Vering instellen AT

17 juni 2011 09:07 #1 door oldsmelly
Vering instellen AT werd gestart door oldsmelly
Hoi Mede AT'ers,

Ik wil binnenkort gaan rijden met moeders de vrouw achterop en nu denk ik dat ik de vering moet aanpassen.
Ik heb helaas geen manual erbij, dus ik weet niet precies hoe ik alles moet instellen.

Net gezien dat er twee ringen boven aan zitten die staan nu op ongeveer 75% ingesteld (van onderaf gezien).
Daarnaast zit er een schroefje waarmee je, volgens mij, een soort van reservoir kan "aansturen"...

Voor mijn gevoel betekend het helemaal naar boven draaien van die twee ringen dat de veer langer wordt dus dat
de fiets meer gaat "deinen" en dat je hem meer moet indraaien om de boel "stugger" te krijgen en als je met een
duo gaat rijden je deze ringen meer moet indraaien.

Dus wie o wie kan mij een beetje op weg helpen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2011 10:55 #2 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic Vering instellen AT
Voor rijden met duo kan je de stelring met borgring inderdaad het beste naar naar beneden draaien. Door de "stugger"wordende veer komt de motor ook iets hoger te staan.
Door de beperkte ruimte kan het een lastig klusje zijn. Als je geen passende haaksleutel hebt, of de zaak zit erg vast, dan biedt een grote schroevendraaier (of koubeitel) met hamer uitkomst.
Op de originele veer voor de RD07(A) zit naar mijn weten geen stelschroefje voor het reservoir.

Succes!

17 juni 2011 23:03 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering instellen AT

Door de "stugger"wordende veer komt de motor ook iets hoger te staan.

De veer word niet stugger door het opdraaien van de dubbele wartel  :-\

Het systeem is juist alléén bedoeld om de rijhoogte te verstellen.
Als je met duo en of bepakking gaat rijden zakt de motor wat in. Daardoor veranderd niet alleen maar de verhouding positieve/negatieve veerweg, maar ook de geometrie (de voorvork staat dan meer onderuit => de balhoofdhoek word anders => het stuurgedrag word anders (lees: luier/stabieler, motor gaat beter rechtuit, maar stuurt zwaarder)

Dmv die dubbele wartel kun je de rijhoogte aan de achterkant weer op het oude/gewenste niveau brengen, waardoor het allemaal weer vertrouwd aanvoelt.

De karakteristiek van de veer blijft echter hetzelfde  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

18 juni 2011 10:12 #4 door oldsmelly
Beantwoord door oldsmelly in topic Vering instellen AT
Bedankt allemaal...

Wil je dus echt een stuggere/beter instalebare  veer dan zal ik naar WP oid toemoeten ?

Ik heb toch echt iets van een reservoir bij mijn achtervering met een stelschroefje (rd07 uit '93)

Weet iemand waar dat dan voor is...

Sorry voor de vele vragen me is nogal een noob op dit gebied  ;D

18 juni 2011 13:42 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Vering instellen AT
Dat stelschroefje is voor de verstelling van de demping. Uitgaande demping als ik het goed heb  :-\

Daar verstel je mee hoe snel de demper uitveert  :D

Als je een sterkere/stuggere veer hebt gemonteerd (idd. WP, Hyperpro etc.) dan zal die behalve langzamer inveren ook weer sneller uitveren  :D  En dat kun je dan weer bijstellen met dat schroeffie  :D

De RD07 (+ RD03/04 ook) heeft dat idd. Is later bij de 07a wsl. weer wegbezuinigd  :-\

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

18 juni 2011 21:11 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Vering instellen AT
...wat weer bewijst, dat een RD07 eigenlijk hoogwaardiger is dan een RD07A... ;-)

... was ooit lid ...

19 juni 2011 08:30 #7 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Vering instellen AT

Ik wil binnenkort gaan rijden met moeders de vrouw achterop

Let wel op, OOK de bandenspanning aanpassen. Ik ging laatst met mijn moeders de vrouw op pad, en na thuiskomst was mn achterband (bijna) te warm om aan te pakken. Ik kon mn vinger er niet op leggen, vooral 'tussen' de noppen (Heidenau K60) loeiheet.

AT 1996 - Niet gepoetst !

19 juni 2011 08:42 #8 door oldsmelly
Beantwoord door oldsmelly in topic Vering instellen AT
Das inderdaad een goede tip....

Ik heb er bridgestone onder liggen

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden