Nieuwe set banden

29 apr 2011 13:31 #1 door Demon Unicorn
Nieuwe set banden werd gestart door Demon Unicorn
Mensen

Mn kersverse AT RD04 uit '90 loopt als een trein, maar is wel een keer toe aan een nieuwe set banden. Momenteel rij ik vooral op asfalt richting mn werk (80km/dag), maar ik wil er toch ook wat offroad mee kunnen. niet de duinen in, maar gewoon onverhard zegmaar. Nou werd mij geadviseerd om bijvoobeeld de volgende bandensets eens te proberen:
- Heidenau K60 Scouts; of
- Michelin Anakee II

mijn vraag: heeft iemand ervaring met één van deze bandensets?? of misschien heb je andere alternatieven voor me?? het geld groeit me zeker niet aan de boom, dus prijs is voor mij ook van belang  :D

Groeten uit het mooie Dalfsen
Harmen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2011 14:20 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Nieuwe set banden
Mijn ervaringen met de Anakee zijn minder (= niet goed).
Ik heb geen Heidenau ervaring (maar op de plaatjes ziet het er goed uit).

Ik rij nu op Pirelli MT90 Scorpion en vind ik een heerlijke band voor op de weg en off road is-ie behoorlijk maar heeft zijn grenzen. En daar kom je pas achter, als je je eigen grenzen (off road) aan het verleggen bent  ;) .

-- Han --

29 apr 2011 14:35 #3 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Nieuwe set banden
Ik ben juist ontzettend te spreken over Anakee II.
Ik heb ze nu voor en achter, na ervaringen met de Anakee 1.

Ze gaan bij mij lang mee (veel snelweg), en ook offroad doen ze het meer dan prima. (Modder uitgezonderd, logisch)
Belangrijk voor mij; ze hebben erg veel grip op nat wegdek. Ik kan niet tegen banden die dat niet hebben.

29 apr 2011 14:41 #4 door Demon Unicorn
Beantwoord door Demon Unicorn in topic Nieuwe set banden
reden voor deze topic is ondermeer een schrikmoment van vandaag: ik reed op een turbo-rotonde af, en ik moest remmen voor iemand van links. waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik raakte in de slip (geen ABS, achterwiel blokkeerde). Gelukkig kon ik nog net voor de auto uit, maar dat was niet zo'n prettige ervaring

bij aankoop van mn AT wist ik trouwens dat er nieuwe banden opmoesten hoor

29 apr 2011 19:59 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe set banden
je hebt gewoon te hard geremd... en  de grip van de band is altijd de beperkende factor

maar als het gebeurde bij droog weg dek maakt het niet uit welke type band.. want droog zijn de verschillen minimaal
en ondanks het gevoel van bono
geen enkele band gaat de grip van de huidige anakee 2 overtreffen in de regen
dat de band  beweegt komt gewoon om dat het een radiaal band betreft

30 apr 2011 00:56 - 30 apr 2011 01:35 #6 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Nieuwe set banden

dat de band  beweegt komt gewoon om dat het een radiaal band betreft

... Voel het verschil eens in karkas tussen een Anakee en bv een Brigestone BW Ad, dát geeft het verschil in beweging, niet het feit of het een radiaal of diagonaalband betreft...

Daarbij is de Anakee inderdaad nog steeds dé regenband onder de allroadbanden maar om nu te zeggen dat geen enkele band beter is.. al eens met een Pilot Road 2CT in de regen gereden?
OK, niet in de RD04/07 maten te krijgen maar Varaderorijders lezen dit topic ook en voor zo'n fiets is een Anakee niet de eerste keuze wat mij betreft (hoewel dat "wat mij betreft" weer alles zegt over bandenkeuze en de persoonsgebondenheid daarvan  ;) )

30 apr 2011 07:25 #7 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Nieuwe set banden

Ik rij nu op Pirelli MT90 Scorpion en vind ik een heerlijke band voor op de weg en off road is-ie behoorlijk maar heeft zijn grenzen. En daar kom je pas achter, als je je eigen grenzen (off road) aan het verleggen bent  ;) .

Is deze er ook voor de Twin uit 98 dan? (weet bandenmaat ff niet precies)

30 apr 2011 09:29 #8 door Bono
Yep. Als het goed is heb je net zoals ik:
voor: 90 / 90 - 21 en achter: 140 / 80 - 17.

-- Han --

30 apr 2011 10:22 #9 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Nieuwe set banden
Ah, ze zijn er dus wel. Op de Pirelli site kwam ik 140-80-17 namelijk niet tegen.
www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sh...rpion_mt_90_a-t.html

30 apr 2011 10:39 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Nieuwe set banden
Ik heb net een nieuw setje in de schuur liggen van die pirelli's , en heb ze onder de KTM liggen nu de derde achterband .
Ben er erg over te spreken , nat en droog .
Onder mijn AT voorheen altijd Anakee gehad(nu een keer tkc geprobeerd) , en is iets beter met nat vind ik , en gaat voor mijn gevoel iets langer mee .
Nu is dat lastig want ze liggen onder twee verschillende motoren , 63pk en 118pk .
Maar geen van beide zijn sterren offroad , de pirelli is iets grover dus zal iets minder snel dicht lopen .
Uiteindelijk zijn het beide wegbanden , met een beetje offroad eigenschappen , vooral de wat hardere paden doen ze het goed .
Wordt het nat zacht , blubber , diep droog zand etc , dan zijn ze allebei niet geschikt .
Op het LC8 forum zijn er een aantal die met een Anakee voorband rijden en een Pirelli scorpion achter , daar zijn ze vaak zeer over te spreken , vooral omdat de scorpion voor wat snel minder wordt met grip in de bochten (slijt oneven aan de zijkant ) en de Anakee toch echt met nattigheid op de weg de beste grip vertoont .

Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

30 apr 2011 12:20 #11 door Bono

Maar geen van beide zijn sterren offroad , de pirelli is iets grover dus zal iets minder snel dicht lopen .
Uiteindelijk zijn het beide wegbanden , met een beetje offroad eigenschappen , vooral de wat hardere paden doen ze het goed .
Wordt het nat zacht , blubber , diep droog zand etc , dan zijn ze allebei niet geschikt .

Helemaal mee eens. Dat is wat ik bedoel in mijn eerdere posting. Ik heb met die Prielli'sde BAT en V-BAT gereden. Maar als je het virus te pakken hebt en grenzen gaat verleggen, moet je een andere bandenkeuze maken. Als je je grenzen nog verder gaat verleggen, moet er "gewoon" een tweede brommer bij.

Op het LC8 forum zijn er een aantal die met een Anakee voorband rijden en een Pirelli scorpion achter , daar zijn ze vaak zeer over te spreken , vooral omdat de scorpion voor wat snel minder wordt met grip in de bochten (slijt oneven aan de zijkant ) en de Anakee toch echt met nattigheid op de weg de beste grip vertoont .

Tja, en dan zie ik maar weer eens, dat banden ook te maken hebben met gevoel. Ik heb de Metzeler Tourance eronder gehad en Anakees. Vergeleken bij de Pirelli's, sleten die juist zowel voor als achter onregelmatig. Voor mijn gevoel is het rijoppervlak van die Pirelli's "ronder". Ik voelde een betere wegligging met betere grip in de bochten, zowel met droog als nat weer. Daarom voelde ik me een stuk "zekerder". En zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen.

Ik zeg niet dat de andere banden waardeloos zijn of zo. Maar naast het rationele, speelt het gevoel ook een rol mee bij een bandenkeuze. De Tourance en de Anakee, komen er bij mij niet meer onder.

Mijn volgende set wordt denk ik TKC80... ::)

-- Han --

30 apr 2011 16:17 #12 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic Nieuwe set banden
Mijn Twin heeft lang op Anakees gestaan, bevielen goed maar off road vond ik ze niet voldoen, met name in mul zand en modder. Qua straatgevoel prima banden met een stoer uiterlijk.

Nu zit er een Heidenau k60 scout achter en (nog) een anakee voor. Deze combi werkt prima. Veel grip op de weg en de Heidenau voldoet ook goed, ook bij nat wegdek.

Nu heb ik nog een KTM op Pirellis staan, voor mijn behoeften en vaardigheden een prima band, hij geeft meer grip in mul zand en modder dan de anakee. Ik weet nog niet hoe deze verhoudingen liggen tussen heidenau en pirelli.

Uiteraard gaat de vergelijking wat scheef omdat het hier ook twee motoren betreft, maar toch....

30 apr 2011 17:50 #13 door olaf
Beantwoord door olaf in topic Nieuwe set banden
Dan nog even de TKC"s .
Voor prima band op de weg , maar ook in het terrein doet ie goed .
Achter droge weg goed , natte weg slecht vind ik erg weinig grip vind ik de scorpion beter , ook het grip in het terrein vind ik niet echt super , is het allemaal net niet , en slijt hard .

Die K60 lijkt me  wel een goed alternatief , die ga ik denk ik omleggen als de TKC achter versleten is .

Grt Olaf

AT en KTM Adv 990R

30 apr 2011 21:39 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe set banden

... Voel het verschil eens in karkas tussen een Anakee en bv een Brigestone BW Ad, dát geeft het verschil in beweging, niet het feit of het een radiaal of diagonaalband betreft...

dat verschil ken ik zeker en als je het karkas door zou nemen zie je grote verschillen in die opbouw
zo gebruikt bridgestone een hogere omslag op de hiel naar de wang toe waardoor deze stijver is  maar probeer een bridgestone in een doordraaiende bocht eens van lijn te brengen en doe het zelfde met een michelin band en zo hebben we natuurlijk direkt de verschillen tussen al die banden

Daarbij is de Anakee inderdaad nog steeds dé regenband onder de allroadbanden maar om nu te zeggen dat geen enkele band beter is.. al eens met een Pilot Road 2CT in de regen gereden?

ook een michelin :)) wat ik zeg .. geen betere

OK, niet in de RD04/07 maten te krijgen maar Varaderorijders lezen dit topic ook en voor zo'n fiets is een Anakee niet de eerste keuze wat mij betreft (hoewel dat "wat mij betreft" weer alles zegt over bandenkeuze en de persoonsgebondenheid daarvan  ;) )

op dit moment heeft dunlop met de road smart een hele goed kansheber in handen.  dus varadero rijders... try it

30 apr 2011 23:14 #15 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Nieuwe set banden
Mee eens Ad, Michelin heeft over het algemeen een zeer goede compound voor nat weer. Daar in tegen hebben ze meestal behoorlijk slappe wangen, en daar is niet iedere motor blij mee.

Die Dunlop Road Smart's verrasten mij inderdaad heel positief (hoewel ik al jaren weinig van Dunlop moet hebben, oud zeer zullen we maar zeggen).
Heb ze in de Eifel onder een VFR1200 geproefd en ze geven zeer veel vertrouwen, zelfs tot het punt dat ze zwarte strepen achterlieten bocht uit  ;D . Moet wel zeggen dat dat met zonnig weer was, in de regen heb ik dus geen idee hoe ze het doen.

Beetje of topic allemaal, het gaat tenslotte over banden voor een AT..

02 mei 2011 11:17 #16 door Demon Unicorn
Beantwoord door Demon Unicorn in topic Nieuwe set banden

Maar als je het virus te pakken hebt en grenzen gaat verleggen, moet je een andere bandenkeuze maken. Als je je grenzen nog verder gaat verleggen, moet er "gewoon" een tweede brommer bij.

Allen bedankt voor jullie reacties!! (en blijf ze posten hoor, ik heb nog geen nieuwe banden dus elke tip is welkom)

Wat offroad betreft, ik ben hier nog niet aan begonnen, dus voordat ik 'het virus' heb, ben ik vast al wat verder. laat staan voordat ik mn eigen grenzen daarin ga verleggen. Tegen die tijd kan ik vast een extra setje offroad banden ergens vandaan toveren.

Primair heb ik de AT toch voor woon-werk en hopelijk een mooie vakantie richting Scandinavië. Een keer onverhard gaat zeker komen. Wat dat betreft klinken die Anakee's dan wel als betrouwbare 'gangbare' banden, ik zal eens kijken of ik die prijstechnisch goed kan vinden.

Groeten
Harmen

02 mei 2011 13:47 #17 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Nieuwe set banden
Hoi,

Ik rijdt al sinds het begin met anakees, zowel op mijn alp 600, super tenere 750 en nu mijn cagiva elefant 900 gehad. En ze komen ook op mijn RD03.

Waarom? Ze doen alles wat ik verlang, ze zijn niet extreem duur en gaan lekker lang mee. In de regen is de grip zeker goed te noemen, en op het droge kan ik ze niets verwijten.

Nu, toch even een kanttekening bij 'offroad'. In mul zand en blubber gaat het niet, verder kan je er wel lekker mee uit de voeten. Ik ben de afgelopen dagen met de elefant op landbouwweggetjes gaan rijden, gaat lekker hoor, soms wel een misstap als ik plots verrast wordt door een kuil vol mul zand, maar nog niet op mijn plaat gegaan :D.

02 mei 2011 18:26 - 04 mei 2011 22:49 #18 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Nieuwe set banden
Ben al met mn tweede set K60 aan het rondrijden.
Bevallen me prima! Kan er echt hard mee door een bocht met droog weer, met regen rij ik altijd zelf mega voorzichtig ( liefst helemaal niet :-) Heb dus daar de grens ook nog niet bereikt.
17.000 met een set bleek goed haalbaar.
Ik hoor in tunnels wel dat het profiel best extra lawaai veroorzaakt.
Maar het redelijk grove profiel vind ik echt bij de twin horen.

groeten, Henk

04 mei 2011 18:45 #19 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Nieuwe set banden
Ik rij nu met 2e setje Brigestone,s BW 501 voor en 502 achter en deze bevallen mijn goed, heb zelfs de BAT gereden met een bijna versleten voorband.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015 en opnieuw lid vanaf 2026.

Transalp 600 1990
NC 750 X 2014

04 mei 2011 21:39 #20 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Nieuwe set banden

Mijn volgende set wordt denk ik TKC80... ::)

.. liggen die er nog niet onder dan ?  ??? ;) :D ;D ;D ;D

Alias raceneus..

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden