Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder

09 mei 2011 21:10 #1 door martsky
Hallo all,
Ik was afgelopen weekend bezig met onderhoud, ik moest nog 3 bougies vervangen, en heb pas sinds kort de befaamde bougiesleutel. :)
Dus:
Tank eraf en aan de gang...
Toen drukte ik op het achterste cylinder kleppendeksel, en OEI OEI, :o
Ik zag een beetje olie tussen de deksel van de kleppen en het rubber uit komen. Niet dat de hele achterkant van de cylinder nat was, maar als je erop duwt, dan zie je wel ietsjes 'soppen'.
Zie plaatje bij de rode pijl, als ik zoals op de groene pijl naar beneden druk, dan zie ik een beetje olie bij de rode pijl er tussen uitkomen. De voorste cylinder is gewoon kurkdroog.

Mijn vraag: Hoe ernstig is dit, kun je er een poosje mee doorrijden, tot de volgende sleutel mogelijkheid, of moet ik direct ingrijpen?

Ik heb net alles weer er op gezet, en volgens Haynes Manual moet het luchtfilterhuis en de carburateurs er weer af, en de koelvloeistof er weer uit om het kleppendeksel los te maken en de pakking te vervangen of te verleggen. Ik heb net nieuwe koelvloeistof en olie (filter) vervangen, en poe hee, dat was best een hele klus.

Btw, het bruine op de foto is geen roest, maar stof uit de Hellendoorn Allroad 8)


AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 21:26 #2 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Waarschijnlijk had je het niet geweten of gemerkt wanneer je er niet mee aan dat gang was geweest. :)
Vast geen bovenmatig olie verbruik geconstateerd ?
Maar..... met de huidige wetenschap wil je er vast wel vanaf, al loopt er geen bloed uit, maar olie.

Had zelf tijden een paar druppels olie onder mijn AT liggen en kon de oorzaak maar niet vinden. Uiteindelijk bleek het ook de zelfde pakking te wezen als de jouwe.
Vervangen is niet zo'n helse klus en olie en koelvloeistof kan gewoon blijven zitten. Met een beetje beleid krijg je hem er zo tussen uit.
Pakking groef GOED schoen maken en een nieuwe monteren en je ben weer helemaal boven Jan.

Succes !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 21:28 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Hoi martsky,

Nee niet gevaarlijk, kun je jaren mee wachten. Olie is net bloed, het lijkt heel veel, maar in werkelijkheid is het maar een paar tiende cc. Wordt wel een vieze vette bende als je er niks aan doet.

Maar, als je daarop kunt drukken en het sopt, zit er wat speling op de deksel. M.a.w., zit los. Waarom heb je de twee chromen boutjes bovenop het midden van het klepdeksel niet geprobeerd strakker te zetten?

De koelleiding zit los van de deksel gemonteerd. Mogelijk zit wel de slang zelf in de weg om de deksel af te nemen. Mocht je de pakking willen vervangen, kun je denk ik volstaan door met een griptangetje zachtjes (!) de koelslang af te knijpen, loshalen en een prop in de chromen leiding te steken. Dan hoeft je koelsysteem niet leeg.

Zorg dat, als je de klepdekselpakking wilt gaan vervangen, je vóóraf dat gedeelte van de motor volledig schoonmaakt. Zorg dat er geen Hellendoorns en andersoortig vuil naar binnen kan.

Succes, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 21:39 #4 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
@NikoTech: Geen olieverbruik, en geen smeerboel op het blok, dus er komt inderdaad niet veel uit.

@Brombeer, ik heb die boutjes geprobeerd vast te zetten, maar, die zaten al vast.

Ik ga vast een nieuwe pakking bestellen.
Bedankt voor de info!

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 21:50 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
de pakking zit in het deksel gelijmd met curil(pakking plaksel) dat betekent dat wanneer je de oude gaat vervangen je alle resten uit de rand van het kleppendeksel moet peuteren

pakking verwijderaar kan dan handig zijn maar het blijft lastig

ik heb nog wel een pakking over in de bak honda parts dus als je geinterreseerd bent mag je me mailen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 22:01 #6 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Heb dezelfde pakking moeten vervangen,is prima zelf te doen! kan me niet herinneren dat de dikke leiding een koel leiding was, volgens mij ontluchting...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 22:06 #7 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder

Heb dezelfde pakking moeten vervangen,is prima zelf te doen! kan me niet herinneren dat de dikke leiding een koel leiding was, volgens mij ontluchting...


Jij schrijft het ik, dacht het  ;D

Zou een mooi zooitje worden wanneer je kleppen/nokkenas gekoeld/gesmeerd zouden worden met koelmiddel  ;)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 22:12 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Prima zelf te doen, sterker nog 30min max werk  met n beetje ervaring.
De voorste klepdeksel vergt wel je eerder beschreven demontage en is bijna een verzoeking te noemen.  Voordeel is dat deze maar zelden lek gaat. Logische verklaring dat de achterste scheurt, hij droogt namelijk (elke keer) thv je uitlaatbocht uit. De warmte die daar opbouwt droogt de boel in de loop der tijd uit. De voorste cilinder heeft daar minder last mee omdat er meer koeling is...

13euro kost de pakking en Ad kan die zo voor je roggelen (heeft hij pas ook weer voor mij gedaan :P)
Ik heb er nu zelfs maar gewoon één reserve liggen want me mn motorpark is dat wel praktisch. Leuk weetje: de XRV750 rd07 pakking is gelijk aan die van een XL600v.  :)

Ik heb er n wiki van gemaakt waar je direct ziet dat het peanuts is.
www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title...an_klepdekselpakking

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 22:22 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder

..kan me niet herinneren dat de dikke leiding een koel leiding was, volgens mij ontluchting...


Als je iets verder kijkt, zie je op martsky's plaat, direkt daarachter de koelleiding. En die lijkt op het eerste gezicht ge-integreerd te zijn, maar dat is hij niet. De klepdeksel heeft een uitsparing op die plek en loopt er net omheen.

Tenminste, ik neem aan dat martsky die bedoelde. Hier vanuit een andere hoek:
Bijlage:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2011 22:36 #10 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Ja Klopt inderdaad, volgens Haynes moet de carburateur etc er af, maar ja, wellicht gaat dat over beide cylinderkoppen, en dit is de achterste. Ik ga het in ieder geval proberen zoals in de wiki staat, als dat niet lukt kan het er allemaal alsnog af, nietwaar  ;)

@Ad , je hebt mail.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2011 17:21 #11 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder

Ik ga het in ieder geval proberen zoals in de wiki staat, als dat niet lukt kan het er allemaal alsnog af, nietwaar  ;)


Inmiddels al drie keer gedaan bij AT en TA (verschillende) daarnaast ook nog wat andere grut wat ik heb gehad.
Het gaat je zeker lukken zoals het in de Wiki staat  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mei 2011 00:58 #12 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder


Jij schrijft het ik, dacht het  ;D

Zou een mooi zooitje worden wanneer je kleppen/nokkenas gekoeld/gesmeerd zouden worden met koelmiddel  ;)


Ooit een oude Super Teneré van dichtbij gezien?

00.10.00 "Há! Een paralelle Twin! Even die radiator loshangen en het kleppendeksel kan er zo af!"
00.12.25 "Há! Carterbeluchting aangesloten op de nokkenas, goh, wat onzinnig gedaan, even loshalen!"
00.13.40 "Zo, nu even die slang er a- WAT?!"
00.13.43 *wanhopig gespletter en gespat om de slang weer zo snel mogenlijk in het gat te krijgen
00.14.02 *hijg, hijg, hijg, hijg*
00.14.27 (optioneel) verbrande klauwen onder de kraan houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2019 14:01 #13 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder

Timy schreef : Prima zelf te doen, sterker nog 30min max werk  met n beetje ervaring.
De voorste klepdeksel vergt wel je eerder beschreven demontage en is bijna een verzoeking te noemen.  Voordeel is dat deze maar zelden lek gaat. Logische verklaring dat de achterste scheurt, hij droogt namelijk (elke keer) thv je uitlaatbocht uit. De warmte die daar opbouwt droogt de boel in de loop der tijd uit. De voorste cilinder heeft daar minder last mee omdat er meer koeling is...

13euro kost de pakking en Ad kan die zo voor je roggelen (heeft hij pas ook weer voor mij gedaan :P)
Ik heb er nu zelfs maar gewoon één reserve liggen want me mn motorpark is dat wel praktisch. Leuk weetje: de XRV750 rd07 pakking is gelijk aan die van een XL600v.  :)

Ik heb er n wiki van gemaakt waar je direct ziet dat het peanuts is.
www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title...an_klepdekselpakking

Is deze wiki nog ergens beschikbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2019 22:51 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Mm... foutcode, lijkt van niet dus.
Misschien heb ik de foto's nog ergens. Maar kan hier nu even niet bij.

Als je een werkplaatshandboek hebt kan je het waarschijnlijk ook wel vinden.

De mijne lekken nog steeds niet dus het werkt;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2019 15:24 #15 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Zwetende klepdeksel pakking achterste cylinder
Uiteindelijk met de Haynes gids gedaan, was stuk simpeler dan gedacht. Deksel er af, pakking vervangen, deksel er op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden