Motor vervangen?

05 okt 2010 12:41 #1 door ninety
Motor vervangen? werd gestart door ninety
Geruime tijd geleden heb ik mijn tweede versnelling beschadigd. Hierdoor is er ijzervijlsel in de olie gekomen en is het blok olie beginnen verbruiken.

Ik heb het blok ondertussen gedemonteerd en binnengebracht om te laten repareren. Nu zouden de kosten om te herstellen fiks oplopen (meer dan 500 Euro) en dus heeft de garagist voorgesteld om een ander blok te zoeken.

Ondertussen heeft hij er een gevonden van een AT van 1992 (km stand????) Is dit hetzelfde blok als mijn 1994 AT en wat mag zo'n blok kosten?

Graag jullie mening,
SImon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 02:31 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor vervangen?

omdat je de niets weet van het blok en je dealer het regelt kun je natuurlijk vragen of hij er garant voor staat bijv 3 maanden
echter dit zal de prijs ook  op drijven 750-1000 euro
als je het risico zelf neemt is een prijs van ca 350-500 euro op zijn plaats
maar jij bepaalt zelf wat je er voor over hebt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 09:44 #3 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic Motor vervangen?
Indien je de historiek van het aangekochte blok kent is dit een zeer belangrijk voordeel natuurlijk, anders vervang je miserie misschien wel door andere miserie...
hier op het forum leerde ik dat zo'n 2de handse blok wel gemakkelijk € 650 moet kosten, wat ik een behoorlijke kost vind...

Anderzijds brengt het herstellen van je eigen blok ook wel een belangrijke kost met zich mee:
ik veronderstel dat die slijtage op je tweede versnelling werd veroorzaakt door een defect of uitgelopen lager van de uitgaande as?!! Lagers, versnellingen en pakkingen voor het ganse blok mag je rekenen op €300. Demontage (blok splitsen) + hermontage wordt door de meeste prof. herstellers niet op bestek gedaan maar per uur gerekend, snel heb je 30 werkuren bij elkaar aan €50/u is €1500
Met wat geluk is er geen andere schade, maar je spreekt van olieverbruik mogelijk veroorzaakt door ijzerslijpsel...is dat via desegmenten en oliekeerringen, dan moet er geboord worden + nieuwe zuigers en ringen, of misschien is honen voldoende en enkel nieuwe keerringen en segmenten. Wat met klepzittingen en kleppen en klepgeleiders, wat met drijfstanglagers en de krukas...? De kosten zijn moeilijk in te schatten, maar hou rekening met mogelijks €500 extra...
Natuurlijk heb je na zulke herstelling wel een nagelnieuwe (gereviseerde) motor en ben je zeker dat dat geheel in orde is. Echter de oliepomp, koppeling, alternator etc blijven nog even oud....

Als een professionele hersteller de herstelling uitvoert is hij verplicht garantie te geven aan een partikuliere klant van min. 1 jaar op het geleverde werk en de onderdelen. Dat geeft wel een geruststelling.

Aan de andere kant kan je voor dat geld wel twee of drie occasie-blokken aanschaffen natuurlijk...

Ben je wat handig, heb je tijd, gereedschappen, en plaats, dan doe je die herstelling zelf en dan bespaar je je heel wat centjes.

alles goed overwegen is de boodschap: wat is je motor je waard, wat zijn de alternatieven?!!
zoals Ad Mies terecht schrijft: jij bepaalt zelf wat je er voor over hebt

als het je een troost mag zijn, ik sta voor hetzelfde probleem:
-ik moet eveneens het blok gaan splitsen om het uitgaande-as-lager te vervangen
-ik heb overwogen een ander blok aan te kopen maar vind €650 te duur voor iets waar ik geen geschiedenis van ken of garantie op krijg...
-ik ga de herstelling zelf doen....maar dat zeg ik nu al drie winters na elkaar...

succes met je beslissing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 10:23 #4 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Motor vervangen?
Wie niet waagt wie niet wint .

Ik zou gewoon voor een blokje gaan op ebay , liefst een duitse afkomst , waarom , omdat mijn ervaring is dat ze goede spullen leveren , koop al jaar en dag mijn auto's en motoren in duitsland , nooit geen problemen gehad .
Natuurlijk zit er een risico aan , maar is denk ik niet groot .
De duitsers mogen van de wet niet knoeien met km standen C:-) , je kunt er dan ook wel van uit gaan dat het blokje wat je koopt ook niet meer heeft gedraaid .
Nu zal er moeilijk wat te controleren zijn , maar ben nog nooit teleurgesteld geweest tot nu toe , bij onze duitse buren .

Succes Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2010 18:33 #5 door ninety
Beantwoord door ninety in topic Motor vervangen?
Hartelijk dank voor deze eerlijke meningen en ervaringen. De versnelling is stuk gegaan door bij het offroaden per ongeluk op de schakelpook te duwen. Een dure fout zo blijkt en echt jammer van de motor die amper 65Dkm gelopen had en prima draaide. Uitgaande as is dus nog wel OK. Alleen de schade aan de motor is moeilijk in te schatten.

De AT is mijn enige motor en als het ware een verslaving, dus drie winters wil ik er zeker niet over doen. Binnen 2 weken is er een offroad weekend gepland, maar of ik dat ga halen?

Gisteren heb ik een optie genomen op een blok uit een schademotor. Deze moest nog gedemonteerd worden en ik ga er morgen naar kijken. Prijs: 700 Euro. Als er iemand tips heeft waar ik moet op te letten????

Mijn eigen blok ga ik dan inderdaad later zelf proberen te herstellen als ik meer tijd heb.

Ondertussen ook een rally kuip besteld, dus hij moet nog lang meegaan!!!

Groetjes,
Simon





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2010 21:16 #6 door ninety
Beantwoord door ninety in topic Motor vervangen?
Tweedehands blok gekocht. Netjes opgekuist, likje verf, kleppen gesteld, bougies, olie, filter, alles weer netjes aangesloten en... de "nieuwe" motor draait!!! Proefritje op den hof gedaan en morgen weer terug op de AT naar het werk.

Het enige dat me opvalt, is dat de neutraal wat moeilijk te vinden is. Is dit misschien een eerste teken van een versleten koppeling? Kan er iemand uitleggen hoe ik te werk moet gaan om de koppelingskabel juist af te stellen?

Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2010 22:36 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor vervangen?
meer waarschijnlijk staat je pookje niet goed of  de ketting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2010 20:50 #8 door ninety
Beantwoord door ninety in topic Motor vervangen?
oud en "nieuw":

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 09:53 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor vervangen?
Zelfs de bougies zien er uit of ze een nieuw kleurtje hebben gekregen.

Zeker waterverf gebruikt ? :))

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 11:02 #10 door ninety
Beantwoord door ninety in topic Motor vervangen?
die heb ik na het spuiten natuurlijk vervangen he slimme ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 11:48 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor vervangen?
Ja kerel, dat snapte ik ook wel  :-\

Maar ff to the point.
Wat voor verf heb je gebruikt en hoe heb je dit gedaan.
Gewoon gespoten of heb je eerst gestraald, geschuurd of weet ik wat gedaan.
Heb je ervaring hoe dit er na een paar duizend kilometer uitziet en of het er nog allemaal opzit enzovoort.
Ben gewoon nieuwsgierig, want het ziet er nu dus weer uit als nieuw.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 18:11 #12 door ninety
Beantwoord door ninety in topic Motor vervangen?
verf: MOTIP spuitbussen. Eerst primer, daarna alu velgenlak en dan nog een blanke lak erover. Dit na het blok zo goed als blank geschuurd te hebben (met schuurpapier en staalborstel op boormachine) en te ontvetten. Toen ik aan het spuiten was, scheen de zon wel lekker, dus droogde prima. Ben geen expert maar voorlopig ziet het er keurig uit. Komend weekend een tweedaagse offroad waarna ik zeker zal moeten poetsen. Zal dan meer weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden