Aftappen koelvloeistof

13 mrt 2011 00:22 #1 door martsky
Aftappen koelvloeistof werd gestart door martsky
Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn koelvloeistof aftappen. Volgens Hayens Manual zit er linksonder mijn blok een aftap schoefje.
Maar ra ra, ik zie er twee zitten?
(Op de foto rechts naast de olie aftapplug)
Welke van de twee moet ik hebben, en wat zit er achter die andere?

En pfoei hee, wat een werk om bougies te wisselen, als ik morgen de koelvleoistof eruit heb, gaan de radiateurs er meteen af, en dan kan ik tenminste bij die voorste exemplaren!!

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2011 01:30 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aftappen koelvloeistof
je moet die schuine hebben (zit een ringentje tussen )

in de hayes staat een foto van welke je eruit moet draaien

even zoeken mijn vriend, het staat er echt

die ander houdt je pomphuis bij elkaar

overigens kun je ook  de waterslang voor de pomp losmaken en daalangs aftappen

gaat sneler en met minder viezigheid want via de aftap plug spettert de boel je wondom de oren

ps de vuldop op de radiateur losdraaien bij het aftappen om zo vacuum te voorkomen

13 mrt 2011 20:00 #3 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Aftappen koelvloeistof
Bedankt Ad, het was inderdaad het schuine exemplaar.
Ik heb een stukje plastic ertussen gehangen voor het spatten. Doorzichtig natuurlijk, dat beschermt, en toch kun je zien wat je doet.
Zie foto 1
Maar nu het volgende:

Ik heb de radiateur leeg laten lopen, en vervolgens de slang van het achter reservoir aan de voorkant bij de koppeling met de radiateur losgehaald. Maar niet leeglopen, ho maar!

Helemaal uit het fram gevlochten, maar nog steeds geen druppel.
Reservoir losgehaald van het frame, schudden, ja hoor het is wel vloestof, toch? De slang er helemaal af, blijkt alles verstopt te zitten. Onderin mij reservoir zat een klont smurrie, wittige en blauwige snot. En mijn slang zit (in ieder geval het stuk vlak bij het reservoir) vol met een soort schuim.
Zie foto 2, reservoir voor een looplamp, je ziet aan de schaduw, waar de smurrie zit. En foto 3, de binnen kant van de slang bevat blauwe schuim.

Vraag 1:
Wie  weet wat dat is, en moet ik de rest van mn radateur ook checkken? Die lootp (tenminste bij het aftappen) goed door.

Vraag 2:
Hoe werkt dit systeem trouwens. De radiateur staat onder druk, en wordt heel warm. Het slangetje naar achter is slap, en het plastic lijkt me niet echt geschikt voor warme vloeistoffen. Maar wanneer loopt het van achter naar voor, of als het voor soms overloopt, gaat het dan terug naar achter ? Of als voor te laag wordt qua niveau, zuigt ie dan vloeistof van achter aan?

Vraag 3:
Kennelijk heb ik er geen last van gehad dat ie verstopt zat, want mijn ventilator ging afgelopen jaar alleen aan als ik in het zand zat. Op de weg niet...Geluk gehad dus?

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

14 mrt 2011 00:11 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Aftappen koelvloeistof

je koeling  is van het gesloten type waarbij het expansie reservoir zorgt voor uitzetting en krimping van de vloeistof dus inderdaad over storten of aan zuigen
vloeistof wordt niet waremer dan ca 120 graden en daar kan deze echt wel tegen als zal er in de praktijk nooit zoveel overstort plaatsvinden dat deze vol raakt
het zit er om het systeem onder druk te houden

er staat een max streep op dit reservoir dus  na reinigen weer terug plaatsen slang monteren en vullen met koelvloeistof

het reservoir spoelen met leiding water

overigens zijn er ook chemische  produkten die het koel systeem inwendig reiningen

bij sterke vervuiling is dit aan te raden daarna weer vullen met nieuwe vloeistof

14 mrt 2011 10:20 #5 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Aftappen koelvloeistof
Hoe inderdaad even een stukje plastic schuin tussen je frame en je koelvloeistofaftap.
Ze hebben hem bij de 600V precies gemikt op de framebuis waardoor het een soort watergevecht
met je brommer wordt :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden