snap er niets van

09 aug 2010 15:52 #1 door tjeerd
snap er niets van werd gestart door tjeerd
Mijn AT doet raar. Soms start ie niet: controle lampjes gaan branden, maar hoor bij het starten alleen maar een tik. Met aanlopen of startkabels start ie weer. Accu zou je denken. Ik die accu opladen, starten en lopen. Maar na een kort stukje rijden wil het ding weer niet starten. Weer aanduwen, rijden, en dan doet ie het zomaar dagen achter elkaar. Dus: de ene keer rij ik twee weken zonder problemen, de andere keer kan ik de AT om de dag aanduwen. Wie o wie kan me vertellen wat er aan de hand is? Dynamo, spanningsregelaar, iets anders?

groet Tjeerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2010 15:59 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic snap er niets van
Ik verdenk de accu.
Misschien 1 of meerdere cellen overleden. Dat ie dan af en toe wel start is een kwestie van geluk. Als een cel stuk is zal de accu misschien nog wel 12,7 volt leveren (en dus goed lijken), maar niet meer genoeg vermogen hebben voor het rond laten draaien van de startmotor.

Spanningsregelaar kun je echt heel eenvoudig meten door de laadspanning te meten bij 5000 toeren

Dynamo heb je dan feitenlijk ook gemeten.

Ander euvel zou nog de CDI kunnen zijn, of misschien heel eenvoudig ergens letterlijk een 'kink in de kabel'.

Gebruik je de noodstop schakelaar veel ? Misschien blijft die wel wat hangen.

Pff, heb alweer teveel alternatieven gevonden waar het aan zou kunnen liggen, maar met deze wel-niet problemen is het altijd lastig uitsluiten natuurlijk.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2010 16:14 #3 door tjeerd
Beantwoord door tjeerd in topic snap er niets van
Paar weken terug een nieuwe accu geplaatst (was ik even vergeten te melden).... Noodstopschakelaar gebruik ik nooit, ik zal de boel maar eens laten doormeten. Bedankt voor de snelle reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2010 18:18 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic snap er niets van
  de stekker die op je start relais zit eens schoonmaken,


dat groene ding met 4 draden
ik heb een vaag vermoeden ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2010 18:52 #5 door Neet
Beantwoord door Neet in topic snap er niets van
Net hetzelfde gehad, de spanningsregelaar was defect. Heb een maand doorgereden en soms met
licht uit zodat de laadspanning wel boven de 13 volt uit kwam. Deed ik dat niet.....klik.
Ik  had dan wel het gemak dat ik een voltmeter op de Twin heb en zag het allemaal tijdens rijden gebeuren.
En monteur, directeur, koffiejongen, logistiek- en administratief medewerker Ad  ;D heeft een nieuwe verzorgt
voor een heel nette prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2010 22:14 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic snap er niets van
De 'klik' die je hoort is je startrelais. Normaliter verbind die de accu door met je startmotor en gaat die ronddraaien.

Die 'klik' wil zeggen dat je relais wel werkt, maar er onvoldoende stroom voorhanden is voor de startmotor. Dit kan komen door óf een slechte verbinding ergens (zoals Ad oppert, die op het startrelais zelf,  ofwel gewoon een losse accupool, dan wel de aansluiting op de startmotor zelf) of, zoals Rob denkt, een slechte accu.

Laadspanning altijd testen met een volledig opgeladen accu, waarvan je zeker weet dat die in goede staat is (anders ene lenen). Tussen 2 en 5000 rpm moet die rond 14,5V spanning geven.

NB: een accu waarvan 1 of meer cellen defect zijn (6 cellen met 2,1V per cel) kan nooit 12,6V geven. Accuspanning na opladen altijd pas meten na een periode van rust.

Grtz, Brm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 00:41 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic snap er niets van
Paar weken terug , ook iemand met hetzelfde probleem als je beschrijft , accu voltage was goed maar accu toch kapot gewoon niet genoeg vermogen , mooiste is om de accu aan een test apparaat te zetten en te kijken wat hij onder belasting doet .
Ook kreeg zijn tripmeter een reset omdat de spanning in elkaar zakte tijdens het starten .
Mijn accu erin gezet en starten lopen .
Dus eerst even zeker weten of je accu goed  is voordat je gaat verder zoeken.
Zijn accu was ook redelijk nieuw , maar dat zegt ook niet alles , of heb je de accu vervangen vanwege deze problemen ?
Met een slechte spanningsregelaar is je accu ook weer snel kapot , dat zou ik dus ook maar eens goed doormeten .



Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 07:18 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic snap er niets van
Pssst....

Paar weken terug een nieuwe accu geplaatst (was ik even vergeten te melden).... Noodstopschakelaar gebruik ik nooit, ik zal de boel maar eens laten doormeten. Bedankt voor de snelle reactie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 11:24 #9 door olaf
Beantwoord door olaf in topic snap er niets van

Pssst....

Psst goed lezen

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 14:53 #10 door tjeerd
Beantwoord door tjeerd in topic snap er niets van
Zodra ik meer weet horen jullie 't..... Ga er volgende week mee aan de slag. Mocht er iemand in A'dam wonen met zo'n voltmeter en een beetje vrije tijd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 17:09 #11 door Neet
Beantwoord door Neet in topic snap er niets van
Aankomend weekend ben ik thuis (Amstelveen) en wil je wel even helpen. Voltmeters genoeg.....
Laat maar weten als je langs wil komen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 18:02 #12 door Stress
Beantwoord door Stress in topic snap er niets van
Je bent welkom in de Velserbroek, kan hem voor je doormeten en zien of we het probleem kunnen identificeren

mvgr

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 18:24 #13 door tjeerd
Beantwoord door tjeerd in topic snap er niets van
Neet. je hebt bericht.... Stress, mag ik je achter de hand houden:-)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 18:56 #14 door Stress
Beantwoord door Stress in topic snap er niets van
jazeker

mvgr

Stress

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 18:59 #15 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic snap er niets van
Ik heb dit ook wel eens gehad, bleek dat de op de polen slecht contact maakte en steeds los trilde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 19:21 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic snap er niets van

Ik heb dit ook wel eens gehad, bleek dat de op de polen slecht contact maakte en steeds los trilde.


Dit had ik met de auto gehad. Een oude Baleno alleen die was dan helemaal dood totdat ik de pool aanraakte. Dat was ff schrikken en probleem
natuurlijk gelijk opgelost. Ach, een motor is eigenlijk precies hetzelfde alleen met 3 wielen minder. En een ander stuur enzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 20:36 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic snap er niets van

Ach, een motor is eigenlijk precies hetzelfde alleen met 3 wielen minder. En een ander stuur enzo


Je hebt helemaal gelijk als je het reservewiel meetelt.
Alleen hebben nieuwe autos er geen meer.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 20:45 #18 door Neet
Beantwoord door Neet in topic snap er niets van

Je hebt helemaal gelijk als je het reservewiel meetelt.
Alleen hebben nieuwe autos er geen meer.


Nee? Is dat helemaal afgelopen dan? ( ik rij al een aantal jaren niet nieuw meer)
Hoe doe je dat dan met een lekke band? Afhankelijk van de ANWB enzo? Spuitbus?

(denk dat we een beetje afdweilen...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2010 20:56 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic snap er niets van

Spuitbus?


Yep

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2010 13:28 #20 door olaf
Beantwoord door olaf in topic snap er niets van
En daarna de ANWB bellen  :-\, vorig jaar een  testje gelezen , was een beetje 50/50 :'( met die spuitbussen .

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden