Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

13 okt 2010 18:21 #1 door Eelke
Ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn AT op z'n achterwiel te laten rijden. Met iemand achterop lukt het eerder, maar ik kan mijn vriendin(nen) niet steeds zo gek krijgen.......

Wie weet hoe je een wheelie moet maken met een standaard AT?

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2010 18:30 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Euh ja het kan.  Maar het is niet echt ideaal voor je motor, je kan gruwelijk onderuit gaan en als je pech hebt wordt ook nog eens gepakt. Waarom zou je het willen?

Ik heb het meerdere malen gezien maar heb er persoonlijk geen trek in. Volgens mij is het flink gas geven en je koppeling snel loslaten. Uiteraard gewicht naar achteren verplaatsen en aan het stuur hangen. Maar nogmaals....zou het niet doen  :)

Liberté - Egalité - Fraternité

13 okt 2010 18:34 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Als je door je vriendinnen heen bent kun je ook zakken aardappels of zand achterop binden.

13 okt 2010 18:36 #4 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Op Youtube staan filmpjesvan wheelies met een AT.
Staan ook wel erg veel filmpjes op van wheelies die verkeerd af lopen.

13 okt 2010 19:55 #5 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Op Youtube staan filmpjesvan wheelies met een AT.
Staan ook wel erg veel filmpjes op van wheelies die verkeerd af lopen.

http://www.youtube.com/watch?v=xM1wE6ipOgo

Maar ik zou zeggen..... oefen eerst maar met je fiets!!! :))

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

13 okt 2010 20:06 #6 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015

Transalp 600

13 okt 2010 20:07 #7 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
een dagje cursus bij WilliamZ trainingen ;D

(Ik heb Bill wel eens een wheely zien maken)

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

13 okt 2010 21:25 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Je kunt natuurlijk ook even je tandwiel verhouding aanpassen zodat het wat makkelijker gaat ......

Ik heb het ook nog nooit echt gedaan op de twin, maar in theorie zul heel even kort je voorrem in kunnen knijpen zodat je in de voorveren duikt, en dan met vol gas heel snel je koppeling los laten schieten......  Maar ik mijn redenen om dit niet te proberen, vindt het gewoon veel te link.

Maak ook wel eens wheelies als ik uit een kuil of iets derglijks kom, daar voel ik me dan prettiger bij....

Afgelopen zaterdag op een andere fiets wel puur op gas een wheelie getrokken, maar dat was eigenlijk meer per ongeluk. En vroeger op de GSA puur op gas ook een keer per ongeluk gedaan....,

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

13 okt 2010 22:51 #9 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Euh ja het kan.  Maar het is niet echt ideaal voor je motor, je kan gruwelijk onderuit gaan en als je pech hebt wordt ook nog eens gepakt. Waarom zou je het willen?

Ik wil het leren om m'n motorbeheersing te verbeteren. Ben al bezig met terreinrijden en wil ook nog wat cursussen doen. Het is omdat ik dit AT gewoon door en door wil beheersen....  :)

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

13 okt 2010 23:01 #10 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Gelet op de diverse postings, lijkt het me niet gemakkelijk met een standaard AT. Maar als je bezig bent met terrein rijden, waarom zou je het dan niet eens VOORZICHTIG uitvogelen en (spelenderwijs) wat proberen in het terrein? Maar zorg dan liever dat je niet alleen bent...

Voor de "door en door beheersing" kan ik me het volgen van cursussen wel voorstellen, maar het maken van wheelies, is het laatste dat bij MIJ opkomt.

-- Han --

13 okt 2010 23:05 #11 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Ik wil het leren om m'n motorbeheersing te verbeteren. Ben al bezig met terreinrijden en wil ook nog wat cursussen doen. Het is omdat ik dit AT gewoon door en door wil beheersen....  :)

Om je AT door en door te willen "beheersen" heb je geen wheelie nodig. Ik noem het eerder onbeheerst want het voegt niets toe aan de verkeersveiligheid. :angel:
Ik Weet niet hoe lang je het rijbewijs hebt, maar probeer eerst maar eens alle 12 oefeningen van het motor examen perfect uit te voeren. Daarnaast heb ik nog wel wat meer oefeningen en trucs voor je te doen om je motor onder alle omstandigheden onder controlle te houden.
Offroad rijden is iets, Trailrijden voegt ook heel veel toe aan je beheersing. Maar uiteindelijk is het je rechte pols en je gezonde verstand wat de echte beheersing teweeg brengt.
Blijft natuurlijk dat een wheelie maken best leuk is.

13 okt 2010 23:10 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
dom dom dom.....

doordat het zwaartepunt rust op het voorwiel moet de actie vrij abrupt ingezet worden om vervolgens te gaan balanceren op het achterwiel.
Om dit te beheersen ben je eigenlijk al direkt aan het eind van ultiem voertuig beheersing.

niet iets wat je dus even doet..
daarkomt bij dat  door het hoge gewicht van deze motorfiets en beperkt vermogen je veel meer gaat verlangen van de koppeling die tenslotte het achterwiel zo snel in beweging moet krijgen  dat het voorwiel los komt.
door dan juist op dat moment deze beweging door te zetten  zou je dus de motorfiets op zijn achterwiel kunnen krijgen.
het vooral in evenwicht houden is echter het probleem,
zolang het zwaartepunt  naar voren zit is er nog geen groot probleem maar zodra je te ver gaat slaat de motorfiets achterover.
met alle respect... wheelies en stoppies maken behoren niet tot de zaken waar ik op de openbare weg veel met op heb..

het geeft een negetief beeld van de motorrijder..wat niets met voertuig beheersing op de openenbare weg te maken heeft.
hooguit met onnozel gedrag.. vooral als het mis gaat :D

13 okt 2010 23:19 #13 door Eelke

het geeft een negetief beeld van de motorrijder..wat niets met voertuig beheersing op de openenbare weg te maken heeft.
hooguit met onnozel gedrag.. vooral als het mis gaat :D

Ad, ik wil benadrukken dat ik dit absoluut niet op de openbare weg ga doen.......

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

13 okt 2010 23:39 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
  beste eelke,

openbare weg moet je lezen als een ruim woord voor al die wegen die geplaveid zijn.

want misschien heb jij wel de beschikking over een afgesloten weg die van voldoende vlakheid ,lengte en breedte is om zo deze  oefeningen te gaan uitvoeren zonder dat daar iemand ook maar last van zou hebben  :angel:

14 okt 2010 07:02 #15 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Je kunt sprongetjes maken als je vanuit stilstand vlot weg rijdt. Twee zijkoffers en een tent achterop helpen in dat geval ook een boel, maar een complete wheely? Ik zou twee keer nadenken met een apparaat van dik tweehonderd kilo.

14 okt 2010 08:05 #16 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Motorbeheersing?...dan denk ik toch eerder aan dit filmpje  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=tb5kFU-Vskc

14 okt 2010 08:57 #17 door Eelke

Motorbeheersing?...dan denk ik toch eerder aan dit filmpje  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=tb5kFU-Vskc

Ik dacht eraan om zoiets met mijn AT te doen:
  :D :D :D ;)

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

14 okt 2010 09:02 #18 door Sjoerd
Beantwoord door Sjoerd in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
oh... dat.... zo rijd ik dagelijks op de dero naar m'n werk! ::)

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

14 okt 2010 10:14 #19 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Nog afgezien van alle letsel-risico, bekeuringen en imago-verlies van 'de motorrijder', is het technisch gezien buitengewoon dom om met dit type motor wheelie's te willen maken. Koppeling, uitgaande as van de versnellingsbak (illustratieve foto's daarvan elders op dit forum), tandwielen, ketting, ophanging zweefarm en achteras: het gaat allemaal vroegtijdig kapot omdat er krachten op komen te staan die bij het ontwerp niet zijn voorzien. Als je wilt stunten kan je beter een motortje kopen zoals in het laatste filmpje: die zijn er voor gemaakt en pas dan is het echt leuk, lijkt mij.

14 okt 2010 11:44 #20 door Forum Admin
Beantwoord door Forum Admin in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Eelke, klik even die link rechtsboven over meer Forum rechten aan. Jij bent TCN Lid.. maar op het Forum sta je nog als geen lid aangegeven.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden