Kilometerteller ?

17 mrt 2009 12:16 - 17 mrt 2009 12:17 #1 door trx
Kilometerteller ? werd gestart door trx
Een tijd terug heb ik de opnemer van de snelheidsmeter moeten vervangen, zat volledig vast.

Ondertussen enige toerkes gedaan, denk kleine duizend kilometer, geen probleem, werkt goed, naald vrij stabiel. 10 dagen geleden nog 200km gereden.
Ik vertrek daarnet, niks, noppes, nada, beweegt niet meer  >:( . Heb nochtans niets gedaan aan de moto na de rit, gewoon aan de kant gezet...

Alles losgemaakt, opnemer draait mooi rond, als ik met een klein schroevendraaiertje in het gat van de teller draai zie ik de naald ook bewegen.
Toen ik eerst draaide aan de kabel bewoog die niet aan de andere kant. Dan de kabel volledig gedemonteerd, nog niets van beweging.
Dan kabel recht getrokken en opeens was ie ok. Wat me wel opviel was dat aan de kant van de opnemer de binnenkabel uit de mantel gekomen was (tijdens het demonteren, zat wel volledig er in voordien).
Toen ik de kabel monteerde wou ie niet meer volledig naar binnen. Eerst gemonteerd zonder aan te draaien aan de opnemer -> teller beweegt, ok dus. Dan verder aangedraaid aan de opnermer dmv dat ene vijsje en dan werkt ie niet meer. Precies of bij het aandraaien de kabel ergens knikt.

Iemand ervaring met die dingen ? Het is toch zo dat aan de opnemer dat vijsje, die de kabel op zijn plaats houdt, zo ver mogelijk moet ingedraaid worden? Want als ik dat de laatste cm niet indraai werkt de teller  ::).


Pffff, 100.000km TDM, geen enkel probleem. 2500km Africa Twin en al derde probleem  ::) (den AT heeft er wel al 69.000km opzitten  ;D). Maar toch, zo zou een mens zich al afvragen waarom hij ook alweer van een vrij recente moto overgestapt is naar een 'ouwe' van 15 jaar oud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2009 17:23 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kilometerteller ?
ikke weet ikke weet!

De kilometerkabel (snelheidsmeter neem ik aan) was na 15 jaar dienst aan vervanging toe!

Ikzelf heb vorig weekend uit voorzorg m'n chokekabel vervangen (wilde de ander inspecteren en evt. schoonmaken en als reserve gebruiken). Bij demontage bleek gewoon duidelijk dat de kabel oud was.  geen risicopunt gevonden hoor (na twaalf jaar!) en het zou waarschijnlijk nog jaren goed zijn gegaan... maar daar doe ik het niet voor. Ach, 25 euro voor een kabel die weer tenminste tien jaar meegaat vind ik niet veel.  Ga t.z.t. ook de brandstofslangen en filter vervangen.  Honda zelf raad om de ong. 7 jaar aan rubberen slangen (ook remleidingen als die nog origineel waren) te vervangen dus ik zit al een "beetje" over de grens heen.


Oh, je bent trouwens overgestapt naar een Africa twin omdat deze slechte brandstofpompen, spanningsregelaars, en opnemers hebben (plastiek wormwiel wat een tandwiel aandrijft, wtf?). Daarom is er ook de TCN:  veiligheid in nummers! Als er iemand langs de kant van de weg komt te staan kan hij rekenen op een batterij aan reserveonderdelen van allemaal vriendjes en vriendinnetjes!

Daarnaast kun je met een Africa Twin ook meedoen aan de dakar, of op avontuurlijke reizen naar andere oorden met palmbomen en aidswezen. Op voorwaarde dat je extra brandstofpompen en spanningsregelaars meeneemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2009 22:30 #3 door trx
Beantwoord door trx in topic Kilometerteller ?
Kabeltje is al bijna onderweg, straks effe storten...

En remleidingen zijn al vervangen, was mijn eerste modificatie  ;).


En ik wist dat wel op voorhand hoor, van een motorfiets van 15 jaar oud kan je niet verwachten dat hij op zo'n punten even bedrijfszeker is als een 'nieuwerwetse' moto...
En dat avontuurlijke is net wat mij aantrekt in de africa twin, het idee dat je er mee naar Dakar kunt rijden zonder al teveel te veranderen. Jammer dat ik waarschijnlijk nooit in Afrika zal rijden der mee  ;D (alhoewel, dromen zijn er om waar te maken  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden