offroad banden

16 nov 2010 19:24 #1 door atat
offroad banden werd gestart door atat
at'ers,

Ik ga 28 en 29 november off road rijden. De organisator Promotor adviseert noppenbanden. Een vriend die meegaat met een 1200 gs neemt TKC 80. Wat is een geschikte offroad band voor een AT, waarmee je ook over de weg kan? ik ben benieuwd naar jullie reactie. het is van Markelo naar Ruurlo en er zou nog plaats zijn (website Promotor en dan even doorzoeken)

Ernst Frank Muller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2010 19:41 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic offroad banden
Met alle banden kun je de weg op.

Maar wil jij enkel die twee dagen offroad rijden en verder de weg op? Of ga je veel meer offroad rijden?

TKC80 is een allroad band waarmee je aardig offroad mee kunt. Ook op de weg prima.

Maar voor een dagje spelen zijn echte noppen leuker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2010 20:02 #3 door ninety
Beantwoord door ninety in topic offroad banden
Ik zou ook voor een echte offroad band kiezen (zeker voor een tweedaagse), voor echt offroad plezier.
Op de weg kan je je gemakkelijker aanpassen en wat rustiger rijden.
Ik heb vooraan een Mitas en achteraan Kenda en ben zeer tevreden over deze combinatie.

Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2010 23:12 #4 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic offroad banden
Keuzes, keuzes , keuzes???

Ik heb allroad banden van heidenau onder de AT en
mefo's onder de dominator.

Afhankelijk wat je wil moet je bepalen wat voor banden er onder moeten.
Blubber spuiten doe je met de mefo's en All-road rijden zand/gravel/blubber met mate
kan met de heidenau's.

De choice is yours!

grtz,
marco

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2010 07:59 #5 door daandus
Beantwoord door daandus in topic offroad banden
is zooooo persoonlijk.
Ik heb dit jaar een setje TKC gekocht, om te testen. Op droge weg is het prima sportief te rijden, nat wegdek iets minder. offroad is 't zeker leuker dan een Anakee ofzo, maar ik vond het verschil niet enorm. (lees: niet opwegen tegen de hogere kosten; een tkc ging bij mij 5000km mee, een Anakee 17000 ofzo).
Een anakee met 1,3 bar lucht d'rin rijdt beter door 't zand dan een TKC met 2,2 bar d'rin. ;-)

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen ging er inderdaad een setje stonemasters ofzo onder, dan maar wat vaker banden omlepelen voor de wegritten!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2010 08:25 #6 door M@rco
Beantwoord door M@rco in topic offroad banden
Een groot deel zandhazen op @Twins rijden met Mefo's, Enduromaster vóór en Stonemaster achter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2010 08:54 #7 door ninety
Beantwoord door ninety in topic offroad banden
In zand en gravel is de Stonemaster een leuke band om te spelen, maar in de blubber ging hij iets te snel zijwaarts vond ik. Het was wel een 140 en de Kenda achterband die ik nu heb is een 5.10x17 (weet niet precies hoe breed dat is, maar in ieder geval een stuk smaller). Niet zo stoer, maar wel goed voor het vertrouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2010 13:23 #8 door Transaai
Beantwoord door Transaai in topic offroad banden
Pas ook je bandenspanning aan in het terrein voor en achter max 1.0 bar
Ga je naar huis eerste de beste pomp even stoppen en 2.5 bar erin.

Sukses Arie

Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2010 13:46 #9 door ArjenH
Beantwoord door ArjenH in topic offroad banden
- vind Heidenau K60 en Metzeler Enduro 3 de beste all-road banden met de beste prijs/kwaliteitverhouding voor de AT. Écht off-road rijden doe je m.i. op ander soort motoren dan de onze maar dat is ook weer persoonlijk...  :P

TA&AT '95 -'97; '02-'12
Adv. 990 '12 - '16
Tiger955i '18-'19
Tenere XT660Z '21-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2010 23:17 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic offroad banden

- vind Heidenau K60 en Metzeler Enduro 3 de beste all-road banden met de beste prijs/kwaliteitverhouding voor de AT. Écht off-road rijden doe je m.i. op ander soort motoren dan de onze maar dat is ook weer persoonlijk...  :P


Eensch met Arjen H.

Hoewel je met een een set Trakmasters in de Hollandse blub, of bijvoorbeeld een stel Stonemasters in de woestijn, met een Twin echt wel vet kan knallen...

Maar inderdaad, daar zijn geschiktere modellen voor... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2010 18:12 #11 door atat
Beantwoord door atat in topic offroad banden
At 'ers,

En het werden toch de TKC 80, en ze bevallen goed. Op de weg even wennen, met name het bochtengedrag nog even uitproberen. In het terrein:  wat een (positief) verschil met allroad banden. Ik dank jullie voor de adviezen.

groeten,

ernst frank muller

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2010 19:35 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic offroad banden

Pas ook je bandenspanning aan in het terrein voor en achter max 1.0 bar


Dit doet men omdat de band platter wordt, meer raakvlak met de ondergrond krijgt en daarmee stukken meer grip is.

Wellicht is het dan verstandig om ook bandenklemmen te monteren. Als je flink gas geeft of knijterhard remt, kan van respectievelijk achter- of voorband het ventiel afgerukt worden omdat de velg slipt in de buitenband en deze de binnenband meeneemt. Dit omdat normaal gesproken de normale druk van de binnenband (bijv. 2,5 bar), de buitenband op de plek houdt.

Bandenklemmen drukken de hiel van de buitenband in de velgrand en houden hem zodoende op de plek, ongeacht de druk in de binnenband..

(Wikipedia weer dicht.. :P)

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2010 20:10 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic offroad banden
Wat mij geleerd is dat je tot 1,5bar prima omlaag kunt zonder klemmen. Is nog niet alles maar een stuk beter dan op harde banden. (Hoewel er met 2,8bar ook best offroad te rijden is...)
Ga je lager dan wat Brom zegt.

Je zou over een tijdje als deze banden gewend zijn eens echte noppen moeten proberen. Je weet niet wat je overkomt! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden