Nog afgezien van alle letsel-risico, bekeuringen en imago-verlies van 'de motorrijder', is het technisch gezien buitengewoon dom om met dit type motor wheelie's te willen maken. Koppeling, uitgaande as van de versnellingsbak (illustratieve foto's daarvan elders op dit forum), tandwielen, ketting, ophanging zweefarm en achteras: het gaat allemaal vroegtijdig kapot omdat er krachten op komen te staan die bij het ontwerp niet zijn voorzien. Als je wilt stunten kan je beter een motortje kopen zoals in het laatste filmpje: die zijn er voor gemaakt en pas dan is het echt leuk, lijkt mij.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Eelke, klik even die link rechtsboven over meer Forum rechten aan. Jij bent TCN Lid.. maar op het Forum sta je nog als geen lid aangegeven.
is het technisch gezien buitengewoon dom om met dit type motor wheelie's te willen maken. Koppeling, uitgaande as van de versnellingsbak (illustratieve foto's daarvan elders op dit forum), tandwielen, ketting, ophanging zweefarm en achteras: het gaat allemaal vroegtijdig kapot omdat er krachten op komen te staan die bij het ontwerp niet zijn voorzien.
Ik kan het je niet {ouwelullenmodus}meer{/ouwelullenmodus}Afgezien van de slijtage van de koppelingsplaten door overmatig laten slippen (niet nodig overigens) wordt geen enkel onderdeel van het motorblok zwaarder belast bij het maken van een nette wheelie dan bij volgas accelereren zonder wheelie.. (...)
(...)
Maar om nou te zeggen dat je problemen gaat krijgen door volgas te accelereren met je Alp.. denk dat je je brommer een beetje onderschat
Daarom kun je beter, denk ik je voet bij de achterrem houden. Ik ben ook wel eens aan het spelen geweest.Wat er meestal het eerst de geest geeft is de versnellingsbak, dit is bijna altijd het gevolg van onkundige wheelies (motorbeheersing?
). dus wheelie maken, oei, hij gaat wel erg snel omhoog, gas dicht en dan komt de klap voor versnellingbak, ketting(cardan), koppeling, en balhoofdlagers.
Leuk is dat dit het meest voorkomt bij moderne supersports.. google bv maar's op "second gear R1 ".
Ik stond laatst bij het stoplicht te wachten, komt er een cbr600 naast me staan, uitdagend gasgeven, je voelt het al aankomen, uitdaging erbij.
Nu ben ik zelf een rustige rijder maar aangezien ik mijn Alp eigenlijk nog nooit de volle meut heb gegeven moest het nu maar eff gebeuren, blik op scherp en bij groen gassen.
Een Alp niet op zijn achterwiel ?? Zelfs in de 2 kwam Alpje nog uit de veren. helaas moesten we afremmen voor het verkeer voor ons, komt de cbr naast me rijden met een blik van ongeloof, de eerst 20 meter kwam ie niet mee, bij de pomp nog eff een praatje gemaakt, motorleutje en zijn vervolgens verder gereden.
Wat had ik een tevreden gevoel, en inderdaad er zit meer in deze machientjes dan menigeen denkt.
Grt
Peter (chadchop ) ;D ;D
Voordat ik besloot m'n TA te kopen, kon ik bij Mulders een TA lenen voor 3 dagen. Alleen benzine en wat transportkosten! Erg aardig van Jan Renken en hij deed dat eigenlijk alleen maar omdat hij mij als een zeer serieuze koper zag. Alleen bij schade ....... € 1200,- eigen risico. Op de noordelijke Groninger ring gooide ik komende vanuit de binnenstad na een bocht naar rechts het gas er een keer helemaal op.............een behoorlijke achterwielspin en bijna een uitglijder. Ik verwachtte dat inderdaad niet van deze brommert. Hij heeft veel kracht onderin. Leuk!