"hobbelend" weggedrag

05 sept 2010 19:17 #1 door atat
"hobbelend" weggedrag werd gestart door atat
AT liefhebbers,

Al enige tijd "hobbelt" het voorwiel bij 50 a 60 km / uur. Bij snelheden daaronder en daarboven niet. Alsof er er een bobbel in de voorband/velg  zit en het wiel dus steeds een beetje omhoog en omlaag gaat. Maar er zitten geen oneffenheden in de /velg/band ( was dat wel zo, dan zou het dus ook op andere snelheden gevoeld moeten worden) . Ik dacht dus het zal wel een balansprobleem zijn. Maar nu heb ik net een nieuwe voorband, uitgebalanceerd, en hij doet het nog steeds. Iemand enig idee wat dit is? Ik ben benieuwd.

groeten,

ernst Frank 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 sept 2010 19:22 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic "hobbelend" weggedrag
Tja, ik ken dit 'hobbelpaard' gevoel maar al te goed......

Ooit hetzelfde gehad, bij dezelfde snelheden. Oorzaak : de band zat niet 100% goed in de velg.

De band heeft een randje welke enkele mm langs de velgrand loopt. Loop even goed je band langs en kijk of hij overal dezelfde afstand langs de velg heeft.

Ow ja, en check ff bandenspanning....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

05 sept 2010 21:51 #3 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic "hobbelend" weggedrag
Ook ik ken het gevoel, alles vervangen en uiteindelijk de velg. Wat bleek.... de spaakspanning was niet gelijk.
Misschien ook iets om te laten controleren voordat je dure vervanging gaat doen?

Bij mij was het waarschijnlijk de oxidatie bij een aantal spaken, hierdoor was een nieuwe velg geen overbodige luxe bleek. :-\

13 sept 2010 14:29 #4 door jar
Beantwoord door jar in topic "hobbelend" weggedrag
Conroleer of het voorwiel nog wel echt rond is. Dat kan gewoon met de nieuwe band erop.
Zet de motor op de bok en een balkje onder je valbeugel oid.
Zet iets bijna tegen het loopvlak van je band aan en draai het wiel voorzichtig langzaam rond en kijk of de speling tussen de band en hetgeen je hebt neergezet groter of kleiner wordt.
Als dat het geval is komt daar je gehobbel vandaan. Met het spannen en of lossen van de betreffende spaken kun je de hobbel er uit krijgen. dat zou ik dan wel met het wiel in een speciale opstelling doen, en niet met het wiel in de voorvork.
Let goed op dat je spaaknippel echt draait, anders tordeer je alleen je spaken. Van te voren een druppeltje olie in elke nippel doet al veel goed, en dan nog kan het gebeuren dat je een spaak met een tang moet vasthouden terwijl je de spaaknippel een draai geeft...

Het kan natuurlijk ook aan het achterwiel liggen, maar meestal zit het probleem vóór.

grtjs, Jan

18 sept 2010 12:01 #5 door atat
Beantwoord door atat in topic "hobbelend" weggedrag
At'ers,

dank voor jullie bijdrage. Ik ga ermee aan de gang.

groet,

ernst frank muller

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden