HELLUP...... geen vonk !!!

18 aug 2010 19:03 #1 door robgoesdakar
HELLUP...... geen vonk !!! werd gestart door robgoesdakar
Maandag startte en liep de twin als een zonnetje, vandaag helemaal niets daar.

Wilde hem even wegrijden, maar de motor sloeg niet aan.... Startmotor draait wel, en brandstof krijgt ie ook, maar niet starten.
Toch brandstofpomp geruild, maar helaas.

Vonkentestertje op de bougiekabel gezet, en geen vonk....
spanningsregelaar vervangen.... geen vonk
Bougiekabel+bobine vervangen (van de bougie kabel die ik aan het testen was)...... geen vonk.

Zekeringen eens langs gelopen, maar ook geen resultaat !!!!!!!

Kabelboom op het oog langs gelopen, en geen probleem te zien.

Overigens bedenk ik me nu net dat ie maandag een tweede keer starten ook wat moeite had....


Maar elk idee is op dit moment welkom....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 19:15 #2 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Ik gooi maar wat op , contactslot misschien niet lekker , weet alleen niet of dat invloed heeft op de onsteking .
CDI heb je die al gewisseld .
De rest heb je al genoemd , als het een kabelbreuk is dan is het lastig opsporen , maar gewoon maar een voor een de stekker los halen en meten , is wel een hoop werk , maar verwacht toch dat het ergens een slechte verbinding is .
De massa aansluitingen etc vooral bij de bobine is wel goed , niet veroest of misschien verf erop gedaan ?
Temperatuur aanwijzing was ook van de kook zei je , kan ook op een massa probleem duiden .



Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 19:51 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Af en toe ben je zo stom nog niet....., maar blijf het nog even vreemd vinden.....

poog opnieuw te starten, niets.....
haal temperatuur sensor kabeltje los,..... starten......  ???

Temperatuur sensor vast ...... starten ......

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Oke dan.... slechte massa mogelijk, maar waar dan ?? En hoe te achterhalen ??

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 19:59 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Maar liep hij nou wel of niet na die sensorkabel-test?

Heb je de doorgifte over al je bougiekabels getest? Kortom, als ineens geen 1 kabel meer vonkt geeft, dan kijk ik niet naar je cdi. Meer naar een aansluiting. Check even je jiffy-switch (als je die nog hebt). Hij heeft lang stil gestaan en woestijn mineralen zijn enigszins corrosief.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 20:07 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
OKE, even resume....

ik haalde sensor kabeltje los, en toen startte die, en zag ik een vonk op de ene bougiekap die ik op dat moment getest had.
Afgezet
Bougie kabel terug gezet. En nu wilde de startmotor even niet meer draaien.... (waarschijnlijk in een automatisme die ik niet wist dat ik had, zo geschrokken van die eerste keer weer starten dat ik de deadmanswitch ingedrukt had)
Gestart en lopen.
sensor kabeltje terug, starten en lopen....

Als de jiffie switch het probleem zou zijn, verwacht ik ook het lampje, maar ik kan uit voorzorg het hele ding dalijk even verwijderen....

Ga nog ff verder puzzelen of ik nu er weer voor kan zorgen dat ie niet meer start  ::)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 20:41 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Dan heeft die sensorkabel er wellicht niets mee te maken. Dat zou zo zijn als hij, na terugzetten, weer NIET meer startte.

Stroom is raar spul soms...



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 21:13 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Hiha hij doet het .

De twin heeft een paar massa kabels volgens mij , als de stoom geen rondje kan maken zoekt het de makkelijkste weg waar dit wel mogenlijk is , via bv jouw temp draadje .
Helaas in dit geval krijgt  waarschijnlijk je bobines niet genoeg of geen prik .
Mooie voorbeeld is vaak een aanhanger die als een kerstboom reageert als je bv de remmen aanraakt door slechte massa .
Dit is vaak een wel niet euvel soms doet soms doet ie ut nie .
Vocht geleid gisteren vochtig vandaag droog , kan het verschil al maken .

Alle massa punten even nalopen en netjes schoon maken C:-)

Aan een hoop oude koekblikken gesleutelt die maken allemaal massa via carosserie , het bv misssen van een aarding motor schutbord geeft al vaak mega problemen .
Ik dacht er aan omdat je aangaf dat je temp fout aangaf , alle meters gaan vaak een eigen leven lijden met dit soort dingen .

Hopelijk heb je het gevonden .

Groeten

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 21:31 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Bram is nu ook hier....,
eenhele tijd starten als geen ander. Massapunt schoongemaakt, nog wat stekkertjes los en schoongemaakt en plotseling niet meer starten....

Sensor kabel los, niet starten....,

Nu zelfs even pick-up sensor omgewisseld, maar ook niet starten........

Vage shit dit..... Dus kom maar op met al die idee-en...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 21:40 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Hij draait wel altijd rond, maar slaat niet aan?

Of wil je startmotor af en toe ook niet rond?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 23:18 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Chips dat is balen , was ook weer te mooi om waar te zijn  :'(

Denk toch sterk aan kabelbreuk ergens .

Even een voor een de stekkers die je schoongemaakt heb doormeten , ook een massa kabel kan breken , moet geen weerstand hebben .


Heeft iemand een schema met het contact slot ?
meestal gaat de ontsteking ook via het contactslot , even omlussen en kijken of dat werkt .

Begint nu wel te kraken hierboven . :-\

Succes







AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2010 23:32 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Update......

Als ie niet start draait de startmotor gewoon vrolijk rond. Maar geen enkele vonk op de bougie.
Pick-up sensor omgewisseld, maar was niet het probleem. Jiffie schakelaar omzeild, koppelings schakelaar omzeild, etc etc etc..., maar geen resultaat.
Ook Ad nog bijgeschakeld en nog wat dingetjes gepoogd.
Het probleem zit niet in het hoogspanningsgedeelte. Ook CDI e.d. zijn OK.

Op het laatste nog even de stekkers aan de voorkant los gehaald, en weer vast gezet en ineens weer lopen......

Morgen eerst proberen vrij te regelen zodat ik in daglicht kan werken. Dan gaan de volgende zaken gebeuren :

a) startknop + noodswitch omruilen met die van de andere twin
b) de hele electronica van de voorkant (IMO, Roadbook e.d.) langslopen en het zekeringen kastje aldaar, inclusief de aan/uit knop die daar zit vervangen. Als je ziet hoe dat er verder bij ligt begrijp je wel waarom.

1 groot probleem is wel dat ik nooit zeker zal weten of het probleem verholpen is met deze acties. Echter....., ik heb sterk de indruk dat als de temperatuur sensor dalijk de juiste waarde aan geeft dit probleem ook niet meer zal optreden. (Om een idee te geven, na de laatste keer starten gaf ie na nog geen 10 seconden motor activiteit 74 graden aan !!!) Het zal inderdaad ergens een kabelbreuk/massa probleem zijn welke een circuit verstoring doet optreden......

Bram nogmaals dank voor de steun en het meedenken.
Ad ook bedankt voor de telefonische ondersteuning.

Wat hebben we toch een geweldige vereniging dat dit mogelijk is.....

En ter afsluiting. Beter dat dit nu gebeurd, dan dat ik dalijk in Turkije gestaan had en hij het niet meer deed.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 00:18 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Ik vind het nu te laat om het electrisch diagram door te gaan spitten voor je..

Het lijkt wel dat de CDI buitenspel wordt gezet. Dat zou betekenen dat een plus word onderbroken ergens (zoals een killswitch dat doet), of de massa ervan.

Als je morgenavond nog ermee zit, ga ik wel even logikwizzen!

Grtz, Brom




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 08:33 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Oke, vanmorgen nog even een testje gedaan (vond gister avond niet dat ik de buren nog kon lastig vallen met zoveel lawaai)

Vanmorgen is het gewoon weer starten en lopen...
Kill-switch gebruiken, en dan start ie niet. Maar ook de starmotor draait dan niet !!!
Kill-switch weer goed, en starten.. lopen..
In eerste versnelling gezet, koppeling ingeknepen, zijstandaard ingeklapt, starten..., zelfs startmotor draait nu niet eens.....,  Dat is volgens mij ook niet goed. Hij zou dan gewoon moeten kunnen starten als je de koppeling ingeknepen hebt.....
Foutje van mijn kant, ik had nog wat stekkertjes los liggen. Alles aangesloten en nu start ie ook gewoon als ik in de versnelling sta en de koppeling in knijp......

Eerst maar eens de dingen doen die ik op de planning had staan : a) pickup weer fatsoenlijk vast zetten voordat dit dalijk een keer vergeten wordt, b) kill/start switch omruilen c) hele voorfront electronica doorlopen.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 09:09 - 19 aug 2010 13:55 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Rob ik heb even wat testjes gedaan, zie voor bijzonderheden de mail maar voor de meelezers is onderstaand schema wellicht ook handig. De AT is voorzien van een aantal beveiligingen die er voor zorgen dat de CDI geen signaal naar de bobines stuurt waardoor de bougies niet zullen vonken. Bij een goed functionerende AT werkt de beveiliging als volgt:

  1. Motor in de versnelling, contact aan, motor is niet te starten.
  2. Als in 1 maar dan met ingeknepen koppeling, motor start.
  3. Motor in neutraal, zijstandaard uit, contact aan, motor is te starten.
  4. Motor in de versnelling, koppeling in knijpen, contact aan motor start, zijstandaard vervolgens uitklappen, motor slaat af
  5. Motor in de versnelling, zijstandaard uitklappen, contact aan, motor is niet te starten.
  6. Motor in de versnelling, zijstandaard uitklappen, koppeling inknijpen, contact aan, motor is niet te starten.

Aanvulling:
Bij de punten: 1, 3, 5 en 6 is de motor niet te starten omdat de startmotor niet draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 10:01 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Alle testjes in ieder geval ter verificatie uitgevoerd en ok bevonden.
Opmerking hierbij, bij het proberen te starten zal de hele starmotor niet eens gaan draaien, dus daar zit het probleem in mijn geval niet.

Ik wil me nu eigenlijk even gaan focussen op die oplopende temperatuur sensor.
Zoals gezegd kan dat duiden op een lekkage ergens, welke mogelijk ook de veroorzaker van de problemen met het starten zou kunnen zijn..

Ik ga eerst even shoppen om wat dingetjes te scoren zodat ik de volledige electronica aansluitingen voor wat netter en minder 'blood' kan bevestigen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 10:44 - 19 aug 2010 13:25 #16 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Was al ee beetje race tegen de klok maar nu helemaal .
Succes man , hopelijk vind je ook echt iets , is wel zo lekker .

Moet zelf ook nog aan de slag kwam er net achter dat mijn roadbookhouder montage beugeltje gescheurd is  :-\, denk dat ik er maar een laag carbon op lamineer , soort sandwich van maak voor de stevigheid .

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 12:56 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Schiet mij echt maar lek.
Electronica van de imo en roadbook fatsoenlijk aangelegd. Maar temperatuur meter geeft nog altijd niet de juiste waarde aan.
Ondertussen ook al 10-tallen keren gestart, en geen enkel probleem........

Even voor de electotechneuten onder ons.....
Als de temperatuur sensor langzaam toename van temperatuur laat zien (terwijl dat feitenlijk niet correct is), doet mij een gevoel geven alsof er ergens spanning wordt opgebouwd/tegen gehouden. (Maar ik ben geen echte electro kenner).

Verder werd er nog een verdachte ge-opperd nl.. de diodes.., maar voor zover ik het weet zijn die dingen stuk (doen niets meer), of werken. Een tussenweg zou daar niet zijn.....  Maar...., de diodes zitten allemaal in het onderbrekingscircuit (jiffie, koppeling, versnellingsindicator etc en dat functioneerd allemaal zonder problemen)

Ik heb echt 1 groot vraagteken in mijn hoofd zitten..... ga eerst maar eens lunchen... gelukkig kon ik zonder al te veel problemen vrij krijgen om te puzzelen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 13:35 #18 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Misschien is ie gewoon boos , dat ie zolang op aandacht heeft moeten wachten . :-X
Wat de diodes betreft is inderdaad normaal gesproken kapot of niet kapot .
Kun je de temperatuur sensor van de andere twin niet gebruiken om dat euvel uit te sluiten .
Als het een kabelbreuk of doorslijt gevalletje in de kabelboom ergens is kan dit ook , en is moeilijk te vinden , heb je als hij loopt overal aan de kabelboom gefrunnikt getrokken geduwt etc om te kijken of je het probleem kunt reproduceren , niet alleen de stekkers , maar ect alles waar je maar kunt bedenken .

Iets anders kan ik niet meer bedenken alles is al genoemd .

we horen het .

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 15:07 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Tja, ik denk ook dat ie boos is... Eerst driekwart jaar niet naar omkijken en dan plotseling in no-time de boel op orde maken en dan ook nog ktm onderdelen gaan monteren......

Sensor kan stuk zijn, maar behelst hele koelsysteem aftappen......

Ik begin na vandaag echt sterk te twijfelen of ik niet toch gewoon ergens een stekker niet goed had zitten. Heb de hele dag nog geen problemen gehad. Net alles op z'n plek gezet kwa bekabeling. Na elk kabeltje ff kijken of ie nog wil starten. Zojuist ook maar even een ritje door de straat gemaakt, en ook nu geen enkel probleem. (maar dat was maandag ook niet !)

Of die sensor de hele boel verstierd ?? Lijkt me heel stug. Heb ook even weerstand metingen gedaan op de sensoren van beide fietsen, en geen verschil. Bovendien was het probleem er ook als ik de sensor helemaal los haalde. Dan zit ie dus alleen maar te zitten en heeft helemaal geen connecties.......

Ik laat het nu even rusten. Ga dalijk nog maar eens kijken of ie wil starten....

Kabelboom heb ik wel redelijk aan getrokken en gedraaid, met name aan de voorkant. Misschien de kabelboom van die andere twin maar in mijn koffer stoppen..., weet ik zeker dat ik die mag open maken bij de doane :D




In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2010 15:43 #20 door olaf
Beantwoord door olaf in topic HELLUP...... geen vonk !!!
Misschien heb je inmiddels niet wetend de boel gefixed  ;D, gewoon een paar keer rijden , en als ie het doet dan zal het wel goed zijn .
Iets wat er niet meer is vinden  ??? , dat gaat ook niet .

Ik ben nu defenitief klaar , roadbook bevesteging  gefixed met een paar laagjes carbon met epoxy , wel blij dat ik het zag anders had het een keer op schoot gelegen . nu is het zoals ik het de eerste keer had moeten doen  :-\

Grtz

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden