Kleppen stellen RD04

28 mrt 2011 22:27 #1 door Eriknieuwenhuisen
Kleppen stellen RD04 werd gestart door Eriknieuwenhuisen
Dag allemaal,

Ik heb van het weekend een kijkje genomen in mijn RD04 blok. Dit om de kleppen te stellen.
En ik kwam er niet helemaal uit...

Op zoek naar het 'bovenste dooie punt' (bij achterste cilinder: vliegwiel op de 'RT' aanduiding ) was ik op zoek naar speling in de 3 tuimelaars. Ik kan echter alleen speling voelen bij de uitlaatklep.

Dus schematisch:
1e RT aanduiding      : geen enkele speling
2e RT aanduiding 2 (360 graden verder): alleen uitlaat klep speling.

Wanneer ik het vliegwiel doordraai nadat de uitlaatklep speling vertoonde bewoog de uitlaat klep wel als eerste weer naar beneden. (uitlaatslag?)

Nu is de vraag: 
a) Zit ik dan bij de 2e 'RT' aanduiding dan op het BDP? En kan ik gerust de kleppen stellen?
b) Moet ik me zorgen maken over het feit dat ik bij de inlaatkleppen helemaal geen speling vind?

Altijd lastig uileggen in woorden. Ik hoop dat het duidelijk is.
Dank alvast,

Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2011 22:33 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen RD04
Je moet de verbrandingsslag vinden. Draai aan de krukas tot je de uitlaatkleppen open ziet gaan (tuimelaars gaan omlaag). Draai de krukas door en daarna zullen de inlaatkleppen open gaan. Draai nog door tot die dicht zijn en RT verschijnt op het vliegwiel. Dan staat de zuiger in het bdp van de verbrandingsslag (RT dus, in jouw beschreven geval).

Nu boeit het niet of je speling voelt, je moet nu de kleppen stellen op de juiste waarden. Voor de voorste cylinder geldt hetzelfde, maar dan uiteraard op het merkteken FT.

29 mrt 2011 01:34 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Kleppen stellen RD04
als alleen de uitlaat klep speling heeft terwijl RT (of FT)  of het merk teken staat draai je de krukas nog 360 graden door .

je zou dan wel speling moeten voelen (mits ooit goed afgesteld dat er nog speling aanwezig is)

zoals brombeer zegt doordraaien totdat de inlaat kleppen sluiten is niet het hele verhaal want ze zijn gesloten van zodra de compressie slag begint maar we moeten het punt hebben dat de zuiger in TDC staat .

29 mrt 2011 21:22 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Kleppen stellen RD04

..zoals brombeer zegt doordraaien totdat de inlaat kleppen sluiten is niet het hele verhaal want ze zijn gesloten van zodra de compressie slag begint maar we moeten het punt hebben dat de zuiger in TDC staat ..

Als je jouw verhaal goed leest en het mijne als een transparant er overheen legt, zie je dat ook staan (en ben ik vollediger..).

Nogmaals dan maar. Draaiende: uitlaat open - uitlaat dicht - inlaat open - inlaat dicht - eerstvolgende merkteken is 'F' (ontsteking) daarnavolgende merkteken is F(R)T (zuiger = boven).

Eerstvolgende actie dáárna is dat de uitlaatkleppen weer open gaan voor de volgende cyclus (de krukas is dan 2x rond geweest, want de nokkenas draait maar halve snelheid.)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden