Vervolg 'oude Forum' : Tandwielverhouding: wat is wijsheid?

02 apr 2009 21:52 #1 door Flip
Dag allemaal, graag ga ik hier verder.
Na oa. deze topic gelezen te hebben, heb ik afgelopen zondag een 15 gemonteerd.
Ik rij nu rond met een 15/46 verhouding -46 omdat destijds een 90-92er set gemonteerd was op mijn 93er AT ipv. een 16/45. 
Nu een paar dagen verder; die meer pit onder in bevalt me goed. Maw. in mijn optiek kloppen de verhoudingen, karakter fiets, op de doorgaande weg en dat half uurtje off-road. Op de snelweg, 120 km/u bij 6000 rpm, lijkt het maximum als kruissnelheid .

Mijn vraag aan diegene die al een langere tijd zo rond rijden met een 15/46 of 47, (oa. AT NRG / Job, zijn laatste reactie in het oude forum)
- Hoe bevalt jullie deze set up nu na verloop van tijd?
- Is het logisch om te denken dat een 124 ketting om een 15/47 past omdat deze ook om een 16/46 of 16/45 gaat?

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.

CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 11:02 #2 door willem
Ha Flip,

Ik heb de laatste jaren gereden met een 49/17. Dat is iets korter als origineel,
45/16. 3 tanden achter is 1 tandje voor. Heb toen ook geëxperimenteerd met 16 voor, en dat leverde inderdaad een fellere motor op  (Spinnen uit een bocht met nat wegdek  >:D).
Als je 15 voor monteerd beschadigt/slijt je achterbrug beschermer erg snel.
Nu met de KTM ben ik ook voor een tandje kleiner gegaan, maar die heeft 6 versnellingen zodat je nog een acceptabel toerental rijdt op de snelweg!
Als ik nu weer zou moeten kiezen voor de twin zou ik voor gewoon gebruik standaard kiezen, en voor off-road voor een tandje kleiner en eventueel achter een tandje of 3 groter.!

Suc6,  Wout

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 13:43 - 03 apr 2009 13:46 #3 door Flip
Willem, bedankt voor je reactie.
Ja, dat met die 15 voor, ik heb het gezien. De hoek naar de brug/kettinggeleider is wel erg groot, ketting sleept er wel direkt in. Voor het dagelijks gebruik niet zo'n goed heb ik het idee.
Tja, wat is wijsheid? Toch maar een standaard set bestellen of een 16/49.

Willem, je hebt gereden met een 17/49, past daar een standaard -124- ketting om heen?
En die 49, heb je die ook bij Ad besteld?

CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2009 14:26 #4 door willem
Nee, de ketting moet iets langer. Ik heb de info destijds van het duitse forum FAT gehaald. Die jongens rijden veel in bergrijke omgevingen en wollen dus ook wat meer 'schub'.
Die 49-er was een alu tandwiel uit de cross. Ronny Smits (Smits Repairs)weet wel van hoe of wat. Daar destijds gekocht! Geeft ook TCN-korting, tenminste destijds!
Is ca 35000km geleden (dankzij de Pro-Oiler)  :). Dwz tot de fatale oktober dag.... :'(.
Oh ja heb wel 2 x het voor tandwiel vervangen. Achter en kettig waren nog acceptabel. Door de 17 voor heeft de achterbrugbeschermer nauwelijks slijtage!

Moi, Wout.
ps. Ga eerdaags jouw off-road stukje eens proberen  :)

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 09:07 - 06 apr 2009 12:47 #5 door Flip
Hoi,
Ik ben er uit, denk ik. Ik ga eerst maar een 16/45 of 47 met een verse DID bestellen bij Ad. Ik kan daarna wel eens op zoek naar een groter tw. achter.
Zo’n 17, daar is in het 'oude' forum over geschreven, maar die kant wil ik eigenlijk niet op, liever groter achter.

Gisteravond, komende van mijn werk, uut S'meer, heb ik nog over dat stuk langs de dijk gereden. Dat ligt nu vol met van dat grove grit, ter grote van halve bakstenen, is wel ff wat anders.:-\

Bij de weg, met het omleggen van die 'eindeloze' ketting is een extra setje handen wel prettig, kan ik tzt een beroep doen op jou? ;D

CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:45 #6 door willem
Heb jij een brug?

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:56 #7 door Flip

Heb jij een brug?

Nee, geen brug. Wel een garage met tapijt!



CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 21:23 #8 door willem
Ik heb wel een brug.... ::)

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 10:05 - 07 apr 2009 10:06 #9 door at nrg
De nieuwe verhoudingen bevallen mij goed, m.n. off road. Op de snelweg komt de motor hoog in de toeren en je hebt weinig over. 120 tot 130 is inderdaad wel de max. Daar en tegen is de Twin in het zand nu heerlijk en kun je al snel opschakelen. Omdat die van mij nu permanent op noppen staat ben ik tevreden over de verhoudingen. Eerder had ik nog een setje velgen/wegbanden met een andere tandwiel verhouding, maar die heb ik verkocht.

En klussen aan de brommert kan altijd; heb een prima werkplaats en alle gereedschappen voor een dergelijke klus voorhanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 11:39 #10 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Vervolg 'oude Forum' : Tandwielverhouding: wat is wijsheid?

Ik heb wel een brug.... ::)

sleutel dag/bbq bij jou :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2009 11:38 #11 door willem
H'e Flip kwam ik jou niet tegen gistermiddag(9april) om ca 16.30 langs het Winschoterdiep bij H'zand? 8)
Btw, je bent natuurlijk altijd welkom op mijn brug. Misschien moeten we even iets afspreken!

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2009 20:50 #12 door Flip

H'e Flip kwam ik jou niet tegen gistermiddag(9april) om ca 16.30 langs het Winschoterdiep bij H'zand? 8)
Btw, je bent natuurlijk altijd welkom op mijn brug. Misschien moeten we even iets afspreken!


Klopt. Ja, ik dacht al dat jij dat was, zoveel van die fraaie staalblauwe lc8-en rijden er hier niet hier rond. We moesten elkaar natuurlijk wel een keer tegen komen daar. :)

Ik heb bij Ad een 16 en 46 + 47 besteld. Dan ga ik bij Job -at nrg- proberen of die 16 + 47 past met een 124 ketting. Volgens Ad moet dit net kunnen. Anders die 46 er op. Heb ik nog steeds die 15 liggen die met die 47 voor in het veld een goeie set lijkt.

Wout, bedankt voor het aanbod wbt. het gebruik van je brug, graag voor een volgende klus. Ik ga je zien!

CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 15:50 #13 door willem
OK, succes! Met die 47-er moet het volgens mij ook lukken. De lange ketting moest (met 17x49) vrij ernstig ingekort worden destijds. Ik denk dat het mischien 2 schakeltjes scheelde met de oem. Maar ja je zal ze maar net tekort komen.......

Gr, Wout

Na TA en AT nu kATm
TCN lid 225  ;  30-04-2001- tot 31-12-2012

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2009 18:10 #14 door xrvtuur
ik heb nog een vrijwel nieuw (200km mee gereden) 47 tands JT liggen, bevalt me niet, mag weg voor zacht prijsje, 18 april voor iemand mee nemen?

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2009 17:06 - 17 apr 2009 18:57 #15 door Flip

ik heb nog een vrijwel nieuw (200km mee gereden) 47 tands JT liggen, bevalt me niet, mag weg voor zacht prijsje, 18 april voor iemand mee nemen?

grtjs arthur


Niet voor mij Arthur, Thx. Ik heb gisteren die 47 en 16 er op geschroefd + een verse DID om heen gelegd. Wat een genot zo'n nieuwe set!

Dan de ketting geklonken, -ik ging er vanuit een 'eindeloze/gesloten' te zullen krijgen, bleek dus niet het geval en dat viel weer reuze mee-.
Klinken op de wijze zoals elders i/e topic beschreven; de losse delen op elkaar wurgen, betonhamer a/d ene kant v/d schakel, dan het koppelstuk met een lichte hamer vast klinken/borgen.


CB400N, CBX1000ProLink, GPZ1000RX, GSXR750, GSXR1100w, XRV750, LC8 SE.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2009 00:58 #16 door A-rider

ik heb nog een vrijwel nieuw (200km mee gereden) 47 tands JT liggen, bevalt me niet, mag weg voor zacht prijsje, 18 april voor iemand mee nemen?

grtjs arthur


Ik heb mogelijk interesse..
Weet je of jouw tandwielen op mijn xrv(bj.98) passen?  ???

ciao

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2009 11:51 #17 door xrvtuur
tandwielen van alle 750 AT modellen passen op elkaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 17:12 - 04 okt 2009 17:23 #18 door JT
Zzzzzzzzzo: daar ben ik dan eindelijk weer een keertje....

Kweenie wat het was, maar sinds we een keertje van forum zijn "gewisseld" ben ik nauwelijks meer actief geweest on line.

Ook niet in werkelijkheid op mijn AT overigens, want die heeft nu al een hele tijd in de stalling gestaan omdat ik simpelweg niet de tijd heb genomen ervan te genieten.

Hoop dat hij er nog fitjes bij staat bedenk ik mij nu... Het blijft Amsterdam natuurlijk....

Hoe dan ook: als de originele topic starter van "Tandwielverhouding: wat is wijsheid?" is dit topic wederom relevant geworden voor mij.

Indertijd heb ik bij Ad een 17-tands voortandwiel en "standaard" achtertandwiel gemonteerd op mijn 1993 paarse twin.

Binnnenkort gaat mijn twin naar Ed toe (wat heet binnenkort....Ed heeft mogelijk de hoop inmiddels al opgegeven) en krijgt hij een heleboel aandacht waaronder nieuwe tandwieltjes en een prachtig nieuw kettinkje.

Vraag aan de lopende encyclopedieen onder ons: wat is voor mijn AT het "standaard" aantal tandjes op het achtertandwiel?

Mijn plan is om dit keer voorop terug te gaan naar 16 en dan het aantal tandjes op het achtertandwiel ZO aan te passen dat ik net een haartje zwaarder draai dan met mijn 17 voorop en "standaard" achterop.

Reden is dat ik het idee heb verhoogde ketting slijtage ervaren te hebben doordat de ketting langs het "in-je-plastic-ketting-kapje-bescherm-beugeltje" schraapte ONDANKS dat Ad en ik dat beugeltje indertijd tot de minimum dimensies hadden aangepast.

Theorie is nu dat ik bij "standaard 16" op de aandrijfas en aanpassen van het achtertandwiel WEL de voordelen van de "zwaardere" overbrenging kan genieten zonder de bijkomstige hogere ketting slijtage.

Ik kijk uit naar uw reacties....

Groet, Jan.

PS: ik zie net dat ik inmiddels weer "beginner" ben en dat mijn lidmaatschap ondertussen verlopen lijkt te zijn. Hoe "reactiveer" ik mijn lidmaatschap?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 17:28 - 04 okt 2009 18:06 #19 door Hotel 317
Er vanuit gaande dat jij een @ heb van 1993 of later:  dat heb je :P.

Standaard zit er achter een 46tands wiel op. Met een 44 of 45 tands kettingwiel kom je op een "tussenmaat" verhouding tussen wat origineel is en wat jij had (iets minder koppel maar minder snelwegtoeren). Ga je nog minder tanden achter nemen (ze verkopen nog 38) dan zul je steeds meer richting hayabusasnelheden komen (tenzij je tegenwind krijgt).

hier heb je een set van AfricaQueens (XW ring "super" ketting die niet gek veel meer geld kost dan een O ring ketting)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2009 17:44 - 04 okt 2009 17:47 #20 door JT
@ Hotel 317: vriendelijk dank voor je snelle reactie.

Het merk ketting laat ik wel door Ed uitkiezen: de ketting die je aangaf ziet er wel zeer puik uit moet ik zeggen.

Je begreep het exact: ik ben een asfaltrijder en nauwelijks tot geen modderploeger dus om wat rustiger in de toeren te rijden bij 120 en een wat gunstiger verbruik te scoren wil ik een haartje zwaarder dan 17-46 gaan rijden.

46 / 17 = 2,706

43 / 16 = 2,688

Vragen:

1. Iemand ervaring met deze verhouding? Zo nee: heeft iemand iets zinnigs over de haalbaarheid te melden in het licht dat ik 17 - 46 prima rijdbaar vond?

2. Is een 43 tands achtertandwiel voor de AT tekoop van een fatsoenlijk merk en zo ja voor hoeveel ongeveer?

Groet, Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden