xrv 650 staat te arm

20 dec 2010 19:39 #1 door vinnie165
xrv 650 staat te arm werd gestart door vinnie165
hallo jongens,

ik heb het volgende probleem ;

de xrv 650 staat te arm , te merken aan rode uitlaat bocht en witte bougies ( voor en achterste cilinder )
+ ploffen in de uitlaat
sproeiers zijn standaard ,
klepspeling is goed. ( stonden eerst 0,10 nu 0,15 inlaat 0,20 uitlaat.
Carbs heb ik ultrasoon gereinigd maar zelfde probleem.
luchtschroeven 2 1/8 uitgedraaid.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Benzine pomp ?

ik heb een hulptankje aangesloten maar probleem is er nog steeds.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2010 21:04 - 25 dec 2010 18:21 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic xrv 650 staat te arm
Speelt het probleem nu ineens of heb je het pas sinds kort in de gaten.
M.a.w. heb je wel eens geconstateerd dat het wel juist was?

Als het nu ineens optreedt zou het evt ook een koelingsprobleem kunnen zijn, als je verder niets aan je carbs of je uitlaat hebt verandert.
- Hoe staat de temp meter? Werkt je fan en heb je goede doorstroming van je koelvloeistof. Zit je thermosstaat niet vast, een 650 is natuurlijk niet de jongste meer  ;)
- Kijk verder eens naar de benzine opbrengst van je pomp. In het WPH staat de opbrengst die je minimaal moet hebben. Je kan ook je tank ff helemaal volgieten en je benz.pomp doorverbinden (By-pass) en dan ff 100 km gaan rijden en kijken wat er dan gebeurt;
- Wordt er nergens valse lucht aangetrokken? dat verschraalt het mengsel ook. Kijk vooral naar de inlaatrubbers of die wel goed afdichten, ff wat WD40 er op spuiten bij een draaiende motor en als die dan op loopt in tpm weet je genoeg;
- Luchtfilter niet verstopt?

Ja zo zijn d'r nog wel wat zaken te noemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2010 00:20 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic xrv 650 staat te arm
of dit werkelijk het geval zal zijn is enkel vast te stellen met een co meter afz per cylinder gemeten

je mengsel rijker zetten door de luchtschroef op 2 slagen open te zetten helpt misschien of anders een andere bougie te proberen mat een andere wamte graad

misschien is er een andere reden

maar ik zou beslist eerst meten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2010 15:48 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic xrv 650 staat te arm
He Ad zomaar je luchtschroef 100% verder open draaien, of bougies veranderen zonder de oorzaak van dit probleem te weten is natuurlijk nogal amateuristisch. Er is iets aan de hand met die fiets en dat moet je oplossen. Jij zet je poot toch ook niet gelijk in het gips als je een beetje moeilijk loopt ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2010 16:04 #5 door Eddy
Beantwoord door Eddy in topic xrv 650 staat te arm
verkeerde timing v/d ontsteking of kleppen kan dit ook veroorzaken.
afstelling ontsteking losgeraakt / verlopen ?

Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2010 21:27 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic xrv 650 staat te arm

He Ad zomaar je luchtschroef 100% verder open draaien, of bougies veranderen zonder de oorzaak van dit probleem te weten is natuurlijk nogal amateuristisch. Er is iets aan de hand met die fiets en dat moet je oplossen. Jij zet je poot toch ook niet gelijk in het gips als je een beetje moeilijk loopt ;)


lees het nu nog een opnieuw.... je zult verbaast staan wat er staat

en ja je hebt inderdaad gelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2010 19:17 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic xrv 650 staat te arm





misschien is er een andere reden



maar ik zou beslist eerst meten


Ja dat heb ik gelezen, maar niet iedereen heeft die meetspullen voorhanden, en als je dan niet al te technisch onderlegd bent en jou advies van die mengselschroef en bougies zo op zou volgen dan raak je nog verder van het padje, vandaar mijn misschien enigzins overtrokken reaktie, maar niet rot bedoeld hoor Ad, je kent me toch al wel een beetje ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2010 14:21 #8 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
hey jongens , bedankt voor de reacties.

de carbs zijn er nu af en ik heb dan ook maar eventjes de klepspeling gemeten. Deze was 0,10 voor de inlaat terwijl die 0,15 zou moeten zijn. de uitlaat stond goed.
Ik heb nooit niet met de motor gereden en heb hem zo gekocht. Probleem was dat er 2 bougies niet wilde vonken. Ik heb hiervoor een nieuwe cdi besteld en hij was in orde maar hij starte slecht koud. Warm geen probleem.. Ik heb hem dan ook gesynchroniseerd en op de testbank gehad maar daar merkte ik op dat de achterste uitlaat rood werd.Het slecht starten bleef echter... Bij het nakijken van de bougies merkte ik op dat hij veel te arm stond.
Ik heb hier zo een benzine hulpje ( fles benzine aan een kapstok :-) ) en hier doet hij het ook mee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2010 14:25 #9 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
ik wil dus zeggen dat het probleem er nog steeds is met het benzine hulpje ( lijkt me het zelfde als de tank doorverbinden of ik moet te weinig druk hebben )
De motor rijdt wel gewoon goed.
Ik heb nieuwe klepdeksel dichtingen besteld. Wanneer ik deze binnen heb kan ik verder gaan testen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2010 10:24 - 25 dec 2010 10:35 #10 door Erik
Beantwoord door Erik in topic xrv 650 staat te arm
Zou die nieuwe CDI de oorzaak niet kunnen zijn...  ::) 
Die regelt nl het onstekingstijdstip. Misschien vervroegd de ontsteking (van die betreffende 2 bougies) niet bij stijgen van het toerental.

Dattie toch nog redelijk normaal rijdt zou kunnen komen doordat de andere set bougies wel op tijd ontsteken. Gevolg is een trage verbranding die te lang doorgaat (bougies vonken na elkaar), tot na het punt dat de uitlaatklep opent wat veel extra warmte in het uitlaattraject brengt dus roodgloeiende bochten..

Tis maar een idee  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2010 13:15 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic xrv 650 staat te arm

arthur heeft eigenlijk wel gelijk,

als vinnie roept.. hij staat te arm puur op het feit van zijn bougies en roodgloeiende uitlaat en niet vast gesteld op meten  blijf het gokken

als we dat meten  kunnen we namelijk  doelgerichter gaan zoeken,
onder meer door de luchtmengselschroef te bewerken.

als ontsteking tijdstippen verkeerd zouden zijn verwacht ik geheel andere problemen zoals inhouden,pingelen vermogens problemen etc
maar als de CDI unit is vervangen voorafgaand aan de problemen mag men best denken dat deze de veroorzaker is
maar dan kan je alleen maar bevestigen als je meet.
met andere woorden.. je kunt hier weinig mee,

uiteindelijk zou een vermogensmeting zoals op een dynometer in combinatie met uitlaat gas analyse  toch nodig zijn
anders blijft het enkel speculeren

spijtig voor vinnie maar je kunt hier weinig mee

overigens ... welke bougie types zitten er in (juiste warmte graad?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2010 14:19 #12 door Erik
Beantwoord door Erik in topic xrv 650 staat te arm
Verkeerd afgestelde luchtmengselschroeven geven volgens mij geen roodgloeiende uitlaatbochten, deze hebben alleen effect tussen gas dicht en net open.

Ik zou toch een de "nieuwe" eens vervangen door een andere, als het probleem zich dan nog voordoet is een testbank de beste optie.

Edit; één CDI stuurt beide bobines van één cilinder aan.. plus het feit dat alleen de bocht van de achterste cilinder roodgloeiend wordt, heb je toevallig de CDI van de achterste cilinder vervangen?

Ik dacht even dat één CDI één bobine/bougie van de ene cilinder en ééntje van de andere cilinder aanstuurde.. Ken de de elektriek van de AT's van voor '90 niet helemaal uit m'n hoofd..  ;D 8)



Heb je de achterste carb al eens helemaal uit elkaar gehaald en gekuist? Wie weet. 
(Ja dus.. Goeiemorge Erik, wel ff goed lezen he!  8) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2010 20:50 #13 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
De nieuwe cdi is wel geen originele honda, ik heb hem op ebay gekocht voor de helft van de prijs maar het was wel een nieuwe.
Ik kan deze eens verwisselen met de andere , dan zou het probleem moeten verschuiven van de rode uitlaatbocht..
Wat betreft de bougies.. DPR8EA-9  zijn 4 nieuwe..
De carbs zijn ultrasoon gereinigd en zijn zuiver.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2010 19:58 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic xrv 650 staat te arm
Bovendien, met een CO-meting zoals Ad voorstelt, kan ook de HC-waarde gemeten worden. Die geeft aan of een klep mogelijk lekt langs de zitting en daardoor de rode uitlaat veroorzaakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2011 21:20 #15 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
update , ik heb vandaag de klepdeksel dichtingen binnen gekregen en gelijk de carbs weer gemonteerd.

Het probleem was nog niet opgelost.

ik heb dan de luchtstel schroeven 4 slagen uitgedraaid en dit hielp ook niet..

Terug 2 slagen 1/8 ingedraaid en opeens liep hij heel normaal :? bougie mooi van kleur en gedaan met ploffen..

Zou er hier vuil hebben ingezeten of zo ? ik heb deze schroeven er wel niet uit gehad in het ultrasoon bakje ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 00:31 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic xrv 650 staat te arm
dat zou heel goed kunnen, beter had je de schroeven eruit gedraaid en door blazen met perslucht. draai de schroeven niet te vast als je ze in draait, het O ringetje gaat dan stuk. mooi dat hij weer goed loopt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 09:41 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic xrv 650 staat te arm
even een update

rondom de carb zitten een hoop afdichtingen van rubber

4 membramen
de afdichtingen van de lucht stel schroeven
de afdichtingen van de vlotterbak
etc
die reken wel vaak beschadigd als je deze mee reiningd

ik mag hopen dat je nu niet meer terugkerende problemen gaat krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2011 17:19 #18 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
laten we hopen van niet natuurlijk ,

de rest van de dichtingen heb ik er wel uitgehaald.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 17:41 #19 door vinnie165
Beantwoord door vinnie165 in topic xrv 650 staat te arm
hier ben ik weer , vandaag was het ploffen er weer maar de kleur van de bougie is goed.

Ik heb eens wat startpiloot rond de inlaatspruitstukken gespoten en daar reageerde hij op aan 1 kant.

Ok , dan zullen we die ook maar eens vervangen. Ik heb ze al eens terug gedemonteerd en gemonteerd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden