Achterdemper vervangen XRV?

18 okt 2010 08:59 #1 door daandus
Achterdemper vervangen XRV? werd gestart door daandus
Omdat we plannen onze motoren (met beiden ongeveer een ton op de klok) flink af te tuigen in de komende jaren met pakweg 35 kilo bagage per motor achterop.
De vraag is dan ook: wil je dat met standaard achterdempers doen (wel hebben we beiden een Hyperpro veer eronder), of met iets nieuw/leuks/moois/stoerders.

Iemand ervaring, tips etc?

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2010 11:24 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterdemper vervangen XRV?
hallo,

als iets niet stuk is  is mijn devie slekker laten zitten zeker als er al een zwaardere veer onder zit.

je moet je afvragen of je zaken als ingaande demping uitgaande demping, pre load adjuster etc noodzakelijk acht,
in de basis uitvoering spreek je al gauw over 400-500 euro

okee het is dan nieuw en je mag dan een betere performance verwachten
maar wat je niet kent mis je ook niet.

ik heb de meest exclusieve oplossing zitten op beiden mijn motoren maar ik moet ook erbij zeggen dat het wel heel veel opties zijn die ik nog nooit alle heb gebruikt
sterker ze staat nog steeds op de standaard instelling

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 okt 2010 12:54 #3 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Achterdemper vervangen XRV?


merk je niet dat het beter is geworden ???

heb wel eens op een bepaalde motor gereden eerst een standaard en dan met Ohlins eronder ,, kon bij bepaalde dingen wel merken dat het beter was ,, straker sturen op hoge snelheden,, en minder gewiebel .


Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 10:51 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ad,

Stuk is het (nog) niet, maar beide brommers hebben rondom een ton ervaring en we gaan die achterdempers wel aftuigen natuurlijk... met 35kg per stuk achterop en veel onverhard. Ben het wel met je eens, 'don't fix it if it aint broken'.... maar als t rot gaat op een zoutvlakte in zuid amerika heb je wel een rotdag/week/maand...  :'(

Mijn probleem is gewoon dat ik niet in kan schatten of het een investering van 1000 euro (voor 2 fietsen) waard is...
Hyperpro, de meest basale, kost 459 per stuk.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 11:37 #5 door dj.verhulst
Beantwoord door dj.verhulst in topic Achterdemper vervangen XRV?


bij een koekblik raden ze ook aan de demper te vervangen ,, meestal wel bij iets hoger km stand 5 jaar en 150 K

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 13:00 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterdemper vervangen XRV?

Ad,

Stuk is het (nog) niet, maar beide brommers hebben rondom een ton ervaring en we gaan die achterdempers wel aftuigen natuurlijk... met 35kg per stuk achterop en veel onverhard. Ben het wel met je eens, 'don't fix it if it aint broken'.... maar als t rot gaat op een zoutvlakte in zuid amerika heb je wel een rotdag/week/maand...  :'(

Mijn probleem is gewoon dat ik niet in kan schatten of het een investering van 1000 euro (voor 2 fietsen) waard is...
Hyperpro, de meest basale, kost 459 per stuk.


als je het gevoel hebt dat je met nieuwe dempers (wat zeker beter rijd) je meer zekerheden hebt.. zeg ik doen!!

maar hou in gedachten dat deze ook stuk kunnen gaan..

overigens ben je dan ook geniegd de prolink en achterbrug lagers te controleren want uiteindelijk zorgen deze alle voor een goede werking en die hebben er ook al wat km erop zitten (wwarschijnlijk)

en zo kun je aan de gang blijven
wiellagers
balhoofdlagers
spanningsregelaar

uiteindelijk zou ik haast roepen..

neem een nieuwe motorfiets..
maar zoals ik al zei.. doe wat je gevoel ingeeft ..  en vervang als dit je verstandig lijkt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 14:45 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Achterdemper vervangen XRV?
tja, nieuwe motorfiets.....
als je ziet wat er verspijkerd is aan deze fietsen en wat dat kost.....
RVS spaken, stalen remleidingen, rondom nieuwe schijven en blokken, wiellagers, kettingen&banden(slijtdelen, maar goed), voltmeters, valbeugels, handprotectors,balhoofdlagers,brandstofpompen,spanningsregelaar,kofferrekjes etc......
(veel is ook gewoon onderhoud en/of accessoire)
Aan de andere kant: je schrijft t allemaal af over veeeeeeel kilometers!

Neemt niet weg dat 't GOED moet zijn, en inmiddels kennen we deze fietsen door-en-door!
Een nieuwe GSA motor kan ook problemen geven ;-)

Die dempers: denk dat t goed is, maar hoor graag gerichte ervaringen!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 15:13 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ik rijd met een Wilbers complete achtershokbreker. Is toen op mijn gewicht afgesteld met de nadruk op offroad.

De ori schokbreker was bij mij dan ook in een gevorderd stadium van ontbinding.

Ik ben nogsteeds heel blij met mijn keuze. Ding houd het goed onder niet al te voorzichtig gebruik.

Maar dat helpt jou niet verder met je keuze. Want zo'n nieuwe kan onderweg ook lek gaan, dan zit je in principe met dezelfde problemen als wanneer deze stuk gaat onderweg?
Dan kun je ervoor kiezen omdat het beter rijd. Misschien eens langs de verenboer met zo'n unit en hem eens laten kijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 16:03 #9 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Achterdemper vervangen XRV?
Daan,
Heb zelf ook wat onderzoek gedaan op dit gebied en ben tot de geruststellende conclusie gekomen dat je met een nieuwe Ohlins of Wilbers niet per se minder kans maakt op een kapotte schokbreker... >:D
Na het lezen van veel reisverslagen van mensen die voor de grote reis een dure schokbreker monteerden die ook gewoon kapot ging heb ik besloten om geen nieuwe te monteren. Voor die paar duizend euro (2 motoren) weet ik wel betere bestemmingen.
Ondertussen wel een gebruikte originele gekocht  (€ 60) en gemonteerd (met hyperpro veer), de oude ligt op reserve.
Mocht de schokbreker het begeven en hij is niet te repareren laat ik me de reserve opsturen. (moet kunnen voor € 2000 ;D)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:21 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterdemper vervangen XRV?
het kan niet aan mijn indruk ontgaan dat daan zich erg zorgen maakt of hij wat tegenslag zal tegenkomen of niet want hij gaat er van uit dat alles stuk zal gaan en hij voor ieder mogelijk probleem een alternatief wilt  meenemen

dat het stuk gaat is wel zeker.. tenminste uiteindelijk wel een keer...

maar dit is evident aan ieder avontuur
je kunt je nu eenmaal niet voorbereiden op welk mogelijk probleem dan ook. hooguit  er mee omgaan als het probleem (lees uitdaging) zich voor doet

je zult dit moeten accepteren om zodoende  je eigen gemoedsrust onder controle te houden
tijd word namelijk in dergelijke omstandigheden dan betrekkelijk maar alles kan er in opgelost worden
en ik ben van mening dat dit de enige juiste instelling mag zijn waarmee je aan je reis begint
maar bedenk dat ik niet roep dat je onvoorbereid moet vertrekken maar er is verschil tussen wat goed is en dus acceptabel en een total control freak te willen zijn want dan loop je gigantisch de kans hard op je M te gaan

het is mijn ervaring dat er altijd iets is wat je gewoonweg niet had voorzien hoe lullig dat ook is.

:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2010 17:42 - 19 okt 2010 21:28 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ad, wat een wijsheden ;-)

Maarruh: ik vrees dat ik inderdaad teveel voorbereidingstijd heb, en teveel uitzoek. Da's weer mijn sport zeg maar; bewuste keuzes maken! haha. Miskopen blijven mij meestal bespaard, en ik laat me ook zelden bedotten. Slecht voor de economie, maar het houdt de mens ook van de vluchtstrook!  :P

Neemt niet weg dat je idd met ellende zult komen te staan.
Ik snap alleen nooit waarom mensen doen alsof dat het doel van je reis is; als in mijn familie 2 spanningsregelaars rot zijn gegaan rond de 80kkm, mijn motor op dezelfde kmstand, en we gaan er nog zeker een halve ton bijdraaien.... dan ben ik toch een ei als ik 't niet vervang? Of is het een avontuur om in de woestijn je SR te vervangen? ;-)

I know, er gaan mensen met veel pret op 'n Enfield de wereld rond..... dan ontmoet je heel veel mensen!  ;D
Ik wil reizen en m'n motor is m'n tool; niet m'n leidraad.
Plus dat ik 2 motoren draaiend moet houden, en dus het aantal toevallige problemen mag halveren-op-voorhand en niet minder stoer en avontuurlijk ben!  ;D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2010 00:26 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ik hoop dat jullie saampjes een    leuke tijd tegemoet gaan en daar waar nodig zal ik je met plezier mijn visie blijven geven.

:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2010 22:19 #13 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Achterdemper vervangen XRV?
Als het doel van het vervangen van die schokdemper niet dient om de rijkwaliteiten te verbeteren (en/of 1000 instelmogelijkheden te hebben), dan zie ik enkele opties:

- je laat je huidige schokbreker reviseren (en eventueel plaats je er een nieuwe veer in), kost je max 300€
- je koopt een wilbers (of ander merk) schokbreker, maar dan een eenvoudig model (eco-line heet dat). Die zijn niet slechter dan een originele. Kost je met wat goed speurwerk op ebay tussen de 320 en 400€

Voor al het geld dat je daarmee uitspaart, kan je beter de naaldlagertjes van de prolink en eventueel achterbrug vervangen, en dan hou je nog geld over. De combinatie van deze 2 ingrepen lijkt mij veel verstandiger dan een dure ohlins eronder te hangen.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 okt 2010 22:36 #14 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Achterdemper vervangen XRV?
revisie van de standaardveer kost 150 euro, en ze kunnen hem niet 100% reviseren... (aldus Hyperpro)

En dure ohlins was toch al het idee niet, hooguit een Hyperpro 460 van 459 euro per stuk.

Ennuh, progressieve veer hebben we er al onder. geld zeker waard trouwens!

En, het mag gezegd worden, de service van Hyperpro is prima. Ik rijd nu 3 jaar met een veer rond van hen, maar de lak/poedercoat laat los van de veer. Gewoon gratis een nieuwe veer!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2010 09:31 #15 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ik heb ook een hyperpro veer en schokbreker eronder , bevalt mij  erg goed , rijdt beter dan het orgineel .
Ik denk zelf dat een nieuwe schokbreker en veer eronder , niet zo gek is gezien de leeftijd van de oude , tweede bijkomende voordeel is , dat ze in dat soort landen vaak best aardig kunnen sleutelen , zo'n hyperpro kan helemaal uit elkaar en dus ook gemaakt worden .
En geloof me ned is niet de enige land waar ze dat kunnen .

groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 okt 2010 10:05 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterdemper vervangen XRV?
ondanks dat ze uit eikaatr kan verwacht ik meer landen waar ze deze niet kunnen herstellen dan wel.

wissel stukken zal het probleem zijn en nitro afpersing zal ook niet altijd eenvoudig zijn

gelukkig kan je alles op laten sturen maar dat kost... en daar zijn we weer tijd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2010 00:14 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Achterdemper vervangen XRV?
ik heb er ook zo'n hyperpro demper en veer onder, basis uitvoering, en heb er nog geen moment spijt van gehad, rijd gewoon beter, en beter is meer plezier. en de kans dat een nieuwe kapot gaat lijkt me kleiner dan dat je orginele met een ton erop kapot gaat. als je de centen hebt zou ik zeggen doen! en als je terug bent kun je 2 hyperpro's met 50000km erop nog best goed verkopen... als je dat dan nog zou willen...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2010 01:45 #18 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Achterdemper vervangen XRV?


...en nitro afpersing zal ook niet altijd eenvoudig zijn...


De goedkoopste Hyperpro (en daar gaat het hier om) is een emulsiedemper, dat is dus een voordeel wat betreft onderhoud in "the bush".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2010 12:09 #19 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Achterdemper vervangen XRV?
die goedkoopste Hyperpro dempers kosten 460 euri per stuk, idd emulsie.
Mooi spul, en Hyperpro geeft echt geweldige service!
(moest er pas even langs omdat de poedercoat van m'n achterveer losliet)

Uiteindelijk hebben we GEEN nieuwe dempers gekocht, want 'waar moet je stoppen'. :-$
Ook met een nieuwe hyperpro demper kun je gedonder krijgen natuurlijk, en als de originele sneuvelt laat ik wel een hyperpro opsturen naar wakkiewakkieland.

D'r is zoveel moois te koop, dat je gemakkelijk 10k uit kunt geven aan je AT en zonder reisbudget moet vertrekken!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2010 16:42 #20 door Transaai
Beantwoord door Transaai in topic Achterdemper vervangen XRV?
Ik heb wel een adresje wie ze wel reviseerd voor een heel schappelijke prijs.
JD Shocks in pijnacker  www.jd-shocks.nl
Noem mijn naam maar en het wordt geregeld.

Arie

Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden