Vrij stand lastig te vinden

11 jan 2011 21:00 #1 door Africaatje
Vrij stand lastig te vinden werd gestart door Africaatje
Hoi leden,

Ben sinds kort in bezit van een Africa Twin, wat mij opvalt is dat de vrij lastig te vinden als je stilstaat. Hij is dan bijna niet vrij te krijgen. Als de motor rustig rolt dan gaat het zeer gemakkelijk.

Verder rijdt en schakeld hij perfect.

Ik ben benieuwd of iemand hier een idee heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2011 21:09 #2 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Vrij stand lastig te vinden
Waarschijnlijk staat je ketting te strak. Check dat even...... zijn een hoop draadjes op dit forum over hoe en wat.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

11 jan 2011 21:14 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Vrij stand lastig te vinden
Als je ketting droog is, gaat hij ook hakerig schakelen en is vrij lastig te vinden.

Dus in dat geval, beetje kwak erop!

11 jan 2011 21:23 #4 door Africaatje
Beantwoord door Africaatje in topic Vrij stand lastig te vinden

Ketting spanning is zelfs erg slap, ketting en tandwielen zijn ook echt versleten.

Ik snap het verband tussen de ketting en de versnellingsbak ook niet echt bij het schakelen.

toch bedankt voor de reactie alvast

11 jan 2011 21:31 #5 door kees
De secundaire bak-as (waar je voortandwiel op zit) moet wat speling hebben t.o.v. de primaire bak-as  en de schakelwals (die de versnellingen bedient) om de tandwielen vrij te zetten.

Als de ketting strak staat of droog is gaat dat niet soepel en zet hij hem niet in vrij omdat de schakelwals wat onder spanning staat.

Maar waarschijnlijk snap je het zo nog steeds niet helemaal. Je zou het van binnen eens moeten zien.

Een slappe ketting kan overigens ook dat effect hebben als er teveel speling is. Je zegt dat je set erg versleten is. Vervang die maar eens, hoogstwaarschijnlijk is dan ook gelijk je probleem opgelost.

Grtz, Brom

11 jan 2011 21:46 #6 door Huib
YEP..... like Brom says....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

11 jan 2011 21:49 #7 door Huib
En wat is slap? Realiseer jezelf wel dat je je ketting zo ongeveer tegen je de onderkant van de achter brug moet kunnen duwen....lijkt slap maar wacht maar tot je goed in veert, dan staat ie niet meer zo slap.

11 jan 2011 23:32 #8 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Vrij stand lastig te vinden
Wanneer het oliepeil te hoog is krijg je de bak ook moeilijk in zijn vrij.

Dus, kijk je olieniveau eens na.

Groet hans

12 jan 2011 19:56 #9 door jar
Beantwoord door jar in topic Vrij stand lastig te vinden
En het is niks ongebruikelijks dat je hem moeilijk in zn vrij krijgt als hij stil staat, zeker met de motor uit. Je moet hem gewoon in zn vrij duwen vlak voordat je helemaal stil staat.
grtjs, Jan

12 jan 2011 20:21 #10 door kees
Goeie techniek, jar! Zo maak je het jezelf makkelijk.

Maar weinigen doen het zo, die zie je bij het verkeerslicht vanalles uithalen omdat ze niet terugschakelen.

Wat helpt, als je stilstaat en je hebt niet teruggeschakeld, is je koppeling zachtjes laten opkomen (de assen verdraaien iets, koppeling weer inknijpen en dan schakelen. Zachtjes voor- en achteruit wiegen terwijl je schakelt werkt ook goed.

Maar de beste techniek is die jar aangeeft.

12 jan 2011 22:58 #11 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Vrij stand lastig te vinden
Keer tussengas geven , en doortrappen dat de motor in zijn 1 staat.

Klein tikje en als het goed is valt die dan zo in neutraal.

Doet dit probleem zich vaker voor , dan zou het zoals gezegd werd aan de ketting / tandwielen liggen ( alhoewel ik dit betwijfel ).

Maar een defect in de schakelvorken / tandwielen binnen het blok zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

Zelf geef ik het advies om de tijd te nemen om aan de motor te wennen ( las dat je hem sinds kort had ).

Had ditzelfde probleem ook toen ik de motor pas had , kwestie van veel schakelen en de motor aanvoelen.

Na verloop van tijd weet je precies hoe of wat !  :)

13 jan 2011 09:05 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Vrij stand lastig te vinden

Wat helpt, als je stilstaat en je hebt niet teruggeschakeld, is je koppeling zachtjes laten opkomen (de assen verdraaien iets, koppeling weer inknijpen en dan schakelen. Zachtjes voor- en achteruit wiegen terwijl je schakelt werkt ook goed.

Zelf geef ik het advies om de tijd te nemen om aan de motor te wennen ( las dat je hem sinds kort had ).
Had ditzelfde probleem ook toen ik de motor pas had , kwestie van veel schakelen en de motor aanvoelen.

Als je Twin technisch in orde is dan zijn dit toch wel de twee tips waarbij het helemaal goed komt is mijn ervaring ook.

19 jan 2011 23:01 #13 door Africaatje

Beste forummers,

Ik heb de twin inderdaad niet lang. Ik heb wel behoorlijk wat rijervaring met verschillende motoren. De bak schakelt voor de rest perfect, in de vrij gaat hij ook perfect als hij nog rolt. Ik schakel meestal gewoon met de snelheid mee terug. Maar als ik ergens sta in de 1 en wil hem dan vrij zetten dan het gaat het alleen met heel veel gepiel, beetje gewiebel, koppeling spelen etc.
De bak schakelt als hij rolt heel duidelijk, en ook de vrij is dan easy. Heb nieuwe ketting en tandwielen besteld, dan weten we het of het hier aan lig.

Ik was vooral nieuwschierig of dit gewoon bij de twin hoort, of bij alleen bij twins met een probleempje....

Ik hou jullie op de hoogte. Super bedankt voor de reacties.

19 jan 2011 23:42 #14 door kees
Als je motor in goede staat van onderhoud is, moet hij gemakkelijk in stilstand van 1 naar vrij gaan. Je versleten kettingset vervangen zou het op moeten lossen.

Grtz, Brom

20 jan 2011 01:01 #15 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Vrij stand lastig te vinden
Zo maar ff,
- komt de koppeling wel goed vrij? Zo niet, wel de juiste olie in het blok en de koppeling goed afgesteld?
(ik weet dat het erg voor de hand ligt, maar opper het toch maar :-\ )

03 mrt 2011 23:09 #16 door Africaatje
Het probleem denk ik gevonden nu aan het monteren.

Heeft iemand de originele honda onderdeel nummers van de pakking van de koppeling en van de koppelingsmoer.

Ik zal zeer dankbaar zijn. Ik kan deze via mijn werk volgens mij gewoon mee bestellen. Kan ik eindelijk de motor gebruiken waar hij voor gemaakt is, om te RIJDEN!!!! ( ben niet gewend aan een Honda te sleutelen)

Gaat om een RD07

Alvast bedankt.

04 mrt 2011 00:21 #17 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic Vrij stand lastig te vinden
zsf-motorrad.de/   hier je frame nummer in vullen en alles kun je met bestelnummer opzoeken.

Groetjes,

Roger.

04 mrt 2011 00:23 #18 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic Vrij stand lastig te vinden
heb iets fout gedaan, maar hier je frame nummer invullen
en alles is met bestelnummer te vinden.

Groetjes,

Roger.

01 mei 2011 20:11 #19 door Africaatje
Forummers,

bedankt voor de reactie, probleem is opgelost. De koppelingsplaten hadden niets ingelopen in het huis, waardoor deze niet meer helemaal vrijkwamen. Dit eruit gevijld nu alles perfect.

Al een paar testritjes off road gemaakt. Valt me nog niet tegen voor zo n zwaarder africa twin.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden