Help mijn Winny wil niet meer starten

09 jan 2011 21:44 #1 door zandhapper
Help mijn Winny wil niet meer starten werd gestart door zandhapper
Hallo,

Mijn Winny, een AT uit '95 heeft afgelopen 2 maanden voornamelijk stil gestaan, ik geloof 1x mee gereden. Nu wilde ik vandaag weer eens een blokje om en liet haar zoals altijd even warm lopen. Ondanks een stabiel en wat hoger toerental viel ze uit.
Toen ik weer wilde starten was de tripmeter en klok op nul gesprongen en reageerde de start knop nauwelijks. Nauwelijks als dat hij probeerde te starten maar hij niet aan sloeg en het blok ook niet rond wilde slaan. Na meerdere keren proberen reageerde ze zelfs helemaal niet meer. Alles doet het nog, lampen, display enz. dus stroom is er wel.

Na een kort oppep gesprek nog eens proberen en toen hoorde ik een lang tikker geluid TRRRRRRR als of je zo'n stungun/taser aan zet. Het kwam bij de linker kap vandaan.
Toen ik die er af haalde kwam het van vooraan in een zwartding met een 30zekering en een rode stekker. Het viel mij verder op dat kabel van de  spanningsreglaar helemaal gecorrodeerd was.

De 3 stekkertjes waren helemaal blauw gecorrodeerd en de kabeltjes waren zwartig geworden. eentje was helemaal door dat was dus niet al te best. Ik had gelukkig nog zo'n ding liggen voor de reserf dus heb de spanningregelaar vervangen en de schoentjes van de stekker ook.
Ik dacht dus dat ik de oorzaak gevonden had en dat nu alles weer helemaal netjes is hij wel weer wil starten maar het TRRRRR geluid blijft en ze start nog steeds niet.

Kan het zijn de de startmotor stuk is of is dit een heel ander probleem?
Hopelijk kan iemand mij op basis van dit verhaal vertellen waar ik het moet zoeken of misschien wel wat het is.

Groeten,

Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2011 22:10 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Help mijn Winny wil niet meer starten

je accu heeft niet meer het vermogen om de startmotor rond te krijgen

maar zoals je zelf al aangaf

maak eerst alle stekkerverbindingen maar een goed schoon en vervang twijfelachtige bedrading.

laad je accu eerst meer op en als het daarna nog tik tikkkerrrrrr is zou ik de accu vernieuwen.

09 jan 2011 23:49 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Help mijn Winny wil niet meer starten
Hoi zandhapper,

Zoals Ad oppert, het is je accu. De vraag is een beetje waarom hij, na starten, uiteindelijk afslaat. Je accu wordt normaal gesproken opgeladen als de motor loopt, en zelfs als hij te leeg is na het starten, moet hij blijven lopen op de spanning die de dynamo levert.

Je hebt je spanningsregeling vervangen, dus als je je accu hebt opgeladen, meet dan voor de zekerheid je laadspanning (en voor de gein die van je 'oude' regeling ook).

Hoe je dat meet, kun je lezen in een 'How-to'-topic elders op dit forum. Heb je daarna nog steeds problemen, kom dan hier even terug.

Succes, Brom

11 jan 2011 18:35 #4 door zandhapper
Beantwoord door zandhapper in topic Help mijn Winny wil niet meer starten
Kan het kwaad als ik de motor met de start kabels van de auto probeer op te starten? Ik heb namelijk geen acculader. Zo weet ik toch wel zeker of het de accu is toch?

Als het de accu is vervang ik die. Is het verhaal nog steeds waar dat je het beste een Yuasa accu kunt kopen of zijn de meningen daar inmiddels over veranderd?

Groeten en bedankt voor jullie reactie!

11 jan 2011 21:12 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Help mijn Winny wil niet meer starten
Ja hoor kan aan de startkabels. Is immers allebei 12V gelijkspanning. Zorg dat je geen sluiting maakt bij aan- of afkoppelen van de kabels.

Als je accu leeg raakt terwijl de motor draait, betekent dit dat de accu enkel een symptoom is en er een achterliggende oorzaak is dat bijladen niet gebeurt. Dus minmaal je laadspanning meten.

Als je een betrouwbare meting wilt doen, moet je meten met een volledig opgeladen accu. Dat betekent een uurtje rijden, of een acculader en multimeter bij de buren lenen.

Het is aan te bevelen om de door de fabrikant voorgeschreven accu erin te zetten. In dit geval een Yuasa. Goede accu's.

Grtz, Brom

12 jan 2011 18:25 #6 door zandhapper
Nou ik zal er komend weekend eens mee aan de slag. Laat wel even weten wat het geworden is!

Bedankt!

Groeten,

Michiel

16 jan 2011 11:48 #7 door zandhapper
;D ;D ;D
Aan het infuus van de auto gelegd en ze leeft weer!!!

Ga binnenkort maar eens naar Liemers motoren in Latum om een Yuasa Accu te bestellen.
Is alles weer netjes in orde voor de zomer.

Bedankt voor de tips

Groeten,
Michiel

17 jan 2011 22:17 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Help mijn Winny wil niet meer starten

;D ;D ;D
Aan het infuus van de auto gelegd en ze leeft weer!!!

Ga binnenkort maar eens naar Liemers motoren in Latum om een Yuasa Accu te bestellen.
Is alles weer netjes in orde voor de zomer.

Bedankt voor de tips

Groeten,
Michiel

Of je gaat even langs Wim Boks in Duiven. ;D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.

Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden