Koppeling vervangen

26 feb 2011 11:35 #1 door André
Koppeling vervangen werd gestart door André
Ik ga binnen kort mijn koppeling vervangen, slipt door als ik in z'n 5 bij 100 km/uur het gas los draai.
Bij rusig rijden nog geen probleem.
Weet iemand of ik ergens nog speciaal op moet letten of speciaal gereedschap nodig heb?
Moet ik de uitlaat demonteren of kan de deksel er zo af?

Heeft toevallig ook iemand ervaringen met deze site?    www.maxmotosport.nl/default.asp

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2011 14:31 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling vervangen
Neeee een koppelingetje is niet moeilijk en kun je niet echt iets aan verkeerd doen. Er springen je geen onderdelen om de oren of zo!

Je kunt gewoon sec de frictieplaten vervangen en basta. Maar er kunnen allerlei verholen extraatjes bijkomen. Meet bijvoorbeeld de lengte van de veren op, die hebben een 'verslijtgrens'. Controleer of de korf en het huis niet erg ingeslagen zijn (kun je niks aan repareren, alleen vervangen). Vaak moet je het keerringetje van de  koppelingshevel preventief vervangen omdat hij daarna ineens gaat 'zweten'. Soms kun je de motordekselpakking opnieuw gebruiken, soms niet. En ja, je uitlaatspuitstuk moet eraf, dus die pakkingen komen ook aan de beurt. En zo zijn er nog wel een paar dingen te noemen. Begin eerst eens het werkplaatshandboek op te snorren, als je die nog niet had.. ;)

Dit is een onvolledig antwoord, maar zo simpel als een koppeling kan zijn, schrijf ik zo een A4'tje vol voor je!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2011 16:45 #3 door André
Beantwoord door André in topic Koppeling vervangen
Dank je Brombeer.
Boek heb ik waar ook de maten van de veren en dergelijke in staan.
Zelf ben ik niet bang om te sleutelen maar soms zitten er van die onverwachte dingen tussen.
Volgende week vrijdagavond/zaterdag ga ik hem uit elkaar halen en de boel kontroleren wat ik allemaal moet vervangen.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2011 18:02 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling vervangen
Bestudeer vooraf grondig je handboek zodat je eventuele vragen kunt stellen bij een dealer en je weet welke onderdelen je normaalgesproken moet hebben:

7 frictieplaten, 1 motordekselpakking, 1 keerring hevel (12x18x5), 1 druklagertje (NSK, nr. 6001) en 2 uitlaatspruitstukpakkingen (aan de cylinders) , 3 liter motorolie en als je die toch vervangt, een nieuw oliefilter.

De keerring en het lagertje kun je bij de lokale lagerspecialist halen voor minder dan een tientje. Vloeibare- of siliconepakking om preventief het rudimentaire rubbertje tussen motordeksel en rechter carterhelft opnieuw af te dichten omdat hij na opening daar kan gaan zweten.

Andre, neem alsjeblieft 1 ding ter harte: als je blok open gaat, spuit eerst je motorfiets, en alles rondom het motordeksel in het bijzonder, volledig af. Doe het liefst binnen sleutelen, maar als het buiten moet, drapeer een schone doek om het open motorblok als je er even niet aan werkt: 1 zandkorrel doet meer slijten dan 1000km rijden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2011 18:49 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Koppeling vervangen
Als je toevallig net de olie heb vervangen kan je de Twin ook op z'n linker oor leggen. Je hebt dan ook geen last van de olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 14:50 #6 door André
Beantwoord door André in topic Koppeling vervangen
Het druklagertje 6001  12x28x8.
Zou het misschien niet beter wezen deze vervangen door een druklager(kogeltaatslager) 51102
met de maten 15x28x9 en dan het en dan van het hevelstangetje 1mm afslijpen. Dan wel van het vlakje wat tegen het lager aan drukt. Zie afbeeldingen.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben of er meer vanaf weten.
Ik hoor het graag.

Droom niet je leven,
leef je droom.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 22:13 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Koppeling vervangen
Geen ervaring mee, maar waarom zou je dat doen?  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 22:29 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling vervangen

..Zou het misschien niet beter wezen deze vervangen door een druklager(kogeltaatslager) 51102
met de maten 15x28x9 en dan het en dan van het hevelstangetje 1mm afslijpen. Dan wel van het vlakje wat tegen het lager aan drukt..


I'm lost. Maar inderdaad, waarom zou je..? ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2011 23:47 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Koppeling vervangen
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik neem aan dat je een onderdeel betrouwbaarder wilt maken?

Indien ja: Er zijn bij mijn weten nog geen twins gestrand op dat lager (of enig lager in een blok buitenom de uitgaande as). Honda heeft dit redelijk goed voor elkaar.... Mag ook wel, aangezien ze al geruime tijd blokken ontwerpen ;). Neem het risico op falen niet zou ik zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2011 14:25 #10 door André
Beantwoord door André in topic Koppeling vervangen
Bedankt voor de reacties, schoot mij zo te binnen.
Maar aangezien ik mijn motor dagelijks gebruik hou ik het bij het oude.
Maar ik vroeg mij af of er soms iemand ervaring mee had.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 02:51 #11 door Donny1987
Beantwoord door Donny1987 in topic Koppeling vervangen

Bedankt voor de reacties, schoot mij zo te binnen.
Maar aangezien ik mijn motor dagelijks gebruik hou ik het bij het oude.
Maar ik vroeg mij af of er soms iemand ervaring mee had.


Ik heb onlangs mijn koppeling nog vervangen en het is prima zelf te doen. Wel had ik een luchtsleutel nodig om de moer van het binnenhuis los te krijgen. Vond op internet allemaal verhalen over hoe je het zou kunnen doen. Luchtsleutel is de beste oplossing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 14:11 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppeling vervangen
Algemeen aanvaarde wijze, bij gebrek aan speciaal gereedschap, is een doek tussen de aandrijftandwielen van de koppeling te proppen. Kan voor zowel los- als vastzetten (wat overigens niet met de luchtsleutel mag, maar een momentsleutel).

Grtz, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2011 17:42 #13 door André
Beantwoord door André in topic Koppeling vervangen
Bij nader inzien was de kabel de boosdoener, was in het stalen draadbusje op het blok aan het rafelen.
Dit was aan de buitenkant niet te zien, wel weer wat geleerd. Controleer eerst je kabel door hem helemaal los te halen. Wel vervelend dat die bij rustig rijden niet slipte en bij gas geven wel.
Maar evengoed alles na gekeken en lager en oliekeerring vervangen.
Nieuwe koppelings kabel en een poosje sleutelen, ook maar meteen een grote beurt gegeven.
Hij rijdt weer als een zonnetje.
Die grote moer heb ik trouwens los en vast gedraaid door hem in de hoogste versnelling te zetten en dan de rem erop, werkte perfect.
Een ieder bedankt voor de raad en tips.

Ik heb er wel foto's van gemaakt als er soms iemand is die ik er mee kan helpen, roept u maar.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 00:06 #14 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Koppeling vervangen

Algemeen aanvaarde wijze, bij gebrek aan speciaal gereedschap, is een doek tussen de aandrijftandwielen van de koppeling te proppen. Kan voor zowel los- als vastzetten (wat overigens niet met de luchtsleutel mag, maar een momentsleutel).

Grtz, Bromz


Daar zeg je wat...nou Zelfs Ad gebruikt een luchttol om het koppelhuis los en vast te draaien... Je moet er alleen op letten dat je hem niet te ver vastzet. Meestal zit er wel een braampje van het borgringetje wat omgeslagen moet worden , dat is een mooie maatstaf om te zien of je hem weer even vast hebt zitten als voorheen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 13:43 #15 door André
Beantwoord door André in topic Koppeling vervangen

Meestal zit er wel een braampje van het borgringetje wat omgeslagen moet worden , dat is een mooie maatstaf om te zien of je hem weer even vast hebt zitten als voorheen.


Inderdaad heb ik ook naar gekeken.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden