Indien je de historiek van het aangekochte blok kent is dit een zeer belangrijk voordeel natuurlijk, anders vervang je miserie misschien wel door andere miserie...
hier op het forum leerde ik dat zo'n 2de handse blok wel gemakkelijk € 650 moet kosten, wat ik een behoorlijke kost vind...
Anderzijds brengt het herstellen van je eigen blok ook wel een belangrijke kost met zich mee:
ik veronderstel dat die slijtage op je tweede versnelling werd veroorzaakt door een defect of uitgelopen lager van de uitgaande as?!! Lagers, versnellingen en pakkingen voor het ganse blok mag je rekenen op €300. Demontage (blok splitsen) + hermontage wordt door de meeste prof. herstellers niet op bestek gedaan maar per uur gerekend, snel heb je 30 werkuren bij elkaar aan €50/u is €1500
Met wat geluk is er geen andere schade, maar je spreekt van olieverbruik mogelijk veroorzaakt door ijzerslijpsel...is dat via desegmenten en oliekeerringen, dan moet er geboord worden + nieuwe zuigers en ringen, of misschien is honen voldoende en enkel nieuwe keerringen en segmenten. Wat met klepzittingen en kleppen en klepgeleiders, wat met drijfstanglagers en de krukas...? De kosten zijn moeilijk in te schatten, maar hou rekening met mogelijks €500 extra...
Natuurlijk heb je na zulke herstelling wel een nagelnieuwe (gereviseerde) motor en ben je zeker dat dat geheel in orde is. Echter de oliepomp, koppeling, alternator etc blijven nog even oud....
Als een professionele hersteller de herstelling uitvoert is hij verplicht garantie te geven aan een partikuliere klant van min. 1 jaar op het geleverde werk en de onderdelen. Dat geeft wel een geruststelling.
Aan de andere kant kan je voor dat geld wel twee of drie occasie-blokken aanschaffen natuurlijk...
Ben je wat handig, heb je tijd, gereedschappen, en plaats, dan doe je die herstelling zelf en dan bespaar je je heel wat centjes.
alles goed overwegen is de boodschap: wat is je motor je waard, wat zijn de alternatieven?!!
zoals Ad Mies terecht schrijft: jij bepaalt zelf wat je er voor over hebt
als het je een troost mag zijn, ik sta voor hetzelfde probleem:
-ik moet eveneens het blok gaan splitsen om het uitgaande-as-lager te vervangen
-ik heb overwogen een ander blok aan te kopen maar vind €650 te duur voor iets waar ik geen geschiedenis van ken of garantie op krijg...
-ik ga de herstelling zelf doen....maar dat zeg ik nu al drie winters na elkaar...
succes met je beslissing