startproblemen na vijf dagen stil staan

11 apr 2011 12:27 #1 door siccostrampel
startproblemen na vijf dagen stil staan werd gestart door siccostrampel
Nadat mijn AT ongeveer vijf dagen heeft stilgestaan, start hij erg moeizaam op. De eerste plofjes in het blok klinken dan pas nadat ik de accu bijna heb leeggestart. Na twee dagen stilstaan, start hij nog vrijwel direct. Ik heb het idee dat er ergens benzine weglekt of verdampt (vlotterkamer?) waarna, bij het starten, de benzinepomp het met moeite weer kan aanvullen.

Heeft iemand zoiets bij de hand gehad en suggesties over wat hieraan te doen... wellicht nieuwe (krachtiger) benzinepomp?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 15:04 #2 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Ik weet niet wat precies wat het bouwjaar id van de AT maar als hij ouder is dan 96 dan help het volgende waarschijnlijk wel.
www.atic.org/faq/ventilation.php

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 15:06 #3 door siccostrampel
Beantwoord door siccostrampel in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Dank je Miquel, na wat beter zoeken in het forum was ik ook op die link uitgekomen. Mijn motor is inderdaad ouder dan 96, nu nog zien hoe ik die oplossing ga uitvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 16:50 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Zou je hiervan dan direct een How-To willen maken?
Dat zou enorm nuttig zijn voor de toekomstige knutselaars met die 'probleem' (waarvan ik er ook één ben)  :angel:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 17:32 #5 door siccostrampel
Beantwoord door siccostrampel in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Aangezien ik geen plek heb om te sleutelen ben ik in het verleden voor dit soort klusjes naar de werkplaats van Ad Mies gegaan. Hij heeft dan net wel dat ene boutje, slangetje, tangetje of moertje in huis waar je anders weer voor naar een dealer aan de andere kant van de stad moet. Mijn idee is om het tweede of derde weekend van mei te sleutelen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 17:56 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
en zie aldaar, sicco

help is every where, ik wist dat het iets moet zijn wat te verhelpen is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 20:02 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Is inderdaad de te open carb-beluchting van de vroege RD07's waardoor het vlotterniveau zakt of de kamer zelfs leegverdampt. Het beschreven symptoom klopt perfect en sicco's conclusie is spot-on!

Het schemaatje in de gegeven link kun je printen. De verloop- en t-stukjes en slang kun je tegelijkertijd kopen bij je rubberspecialist in de buurt. Het eraf sleutelen van de tank is meer werk dan de daadwerkelijke aanpassing zelf.

Ik heb hem ook gedaan, en na 2 maanden (!) start hij op de eerste wenteling :-* 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 20:49 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Nog een aanvulling, de extra slang die ik in bijgevoegde afbeelding roze heb gemerkt moet je bij off road rijden loshalen bij het T-stuk en op het T stuk een stukje afgedopte slang monteren anders gaat de AT inhouden als je door kuilen rijdt. Zal morgen even foto maken van mijn AT.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.



Transalp 600 1990
NC 750 X 2014
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2011 21:10 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startproblemen na vijf dagen stil staan

Mijn idee is om het tweede of derde weekend van mei te sleutelen...


Of je komt naar een sleuteldag  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 11:28 #10 door Neet
Beantwoord door Neet in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Zie ik dat goed en is die grote blauwe ontluchtingsslang aan de bovenkant gewoon niet aangesloten voor de ontluchting?
Dus open boven de carburateurs?
Of zit er nog een verdekt aansluitpuntje....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 21:20 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Wat, in het echt of op de tekening? Die korte open joeperd bovenop is de boosdoener..

Op de tekening verleng je die naar de carb-overloopslang. Waarna hij terug omhoog loopt en i.d.d open los daar hangt. Feitelijk maak je die beluchtingsslang meer dan de helft kleiner (dia) en 4 keer zo lang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2011 21:30 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Zo zit het in het echt en op de tekening. Ik heb de RD07A.
Het klopt dus dat ie gewoon los en open hangt. Ik vermoede het wel maar zag door al die slangen de carb niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2011 13:06 #13 door Demon Unicorn
Beantwoord door Demon Unicorn in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Hoi, ik ken hetzelfde probleem met mijn RD04 uit 1990. Wat nog wel eens wil helpen is voor je hem op contact zet even 2 á 3 x aan de gashendel trekken. Dan met de choke maximaal proberen te starten. Duurt bij mij ook zeker 4 tot 7 x voordat hij begint te lopen. Als ik hem dagelijks gebruik is het geen probleem

nog tips voor een RD04??

groeten
Harmen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2011 22:21 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Voor de RD04 zelfde remedie. Zorg er wel voor dat het uiteinde van de onluchtingsslangen een kleine diameter hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2011 01:22 #15 door frankie
Beantwoord door frankie in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Even een oud topic nieuw leven inblazen  ;D

Ik heb een AT uit 1997 (dus RD07A)
Ik heb na de winter stop 1 keer gehad dat de motor na warmdraaien op de choke stand, begon te pruttelen en afsloeg.
Had het idee dat de benzine een beetje oud was.
Zal wel door het lange stilstaan te maken hebben dacht ik dus.. wat reinigingsmiddel in de tank gegooid.
Verder nooit problemen meer gehad.
Tot vandaag  >:D

Hij heeft 2 weken stil gestaan.
Ik start hem met de choke aan.
Geen probleem.... start gelijk.
Na een paar minuten zet ik de choke uit en ga rijden.
Motor sloeg af en met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen.
Uiteindelijk gaat hij toch lopen maar zodra je even gas geeft "verzuipt" hij en slaat af.

Het rare is dat als ik even goed met de motor heen en weer schut het probleem over is.
Dan reageerd de motor gelijk goed als je aan het gas draaid

Heeft dit ook iets met die ontluchting te maken of is er iets anders aan de hand ??

Ik heb zelf het idee dat om een of andere reden de cabarateurs geen benzine meer krijgen.
Na de schutpartij lopen ze wel weer vol  ???
Ik hoor het graag

Groeten
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2011 06:43 #16 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Ik denk eerder dat de choke blijft hangen en daarom verzuipt.
Vaak zij de veertjes roestig en komen de plunjes niet goed terug.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2011 23:26 #17 door frankie
Beantwoord door frankie in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
is dit makkelijk te verhelpen ??

Kwestie van flink wat wd 40 spuiten of komt er meer bij kijken ??

Ik heb nog nooit iets aan een cabarateur gedaan
(en zal dat ook niet zo gauw doen  ;))
Als er een en ander aan de carb. gedemonteerd moet worden zal ik dat uitbesteden
(vrijwilligers  ? ;D)


Bedankt vast voor het meedenken

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2011 21:37 #18 door siccostrampel
Beantwoord door siccostrampel in topic startproblemen na vijf dagen stil staan
Als maker van deze topic even een update. Ik heb de oplossing zoals beschreven in www.atic.org/faq/ventilation.php uitgevoerd op mijn RD04 en het heeft gewerkt. Voorheen kon ik mijn motor niet langer dan 5 dagen stil laten staan en nu is het na een week nog starten-lopen.

Wat ik nodig had waren 1.5 meter rubber slang van 3mm diameter en 3 t-stukjes om die te verbinden. Het was een beetje wurmen (wellicht was een 4mm diameter slang iets beter geweest). De 2 uitlaat nippeltjes (of hoe ze ook mogen heten) bovenin de carburateur heb ik met elkaar verbonden met 1 t-stuk. De 2 uitlaat nippeltjes onderin de carburateur waren al met elkaar verbonden met een t-stuk (dus eigenlijk zijn er 4 t-stukjes nodig in totaal). De t-stukken boven en onder heb ik vervolgens met elkaar verbonden met nog een stuk slang en een t-stuk. Aan de uitloop slang van die verbinding heb ik vervolgens weer een t-stuk gezet met een uitloop naar boven de carburateur en een naar onder mijn motorblok. Precies zoals op de afbeelding dus.

Ik heb geen idee waarom het werkt, maar het werkt :)

Succes.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden