Laadstroomperikelen RD07

22 mei 2011 14:51 #1 door Sounddragon
Laadstroomperikelen RD07 werd gestart door Sounddragon
Haai techneuten, ik heb een interessant doch nogal lastig vraagstuk.

Mijn RD07 heeft al sedert enige tijd een probleempje met de stroomvoorziening; onbelast stationair laadt hij 14,3 - 14,4 volt, keurig netjes, bij alle toeren maar als ik mijn verlichting aan zet, dondert de laadspanning in elkaar naar nét aan iets boven de 13 volt, alleen stationair komt het boven de 14 volt, maar zodra ik wat toeren maak keilt het voltage in een vrije val omlaag.

Dit was al zo bij mijn vorige blok.. sinds een weekje of 2 heb ik een ander blok in het frame hangen, dus ik durf het laadspoel verhaal uit te sluiten, daar ik met beide blokken hetzelfde probleem heb. Accu heb ik verwisseld voor een oude (doch redelijke) die ik nog had staan, zelfde verhaal, dus sluiting in de accu waardoor hij geen stroom zou willen opnemen is ook niet het probleem, de optimate IV geeft ook gewoon groen licht als ik hem heb opgeladen, dus ik ga er van uit dat de accu goed is, na een paar dagen stilstand is de spanning in de accu (motor uit) 12.6 volt; imho keurig.
Gisteren ben ik thuis geweest, en heb uit de krat met slooponderdelen van mijn oude AT de spanningsregelaar gevist die ik bewaard had voor het geval dat, en die heb ik er zojuist opgeschroefd als zijnde de laatste optie in het rijtje dingen die mijn probleem zouden kunnen veroorzaken, daar de spanningsregelaar dus bepaalt hoe hoog het geleverde voltage is. Na het starten had ik weer keurig 14.2 - 14.4 volt stationair onbelast, met de verlichting aan zakt hij ietsje in tot net onder de 14 volt, en zodra ik wat toeren ga maken stuitert de boel wederom in elkaar naar 13.0 - 13.2 volt, wat dus betekent dat ik op de snelweg mijn accu leegvreet als ik met de verlichting aan rijd.. spul staat nu weer even op de lader om alles op 100% te zetten, maar mijn probleem blijft dus onveranderd.

Wie heeft er nog ideëen waar mijn probleem in kan zitten? ik ben er ff doorheen  :-\

uiteraard zijn alle massapunten die ik tegen ben gekomen met het blokswappen netjes opgepoetst en schoongemaakt, dus van een massaprobleem ga ik ook even niet uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2011 15:34 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Laadstroomperikelen RD07
Kijk eens naar de volgende contacten en maak die eens goed schoon (fijn schuurpapier en contactspray):
- aansluiting regelaar op dynamo (3 gele draden)
- aansluiting regelaar op laadcircuit (ronde stekker)
- aansluiting op hoofdrelais, zowel de contacten van de zekering als die van de stekker van de kabelboom (uit het hoofd 4 draden)

22 mei 2011 16:10 - 22 mei 2011 16:30 #3 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Laadstroomperikelen RD07
De connectors die vanaf de regelaar komen zijn allebei squeeky clean, en dat hoofdrelais, is dat dat zwarte blok waar de plus vanaf de accu en dynamo bij elkaar opgeschroefd zitten? zit een rode stekker bovenop, en onder het rubber zit een 30A spare zekering. die stekker zit nogal vastachtig, staat nu in de WD40 te weken, want hij wil niet los zonder geweld..

[edit]

Laat maar, ik denk dat ik het antwoord al weet  :-X

Nu nog even verzinnen hoe ik dit ga fiksen zodat ik er even 2 weekjes mee vooruit kan, want dan pas kom ik weer thuis en kan ik in de parts-bak graaien..  :-\
Zometeen die stekker maar even een stukje slopen en de contacten goed reinigen en dan weer erop frommelen en maar weer even meten of het verbeterd is..
Ik vind het wel verrassend, daar de rest van de connectors er serieus allemaal als nieuw uitzien van binnen.

22 mei 2011 16:57 #4 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic Laadstroomperikelen RD07
Hmm komt me bekend voor... ik heb eens langs de kant gestaan met die stekker helemaal weg gesmolten. Toen tijdelijk opgelost met 4 losse kabelschoentjes, werkt prima als tijdelijk oplossing. Alleen oppassen met kortsluiting als je niet geïsoleerde schoentjes gebruikt.

Later heb ik toen de stekker van een oude kabelboom overgezet, daarna geen problemen meer gehad.

22 mei 2011 17:45 #5 door Sounddragon
Ik heb net even proefgedraaid en ik heb nu 13.6 volt met de verlichting aan en op toeren, het is dus wel beter, maar nog niet perfect, maar het gaat zo wel even houden tot ik de benodigde delen heb opgehaald.

Kabelschoentjes kan evt ook nog inderdaad, maar ik heb hier niks, mijn uitermate goed gevulde schuur is 150 km verderop en ik heb geen tijd om nu op en neer te rijden. evt kan ik er op de zaak van de week wel kabelschoentjes op zetten als het nog niet goed genoeg werkt, en anders doe ik idd de stekker-wissel-truuk over een weekje of 2, en dan moet het geneuzel over zijn  ;)

Thanks voor de tip V-twin  :-*

22 mei 2011 17:58 - 22 mei 2011 21:02 #6 door V-Twin
Graag gedaan.
In de Transalper hebben we al een paar keer aandacht aan de stekkers besteed maar zoals je zelf ook al aangaf, bij een visuele check LIJKT het er goed uit te zien totdat je de handel los haalt. Ik denk dat je er op tijd bij bent geweest. Het zal niet de eerste AT zijn die vanwege de corrosie op die plek in vlammen op gaat.

Neem ff een dun metalen stripje en doe daarom heen schuurpapier en schuur die lippen goed op tot ze weer blinken, in combinatie met nieuwe connectoren zal dat je verbaasd laten staan.
Je kan ook de voeding (2x rood) en de massa van de regelaar rechtstreeks op de accu zetten ben je van deze aansluiting af.
Zet wel een losse 30A zekering in de +.

Een Motek regelaar wordt ook op die manier aangesloten.

Succes!

22 mei 2011 18:44 #7 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Laadstroomperikelen RD07
Ik zie net dat ik binnenkort eens wat stekkertjes na ga lopen  :o
Je hebt het iig nog in een 'vroeg' stadium ontdekt. Voor het zelfde geld heb ik ineens een rookgordijn achter je hangen  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

22 mei 2011 22:50 #8 door Sounddragon

Graag gedaan.
In de Transalper hebben we al een paar keer aandacht aan de stekkers besteed maar zoals je zelf ook al aangaf, bij een visuele check LIJKT het er goed uit te zien totdat je de handel los haalt. Ik denk dat je er op tijd bij bent geweest. Het zal niet de eerste AT zijn die vanwege de corrosie op die plek in vlammen op gaat.

Neem ff een dun metalen stripje en doe daarom heen schuurpapier en schuur die lippen goed op tot ze weer blinken, in combinatie met nieuwe connectoren zal dat je verbaasd laten staan.
Je kan ook de voeding (2x rood) en de massa van de regelaar rechtstreeks op de accu zetten ben je van deze aansluiting af.

Succes!

Hmm, bypassen vind ik niet zo heel geweldig; die zut zit er vast niet voor niks tussen en ik hou het liever een beetje origineel, maar als het niet anders kan is ook dat nog een optie  ;)
Ik ga er van de week nog even wat tijd aan besteden, vandaag aan de Twin, de Alp en de keuken tegelijk bezig geweest, ik heb net alles weer opgeruimd en ga mijn bobo's smeren voor morgen.
De rest van de stekkers die ik los heb gehad is ook echt als nieuw, alleen deze was verpiept, maar inderdaad wel een reden om het spul wat regelmatiger te gaan checken, want dit had best vervelend af kunnen lopen, en stiekem heb ik er nu toch een paar duizend km mee doorgereden, al tobbend met de immer brakke accu  :-X

13 juli 2011 23:41 #9 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Laadstroomperikelen RD07

Graag gedaan.

Succes!

Vraagje V-twin; ik heb ook zo'n Motek regelaar; volgens de beschrijving dien ik de + en - direct met de accupolen te verbinden.
Begrijp ik nu dat jij adviseert op op de +draad een'zwevende zekering van 30A te monteren?
ws als soort van extra beveiliging neem ik aan..? Ik vraag dit omdat ze het zelf niet 'voorschrijven' of zo.. 

Alias raceneus..

13 juli 2011 23:47 #10 door V-Twin
@ Raceneus.
Klopt Motek adviseert het niet maar je omzeilt wel de 30A hoofd zekering. Verschillende personen die verstand hebben van motor en auto elektronica
hebben mij geadviseerd om het toch maar te doen. Neem daarvoor een rubberen zekering houder voor een normale, dus geen mini, platte zekering van 30A.
Worden geleverd incl draad. Succes.

13 juli 2011 23:59 #11 door Rob

@ Raceneus.
Klopt Motek adviseert het niet maar je omzeilt wel de 30A hoofd zekering. Verschillende personen die verstand hebben van motor en auto elektronica
hebben mij geadviseerd om het toch maar te doen. Neem daarvoor een rubberen zekering houder voor een normale, dus geen mini, platte zekering van 30A.
Worden geleverd incl draad. Succes.

OK; bedankt hoor !
ps. wat vind jij: mijn huidige regelaar 'levert' ca. 13.3 volt (met licht aan bij ca. 4500 toeren); zonder licht gaat ie richting de 14..
komt mij wat weinig over (zeker als ik straks ook m'n garmin er bij schakel); aan de andere kant hoor ik: zolang ie maar niet onder de 13 komt.. Wellicht heb jij nog wat ervaringen in deze ?
grt

Alias raceneus..

14 juli 2011 22:16 #12 door V-Twin
Ik zou de regelaar met dergelijke waarden vervangen.
Waarde moete bij 3500 - 4.000 tpm met ingeschakelde verlichting liggen tussen de 14 - 15 Volt, waarbij de grenswaarden ook grenswaarden zijn.
M.a.w. zit je rond de grens waarden dan is je regelaar niet helemaal toppie meer. Zoals geschreven in de Transalper slijten die dingen gewoon.
Bij te lage laadspanning is het risico dat je zonder komt te staan en ja wanneer dat is de vraag. Over het algemeen op een ongelegen moment  :-\
Ik adviseer je ook alle verbindingen incl de metalen strips die je op de accu schroeft goed te controleren. De strips evt iets opschuren en na montage invetten met zuurvrije vaseline.
Succes.

16 juli 2011 16:26 #13 door Rob
@V-twin
Ik hoop niet dat je het vervelend vind dat ik even doorvraag, ben wat onzeker als het om electriek gaat  ;)
Ik heb nu zo'n steekzekering(houder) gehaald, incl snoertje..
De plus van de Motek (rood wat op de + vd accu moet) bestaat uit 2 snoertjes..
Nu denk ik:
- draad van de zekeringhouder doorknippen;
- de 2 rode snoertjes vd + vd regelaar idem;
- 2 rode noertjes (samen) solderen aan de ene kant van het snoertje vd zekering;
- idem aan de andere kant;
- 30A zkering erin:
- stekkertje op de 2 rode naar de + en natuurlijk vd zwarte op de - vd accu.

Voor ik begin zou een expert-opinion welkom zijn !!  ::)
Alvast bedankt!

Alias raceneus..

16 juli 2011 17:21 #14 door V-Twin
@ raceneus
Die twee rode draden van de regelaar soldeer je aan de draad waarin de steekzekering houder zit.
Ik begrijp niet helemaal waarom je de draad met zekerhouderhouder wil doorknippen tenzij je er een stekker oid af wilt knippen.
Aan de andere draad van de zekerhouder knijp je een AMP oog vast zoals die ook al aan de rode draad van de regelaar zit.
Neem een echte AMP krimpoog en geen goedkope zut uit de Euro bak van een DHZ-zaak.

Succes.

16 juli 2011 21:55 #15 door Rob
Bedankt; snap 'm..
(die draad moet ik doorknippen omdat ie geleverd wordt met één snoertje van de 'ingang'vd zekeringhouder tot de 'uitgang'..)
morgen monteren en dan maar hopen dat ie inderdaad tussen de 14 en 15 V geeft !

Alias raceneus..

17 juli 2011 08:52 #16 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Laadstroomperikelen RD07
Meet even tijdens of na een half uurtje rijden wat de laadspanning is (goed warme regelaar). Als die ongeveer tussen de 13.5 en 14.5 volt blijft met licht aan en uit dan is het goed.
Hij zal ook wel eens onder de 13 volt en rond de 15 volt aantikken maar dat geeft niet.
Continue onder de 13 volt gaat fout, continue boven de 15 ook. Met of zonder licht kan een voltje verschil maken. Het zal in ieder geval duidelijk zichtbaar zijn.

Je oude regelaar is in orde, bewaar hem maar.

01 aug 2011 00:00 #17 door Rob
Voor m'n vakantie nieuwe Motek regelaar gemonteerd; fantastische rit gemaakt: Vogezen - Alpen - Dolomieten - Noord Italie.
Gaf continue rond de 13.4 - 13.8 V aan (bij 4-5000 toeren met licht & garmin). Gisteren van Italie naar Kroatie gereden; tikte inderdaad de 15 V aan (liep ineens op..). Voor de zekerheid vandaag maar even stekkers gecontroleerd en... gesmolten !!
Moet dus nog aan het werk..

Alias raceneus..

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden