staalflex remleidingen

16 jan 2012 21:49 #1 door PH-ADW
staalflex remleidingen werd gestart door PH-ADW
De rubberen remleidingen van mijn 1996er AT beginnen uitgedroogd te raken.
Zit er over te denken om bij vervanging meteen maar staalflex leidingen te monteren. 

Nu is de standaard voorrem-leiding constructie enigzins complex naar mijn idee,  1 korte rubber leiding van reservoir met hoofd remcilinder naar een stalen pijpje met een splitsing er in, vanaf daar weer twee rubberen leidingen naar de remklauwen.  Is het niet veel handiger om direct bij het reservoir te splitsen, en gewoon twee "lange" flexible leidingen helemaal naar beneden te laten lopen ?

wat zijn jullie ervaringen / ideeen ??

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2012 22:45 #2 door jeroen emke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2012 22:58 #3 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic staalflex remleidingen
Hmm,

Veerweg is wat groot voor zo'n constructie, tenzij je op sommige plekken de remleiding vast zet met een remleidingklem.



Op die manier kan je zoals je zelf aangeeft 2 leidingen gebruiken.

Wat mijn voorkeur geniet, is het gebruik van een splitter. Die monteer je op de onderste kroonplaat. Er komt er korte leiding toe en er vertrekken 2 langere leidingen. Op de yamaha xtz750 supertenere zit het alleszins op die manier gemonteerd.



Die laatste heb je in allerlei maten en soorten, gewoon even eentje bij yamaha dealer voor bovengenoemd model bestellen is wat ik zou doen.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 05:00 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic staalflex remleidingen
Mirjam en ik hebben beiden stalen leidingen op de AT's gezet.
Ik rijd met Lucas (besteld bij motoport), en die zijn wat aan de korte kant. (we hebben ook 25mm handlebar risers) Past wel, maar net aan zeg maar.
Mirjam heeft Touratech geloof ik, en die passen lekker losjes.

Beide sets splitsen bij de remcylinder, dus al dat fitwerk kun je van je voorpoten schroeven! ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 16:31 #5 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic staalflex remleidingen

Mirjam en ik hebben beiden stalen leidingen op de AT's gezet.
Ik rijd met Lucas (besteld bij motoport), en die zijn wat aan de korte kant. (we hebben ook 25mm handlebar risers) Past wel, maar net aan zeg maar.
Mirjam heeft Touratech geloof ik, en die passen lekker losjes.

Beide sets splitsen bij de remcylinder, dus al dat fitwerk kun je van je voorpoten schroeven! ;-)


Ik laat mijn stalen remleidingen altijd opmaat bij HEL maken. Je betaalt hiervoor geen meerprijs en je bent zeker dat het goed is.

Wat Daan al aangeeft, zeker opletten dat ze lang genoeg zijn. Beste is om de motor met voorwiel van de grond te heffen (dus voorweg volledig uit) en dan te gaan opmeten.

Als je er toch voor kiest om te gaan splitsen bij de rempomp, zorg dan zeker voor enkele klemmen. Bij het inveren van de poten zou het anders wel eens kunnen gebeuren dat de leidingen tegen het cockpitframe gaan schuren.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 16:40 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic staalflex remleidingen
een drie delige leiding bestaat dus uit een verdeel stuk en voegt weinig toe aan de werking.
het is dus vooral wat je mooi vind.

de prijs van een leiding kit is vooral gebasserd op het aantal koppelstukken en banjo's

de meeste leidingen systemen bestaan dus uit 2 leidingen die vanuit de rempomp naar de de remklauwen gaan.

soms zie je ook 1 leiding naar een remklauw gaan en dan van de ene remklauw naar de andere remklauw(zie bijv ducati)

je kunt dan vervolgens kiezen voor  div leiding kleuren, al dan niet beschermd met een pvc  mantel, rvs banjo, alu geanodiiseerde banjo s en idem banjo bouten.

de kant en klare sets hebben een vast lengte of je kiest voor een maat produkt

maat produkten kunnen weer opgebouwd zijn met geschroefde koppelstukken of geperste koppelstukken

ik heb met beide ruime  ervaring en tot op heden nog nooit problemen onder vonden.
en juist vanuit deze ervaring heb ik de voorkeur voor venhill en/of goodridge
de gebruikte  kunststof leidingen zijn hierbij van topkwaliteit ptfe gemaakt die daardoor zeer flexibel en een zeer hoge burst druk  dit in tegen stelling van andere merken zoals de leidingen van  bijv hel, lucas etc.

kwaliteit heeft echt zijn prijs.... en vind je enkel terug in de gebruikte materialen
echter ze voldoen allemaal... je hebt dus goed beter  en het beste




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 20:13 #7 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic staalflex remleidingen
mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar splitsen bij het reservoir en dus twee lange leidingen naar beneden. 
het was inderdaad lastig ontluchten met de huidige constructie.
eens kijken wat er waar te krijgen is.  ik zag al een paar namen voorbij komen, dus dat zit wel goed.

groeten en bedankt voor het meedenken.
Anko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 20:50 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic staalflex remleidingen
Goodridge leveren ze bij Remkaflex in Alkmaar, die kunnen het ook mooi op maat maken voor je.

Klaar terwijl je wacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 21:00 #9 door Bono
Beantwoord door Bono in topic staalflex remleidingen
Leveren ze alleen Pim of monteren ze daar ook?

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 21:07 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic staalflex remleidingen
Ze doen in bedieningskabels van allerlei soort. Hydroulisch maar ook "gewone" gas, choke, koppelingskabels.

Dat wil zeggen dat ze alles kunnen maken voor je maar ze zullen het niet op je brommer knopen en ontluchten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 21:46 #11 door daandus
Beantwoord door daandus in topic staalflex remleidingen
qua bevestiging hebben wij ze gewoon met kabelbindertjes her en der vastgezet.

'k Vind dat systeem van '1 leiding naar 1 klauw, en dan een leiding naar de andere klauw' maar raar... llijkt mij, maar da's puur gevoelsmatig, dat je beter ergens kunt splitsen zodat de weerstand naar iedere klauw hetzelfde is. Maar nogmaals, ik ben geen specialist ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2012 23:20 #12 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic staalflex remleidingen

qua bevestiging hebben wij ze gewoon met kabelbindertjes her en der vastgezet.

'k Vind dat systeem van '1 leiding naar 1 klauw, en dan een leiding naar de andere klauw' maar raar... llijkt mij, maar da's puur gevoelsmatig, dat je beter ergens kunt splitsen zodat de weerstand naar iedere klauw hetzelfde is. Maar nogmaals, ik ben geen specialist ;-)


Ik dacht dat die constructie in de competitie zelfs verboden is... Bij een crash zou losscheuren makkelijker kunnen gebeuren.

Aan allen:
Ik heb zelf de constructie MET splitter op vele van mijn motoren gehad en ontluchten is niet echt veel moeilijker, gewoon één klauw per keer (zoals je altijd zou doen).
Ad, jij zegt dat het aan de werking niets toevoegt, maar dat is niet helemaal waar. 'Onze' motoren hebben een zeer lange voorvork (en veerweg), wat wil zeggen dat de kans op plooien en ergens tegenaan schuren bij in/uitveren makkelijker zou optreden. Honda kiest op vele modellen voor dubbele leiding setup (met name sportmotoren), toch kiezen ze op de alp en twin (ook de versies met 1 schijf) bewust voor het systeem met splitter. Dat wil toch wat zeggen...?

Enige nadeel dat bij een splitter wordt aangehaald is meer kans op lekken. Dat is gedeeltelijk waar. Als je de koperen ringetjes vervangt voor nieuwe, is die kans miniem. Indien je dit niet doet, tja, dan ben je in mijn eigen onverantwoord bezig (eender welk systeem je kiest).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2012 02:15 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic staalflex remleidingen


Ad, jij zegt dat het aan de werking niets toevoegt, maar dat is niet helemaal waar. 'Onze' motoren hebben een zeer lange voorvork (en veerweg), wat wil zeggen dat de kans op plooien en ergens tegenaan schuren bij in/uitveren makkelijker zou optreden. Honda kiest op vele modellen voor dubbele leiding setup (met name sportmotoren), toch kiezen ze op de alp en twin (ook de versies met 1 schijf) bewust voor het systeem met splitter. Dat wil toch wat zeggen...?

Enige nadeel dat bij een splitter wordt aangehaald is meer kans op lekken. Dat is gedeeltelijk waar. Als je de koperen ringetjes vervangt voor nieuwe, is die kans miniem. Indien je dit niet doet, tja, dan ben je in mijn eigen onverantwoord bezig (eender welk systeem je kiest).


aan de remwerking voegt het niet toe.

als de rvs ommantelde leiding van juiste lengte is en daarbij op de correcte manier is vast gezet is het plooien geen enkel probleem,
de splitter bij honda waar jij naar verwijst zit vaak net onder het balhoofd ,

het is eerder een kosten plaatje..want tenslotte spreken we  daarbij over metalen leidingen die gefelst zijn.

dit is een geheel andere techniek die in massa produktie goedkoper is om te maken
neem daarbij ook de rubberen leidingen.  wie vervangt die volgens voorschrift (om de 4 jaar !!)

het is gewoon een keus.
feit blijkt dat hoe meer koppelingen er tussen zitten hoe meer kans op storingen.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2012 15:17 #14 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic staalflex remleidingen

aan de remwerking voegt het niet toe.

als de rvs ommantelde leiding van juiste lengte is en daarbij op de correcte manier is vast gezet is het plooien geen enkel probleem,
de splitter bij honda waar jij naar verwijst zit vaak net onder het balhoofd ,

het is eerder een kosten plaatje..want tenslotte spreken we  daarbij over metalen leidingen die gefelst zijn.

dit is een geheel andere techniek die in massa produktie goedkoper is om te maken
neem daarbij ook de rubberen leidingen.  wie vervangt die volgens voorschrift (om de 4 jaar !!)

het is gewoon een keus.
feit blijkt dat hoe meer koppelingen er tussen zitten hoe meer kans op storingen.


Volledig met jou eens Ad :).

Maar veel mensen vergeten die leidingen goed te borgen met klemmen. Toch ben ik ervan overtuigd dat Honda zelf voor een dubbele setup gekozen zou hebben (ipv een driedubbele). Voor hen is de originele constructie immers ook duurder...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2012 20:29 #15 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic staalflex remleidingen

Volledig met jou eens Ad :).

Maar veel mensen vergeten die leidingen goed te borgen met klemmen. Toch ben ik ervan overtuigd dat Honda zelf voor een dubbele setup gekozen zou hebben (ipv een driedubbele). Voor hen is de originele constructie immers ook duurder...


Persoonlijk zou ook ik lekker gaan voor Honda's systeem: Ze zullen er wel over nagedacht hebben, immers: Bij hun crossers (lange veerwegen, maar 1 schijf) buigt de remleiding helemaal niet bij het wiel, maar loopt deze vanaf de remklauw omhoog tot aan de bovenste kroonplaat, en gaat dan pas met een sierlijke bocht naar de rempomp toe. Bij de Dominator wordt de boel wel weer muur vastgezet aan de onderste kroonplaat.

Op mijn schakelbrommer heb ik het meegemaakt dat de remleiding is gaan schuren tegen de onderste kroonplaat door het 180 graden anders monteren van een zeer lullig beugeltje. Ik was er gelukkig op tijd bij, maar moet me er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren. Ook bij sommige motorfietsen die ik zie zie ik dat de boel bijvoorbeeld tegen het gewei aan schuurt: Dan bespaar je 35 euro op bij de aanschaf! goed zo!

Het originele (3-weg) systeem heb ik trouwens gewoon weten te vullen met een schroevendraaier, remvloeistof,  en een sleutel 8:  geen rare fratsen, gewoon met "feeling" pompen totdat je druk hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2012 22:59 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic staalflex remleidingen
Sluit me bij Dennis aan, ook wat betreft dat laatste, geen enkel probleem met ontluchten.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden