tripmeter

04 apr 2009 22:46 #1 door africatwin
tripmeter werd gestart door africatwin
Mijn tripmeter gaat dus uit wanneer ik de motor start en alleen als ik de xeonverlichting aan doe. Toen ik de xenon er op had zitten was het probleem er niet. Iemand die de oorzaak weet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 07:30 #2 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic tripmeter
start stroom is zo hoog  >:D
Waarom doe dat niet anders starten  zonder licht.
Rijden
Als je brommer de accu en daarna  direct de xenon moet opstarten dan moet er wel zo,n 5000 tpm draaien.Om spanning te leveren  :angel:

Ik denk dat je het zo doe licht uit starten loopt licht aan  ja das veel te snel de voltage zakt zo dat de klokjes uit gaan i.v.m. te lage spanning .

dus wacht tot je echt op de weg zit 3000 tpm draait en dan licht aan. ;)

We horen van je?
p.s je accu gaat zeer snel stuk zo.
Er komt een stukje in de transalper over accu's dynamo's en spanningsregelaar zijn al geweest niet gelezen >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 00:47 - 06 apr 2009 00:51 #3 door William
Beantwoord door William in topic tripmeter
Ik heb donderdag ook Xenon ingebouwd in mijn AT, en heb de zelfde 'storing'.

Zou een zwaardere accu helpen? (kan dit?)
Niet leuk iedere keer je klokje instellen...

Vanavond terug gekomen in het donker zag ik dat in waarschijnlijk ook een massa probleempje heb.
De Xenon en kockpit verlichting flikkert iets als ik de richtingaanwijzer gebruik.

Een verlaagde peugot 105 vond de xenon vanavond niet zo leuk.
Ik heb zaterdag de lampen nog wel aflaten stellen bij motoport...
moet hij maar een echte auto kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 18:56 #4 door africatwin
Beantwoord door africatwin in topic tripmeter
Het rare is dus dat het probleem pas na een paar maanden zich ging voor doen.
Met de accu is niets mis. Wellicht dat de xenon toch teveel stroom vraagt in het begin en dat daarom de tripmeter even geen spanning krijgt. Ik overweeg zeker een zwaardere accu. In elk geval bedankt voor je reactie.
Tja en die peugeot, had ie inderdaad maar een echte auto moeten kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 19:53 #5 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic tripmeter
in mijn vara kon zo geen 16 amp uur in dus bleef ik bij 14 sb... gel onderhoudsvrij accu :angel:

geef de accu na de start ff de tijd de start stroom van de motor is er hoog.

de xenon is een soort tl lamp met een starter deze gaat met hoge piekjes tekeer om het gas in de reactie te krijgen
start de motor wacht ff handschoenen aan.
dan de rijden en de xenon aan de handvat verwarming wel ff uit ;)

ik hoor het wel :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 12:48 #6 door africatwin
Beantwoord door africatwin in topic tripmeter
hoi,

Ik laat de motor altijd lopen voordat ik xenon aan doe. Dus idd. handschoenen aan etc en dan pas xenon. Maar ook dan gaat de tripmeter uit. Soms overigens gaat ie niet uit. Nog tips voor een steeds uit km teller losgaande kabel?

Greetz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 15:48 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic tripmeter
Ik zou er een beetje teflontape omheendraaien , dat is die witte tape die ze voor afdichting van gas of waterpijp gebruiken , zit hij mischien net wat meer vast , het is maar een ideetje mischien helpt het . greetz Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 18:15 - 07 apr 2009 18:30 #8 door olaf
Beantwoord door olaf in topic tripmeter
Bedacht nog wat anders ,mijn tripmeter viel ook uit vorige week eigenlijk maar half want hij stopte met tellen (af en toe deed hij het ook weer) , na wat spitten vond ik een slechte stekkerverbinding van mijn dynamo naar de spanningsregelaar , die heb ik vervangen met nieuwe stekkers en jawel ook de tripmeter werkt weer normaal . ik kan het niet anders verzinnen dan dat het in die stekkerverbinding heeft gezeten . het zijn die drie gele draden die naar je spanningsregelaar gaan . die stekker werd ook behoorlijk heet met uiteindelijk het risico van een brandje . ik had ook geen andere problemen normaal starten etc , mischien heeft de tripmeter een bepaalde frequentie en voltage nodig om goed te kunnen werken als dan een van beide niet voorhanden is valt hij uit , bepaalde electronica waar ik mee werk heeft dit ook , vaak is het ook een beveiliging om verdere schade te voorkomen . Succes hopelijk kom je eruit . groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 18:27 #9 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic tripmeter
Is dit het begin van een oververhitte spanningsregelaar ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 18:31 - 07 apr 2009 18:33 #10 door olaf
Beantwoord door olaf in topic tripmeter
Het zou kunnen , maar in mijn geval zou eerder de bedrading naar de spanningsregelaar in de fik gevlogen zijn , met hetzelfde resultaat .

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 18:53 #11 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic tripmeter

Het zou kunnen , maar in mijn geval zou eerder de bedrading naar de spanningsregelaar in de fik gevlogen zijn , met hetzelfde resultaat .

2 jaar geleden in Roemenië hetzelfde gehad. Tijdens een rit in de bergen wil ik inhalen, schakel terug, knipperlicht en bijna tegelijk gas en uitvallen  :o Wilde niet meer starten op de accu, deze leek leeg. Aanduwen en zonder licht rijden  :-[
Later bij het pension bleek inderdaad de stekker met 3 draden naar de spanningsregelaar geheel verkoold was.
Stekker er tussen uit, draden aan elkaar gesoldeerd en alles weer ok  :)
En zo rijdt ik alweer 2 jaar zonder problemen.  ;D

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 20:29 #12 door William
Beantwoord door William in topic tripmeter
Kan je zo bij die stekkers van de dynamo en de spanningsregelaar?
Dan zal ik die ook maar eens controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 20:29 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic tripmeter
De tripmeter heeft een drempelspanning nodig, dus onder een bepaald voltage gaat hij uit. Doorgaans als de accu niet lekker meer is (of halfvol) en dan daalt de accuspanning tijdens starten tot onder de drempelwaarde: tripmetertje uit... Ik weet niet hoeveel je xenon trekt, maar als die tripmeter uitvalt: meet je accuspanning op de polen op dat moment! Als die gewoon goed is (13-14 volt) moet je meer zoeken in je stekkerverbindingen naar je tripmeter toe.

Die tripmeter heeft een constante voedingsdraad van de accu om gegevens te onthouden en dit is de groen/rode draad. Aan-uit gaat via het contact en dit is de zwarte. Groen is de massa (aarde). In het algemeen zijn problemen als deze resultaat van rotte stekkerverbindingen. Meet groen/rood aan groen: hier moet spanning op staan. Zwart aan groen moet spanning geven met contact aan en niks met contact uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 22:08 - 07 apr 2009 22:11 #14 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic tripmeter
Even om te weten dat de drempelspanning van de tripmeter 6V is.Ik zou eerst toch eens de connector van de tripmeter eens nakijken op corrosie, deze zit boven koplampen.Wat ook mogelijk is dat in de tripmeter de condensatoren wat zijn verlopen, soms is vervangen de oplossing. 2 van 220uF/35v  2 van 10uf/16v  2 van 10uf/50v   Het is wel allemaal SMD.

Succes,
Maurits

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2009 15:26 - 11 apr 2009 15:28 #15 door William
Beantwoord door William in topic tripmeter
Na eerst de stekker verbinding achter de linker zij kap van de motor gecontorleerd te hebben (deze was als nieuw).

Vandaag de massa aansluiting aan de linker kant van het frame boven de voorste cilinder schoon gemaakt.

Je kan er zo bij door het gat aan de zijkant, deze was wel geoxideerd.

Na een snelle controlle (Xenon aan bij enkel Contact aan) lijkt de tripmeter goed te blijven,tijd zal het leren.

Vanavond even controleren of het zwakker worden van de kockpit verlichting, bij gebruik van richtingaanwijzer, ook verholpen is.

Ik heb goede hoop, mischien kan iemand hier ook iets mee.

Goed Pasen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2009 14:53 #16 door africatwin
Beantwoord door africatwin in topic tripmeter
Hoi Olaf,

Ik ga de stekkers ff checken. Want daar kon t m weleens inzitten. Die teflontape ga ik maar eens proberen.
Thanks.

Fijn paasdagen en rij voorzichtig,
er zijn de afgelopen weken alweer (teveel) motorrijders verongelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden