verbruik

22 feb 2011 10:16 #1 door lorenzopipo
verbruik werd gestart door lorenzopipo
beste mensjes,
ik heb laatst gemeten hoeveel km ik kan rijden voordat ie op reserve moet, ik kom maar tot 200 km. dat is 18liter voor 200 km is dat niet een beetje veel?
ik kom dus uit op een verbruik van 1:11
dat is stukje stad en snelweg, dus gemiddeld gebruik, mij vraag is of dat bij jullie ook zo is, en zoniet waar het mogelijk aan kan liggen... ik heb gehoord dat de choke regelmatig blijft hangen....
gr lorenzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 10:24 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic verbruik
Rij je met een Goldwing of met een Tomos ? >:D
Maakt ook wel wat uit.
Geen lekkage oid ? Choke in werking zou betekenen dat de motor niet echt lekker meer loopt als hij warm is en zelfs afslaat.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 10:26 #3 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic verbruik
ik rij niet met een tomos nee, het is een africa twin uit 94....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 10:32 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic verbruik
Als ik flink aan het gas ga rij ik 1/13 en dat is al flink zuipen. Normaal is 1/16-1/18 dus misschien is er iets mis..
Controleer het even meerdere malen door elke keer je gereden km's te delen door je liters. Als hij niet raar loopt kan het zijn dat je misschien een keer verrekend hebt of de tank niet vol was.

Met 1/11 moet ie enorm stinken naar brandstof want dat verbrandt hij niet allemaal lekker.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 11:29 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic verbruik
Hier een twin uit 2001. Gemiddeld 1 op 18 / 1 op 20. Ik rij doorgaans lekker door en doe verder niets speciaals aan mijn motor (behalve het normale onderhoud). Ik ga mee met Timy. Het verhaal dat de tank niet helemaal vol heeft gezeten. Als de slang stopt, ff wachten, rustig blijven navullen. Er kan dan vaak nog heel wat in. Gemiddeld 1 : 11 is in ieder geval niet normaal.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 12:18 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic verbruik
en die 18 liter, is dat volgens specs van de tank of volgens wat je er bij de pomp ingiet?
Wie weet rijd je met een paar liter plamuur rond....

Il sluit me aan bij Bono.
Mijn record is 1 op 13,5 met een RD07A, volgas tegenwind met koffers... liep niet harder dan 150 meer...
Onze RDo7 is ietsje minder zuinig, normaal gebruik 1 km minder per liter ofzo.

Als je even rondzoekt op 't forum.... .er is al veel hierover geschreven!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 13:07 #7 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic verbruik
Nee, heb gister getankt, ging 18 liter en een beetje bij!
Heb hem weer gereset, dus kijk nog wel een keer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 13:25 #8 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic verbruik
Kan je ons verder iets vertellen over de km-stand? Algemene staat van de motor? Voorgeschiedenis (onderhoud aan carbs etc).

Alleszins, dit verbruik hoort zeer zeker niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 15:10 #9 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic verbruik
Ik heb ook een 94r AT, bij aankoop verbruikte mijn twin 1:13. Bij mij was de buitenkabel van de choke te lang zodat ik altijd op de choke reed. Je zou eens kunnen proberen (bij warme motor) de chokekabel bij het stuur los te halen, veranderd het toerental dan zit het er dik in dat je het zelfde euvel hebt. Ik heb het kunnen oplossen door het rubber waar de kabel in de chokehendel zit af te knippen. Verbruik is nu 1:17 lange afstanden 1:20.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 15:58 #10 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic verbruik
Ik erger me ook al een tijd (sinds ik mijn AT heb) aan het hoge brandstofverbruik.
Afgelopen 9500 km gemiddeld 13,7 km op een liter gereden.

4500 km hiervan waren met koffers en volle bepakking, maar verbruik is hier niet merkbaar hoger van geworden.
Maatje met wie ik op vakantie was reed gemiddeld 1 op 18, zelfde rijstijl (en bepakking) want reden samen.
Hij reed op een AT uit 96.

Motor heeft 45.000 km gelopen.
Bouwjaar 1998.
Choke blijft niet hangen.
K&N luchtfilter met gemodificeerd luchtfilterhuis (extra gaten erin met gaas ervoor, 2x diameter 4 cm).
Venom uitlaat.

Carburateurs recentelijk nog schoongemaakt, luchtfilter gereinigd en opnieuw geolied toen blok 1500 km geleden open lag (kapotte versnellingsbak).

Hier een spreadsheet van het brandstofverbruik:


Zou het kunnen helpen om de carburateurs te laten synchroniseren?
Anders denk ik erover om hem op de testbank te zetten en de hele sproeierbezetting etc. te laten aanpassen, maar ja kostbare zaak...

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 20:24 #11 door Bono
Beantwoord door Bono in topic verbruik

Nee, heb gister getankt, ging 18 liter en een beetje bij!
Heb hem weer gereset, dus kijk nog wel een keer...


En jij zal ondertussen vast wel een keer getankt hebben... En? Hoe staat het er bij jou voor?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 20:35 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic verbruik
Inderdaad, is je luchtfilter schoon? Als de choke blijft hangen slaat hij, eenmaal warm, af.
Versleten gasbuizen/naalden gaat-ie ook zuipen. Van zachte banden ook. Loopt bijv. je achterwiel soepel (ketting/remschijf niet zwaar)? Niet-synchroon staan werkt het ook in de hand. Verkeerde klepspeling ook. Of een net niet sluitende vlotternaald (verlies via overloop).

Je zult ze allemaal moeten controleren..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2011 15:52 #13 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic verbruik
ja, ik heb inmiddels weer is getankt,
heb laatst ook de choke plunjers afgedopt dmv van de mod die op xrv.org staat. start overigens prima, laatst ook na een nacht buiten gestaan te hebben met ongeveer -2 dus die choke is nergens voor nodig op dat beest!
het verbruik is nu wel gedaald,,,,,
ik rij nu ongeveer 275 km op een tank tot de reserve dus 18 liter voor 275 is 1 op 15,3 ipv 200 km op 18liter
is iig al een heel stuk beter...
dus had er zeker mee te maken!

de motor heeft ongeveer 70.000 gelopen,
misschien binnekort ff die carbs openhalen en kijken hoe het daarmee is, maar volgens mij is dit al vrij redelijk als ik het verder zo bekijk.....
gr lorenzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2011 15:55 #14 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic verbruik
oja ik rijdt ongeveer 1000km snelweg per maand en voor de rest in de stad, ongeveer 200 km dus dat zal ook invloed hebben natuurlijk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2011 16:22 #15 door Anne
Beantwoord door Anne in topic verbruik
Mijn TA deed op zijn eerste tank in mijn bezit 1/18km.
Ook niet echt je-van-het voor wat ik gehoord heb over TAs;
aan mijn rijstijl ligt het vast niet  ::)
Ik neem de tips komend weekend ook even mee om wat te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2012 11:22 #16 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic verbruik
Ik wil mijn motor afstellen en gasbuizen en gasnaalden vervangen aangezien mijn AT de afgelopen 13000 km gemiddeld 13,64 km op een liter heeft gelopen. Weet iemand of je hier ergens een carburateur revisiesetje voor kan krijgen?
Ik heb een K&N luchtfilter, en Motad vervangingsdemper.
Er zit een Dynojet stikker op mijn AT, dus waarschijnlijk ook een dynojet kitje maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb carburateurs helemaal schoongemaakt, tijdje met afgedopte choke plunjers gereden, maar dit maakte allemaal niks uit.
Ik heb destijds niet echt gelet op de toestand van de gasnaalden en -buizen, is het makkelijk te zien of deze versleten zijn?

En heeft iemand nog tips voor een club die dit zou kunnen doen, liefst help ik zelf een handje mee?
Kan zelf een hoop, maar sproeierbezetting ed bepalen mis ik net wat apparatuur en kennis voor...

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2012 13:15 #17 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic verbruik
Misschien dat de gasnaald te hoog is geplaatst? vaak zijn ze 5-voudig instelbaar o.i.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2012 22:16 #18 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic verbruik
Bij mijn AT was het rubber van het luchtfilterhuis van de carburateur afgeschoten.
Het is maar een smal randje waar die overheen valt.
Hij zoog valse lucht maar liep er niet slechter door .Eerst 1op 14  Na reparatie 1op17.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2012 22:24 #19 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic verbruik
Ga binnenkort de gasschuiven even loshalen en de naaldposities controleren.
Dank voor de feedback.

Kan ik van bovenaf zonder de carburateurs lost te halen controleren of de gasnaalden -buizen versleten zijn?

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2012 21:14 - 20 juli 2012 22:10 #20 door Keewhip
Beantwoord door Keewhip in topic verbruik
Ik heb mijn carburateurs er af liggen en heb de volgende bezetting:
stationair sproeiers 40 (origineel Keihin)
Voor en achter hoofdsproeier 124 (is af fabriek standaard beide 115 bij de RD07a)
Gasnaalden voor en achter op de derde stand van onderen (van de zes).

Mijn verbruik  is gemiddeld 13,66 km op een liter (wat ik wat aan de hoge kant vind  :o)

Tips en advies?
Als ik een dynojet kitje heb, zijn dat dan alleen de sproeiers, of ook de naalden of ook de naalden en gasbuizen?

Zit er aan te denken om origineel er op te zetten, maar waar haal ik dit snel.
Ik ga over een week op vakantie (met de AT).

Ik rij nu even  na de garage om de bougies te demonteren.

Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden