Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

26 feb 2012 20:01 #21 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren


... ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...


Denk hetzelfde.. die 55000km zou ook zomaar 255000 kunnen zijn  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 20:07 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

..Zeker geen km-standen van verkopers geloven..


Is zo. En je kunt er niet in kijken.

..Brom, als je vragen of zo hebt, PM staat aan..


Dank je indien nodig maak ik daar graag gebruik van  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 20:19 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Heb je die prak nou nóg niet op Brom  :-\  Ik wil méér foto's  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 20:40 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Komt eraan Headless, ik ga NU mijn Oz-Overland blok (van de foto's in Mooiste Clubmotorfoto's) uit mekaar halen.

Daar kleven zoveel mooie verhalen aan..;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 20:55 #25 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Zou je eerst niet even wat metingen doen, dan weet je zeker wat  8)

Straks heb je drie? blokken open liggen..  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 22:12 #26 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

Die opengewerkte blokken sta ik ook altijd met bewondering naar (en in) te gluren. ;D

En aangezien al die andere clubjes het ook hebben, lijkt het me tijd dat te overtreffen. "Ons" blok is immers veruit het mooiste  :-* ;D


Op de topic motorbeurs Utrecht werd over bovenstaande gesproken.
Dan toch noch een bestemming voor het oude blok. :)

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 23:50 - 27 feb 2012 10:41 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

Zou je eerst niet even wat metingen doen, dan weet je zeker wat  8)


Jewel. Maar. Ik heb net de bovenkant van mn ori blok eraf getild. Daar heeft water op de zuigers gestaan en ene stond vast. Dus dat is afgeschreven, maar sowieso zet ik geen tweetonsmateriaal meer terug. En voluit reviseren moet ik toch, aan welk blok ik ook begin. Heel gedoe om toch de nokkenastandwielen eraf te krijgen als de boel niet meer draait. Maar, is eraf. Verbazend netjes. De coating op de nokkenassen bijvoorbeeld, zit er nog licht op. De bovenste zuigerveer is nog haarscherp. De voorste cylinder (de achterste zat vastgeroest) is nog bruinig en egaal te zien nog alle hoongroeven. Dat blok zat tegen 2 ton aan. Misschien beetje vertekend (en wat blasé) want ik heb dat blok onderhouden.. :angel:

Straks heb je drie? blokken open liggen..  ;)


haha ja 2 toch nu al!  :-X

Niet erg, dan kan ik alle onbruikbare spul daarna eindelijk eens weggooien, in plaats van wéér naar een volgend anti-kraakadres verslepen en ik weer mn teen eraan stoot  ??? (of al olie gietend ermee rond blijven rijden, zoals nu)


Het nu volgende slaat op mijn originele blok, dat een paar jaar geleden ergens op de A2 vastliep wegens oliegebrek (ja jongens, contradictief, sorrie.. :) )

Nee, niet meer moeders mooiste! :-X
Bijlage:


Vreemdsoortig materiaal in de voorste inlaatpoort  ???
Bijlage:


Kijk! Kopervet... :)
Bijlage:


DIT komt nou van een blok dat nog nooit open is geweest!  ;)
(duh ik ben zelf de verkoper..)
Bijlage:


Dop #14 slipte (cylindermoer). Dus, een #13 en een vuist!  :angel:
Bijlage:


Valt niet tegen toch?
Bijlage:


Dát dan weer wel.. :-X
Bijlage:


Deez ziet er met krap 2 ton dan weer stukken beter uit dan die '56.000der' :)
(mooie egale bewerkingsgroeven, die plek als gevolg van voorliggende schade)
Bijlage:



Ik reed indertijd ergens op de A2 tegen de 7000 rpm toen hij ineens een paar seconden lager in toeren ging lopen en vervolgens vastliep. Dan maak je wel even een zwengel met de achterkant maar de koppeling was mn reddende engel. Het olielampje bleef doorlopend branden en aan de peilstok zat geen druppel. Na een poosje op de vluchtstrook herinner ik me dat ik het toch nog geprobeerd heb. Hij startte gewoon, maar boven de 2500 toeren ging die vreselijk rammelen. Na vanavond, als in een soort 'Air Crash Investigation', weet ik ook waarom: het big-endlager van de voorste cylinder is eruit gelopen! :) (vandaar ook de schade aan getoonde zuiger)

Het zal, denk ik, een combo gaan worden van de beste onderdelen van alle drie de blokken, aangevuld met nieuwe onderdelen op sleutelposities. Zo heb ik ook bijvoorbeeld mijn XR gereviseerd (uit maar liefst 4 blokken jaja! ???). Moet je een beetje voor logi-quizzen, maar dat gaat mij wel aardig af (meestal dan)


Wordt vervolgd, morgen weet ik meer! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2012 10:37 #28 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Hoi,

Ik heb er letterlijk een nachtje over geslapen. En ik zet het projectje heel even in de koelkast.

Want, initiele uitgangspunt was, ik wil mijn ouwe Twin nog niet slopen want ergens ben ik vergroeid met dat ding. Ik heb al eerder een ander blok eronder gesleuteld en die heeft het maar krap 50.000 volgehouden. Dat blok heb ik er toen ongezien zo onder gesleuteld en de 'inrijkilometers' waren naar Tarifa op weg naar Marokko. Toen had ik met die al problemen met de olievoorziening.

Nu koop ik weer een ander blok en die blijkt er nog slechter aan toe te zijn dan mijn eigen originele blok dat vastliep en al heeeel veel kilometers op de klok had staan. Is maar goed ook dat ik deze besloot hem open te maken voor een kijkje. En hoe ik ook wend of keer, ik kijk, inclusief de aanschaf van dit laatste blok, tegen zomaar 1500 euro aan. En dan heb ik nog steeds die ouwe trouwe twin. Maar ook niks méér.

Ik kan ook afscheid nemen. Hij rijdt nog, zitten lekkere accessoires op. Heeft nog een restwaarde. Revisiegeld in de knip houden en wat bijleggen op iets anders.

Koelkast dus..  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2012 10:43 #29 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Dit is balen Brombeer...

Hoe lang kan je na een 1500 euro revisie ongeveer rondrijden?
Voor een andere twin betaal je al snel 3k-4k euro.
Of gaat het een KTM (of zoiets) worden?

Ik hoop wel dat je een beetje forse koelkastcel hebt  ;)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2012 16:34 #30 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

Ik heb er letterlijk een nachtje over geslapen. En ik zet het projectje heel even in de koelkast.


Het lijkt me onhandig, al die spullen in de koelkast. Daarom adviseer ik gewoon door te gaan met het project en veel foto's te maken van de opengewerkte blokken (en deze foto's natuurlijk hier posten)  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2012 17:34 #31 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
by the way, als je zoveel blokken open hebt en een flink deel weggooit, heb je toevallig ook dat aftapboutje van de vlotterbakken over? Zoek d'r eentje.... ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2012 21:51 #32 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Wat voor gekkigheid is dit nou weer? eerst twee blokken uit elkaar trekken en vervolgens alles in een doos wegzetten?

Het is mij niet duidelijk waar die 1500 euro die je hebt uitgegeven, nu in zit, maar maak eens een duidelijk plan:

1. Onderblok open, 4e versnelling vervangen(€170), oliepomp(€150) vervangen,
Eventueel: big-end lagerschalen meten / vervangen. van kogellagers, de lagernummers opschrijven en deze bij SKF halen (scheelt). Uitgaande as(€120) moet je zelf beslissen.
Nieuw neutraalsensortje(€16) (mijne was kaput voor de 80 000 KM).

Som van bovenstaande onderdelen is c.a. 416 euro, plus kogellagers (neem  €100), en een pakkingset (wederom: €100, geen zin om het op te zoeken) en je zit op iets minder dan 650 euro voor een royaal gereviseerd onderblok. Wanneer je een uitgaande as, 4e versnelling en oliepomp van een andere fiets kunt kannibaliseren ben je aanmerkelijk goedkoper uit. De neutraalsensor kun je gewoon vanaf de buitenkant bereiken en misschien haalt de jouwe de ton wel?

Dan kun je dat onderblok inspuiten met olie en onder de glazen koffietafel schuiven (niet buiten). en wachten totdat je er financieel weer tegenaan kunt voor het bovenblok, daar zal Ad je vast mee willen helpen.

Kleine disclaimer: Ik lepel deze te vervangen onderdelen even uit m'n hoofd op, als ik iets vergeten ben, mag men mij gerust corrigeren. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2012 22:10 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Hoi Hotel,

Ik heb al 2 keer eerder 3 ruggen uitgegegeven aan opknapbeurten. Da's één.

Ik heb geen 1500 euro uitgegegeven, maar 600, aan één van de blokken die open ligt. En die feitelijk onbruikbaar is: teveel slijtageschade, aan alles zo'n beetje.

Met jouw onderblokrevisie zit ik al tegen 1300 euro incl. aanschaf eerstgeopende (gare) blok. Maar dan moet ik nog opboren, overmaat zuigers, top-end pakkingen, koelvloeistof en olie. De small-ends zijn verder versleten als mijn eigen 2-tonsblok (de 2e die ik opende) en daarvan is één drijfstang bij het big-end beschadigd. Ik zomaar tegen nu 17-1800 euro aan. Dan nog de carbs ultra-soonen en gasnaalden/buizen vervangen. Da's twee.

(de netto revisie van mijn XR-blok was ruim 1400. En da's maar een éénpitter).

Dat ik van die drie blokken met wat nieuwe onderdelen een heul fatsoenlijk blok weer bij mekaar kan sleutelen, staat buiten kijf. Maar, ook een kwestie van tijd en kosten. Die ik al 2 keer eerder deed. Ik heb niet voor niks nog een hele dikke Twin staan. [met een knatsjversleten blok, dat wel]

Misschien wordt het daarom wel tijd voor wat anders nu..

NB, ik ben overigens wel benieuwd langs welke omzwervingen dat kutblok nou vandaan komt. Zal ik het motornummer eens posten?? Of het iemand bekend voorkomt? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 11:15 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

..heb je toevallig ook dat aftapboutje van de vlotterbakken over? Zoek d'r eentje.... ;-)


Sorry Daan, maar dan zit ik zelf ik met een incomplete carb. Da's toch wat anders dan een zwaar beschadigde krukas die naar oud ijzer gaat.

Bij CMSnl zie ik hem niet los staan (maar mijn partsfiche plug-in werkt niet) maar waarom laat je een thuisblijver niet even met ze bellen . Moeten ze toch wel aan kunnen komen en kost zeker de wereld niet.

Goeie reis, Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 19:30 #35 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

Hoi Hotel,

Ik heb al 2 keer eerder 3 ruggen uitgegegeven aan opknapbeurten. Da's één.

Ik heb geen 1500 euro uitgegegeven, maar 600, aan één van de blokken die open ligt. En die feitelijk onbruikbaar is: teveel slijtageschade, aan alles zo'n beetje.

Met jouw onderblokrevisie zit ik al tegen 1300 euro incl. aanschaf eerstgeopende (gare) blok. Maar dan moet ik nog opboren, overmaat zuigers, top-end pakkingen, koelvloeistof en olie. De small-ends zijn verder versleten als mijn eigen 2-tonsblok (de 2e die ik opende) en daarvan is één drijfstang bij het big-end beschadigd. Ik zomaar tegen nu 17-1800 euro aan. Dan nog de carbs ultra-soonen en gasnaalden/buizen vervangen. Da's twee.

(de netto revisie van mijn XR-blok was ruim 1400. En da's maar een éénpitter).

Dat ik van die drie blokken met wat nieuwe onderdelen een heul fatsoenlijk blok weer bij mekaar kan sleutelen, staat buiten kijf. Maar, ook een kwestie van tijd en kosten. Die ik al 2 keer eerder deed. Ik heb niet voor niks nog een hele dikke Twin staan. [met een knatsjversleten blok, dat wel]

Misschien wordt het daarom wel tijd voor wat anders nu..

NB, ik ben overigens wel benieuwd langs welke omzwervingen dat kutblok nou vandaan komt. Zal ik het motornummer eens posten?? Of het iemand bekend voorkomt? :)


Ik begrijp je probleem, ik heb in 2011 voor hetzelfde dilemma gestaan met de versnellingsbak van mijn auto.
Toen dat voorbij was, de tussenbak van dezelfde auto!

Ik heb uiteindelijk doorgezet en heb accessoires van de auto (set RVS bullbars) moeten ruilen tegen lagers van de tussenbak, omdat ik echt platzak was.

Resultaat is een auto met werkende,maar slecht schakelende 5-bak en een uitstekende tussenbak - achteraf gezien was ik waarschijnlijk beter af geweest met een tweedehands 5-bak, maar nu weet ik in ieder geval wat ik heb, en dat geeft mij in ieder geval, veel peace of mind.

Tweedehands voertuigen en blokken kopen is gewoon Russisch roulette spelen; Makkelijk verdient zolang het goed gaat, als het mis gaat schiet (haha!) je er niets mee op.

Kosrtgezegt: je 600 euro kun je in de vuilnisbak flikkeren, de keuze is aan jou of je nu uitgespeeld bent, of door wil en kan gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2012 13:32 - 25 mei 2012 00:30 #36 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
het verstand zegt dat een major reparatie  van het motorblok aan een twin (of welke honda dan ook )  op leeftijd gewoon niet verstandig is.. de kosten baten verhouding is totaal zoek.

dit komt dan vooral door Hoge Onkosten Na Dure Aaanschaf gedachte

het gevoel zegt vaak iets anders....
dergelijke keuzes moet je eigenlijk overlaten aan een Niet liefhebber die niet motor wilt rijden

ik heb er ook moeite mee ;) al rij ik wel een transalp XL 600 V.... naar het schijnt een stuk betrouwbaarder dan een africa twin...
maar nog niet iedereen is daar achter..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2012 21:06 #37 door hoofdweg 79
Beantwoord door hoofdweg 79 in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Of gewoon een blok op eBay kopen soms heb je mazzel, ik heb ooit een blok gekocht voor 220 euro. En die diet het perfect ;D maar goed das gewoon mazzel twin is altijd de moeite waard. Glimlach op gezicht met rijden is onbetaalbaar  :angel:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden