Voorbereiding op reis naar Nepal met Africa Twin, wat zijn de 'must haves'?

13 okt 2010 23:14 #1 door Eelke
Ik ben van plan om met de motor wat vrienden van mij te bezoeken die in Kathmandu (Nepal) wonen. Dat is ongeveer 10.000 km rijden vanaf Utrecht.

Wat zijn nou echt belangrijke zaken die ik mee moet nemen of wat ik al als voorbereiding kan doen?

Een beetje speurwerk op dit en andere forums leert mij dat ik in ieder geval aan het volgende moet denken:

- Brandstofpomp met gemodificeerde contactpuntsysteem (dus met een diode ertussen om vonken te voorkomen)
- Een laadspanningsbeveiliging, om gelijk te zien als de spanningsregelaar het begeeft
- Valbeugels
- Stevige handkappen

Waar moet ik motortechnisch nog meer aan denken bij de Africa Twin? Ik weet dat Daan wat ervaring heeft met verre reizen en altijd wat extra brandstofpompen meeneemt  ;)

Honda Africa Twin CRF1000L
Honda Africa Twin XRV750
Land Rover Discovery II Td5
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2010 23:16 #2 door Eelke
Dit is de voltmeter waar ik aan zit te denken:

Via jhau.maliwi.de/misc/fs.en.html

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

13 okt 2010 23:32 #3 door Waffie
hallo,

je moet die zaken meenemen die er voor kunnen zorgen dat je niet meer verder kunt binnen redelijke termijn.

een spannings monitor is leuk maar wat als je geen regelaar bij hebt..!
een benzine pomp is spannend maar je moet er wel plaats voor hebben
ik zou waarschijnlijk een setje contact puntjes meenemen maar ook een koppelstukje om een bypass te maken
maar bedenk dat je dan  ook een soldeerbout nodig hebt.

maar wat te denken van een setje (reserve banden)  bandenplakkers , koppelingskabel of kabel rep setje of iets om een gebroken ketting te herstellen

je kunt het zelf zo gek maken als je wilt maar ben reeel,
een dergelijke reis is niet te plannen als het gaat om  wat er allemaal mis kan gaan
want  voordat je het weet heb je een heel arsenaal aan stuff bij  wat waarschijnlijk niet gebruikt gaat worden
dus daarom zul je keuzes moeten maken wat essentieel is.
neem de tijd en laat het over je heen komen.
hopeloos wordt het als je in paniek raakt...

14 okt 2010 09:14 #4 door Eelke
Hoi Ad,

Klopt dat het niet te plannen valt, en dat hoeft van mij ook niet dat is per slot van rekening de charme van een verre reis, je weet niet precies in wat voor situaties je nu weer belandt. Reservebanden ga ik niet meenemen, dat is teveel.
Je tips van koppelstukjes en een reservekoppelingskabel had ik niet aan gedacht, bedankt!

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

14 okt 2010 09:17 #5 door Huib

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

14 okt 2010 10:55 #6 door robgoesdakar
Brandstofpomp vervangen door een vacuum pomp. In africa nooit problemen mee gehad, en je hebt geen reservepomp bij je.

Verder mee nemen wat niet binnen 1/2 dagen geregeld is : spanningsregelaar, CDI, bougies,
Daarnaast gewoon gaan. De meeste zaken zijn daar ter plaatse wel op te lossen. Kabels, slangen, e.d. hebben ze daar overal. Hou zouden ze anders die auto's wrakken daar rijdend kunnen houden. Verder wordt je heel inventief als er wel iets stuk gaat. Voor de allereerste nood, ductape en ty-wraps.
De voltmeter snap ik niet helemaal, want hij geeft geen waarde aan (of ik kijk verkeerd). Als je zoiets monteerd, dan eentje die je laat zien hoeveel volt er momenteel van je accu komt, zodat je kunt zien of er teveel spanning wordt af gegeven.
Zorg vooraf voor nieuwe gas-, koppelings- kabel, choke kabel (alhoewel je die daar niet gebruikt). Eventueel zou je een vervangende kabel al langs de bestaande kunnen leggen. Er is (net) ruimte voor, en dan sleep je het niet in je bagage mee. Bovendien is het sneller met vervangen. (Nadeel is wel dat deze dan ook vuil zullen worden van binnen)

Banden zijn mogelijk wel een probleem in dit soort landen. Die hebben ze niet echt op voorraad liggen. Op zich zou 10k te doen moeten zijn op 1 setje, maar hangt ook af wat je wilt rijden en hoe. Als je halverwege zwaarder terrein zou willen nemen, dan is het misschien handig om een adresje te zoeken waar je vooraf een set banden naar toe stuurt en die dan daar wisselt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

15 okt 2010 04:24 #7 door kenny013
Ha Eelke,
Brandstof pomp vervangen door een "Facet" kan ook.
Verder wat Ad zegt, je bent een reiziger er kan van alles gebeuren waar je niet op gerekend hebt en een oplossing, duurt soms even maar komt er wel.
Trust me " I know".
Zit nu te wachten, in Buenos Aires on de inspectie van m'n krat, welke ze in de haven hebben laten vallen, lijkt wel van 5M hoog, ook dat gaat opgelost worden,
Neem verder eens een kijk(je) op de " Horizons  unlimited" site voor heel veel goede tips en tricks.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

15 okt 2010 13:43 #8 door Eelke

Neem verder eens een kijk(je) op de "Horizons  unlimited" site voor heel veel goede tips en tricks.

Hoi Kenny, dank voor de tips. Horizons Unlimited ken ik, hebben nu ook een leuke DVD-serie die ik besteld heb en aan het kijken ben. Probleem alleen is dat het steeds meer begint te jeuken.....

Succes met je motor en de verder afhandeling enzo, groeten uit Utrecht.

Honda Africa Twin XRV750
Volvo Amazon babyblauw
Isaac Boson

15 okt 2010 16:12 #9 door dj.verhulst
ik denk dat het wel slim is om door een deskundig iemand je AT door en door te checken.
als je accu ouder is dan 3 jaar preventief vervangen,,  alle lampen,  natuurlijk een nieuwe set banden en binnen banden,  heidenau K60 ,die zijn bewezen goed , behoorlijk slijtvast , schikt voor slechte wegen , 3 dubbel check of er geen dingen bezig zijn om kapot te gaan ,, inlaat rubber carb, de koelwaterslangen , de radiatoren , lagers van de wielen.  en een benzine pomp en spanning regelaar zeer mee ,, en wat materialen ,,

wat je ook ziet bij marathon motoren is een 2e koppeling kabel plaatsen maar niet aansluiten. en om de uiteinde met een stukje krimp folie afdichten , ook voor gas ,, kan je als het stuk zou gaan hoef je alleen maar te koppelen en je rijd weer met een 20 min.

je remmen moeten echt top zijn dus de schijven niet aan de rand van te dun of met groeven ,  klauwen moeten tip top zijn vloeistof recent ,, neem een klein busje 100 cc mee  kan je wat .

maar een olie temp in de peilstok vind ik ook niet gek zodat je de gezondheid van het blok makkelijker kan monitoren en kost in verhouding weinig....

en een volt meter vind ik niet raar dan kan je live monitoren of er rare dingen gebeuren .

verse olie in de voorvork en een set progressieve veren zeker als je wat lading mee heb ( en dat heb je ) motor is dan prettiger te sturen door het meer gewicht.

zou geen sport luchfilter monteren , stoffige wegen, een origineel dan

rij je dan ook weer terug ?? zou dan wat onderhoud materialen versturen naar die vrienden.

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

15 okt 2010 17:19 #10 door Rommit
Wat ik zelf zou meenemen ( op mijn standaard dingen zoals tent etc.. na ) :

* EHBO Kitje ( bijv motozoom heeft een leuke kleine compacte)
* Standaard gereedschap wat bij de motor zit + Waterpomptang / Combitang , Stuk zeep / Seconden lijm ( om lekkage van je tank te dichten ) , bundel tairips , rol tape
* Setje reserve binnen banden , plak materiaal , fatsoenlijk set bandelepels.

En de spullen die je eerder al aangaf ( pomp , regelaar etc.. )

Eventueel een partner die ook meegaat ?

15 okt 2010 17:47 #11 door daandus
Ik heb gewoon een vriendin die meerijdt op m'n reserveonderdelen-voorraad... een complete AT! (of ik rijd op haar reservemotor.....)

... was ooit lid ...

15 okt 2010 18:33 #12 door olaf
Goede bandenplak en plak- gereedschap .
Reserve contactpunten , of de nieuwe lichtsluis optie monteren :angel: met de oude punten als reserve , solderen kunnen ze overal daar pas je wel een mouw aan .
Nieuw spanningsregelaar monteren +accu , of een extra regelaar meenemen .
Alles goed nazien , eventueel nieuwe ketting + tandwielen .
Wiellagers goed inspecteren , evt vervangen .
Nieuw banden met binnenband monteren , en reserve binnenbanden meenemen , ga je met meerdere is een setje wel genoeg , banden en binnenbanden etc zijn overal wel te scoren tegenwoordig , het is maar dat je ergens kunt komen .
paar van die plastic vastbindbandjes (tiewraps) en ductape .
Setje filters , olie kun je overal krijgen .
Nieuwe gas/koppelings kabeltjes monteren of meenemen , sommige monteren ze naast de oude , kun je ze zo omgooien en neemt geen extra plaats in .

Lekker opladen en gaan rijden , voor de rest gewoon een mouw aanpassen 

Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

15 okt 2010 20:41 #13 door Waffie
eh  .. visa gold card  !! ;D

15 okt 2010 21:16 #14 door Sjoerd
stapeltje 'lonely planets'

xl 600 v '95
xl 1000 v '01
kle 650 '10
Toch wéér een kle 650 '10

22 okt 2010 15:12 #15 door Breetse
Goeije middag,

als iemand dat haarfijn kan uitleggen is het Ton wel van Pharaobikes te Horn.

Hij prepareert At's en transalps voor dit soort trips. Een vakman en bovendien een fijne huiselijke sfeer.

www.pharaobike.nl/

Gr. Frank

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden