Koplampunits uitwisselbaar?

17 sept 2010 12:13 #1 door Bono
Koplampunits uitwisselbaar? werd gestart door Bono
Zijn de koplampunits van een RD07 zonder verdere aanpassingen over te zetten op een RD07A? Zo ja, zit ik dan ook weer met het feit dat ze niet beiden branden (dimlicht)? Vanaf welk bouwjaar is dat eigenlijk?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2010 16:11 #2 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Koplampunits uitwisselbaar?
De modellen '93 - '95 hadden (volgens Haynes) al dubbel branden, behalve de Duitse uitvoering.
Dus als je het Duitse model hebt brand er maar een. Of er is wat defect.

17 sept 2010 20:18 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Koplampunits uitwisselbaar?
Is het zo moeilijk om zelf aan te passen dan? met een paar mooie stekkers en een soldeerbout heb je alles in een middagje mooi geregeld, toch?

17 sept 2010 20:55 #4 door Pakfiets

Is het zo moeilijk om zelf aan te passen dan? met een paar mooie stekkers en een soldeerbout heb je alles in een middagje mooi geregeld, toch?

Denk het wel.

Edit; ik heb het ff opgezocht; een verbindings-draadje tussen de lampen zou genoeg moeten zijn.

17 sept 2010 22:11 #5 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Koplampunits uitwisselbaar?

Denk het wel.

Edit; ik heb het ff opgezocht; een verbindings-draadje tussen de lampen zou genoeg moeten zijn.

Check wel eerst op je twee dezelfde " glazen" hebt. Zitten een soort van "lenzen"  in geslepen die het licht de juiste kant, of beter naar de kant,  sturen. Wel zo prettig voor tegenliggers :)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

17 sept 2010 22:29 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Koplampunits uitwisselbaar?

Ik heb een ingevoerde '96er Duitser, en die heeft gewoon 2 dimlichtjes branden..

Volgens mij is het subframe (met daarin de koplamphouder) het zelfde. Alleen de frontkuip is qua design ietsjes anders. Moet kunnen.

17 sept 2010 23:06 #7 door Pakfiets
Han, waarom wil je de lampen-unit eigenlijk vervangen door een RD07a unit?

18 sept 2010 00:29 #8 door kees

Of je koplamp in zn ééntje brand of gezellig saam, hangt af van je kabelboom. Niet van de unit toch?

18 sept 2010 08:18 #9 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Koplampunits uitwisselbaar?

Han, waarom wil je de lampen-unit eigenlijk vervangen door een RD07a unit?

Maarten, ik heb een 7A. Dus vandaar de vervanging door een 7A-unit.

Ik merk dat de reflectoren en en glas aan de binnenkant nogal erg dof worden. Met hulp van het forum (tips) heb ik het vorig jaar de boel schoongemaakt, omdat het toen ook het geval was. Het was een verbetering, maar de doffe waas komt terug. Misschien ligt het aan mijn verbeelding  :-\ .

Mijn volgende activiteit is de V-BAT. Ik zal eens bij andere twins kijken hoe daar de vork in de steel lamp in de unit zit.

-- Han --

18 sept 2010 10:32 #10 door Pakfiets
Han, bij de RD07a branden normaal bij alle modellen 2 lampen, als dat bij jou niet zo is, kan er een lamp stuk zijn of er is wat mis in de bedrading.
Het uitwissselen van de lamp-unit maak hierin geen verschil!
Ff de boel doormeten dus!
Doffe reflectors heb ik - gelukkig voor mij - geen ervaring mee.
Mocht je hulp nodig hebben met het doormeten, dan wil ik je wel helpen.

18 sept 2010 11:02 #11 door hcm
Beantwoord door hcm in topic Koplampunits uitwisselbaar?
De rechter koplamp van een RD07 is anders dan de linker, de rechter is puur voor groot licht. Het grootlicht van een RD07 vind ik beter dan van de RD07A, en het dimlicht van de RD07A is weer beter dan de RD07. Maar dat is ook niet raar met twee koplampen die branden.

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

18 sept 2010 16:25 #12 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Koplampunits uitwisselbaar?
Bedankt voor jullie reacties, mensen. Maar ik heb dus een RD07A. Beide koplampen branden gewoon. Niks mis mee. Ik heb ook geen problemen met de bedrading. Bedankt voor het aanbod om de boel door te meten, Maarten.

Ik vind de boel nogal "dof, mat, wazig" uitzien en heb de indruk dat ik in het donker minder licht heb. Misschien zit het wel tussen de oren(?). Het vorig jaar had ik dit probleem dus ook en heb de boel toen schoongemaakt aan de binnenkant (zonder met mijn vingers aan de reflectoren of het glas te zitten).

Ik vroeg me dus af: mócht het (ooit) ervan komen en ik loop tegen een unit van een RD07 aan, is die zonder aanpassingen één op één over te zetten op een RD07A?

-- Han --

18 sept 2010 17:54 #13 door Pakfiets
Aaaaaaah, nu snap ik 'm (kan soms ff duren).
Ok; ik kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat ze gelijk zijn. Ik heb zelf een '93 er , ja mag hem ernaast komen zetten en vergelijken.
I.i.g. ook opletten dat je er een koopt met links en rechts het zelfde glas erin (zou kunnen afwijken?? in de duitse versie?).

18 sept 2010 23:06 #14 door kees
Volgens mij zijn er verder ook geen linkse of rechtse glazen. Wel een linkse en een rechtse lamp, vanwege de montage in de koplamphouder. Maar de lenzen zelf zijn gelijk hoor. Zijn 2 dimlichten naast elkaar en bij grootlicht, twee van die.

(Of is dat dan weer typisch Duits? Dat verhaal van hcm geloof ik niet zo)

19 sept 2010 10:11 - 20 sept 2010 19:36 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koplampunits uitwisselbaar?
In de RD03, de RD04 en verschillende RD07's zitten wel degelijk verschillen in de glazen.
Vanaf de RD07 was het in verschillende landen om ons heen toegestaan om met twee koplampen te rijden. In NL is dat medio jaren '90 vorige eeuw pas toegestaan. Zo kon het gebeuren dat een geïmporteerde AT uit Duitsland door de RDW werd goedgekeurd om in NL rond te rijden met dubbele dimlichten terwijl de nieuwe AT's die toen in NL verkocht werden slechts 1 dimlicht hadden. Volgens mij hebben de laatste RD07's die in NL zijn verkocht wel dubbele dimlichten en alle RD07A's hebben dat zo wie zo.

Even een let op bij doorlussen van een koplamp. Er zijn AT's die rechtstreeks geschakeld zijn op de stuurschakelaar, m.a.w. zonder relais. Als je bij zo'n model de handel doorlust is het niet ondenkbaar, is in het verleden meermalen ook gebeurt bij AT rijders, dat je lichtschakelaar naar z'n grootje gaat.

Overigens in Italië werd de RD04 tm 1992 verkocht met ouderwetse gloeilampen, soort elektrische waxine lichtjes, en daarvan rijden er ook nog van in NL rond.

19 sept 2010 23:07 #16 door kees
Ahh ok. Bedankt V-Twin. 

Brommie was degene die uit de nek kletste. Vermoeiend soms, al die wisselende specs..

22 sept 2010 18:25 #17 door Simon
Beantwoord door Simon in topic Koplampunits uitwisselbaar?
Even voor de duidelijkheid: mijn RD07 heeft dus inderdaad 2 verschillende glazen voor de koplampen, moet het ene glas dan tegelijk vervangen worden als ik doorlus of mag het zo blijven? En is zo'n los glas te verkrijgen?

Groeten,
Simon

22 sept 2010 19:16 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koplampunits uitwisselbaar?
Officieel moet je een andere unit plaatsen. In het verleden heb ik losse glazen/lenzen gezien (GB) maar in NL nog nooit. Er zijn AT rijders die gewoon doorlussen en de lamp naar beneden bijstellen.
Een alternatief is dat je met  gebruikmaking van deze module: www.mototronixwebwinkel.nl/product_info....th=21&products_id=38 gewoon continue met groot licht gaat rijden wat dan qua lichtopbrengst wordt afgeregeld.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden