Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?

26 sept 2010 19:19 #1 door Eelke
Ik heb inmiddels een Garmin Zumo (waar ik erg tevreden over ben) en ik heb deze met bijgeleverd snoertje rechtstreeks op de accu aangesloten. Nu begint de stekkeraansluiting wat te eroderen door de spanning die erop staat, bijvoorbeeld als het stekkertje een beetje nat is geworden. Afijn, om een lang verhaal kort te maken, waar moet ik mijn laadkabel van mijn Zumo op aansluiten om ervoor te zorgen dat er pas spanning (12 volt) op staat als ik de contactsleutel omdraai?

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 19:33 #2 door V-Twin
Ik zou het niet via je contact aansluiten. Als je motor een keer afslaat of je zet hem tijdens een rit even af ben je direct je route kwijt. Het opstarten van een Zumo kost nogal wat tijd dus echt handig lijkt me dat niet.
Ik zou een gedeelte kabel gebruiken met een waterdichte AMP stekker met een losse stop voor de tijd dat je je Zumo er niet op hebt zitten.

Kijk even bij Waypoint of bij AMDparts in Heerhugowaard.
Laatst genoemde is goedkoper en levert maatwerk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2010 22:58 #3 door Nikotech

Ik zou het niet via je contact aansluiten. Als je motor een keer afslaat of je zet hem tijdens een rit even af ben je direct je route kwijt.


??? ??? ???  Gelukkig zit er een batterij in die het dan keurig overneemt bij wegvallen van de boordspanning  ;)

Maar de genoemde gedeelde kabel is een wel handiger. Vermoed dat je nu het stekkertje in de houder steeds losmaakt, waar die niet echt voor bedoeld is !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 07:45 #4 door daandus
Ik heb de Garmins ook op constante plus, want dan kun je alvast je route opzoeken voordat je wegrijdt zonder de interne accu te gebruiken. Ook knipt ie dan niet de track in stukken als je even gaat tanken enzo.

Constante plus komt vanaf m'n accu, dikke kabel naar voren getrokken.
Geschakelde plus heb ik vanaf de koelventilator. Die wordt over massa geschakeld, dus de plus is altijd aanwezig als het contact aanstaat en is lekker stevig afgezekerd.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 09:06 #5 door Eelke

Constante plus komt vanaf m'n accu, dikke kabel naar voren getrokken.
Geschakelde plus heb ik vanaf de koelventilator. Die wordt over massa geschakeld, dus de plus is altijd aanwezig als het contact aanstaat en is lekker stevig afgezekerd.


Mooi, dat zal ik ook eens proberen. Overigens is het zo dat als de Zumo geen voeding krijgt hij gewoon verder gaat via z'n interne accu, dus dat tracks opgeknipt worden bij benzinestops e.d. heb ik geen last van.

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2010 10:13 #6 door daandus
wij hebben een 60CX en 60CSX, en die laden niet vanzelf op. Dan wil je dus niet telkens een paar minuutjes op de batterijtjes draaien!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden