uitgebreide artikel in de transalper geschreven.

mogelijk kan iemand die laatste transalper even online zetten?

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

30 juli 2010 14:08 #7 door mototinus
Dat stukje over de Varadero had ik al gelezen. Knap stukje werk, ik heb echter niet de mogelijkheid om zo'n prachtige boormal te maken. Daarnaast is bij mij er nog voldoende draadeinde over om er een tang o.i.d. op te zetten. Ik was in eerste instantie benieuwd of het een los stuk draadeind is, en dat blijkt het geval te zijn begrijp ik. Dus ik zal nu e.e.a. maar eens flink in de kruipolie spuiten en maar duimen dat e.e.a. los komt zonder af te breken?

En nog dank voor de toegang.... :)

30 juli 2010 14:42 #8 door Eddy
als je mij even een berichtje stuurt met jouw e-mail adres, dan mail ik je dat artikel wel even

01 aug 2010 21:54 #9 door mototinus
Ed, dank voor je mail. Vandaag geprobeerd om het draadeind eruit te krijgen, maar dat zit 'moer'vast  :)

Dus ik heb het (tijdelijk?) maar anders opgelost, ik had nog een rond M8 (verbindings)busje liggen, die is 11,5mm dik, het gat van de bevestigingsflens iets uitgeboord tot ruim 10mm, en het busje iets afgeslepen totdat het door het flensgat paste.

Vervolgens het busje op het stukje afgebroken draadeind gedraaid en daar weer een korte M8 bout met veer ring ingedraaid. En het zit weer vast (voorlopig). Omdat je er vrij lastig bij kan zonder veel te los te halen laat ik het maar even zo en als er weer groot onderhoud aan de motor gedaan moet worden zal ik nogmaals proberen het draadeind eruit te krijgen (eventueel door moer er op te lassen of zo??

01 aug 2010 22:22 #10 door Eddy
mooi dat je in ieder geval een acceptabele noodoplossing hebt weten te maken!

zolang dit blijft zitten...geen probleem toch?

indien je er toch mee verder gaat;
moer er op lassen, zou het zeker proberen!
vrees echter dat het wel uitboren zal worden......

succes!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden