tripmaster defect en nu?

16 nov 2010 13:56 #1 door mototinus
tripmaster defect en nu? werd gestart door mototinus
Helaas heeft mijn tripmaster de geest gegeven, ik heb de elco's nog vervangen voor nieuwe SMD exemplaren maar tevergeefs, er verschijnt niets meer op het display?

Nou heb ik het display zelf ook los gehad dus wellicht is die kaduuk, maar dat kan ik niet testen (als je die 'koperen' rand eraf haalt zit daar het display 'los' onder, op een wit plaatje?)

Maar goed, tis niet anders.

Wat ik wel lastig vind is dat ik nu geen dagteller meer heb en bij gebrek aan een brandstofmeter kan het soms wel lastig worden om in te schatten hoeveel brandstof er nog beschikbaar is.

Nou zie ik wel fietstellers voorbij komen, maar welke daarvan functioneert probleemloos? Want ik kan me voorstellen dat een draadloos exemplaar niet (goed) werkt gezien de afstand van stuur naar het wiel en het vele ijzerwerk wat daar tussen zit. En een exemplaar met een draadje zie ik niet zo zitten want volgens mij is dat draadje zo stuk door het inveren.

Mijn vraag is dus, welke fietsteller werkt goed, of zijn er andere oplossingen (brandstofmeter die eenvoudig te plaatsen is, of andere vorm van een dagteller??)

Alvast dank voor de tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2010 14:27 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic tripmaster defect en nu?

Wat ik wel lastig vind is dat ik nu geen dagteller meer heb en bij gebrek aan een brandstofmeter kan het soms wel lastig worden om in te schatten hoeveel brandstof er nog beschikbaar is.
Alvast dank voor de tips.

Mijn kraan staat altijd op reserve en tank altijd na 300 - 325 km. Als je dit aanhoudt, kun je de volgende tankbeurt gemakkelijk van tevoren bepalen. Je telt 300 km op bij de km.stand bij het tanken en je weet het. Thuis een plakkertje op je fiets met de km.stand voor een volgende tankbeurt of zo. Toegegeven, makkelijk is het allemaal niet.

Fietscomputers heb ik niet zo'n kijk op, maar er zijn er genoeg die er mee rond rijden.

Z.s.m. zien dat je een werkende trip krijgt!

Succes.

-- Han --

16 nov 2010 19:52 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmaster defect en nu?
Hoi Mototinus,

De offroadboys gebruiken allemaal zo'n beetje de Sigma BC 1200. Ik vind dat allemaal duur. De Action verkoopt er ene voor 3,95. Ik heb hem goed gebruikt op mn Domi en XR en werkt prima. Alleen is het opnemer-kabeltje wat kort, die moest ik verlengen.

Andere vraag: Het huis van mijn  tripmaster is heeeeel erg leluk! Wil je de jouwe anders aan mij verkopen..?

Greetz, Brom

17 nov 2010 09:04 #4 door mototinus
Beantwoord door mototinus in topic tripmaster defect en nu?
Krijg nu vragen of ik de behuizing wil verkopen, maar ik moet jullie teleurstellen. Als ik de tripmeter zelf niet meer aan de praat krijg dan gebruik ik de behuizing om een paneelvoltmeter en oliedrukmeter (digitaal) in te bouwen.

Dus helaas de behuizing verkoop ik niet los.

Gr. Martin

17 nov 2010 10:44 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic tripmaster defect en nu?
Volgens mij heeft Maurits (Maupie op het forum) wel verstand van die dingen. Op de STO heb ik hem in ieder geval al meerdere keren verstandig horen praten over tripmeters  ;D . Ik weet niet of hij wat voor je kan betekenen?

-- Han --

18 nov 2010 13:10 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic tripmaster defect en nu?

Hoi Mototinus,

De offroadboys gebruiken allemaal zo'n beetje de Sigma BC 1200. Ik vind dat allemaal duur. De Action verkoopt er ene voor 3,95. Ik heb hem goed gebruikt op mn Domi en XR en werkt prima. Alleen is het opnemer-kabeltje wat kort, die moest ik verlengen.

Andere vraag: Het huis van mijn  tripmaster is heeeeel erg leluk! Wil je de jouwe anders aan mij verkopen..?

Greetz, Brom

He Brom, ik heb wel een behuizing voor je, alleen de twee linkse rubber knopjes ontbreken, als je die van jou over kan zetten..... ben je weer netjes

Transalp RD16 2024

18 nov 2010 23:09 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmaster defect en nu?

He Brom, ik heb wel een behuizing voor je, alleen de twee linkse rubber knopjes ontbreken, als je die van jou over kan zetten..... ben je weer netjes

Excuus voor de topicvervuiling, maar zitten die rubbertjes niet verlijmd? Kortom, kan dat wel?
Anders: gráág!

:)

19 nov 2010 00:42 #8 door xrvtuur
moet ik morgen eens even bekijken, volgens mij zit dat met een of andere kit vast geplakt, is voor jou dus wel een beetje spannend om die van jou los te maken... ::)

Transalp RD16 2024

19 nov 2010 16:08 #9 door xrvtuur
ik vervuil ook nog even mee  :-[

je moet dus de kit rond het rubberknopje los snijden, rubber knopje overzetten en weer randje kit er rond.

dank u  8)

Transalp RD16 2024

19 nov 2010 16:17 #10 door mototinus
kit of niet, rubber dopjes of niet.....

MIJN tripmaster doet het NIET... >:(

19 nov 2010 16:47 #11 door xrvtuur
Als iets het niet meer doet en je kunt het niet meer repareren, kun je het beste iets anders kopen :P, probeer het eens op Ebay. Als je weer een orginele terug wilt zul je voor een gebruikte nog wel een € 100 betalen, maar nieuw kosten die dingen rond de €500.

Transalp RD16 2024

19 nov 2010 17:03 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic tripmaster defect en nu?
@mototinus: een bekabelde Sigma werkt prima  8)  Het standaard kabeltje is idd. te kort. Die kun je zelf een stukkie verlengen, of van Sigma een achterwielopnemer erbij nemen, die zijn een stukkie langer.
Niet bang zijn dat 't kabeltje het niet houd. Die van mij heeft al heel wat bagger en ontberingen doorstaan  :D

Een draadloze werkt idd. niet  :-\  De elektronika op een motorfiets stoort de overdracht.

Voor een alternatief op de fietscomp. zou je eens een cross/off-road dealer binnen kunnen lopen. Die hebben vast wel een unitje wat ook gebruikt wordt op enduro's en atv's.

Grtz,
Rene

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

19 nov 2010 21:34 #13 door mototinus
Helemaal waar, als het echt kapot is moet er wat anders komen. Ik ga nog ff checken of de overieg elco's nog goed zijn. En anders op zoek naar een ander exemplaar?

Rene, welke Sigma gebruik je? En hoe heb je e.e.a. aan je vork, voorwiel bevestigd? Zou je daar ff wat foto's van kunnen mailen? Hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden  ;)
Dan hebben we in iedergeval weer een dagteller totdat probleem tripmaster opgelost is.

Alvast dank.

Martin

22 nov 2010 21:42 - 22 nov 2010 21:58 #14 door The Headless Horseman
Hi Martin,

Ik gebruik een Sigma BC 1200 en een BC 1600 (die heeft iets meer functies)
De teller zit links op het stuur, draadje naar onder geleid en met ty-raps vastgezet en de opnemer zit met een ty-rap aan de achterkant van de onderste nok van de remklauw vast.
Ik heb een ander magneetje gebruikt dan wat bijgeleverd is. In de zwarte schijf die de naaf afdekt (in het midden van de remschijf) heb ik een gaatje geboord en daar zit een heel klein 5mm rond magneetje in, met een beetje 10sec. lijm vastgezet. Werkt probleemloos  8)

Het magneetje zie je op de onderste foto linksboven in de schijf zitten. Linksonder zie je nóg een gaatje zitten - had de 1e keer niet helemaal op de juiste plaats geboord  ;D Dat is effe uitproberen dus.

Grtz,
René

Bijlagen:

23 nov 2010 13:50 #15 door mototinus
Rene,

Dank je voor de uitleg en de foto's. Deze type Sigma's zijn niet meer te leveren maar ik ga op zoek naar een type wat wel leverbaar is en waterdicht is (volgens mij de BC 1609)

Gr. Martin

23 nov 2010 18:43 #16 door The Headless Horseman
Ja, ik vermoedde al dat die niet meer leverbaar zijn  :-\
Check in ieder geval vooraf wat de max. snelheid is wat het type van jouw keuze aan kan. Er zijn Sigma's die maar tot max 99 km/u gaan.

Succes  8)
René

23 nov 2010 19:44 #17 door Maartwin

23 nov 2010 19:58 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic tripmaster defect en nu?
Hoi Martin,

ik heb met een Cateye gereden. Die heb ik weg bij de Halfords en werkt ook prima. Wel heb ik toen het snoertje verlengd. In principe werken alle tellertjes zolang ze een snoertje hebben en voldoende bereik ;) Inveren is geen probleem, gewoon het snoertje aan je analoge kilometertellerkabel knopen!

25 nov 2010 13:29 #19 door Hilko
Beantwoord door Hilko in topic tripmaster defect en nu?
Hallo Mototinus,

Naast mijn tripmeter (met nieuwe SMD Elco's) heb ik ook de SIGMA BC1200. Altijd handig als je tellerkabel breekt o.i.d.
Deze is al weer een tijdje uit productie, maar .... als je Martkplaats of Ebay in de gaten houdt komen ze misschien nog wel eens voorbij. Ik weet dat Cordo het model van Sigma heeft overgenomen. Keus voor SIGMA i.p.v. CatEye of andere merken, omdat SIGMA ook boven 99 km p/u aangeeft (of doen de andere merken dat inmiddels ook?). Je moet wel voor een bedrade versie kiezen, maar dat is al uitgelegd.

Ik heb zelf de kabel verlengd met een kabeltje van een computermuis. Solderen en met krimpkousjes isoleren!
In het bevestigingsbeugeltje van de opnemer heb ik twee kleine gaatjes geboord en met kleine ty-rapjes precies aan/achter de bevestiging van de tellerkabel bevestigd. Je ziet er zo bijna niks meer van.
Het magneetje heb ik uit een goedkoop kastdeurmagneetje gehaald en met 2-componentenlijm op de zwarte afdekplaat van de schijfrem geplakt.

Gr. Hilko

25 nov 2010 14:10 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic tripmaster defect en nu?
De cateye gaat ook verder dan 99km/u  ;)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden