Veerspanning verhogen of niet?

01 mrt 2011 13:50 #1 door Damster
Veerspanning verhogen of niet? werd gestart door Damster
Hoi,

In april ga ik een paar dagen op de @ naar Schotland. Hiervoor heb ik een tweedehands Hepco en Becker kofferset gekocht van 38ltr. best groot dus.

Ik weeg zelf zo`n 90kg plus koffergewicht. Nu is het me opgevallen dat als ik de koffers monteer de achtervering al iets verder inzakt. Is het verstandig om de veerspanning te verhogen? Hij staa nu op de standaard lengte van 242mm. En hoever mag ik hem dan maximaal indraaien?

Verder ga ik in de voorvork een setje hyperpro veren monteren. Dan zal dat in iedergeval al beter rijden.

groet,

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 18:37 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Veerspanning verhogen of niet?
Hoi Richard,

Als je het nou gelijk goed aanpakt en ook de achterveer van Hyperpro neemt, heb je al een deel van je probleem opgelost. Omdat deze veren sterker zijn, doet het probleem zich maar in geringere mate voor.

De motor mag onder eigen gewicht 4-7cm inzakken. (dit is nodig voor de negatieve veerweg). Dan geldt: als ik 50 kg. bagage meeneem (waar hij van inzakt) moet ik net zoveel voorspanning toevoegen tot hij weer maar 4-7cm inzakt, incusief die bagage.

Dit geldt ook voor de voorkant, hoewel de voorspanning daar niet mechanisch te verstellen is. Wat wel wordt gedaan is een paar carosserieringen aan elke kant tussen de veer en de sluitdop te doen.

Probeer bij het beladen van de motor zware dingen in de tanktas te doen. Teveel gewicht op de staart geeft namelijk allerlei gekke stabiliteitsproblemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 19:24 #3 door Damster
Beantwoord door Damster in topic Veerspanning verhogen of niet?
Hallo Brombeer,

Bedankt voor je reactie. Achter wordt ook nog aangepakt maar dan moet ik eerst weer een paar euris hebben.
De 4 tot 7cm inzakken, is dat dat de veer zoveel korter wordt of waar dien ik dat te meten?

Alvast bedankt,

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 20:37 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Veerspanning verhogen of niet?

..inzakken, is dat dat de veer zoveel korter wordt of waar dien ik dat te meten?..


De hoogte meten vanaf een vast punt aan het frame recht boven de as tot aan de as (of de grond) als de motor met de wielen vrij staat, en de dezelfde meting doen als de motor op zijn eigen gewicht staat (indien gewenst, incl bagage en/of pasagier, maar excl. de bestuurder).

De vervangende achterveer kost dacht ik 150 euro of zo, en als je handig bent kun je hem zelf vervangen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 22:22 #5 door Damster
Beantwoord door Damster in topic Veerspanning verhogen of niet?
Oke bedankt,

Klopt de prijs is bekent en ik doe het idd zelf. Maar ik heb ook net twee nieuwe banden besteld dus ja........ ;D

Ik ga morgen in iedergeval gelijk even meten.


Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2011 23:19 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Veerspanning verhogen of niet?
Je kunt ook de montage van de veer uit handen geven aan een specialist. Die hebben tabellen en als jij aangeeft wat je met die motor wil (bijv. solo/duo/reizen etc.) dan stellen zij hem volgens die tabel af met inacht name van gepland gewicht/gebruiksdoel.

Hydraulische voorspanningsverstellers zijn zijn wat dat betreft uber-gail: letterlijk met een handomdraai ga je van solo naar duo of met bagage of een stukkie offroad! (moet je wel even doosparen... :P)

Grtz, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden