Hoofdsproeier

17 mrt 2012 00:07 #21 door Annoyingthing
Beantwoord door Annoyingthing in topic Hoofdsproeier

Standaard heeft een Twin dacht ik een 122 sproeier (bouwjaar afhankelijk). Met een open systeem en een openfilter kun je sowieso nooit naar een kleinere hoofdsproeier gaan.


In de laatste versie, die ik heb 2001, zit voor zowel voor als de achterste cilinder een hoofdsproeier van 115 in. [ info Haynes]
De modellen ervoor, tot 1995, is voor 118 en achter 120 deze verschillen zullen wel te maken hebben met de emmisie eisen waaraan voldaan moest worden schat ik zo in.

Je motor loopt pas op de hoofdsproeier voorbij 3/4 gas. Daarvóór gebruikt hij de gasnaald i.c.m. gasbuis.

Tenzij je altijd volgas rijdt (en daar de witte isolatorneus aan overhoudt) hoef je daar niet naar te kijken. Eerder zou je de gasnaald één tandje omhoog zetten (zie WPH) zodat er eerder al meer branstof wordt vrijgegeven via het tapse gedeelte van de naald.

Velen die zich specialist noemen, hebben geen idee hoe je dat precies doet. Of ze hebben er geen tijd voor of zin in.


Vanwege die witte neus van de bougie's heb ik de E clip op de gasnaald 2 standen laten zakken en staat nu op de 4de groef van boven.
Ik moet nog gaan proefrijden dus weet niet of dit de juiste stand is.


Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 09:14 #22 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Hoofdsproeier
Nou, nu wil ik ook zeker de 120's proberen. Als het lekker weer is en vrij ben ga ik het doen.
Ik laat het nog weten. (ik kan dat p.k.e setje niet meer vinden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 11:50 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoofdsproeier

..De modellen ervoor, tot 1995, is voor 118 en achter 120..


Excuus je hebt gelijk ik was in de war. Ik ben met open systeem toen naar 120V en 122A gegaan. Want je moet groter. Maar als gezegd, dat is enkel voor het gedeelte vollast, dus na 3/4 gas en daar kom je niet zo vaak.

..Vanwege die witte neus van de bougie's heb ik de E clip op de gasnaald 2 standen laten zakken..


Dan heb ik niks gezegd. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 15:47 #24 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Hoofdsproeier

Maar als gezegd, dat is enkel voor het gedeelte vollast, dus na 3/4 gas en daar kom je niet zo vaak.


Oww, dan doe ik het niet. Dan is ie perfect zo....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 19:19 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoofdsproeier
Mja ik ben zelf ook niet de expert, dus bespring me asjeblief niet..

Maar je wilde een Dyno stage 1 plaatsen. Dyno heeft als het goed is onderzoek gedaan en op basis daarvan een nieuwe configuratie van de carb bepaald. Hetzij voor meer vermogen, hetzij om de enkel de gasrespons te verhogen.

Ik heb zo'n set nog nooit in handen gehad, maar je kunt het gedrag veranderen door:

a) statio- of luchtsproeier veranderen. Die spoeier regelt niet alleen stationair, maar ook het oppakken van het toerental tot pakweg 1/16 gas. Meestal vervangt men voor het gemak de statiosproeier voor een armere of een rijkere. Je kunt die ook laten zitten en de luchtsproeier (meestal onderin de voorkant van de venturi) veranderen. Zelfde effect.

b) gasnaaldmaat veranderen. De gasnaald heeft een recht stuk en een taps stuk en die verhoudt zich tot de maat van de gasbuis waardoor die zich beweegt. De gasbuis regelt de brandstoftoevoer tot ongeveer 1/4 gas. Dat komt omdat, ook al draai je het gas naar 1/4 open, de naald wel omhoog komt maar die is op dat stuk gelijkmatig en laat gelijkmatig brandstof door. Vanaf ongeveer 1/4 gas is de naald zover omhoog dat het tapse gedeelte vrijkomt en daardoor steeds meer brandstof gaat doorlaten. Het tapse gedeelte heeft effect tot en met 3/4 gas.

c) Hoofdsproeiermaat veranderen. Deze regelt de brandstoftoevoer vanaf 3/4 gas tot volgas. In die situatie is de gasbuis helemaal vrij en brandstoftoevoer wordt enkel nog begrensd door de hoofdsproeier. Een grotere maat geeft een rijker mengsel, een kleinere maakt armer.

Samengevat, een carb heeft verschillende onderdelen die bij verschillende gasklepopeningen hun effect hebben op de prestaties. In sommige gevallen kun je maar een enkel gedeelte aanpassen, om juist dat gedeelte van de prestaties te beinvloeden. Maar, meestal ga je voor een volledig andere sproeierbezetting omdat je zo in alle bereiken van de gasklep het gedrag kunt beinvloeden.

Ieder gedeelte van het systeem is ook afzonderlijk te controleren op prestaties (bijv. op de Dyno bank) en ook afzonderlijk af te stellen (sproeier wisselen en prestatieverandering in het verantwoordelijk gebied controleren).

Als je ook nog een open uitlaatsysteem erop zet en/of een open luchtfilter (als K&N), moet je ook weer met je sproeierbezetting aan de bak. Doorgaans gaat een motor daar armer van lopen (bijv. witte isolatorneus zoals Annoyingthing beschrijft). Zaak is wel om uit te zoeken in welk bereik van de carb hij dat oploopt. Hij heeft nu de gasnaald omhoog gezet, zodat het tapse gedeelte eerder vrijkomt en dus eerder dan normaal wat meer brandstof afgeeft. In het bereik dus tussen 1/4 en 3/4 gas. Want het kan prima zijn dat je motor in het normale gebruik prima mooie bougie heeft, maar bij een half uurtje volgas op de Autobahn, een witte isolator geeft. Dat kan betekenen dat alleen de hoofdsproeier groter moet. Want onder 3/4 gas doet-ie het goed. Andersom, een zwartige bougie geeft aan dat je in dat bereik armer moet.

Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 20:04 #26 door Annoyingthing
Beantwoord door Annoyingthing in topic Hoofdsproeier

Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.


Kleine aanvulling ten aanzien van wat er omschreven en geleverd wordt in het setje van stage 1 ;)

Ik had vooraf al een K&N filter en de BSM demper geplaatst en als laatste, volgens de beschrijving van Dynojet, de 124 hoofdsproeier en de nieuwe gasnaald op het 4de standje van boven geplaatst.

Hiermee ben ik toen, om alles op elkaar af te stellen, naar Ruud Frederiks gegaan waar na de eerste run bleek dat dit voor mijn @T dit niet de meest optimalen instellingen was.
Hier is dus toen de 120 hoofdsproeier erin gegaan waarmee ik wel een goed  reagerende motorblok heb gekregen.

De rode draad in dit verhaal is dat er eigenlijk geen standaard is alleen een grove standaard, het is en blijft meten en testen  :D

Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 20:05 #27 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Hoofdsproeier

Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.


Da's een hele mooie omschrijving, Brom. Ik zal is een bougie uitdraaien na een beetje opletten wat verschillende bereiken betreft.
De set heb ik vorig jaar geplaatst met een "bijna"open uitlaat en een K&N filter. Ik twijfelde door die "bijna"open uitlaat of ik nu 120 of 124 erin zou doen.
Het werd 124 omdat ik liever rijk rij dan arm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 21:21 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoofdsproeier
Je hoeft niet elke keer een end te gaan rijden om een bereik te testen en je bougie eruit te draaien. Wel is het goed om, als je denkt 'dat je er bent' een endje te gaan rijden en na verschillende constante toerentallen je bougie even vlug bekijken.

Als je bijvoorbeeld je gasnaald één standje hoger zet (bereik 1/4 tot 3/4 gas) ga je gewoon rijden en kun je voelen of die sneller oppakt of juist daardoor trager. En omgekeerd. Gasnaalden kun je bijv. dunner plaatsen (geven t.o.v. betaande gasbuis meer brandstof door) maar omgekeerd kun je ook een dikkere gasbuis t.o.v. bestaande naald. Zelfde effect.

Leidraad daarbij: als die na vol accelereren bij gas dicht 'een duwtje na' geeft, is hij te rijk (dus, naald moet omlaag). Als hij juist trager optrekt, staat hij juist te arm (naald moet omhoog).

Dit zelfde geldt als je in het bereik van de hoofdsproeier gaat rommelen, voorbij 3/4 gas.

Als je het stationair niet afgesteld krijgt volgens de normale handelwijze, moet je de stationairsproeier vervangen. Bijvoorbeeld, wanneer je de CO (stationair-)schroef helemaal in kunt draaien zonder dat de motor afslaat, moet je een grotere sproeier. Als je de schroef helemaal uit kunt draaien zonder dat de motor uitvalt, moet je naar een kleinere sproeier (armer).

Op mn XR heb ik ook nog een acceleratie pomp. Die heeft ook een bereik EN een wisselbare sproeier.. Leuk he, carbs.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 22:03 #29 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Hoofdsproeier
Die van die naalden is zeker leuk om uit te proberen. Daar kan je lekker bij. (gaf je al eens eerder aan)
Ik denk dat dit toch het gebied is waar je het meest voelt. Toch?

En, ja leuk, carbs. Kost alleen wat meer tijd. Mijn eerdere 1 pitters waren wel wat makkelijker uit elkaar te trekken.
Wist niet dat acceleratiepompen in motoren zaten. Maarja, waarom niet he.

Bedankt voor je tips, ik kan er wat mee.

En Irriterendding, toch wel leuk dat je de boel weer aangeslingerd hebt. Veel extra info.

Het werkt overigens echt en leuk om te doen. (dit had ik nog helemaal niet laten weten zag ik....)
Je trekt gewoon lekkerder weg. Een beetje gas voel je gelijk goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2012 22:16 #30 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoofdsproeier

..Wist niet dat acceleratiepompen in motoren zaten..


Harley onder andere. Blijkt dat die carbs met wat knutselen ook op iets anders passen haha

:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2012 11:27 #31 door Annoyingthing
Beantwoord door Annoyingthing in topic Hoofdsproeier


En Irriterendding, toch wel leuk dat je de boel weer aangeslingerd hebt. Veel extra info.


Ik was, net als jouw, ook op zoek naar info dus [move]HULDE[/move] aan de tipgevers en vooral hoe iets waar te nemen in de praktijk daar kan je wat mee  ;D

Gisteren proefgereden en ik denk dat ik iets te enthousiast ben geweest met de gasnaald 2 groeven te laten zakken.
Iid soms een kleine  ""naijl" reactie, volgende wijze les is stapje voor stapje iets te veranderen  :-[  ;)
Nu eerst maar eens een tank leegrijden en het brandstofverbruik controleren en de kleur van de bougie's tijdens deze setting.

Tot zover groetjes van Moi en geniet van het weer


Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2012 12:04 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic Hoofdsproeier
Maar, zoals je zelf al aangaf, het zijn de ruwe richtlijnen.

De 'bereiken' lopen op gegeven moment in elkaar over. Dus, tegen 3/4 gas aan, gaat de hoofdsproeier al meelopen met het laatste deel van de gasnaald.

Als Annoyingthing nu zijn gasnaald weer één positie terug zet en daarmee van zijn 'naijl' af zou zijn, dan loopt die in dat bereik goed. Blijft hij in de hogere toerentallen een te arme bougie houden, kan hij een grotere hoofdsproeier proberen. Kijken wat dan het effect is.

En ja, je sleutelt je een ongeluk!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden