Voorvorkpoten doorsteken

31 aug 2010 13:55 #1 door Bono
Voorvorkpoten doorsteken werd gestart door Bono
Een heel simpele vraag (met graag een simpel antwoord  :)) ):

Hoe moet dit (stap voor stap)... Volgens mij doe ik iets niet of niet goed...

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 14:46 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorvorkpoten doorsteken
Enkel pootjes iets omhoog steken door de kroonstukken is simpel.

Op ieder kroonstuk zitten vier bouten die je iets moet lossen. Ze hoeven er niet helemaal uit maar gewoon de spanning van de klem af.
En dan als je de motor niet ondersteund zakt ze meteen al door de poten ;)

Het kan iets stroef gaan dan moet je een beetje draaien en duwen of het wiel iets naar je toe halen.

Waar zit jij precies "klem" dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 15:00 #3 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Voorvorkpoten doorsteken
Die 2 x 4 bouten zitten los. Er zakt bij mij nix door de poten. :(  Hij staat op de bok en ik heb al zitten wrikken en wringen, maar ik krijg er geen beweging in. WD 40 of zo er tussen spuiten  ??? .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 15:10 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorvorkpoten doorsteken
Steek even voorzichtig schroevendraaiers tussen de groeven van de kroonplaten.

Ik zoek nog ff een fotootje erbij... momentje.


Misschien wel even handiger om even het voorwiel eruit te halen. Dan kun je poot voor poot werken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 15:10 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorvorkpoten doorsteken
Je kunt ook voorzichtig tussen die klem een schroevendraaier steken. Dus zegmaar waar die bouten de poten vastklemmen.

Dan komt het net even een fractie verder open te staan waardoor je het wel in beweging krijgt. Pas wel op dat je de schroevendraaier niet TEGEN de poten zet. Dan krijg je krassen ;)

Edit:
Wat Rob zegt dus  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 15:13 #6 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Voorvorkpoten doorsteken
Ik ga het proberen doen.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 15:32 #7 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Voorvorkpoten doorsteken
Gelukt en klaar. De klemmen van de rubbers hielden alles tegen en zaten nog vast :-[ .

12mm uit laten steken nu. Straks eens ervaren hoe dat is.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 18:01 #8 door HPoskam
Beantwoord door HPoskam in topic Voorvorkpoten doorsteken
Ik heb begrepen dat je max. 3 cm mag door laten steken zonder dat dit negatief is voor de hendeling of weggedrag. ???

Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 19:22 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorvorkpoten doorsteken
Dan zit hij nog mooi binnen de limiet ;D

Heb geen idee of dat zo is trouwens. Zul je vast uit kunnen rekenen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 20:40 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvorkpoten doorsteken

Omdat je daarmee de naloop beinvloed, toch?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2010 22:04 #11 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Voorvorkpoten doorsteken
Het beinvloed inderdaad de naloop, de motor wordt wat instabiler (stuurt makkelijker), maar let ook op dat je niet zo ver doorzakt dat de stofhoezen klem komen of zelfs de onderpoten aanslaan (moet je wel diep gaan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2010 22:18 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorvorkpoten doorsteken
De naloop is natuurlijk weer heel eenvoudig terug te brengen op het oude vertrouwde nivo, door óók de rijhoogte (veervoorspanning in de volksmond) achter wat (16mm dus) terug te schroeven  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2010 00:15 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvorkpoten doorsteken
Voor zover ik het begrepen heb:

De naloop is de afstand in mm, gemeten over de grond, tussen de denkbeeldige hartlijn van de balhoofdpen tot op de grond en de denkbeeldige lijn van het hart van de as, verticaal tot op de grond.

Dat is met wat boerenverstand en simpel vernuft uit te meten toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2010 15:35 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorvorkpoten doorsteken

wikipedia schreef : De naloop is het verschil tussen het raakpunt van een denkbeeldige lijn door het balhoofd van een tweewieler en het raakpunt van het voorwiel op de weg.

Samen met de balhoofdhoek bepaalt dit het stuurgedrag in hoge mate. Ook wel naspoor of caster genoemd.

Door de naloop gaat elk wiel als een zwenkwiel werken: het volgt de richting van de "bovenbouw". De aandrijfkracht duwt een voertuig altijd recht vooruit, waarbij de naloop zorgt dat het voorwiel ook in de rechtuitstand blijft staan. Bij auto's is dit effect te merken doordat het stuurwiel vanzelf terugdraait wanneer het na een bocht wordt losgelaten. Een grotere naloop geeft een betere rechtuitstabiliteit, maar maakt het nemen van bochten moeilijker. Bij verschillende motorfietsen en auto's hoort een andere naloop, afhankelijk van het gebruik. Veel autosnelweg: grotere naloop, veel bochten (stadsverkeer): kleine naloop.


Maar nu zit ik even na te denken wat dat doorsteken precies voor effect heeft.
Door de poten enkel voor door te steken verander je eigenlijk ook de hoek tussen het balhoofd en de straat, want de motor gaat naar voren hangen.
Tevens komt de wielas dichter naar het frame.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2010 00:18 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Voorvorkpoten doorsteken

Ik heb begrepen dat je max. 3 cm mag door laten steken zonder dat dit negatief is voor de hendeling of weggedrag. ???

Bij een noodstop kun je bij deze 30 mm denk ik het voorspatbord behoorlijk beschadigen :o, ik houd het bij max. 20 mm! :)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2010 00:35 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorvorkpoten doorsteken

Bij een allroad/offroad/enduro/crosser is dan ook de as vóór de poot geplaatst om de naloop te verkleinen..

De offset in de kroonplaten vergroot het stuurgemak.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2010 07:08 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorvorkpoten doorsteken
@ PimW: met het doorsteken gaat de motor inderdaad iets meer voor overstaan. Hierdoor wordt de naloop verkleind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2010 08:05 #18 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Voorvorkpoten doorsteken

@ PimW: met het doorsteken gaat de motor inderdaad iets meer voor overstaan. Hierdoor wordt de naloop verkleind.


Ja, en gisterenavond terug van de STO, merkte ik dat ik de koplampen nog even bij moet stellen.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden