Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

14 okt 2010 11:52 #21 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Nog afgezien van alle letsel-risico, bekeuringen en imago-verlies van 'de motorrijder', is het technisch gezien buitengewoon dom om met dit type motor wheelie's te willen maken. Koppeling, uitgaande as van de versnellingsbak (illustratieve foto's daarvan elders op dit forum), tandwielen, ketting, ophanging zweefarm en achteras: het gaat allemaal vroegtijdig kapot omdat er krachten op komen te staan die bij het ontwerp niet zijn voorzien. Als je wilt stunten kan je beter een motortje kopen zoals in het laatste filmpje: die zijn er voor gemaakt en pas dan is het echt leuk, lijkt mij.

Inderdaad.... de twin is gebouwd voor voorzichtig wegrijden, niet te hard remmen, geen hobbeltjes nemen, niet laten vallen, niet springen.... maar wheelies kan ie met zijn 60 pk,  zachte achterveer en lange wielbasis als de beste!!!

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2010 15:01 #22 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Kan me alleen maar bij Ad en Giedi aansluiten. Het kunnen maken van 'wheelies' heeft ab-so-luut geen enkel verband met 'motorrijvaardigheid', 'motorbeheersing' of een goede balans. Het enige verband wat er is, is het verband wat (al of niet in het ziekenhuis) nadien bij jou, of een omstander, wordt aangebracht.

Ga eerst maar eens fijn een cursus verhoogde rijvaardigheid volgen bij de ANWB, of b.v. bij Bill (William Z). Daar heb je veel meer aan.

Voorzitter modus aan: dergelijk gedrag tijdens een officieel TCN- evenement zou de 'overtreder' op z'n minst op een stevige uitbrander komen te staan. En dan bedoel ik niet een burn-out (net zoiets onzinnigs overigens...)

Wat iemand overigens in z'n eigen tijd op privé terrein wil doen, moet degene idd zelf uitmaken. Of het daarmee minder onverstandig is...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

14 okt 2010 16:02 #23 door Eelke
Beantwoord door Eelke in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Eelke, klik even die link rechtsboven over meer Forum rechten aan. Jij bent TCN Lid.. maar op het Forum sta je nog als geen lid aangegeven.

Klopt, ik heb de stappen genomen die daar staan, maar krijg dan de foutmelding 'Dit forum bestaat niet'

Hieronder de stappen die ik genomen heb:

eerst
In profiel-account instellingen kun je je TCN lidmaatschap nummer opgeven
(dit nummer is niet zichtbaar voor anderen)
Klik (bovenaan) op Profiel > Account Instellingen

daarna
In Profiel-Groepslidmaatschap kun je dan het lidmaatschap aanvragen voor de groep TCN Lid

rechtstreeks TCN lid aanvragen: (wanneer je lidnummer al is ingevuld)
www.transalpclub.nl/forum/index.php?acti...embership;request=11

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

14 okt 2010 20:27 #24 door Eelke
Volgens mij zijn dit ook TCN leden  ;)

Die persoon die achter rijdt is volgens mij Ad....  ;)

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

14 okt 2010 21:02 #25 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Om maar even normaal antwoord op de vraag te geven , in plaats van de topicstarter erop te attenderen hoe gevaarlijk het wel niet is

Oefenen , heel veel oefenen ( liefst op een afgelegen stuk dan wel natuurlijk ! ).

Verwacht niet dat je gelijk 3 km aan 1 stuk door kan wheelien.

En net zoals gezegd werd , eventueel je tandwiel verhouding veranderen ( naar meer koppel ).

Mijn alp ( 25 kw ) , krijgt ik ook met geen mogelijkheid omhoog ( terwijl ik denk als ik de tandwiel verhouding verander dit wel te doen is )

Als je google/youtube gebruikt , vind je voldoende informatie over verschillende technieken.

Het is toch een kwestie van proberen welke techniek het beste gaat.

p.s. het gewicht van de motor is niet zozeer het probleem :

14 okt 2010 23:01 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Hoe je makkelijk een wheelie moet maken?

Simpelweg je AT upgraden naar een Varadero  ;D  Is een stukje cake met een Dero  8)
1e versnelling, 3.000tpm, dotje gas, en daar gaat íe  :D

Of het nut heeft ? Nah, denk het niet  :-\  Wat dat betreft met de vorige sprekers eens.
Maar leuk is het wel  ;D
Gevaarlijk ? Och, valt wel mee  :-\  Negatief voor het imago van de motorrijder ?  Jah, zékers !
Maar leuk is het wel  ;D

Er stond laatst een reportage in de Moto73 dacht ik, over een cursus wheelien, die je in Belgie bij een stuntteam kunt volgen. Misschien is dat een idee  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

15 okt 2010 01:56 #27 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

is het technisch gezien buitengewoon dom om met dit type motor wheelie's te willen maken. Koppeling, uitgaande as van de versnellingsbak (illustratieve foto's daarvan elders op dit forum), tandwielen, ketting, ophanging zweefarm en achteras: het gaat allemaal vroegtijdig kapot omdat er krachten op komen te staan die bij het ontwerp niet zijn voorzien.

Afgezien van de slijtage van de koppelingsplaten door overmatig laten slippen (niet nodig overigens) wordt geen enkel onderdeel van het motorblok zwaarder belast bij het maken van een nette wheelie dan bij volgas accelereren zonder wheelie..

En volgens mij heeft een wheelie net zoveel met motorbeheersing te maken als een stoppie (ook goed mogelijk met een AT) en een achterwieldrift. Veel dus mits in totale controle en dat is meestal het probleem  ::)

Zoals William al zegt; ga 's een poosje trailrijden, leer je veel van  ;)

15 okt 2010 09:36 #28 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Afgezien van de slijtage van de koppelingsplaten door overmatig laten slippen (niet nodig overigens) wordt geen enkel onderdeel van het motorblok zwaarder belast bij het maken van een nette wheelie dan bij volgas accelereren zonder wheelie.. (...)

Ik kan het je niet {ouwelullenmodus}meer{/ouwelullenmodus} :o voorrekenen, maar ik heb onthouden van mijn technische opleiding dat schokbelastingen veel meer van het materieel vragen dan normale belastingen. Mijn Opel Combo 1.7D is inmiddels 12 jaar oud en alleen door mijzelf technisch zo goed mogelijk in gereden. De km-teller staat inmiddels bijna op de 330.000 km en het blok gebruikt nog geen druppel olie. Volgas accelereren met mijn nieuwe transalp ga ik dus NIET doen, want het geeft al snel problemen die ik liever niet wil.

15 okt 2010 11:50 #29 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Een goede wheelie geeft geen schokbelasting, punt.

Het geeft zelfs een lagere belasting dan volgas accelaratie waarbij het voorwiel nét  niet van de grond komt. Hoe hoger hetwiel, des te lager de belasting wordt.

Waar je wel gelijk in hebt is dat een AT wat koppelingslip vraagt op mooi omhoog te komen. Hierdoor krijgt de transmissiedemper in de koppeling het wat zwaarder en de platen slijten wat harder.

Aan de andere kant, een AT (onder)blok is zo ruim overbemeten t.o.v. het max koppel dat je je geen zorgen hoeft te maken denk ik.

Wat er meestal het eerst de geest geeft is de versnellingsbak, dit is bijna altijd het gevolg van onkundige wheelies (motorbeheersing?  ;)). dus wheelie maken, oei, hij gaat wel erg snel omhoog, gas dicht en dan komt de klap voor versnellingbak, ketting(cardan), koppeling, en balhoofdlagers.
Leuk is dat dit het meest voorkomt bij moderne supersports.. google bv  maar's op "second gear R1 ".

Maar om nou te zeggen dat je problemen gaat krijgen door volgas te accelereren met je Alp.. denk dat je je brommer een beetje onderschat  ;)

15 okt 2010 12:45 #30 door giedi

(...)
Maar om nou te zeggen dat je problemen gaat krijgen door volgas te accelereren met je Alp.. denk dat je je brommer een beetje onderschat  ;)

Ja, dat zou kunnen.  :D

15 okt 2010 13:59 #31 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Ik stond laatst bij het stoplicht te wachten, komt er een cbr600 naast me staan, uitdagend gasgeven, je voelt het al aankomen, uitdaging erbij.
Nu ben ik zelf een rustige rijder maar aangezien ik mijn Alp eigenlijk nog nooit de volle meut heb gegeven moest het nu maar eff gebeuren, blik op scherp en bij groen gassen.
Een Alp niet op zijn achterwiel ?? Zelfs in de 2 kwam Alpje  nog uit de veren. helaas moesten we afremmen voor het verkeer voor ons, komt de cbr naast me rijden met een blik van ongeloof, de eerst 20 meter kwam ie niet mee, bij de pomp nog eff een praatje gemaakt, motorleutje en zijn vervolgens verder gereden.
Wat had ik een tevreden gevoel, en inderdaad er zit meer in deze machientjes dan menigeen denkt.

Grt

Peter (chadchop )  ;D ;D

15 okt 2010 14:28 #32 door André
Beantwoord door André in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Wat er meestal het eerst de geest geeft is de versnellingsbak, dit is bijna altijd het gevolg van onkundige wheelies (motorbeheersing?  ;)). dus wheelie maken, oei, hij gaat wel erg snel omhoog, gas dicht en dan komt de klap voor versnellingbak, ketting(cardan), koppeling, en balhoofdlagers.
Leuk is dat dit het meest voorkomt bij moderne supersports.. google bv  maar's op "second gear R1 ".

Daarom kun je beter, denk ik je voet bij de achterrem houden. Ik ben ook wel eens aan het spelen geweest.
Knietjes tegen de tank voetje boven de rem, denk je ga te ver, kun je zo je rem iets bedienen.
Maar een echte wheelie heb ik nog nooit bewust gemaakt.

Droom niet je leven,
leef je droom.

15 okt 2010 15:31 #33 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Ik stond laatst bij het stoplicht te wachten, komt er een cbr600 naast me staan, uitdagend gasgeven, je voelt het al aankomen, uitdaging erbij.
Nu ben ik zelf een rustige rijder maar aangezien ik mijn Alp eigenlijk nog nooit de volle meut heb gegeven moest het nu maar eff gebeuren, blik op scherp en bij groen gassen.
Een Alp niet op zijn achterwiel ?? Zelfs in de 2 kwam Alpje  nog uit de veren. helaas moesten we afremmen voor het verkeer voor ons, komt de cbr naast me rijden met een blik van ongeloof, de eerst 20 meter kwam ie niet mee, bij de pomp nog eff een praatje gemaakt, motorleutje en zijn vervolgens verder gereden.
Wat had ik een tevreden gevoel, en inderdaad er zit meer in deze machientjes dan menigeen denkt.

Grt

Peter (chadchop )  ;D ;D

och ja sprinten kan een at of ta wel  zeker tot een 80 km moet je echt met dik spul aan komen zetten.....

KOPPEL !!!

zeker hoog toerige 4 cilinders hebben moeite met een AT of TA ,, behalve als de wegen ruim zijn,, en tegenwoordig zijn de vermogen ook krankzinnig ,,,  maar leeftijdgenoten een  een cb(r) of gsx of en fz of bandit 600 ,, word ik niet koud of warm van..

En als je ergens gaat rijden waar het golft met haarspeldbochten dan is een AT of TA echt snel . en je houd je langer vol.

maar wheely's en stoppies zijn dingen die moet je niet willen met een motor als een AT of TA ....
omdat het gevaarlijk kan zijn,  artikel 5 gedrag,  ik doe het niet ook niet op een afgesloten terrein

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

15 okt 2010 17:01 #34 door giedi
Ik ben de afgelopen jaren gewend geraakt aan een BMW R1100RS en zelfs die heeft toch echt meer in zijn mars dan mijn TA als het gaat om een sprintje vanaf stoplicht (koppel van ca. 90 Nm en dat al behoorlijk onderin de toeren). Toch heb ik die motor verkocht, want ik vind de TA in heel veel opzichten heel veel fijner rijden. Mij gaat het dus niet echt om 'dragster kwaliteiten' bij motorrijden.  :angel:  ;D 

16 okt 2010 11:09 #35 door giedi
Maar OK, BOT:
Natuurlijk is dat mogelijk, ook met deze motor:
1. Oefen van te voeren liefst zoveel mogelijk op een AT van iemand anders.  ;D
2. Plaats desnoods een kleiner tandwiel voor en/of een groter tandwiel achter.
3. Verzwaar desnoods de motor aan de achterkant (kofferset vol, wat stoeptegels of je schoonmoeder).
En.... vooral veel plezier, want het is wel leuk!

16 okt 2010 16:27 #36 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?
Hoi, Giedie,

Natuurlijk blijft het leuk, maar ik schrok nog eff van de enorme koppel die een Transalp heeft.
Dit was ook een eenmalige actie, want ik ben zuinig op mijn vriendin.. Ben een noordeling weet je....
Maar goed, voor de rest kom ik niet boven de 130 en met optrekken doe ik verder met beleid, hier spaar je onderdelen en benzine mee.
Wie goan zekers nog een ritje rieden op een sundag.
Grt ut Grunn stad.

16 okt 2010 23:40 #37 door giedi
Voordat ik besloot m'n TA te kopen, kon ik bij Mulders een TA lenen voor 3 dagen. Alleen benzine en wat transportkosten! Erg aardig van Jan Renken en hij deed dat eigenlijk alleen maar omdat hij mij als een zeer serieuze koper zag. Alleen bij schade ....... € 1200,- eigen risico. Op de noordelijke Groninger ring gooide ik komende vanuit de binnenstad na een bocht naar rechts het gas er een keer helemaal op.............een behoorlijke achterwielspin en bijna een uitglijder. Ik verwachtte dat inderdaad niet van deze brommert. Hij heeft veel kracht onderin. Leuk!

17 okt 2010 21:29 #38 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Wheelie met een Africa Twin, is dat mogelijk?

Voordat ik besloot m'n TA te kopen, kon ik bij Mulders een TA lenen voor 3 dagen. Alleen benzine en wat transportkosten! Erg aardig van Jan Renken en hij deed dat eigenlijk alleen maar omdat hij mij als een zeer serieuze koper zag. Alleen bij schade ....... € 1200,- eigen risico. Op de noordelijke Groninger ring gooide ik komende vanuit de binnenstad na een bocht naar rechts het gas er een keer helemaal op.............een behoorlijke achterwielspin en bijna een uitglijder. Ik verwachtte dat inderdaad niet van deze brommert. Hij heeft veel kracht onderin. Leuk!

Moet je eens een goed afgestelde AT nemen met een K&N lucht filter als je daar bij bepaalde toerentallen het gas vol opendraait dan krijg je geen power wheely maar voelt het wel als je door een TGV aangereden word die met 400 km kom aan zeilen.....

Als ik met maatjes op 4 cilinder van 600 a 750 cc ga rijden en dan een korte haakse bocht door ga en ff naar voren leunen en dan gas ,, mooie powerslide ,, als ineen  katapult sla je zo een gat van enkele honderden meters.....

die 1000cc zijn wel sneller maar die hebben ook wel ruim 3 x zoveel vermogen.....

19 okt 2010 10:18 #39 door Eelke
Maakt dat zoveel uit zo K&N lucht filter?

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

19 okt 2010 11:57 #40 door dj.verhulst

Maakt dat zoveel uit zo K&N lucht filter?

tja oordeel zelf, let op dit is achterwiel vermogen

moet ik wel zeggen dat ie op een rollenbank afgesteld is, en men d'r wel ff druk mee was....

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden