Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

20 jan 2012 23:29 - 26 feb 2012 01:12 #1 door kees
Eerdere originele tekst in "gezocht"

Want de mijne is opperdepop en ik wil mijn twin nog niet slopen.

Graag goedlopend nog niet helemaal versleten als het kan met carbs.

Grtz, Bromz

is hij niet te herstellen ?


ad

Hoi Ad,

Het vermogen is best aardig, maar ik doe er een liter per 500km bij. Ik ben bang het niet alleen bij schraapveren of klepseals blijft. Door de twin is het bedrag ook steeds 'keer2'.

Voor een derde van de potentiele revisiewaarde kan ik er een ander blokje onder hebben.

Groet, Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2012 17:05 - 26 feb 2012 01:13 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Ik heb op een tip van pakfiets een blok gekocht met (naar zeggen) ruim 55.000 op de klok. Ik was al ns eerder bij de goeie man over de vloer geweest. Toevallig ook nog een vroeg RD07 blok met dubbele pickup voor dito cdi. Hoef ik geen vliegwielen over te zetten ofzo.

Voor een prikkie extra ook twee carbs erbij: 10 jaar geleden brak bij mij een mengselschroef uit en die heb ik er toen ingelijmd met kneedbaar alu. Alleen kon dat nooit meer uit mekaar en ook nooit meer de vlotterbak er van af. Na 200.000km was revisie daardoor onmogelijk. Is nu ook opgelost. Zal ze ultrasoon laten reinigen want die zijn ook inmiddels 16 jaar oud.

Overweeg nog de cylinders te lichten om te checken. Wellicht de cylinders licht hohnen en de zuigerveren vervangen, maar waarschijnlijk hoeft dat niet. Sowieso wil ik de klepzittingen even dweilen en de klepseals vervangen. Weet ik iig wat ik onder deksels heb zitten!

Allemaal, dank voor het meedenken en pakfiets, dank voor je tip. Het heeft allemaal geen vliegende haast en als ik ermee aan de gang ga post ik nog wel een fotootje.

Grtz, de Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2012 17:58 - 26 feb 2012 01:13 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
zes klephoedjes, overmaat zuigerveren en een hoonbeurt (dus niet opboren) is qua kosten toch nog wel te overzien? of denk je dat de rest van het blok ook gaar is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2012 18:34 - 26 feb 2012 01:13 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Hoi Hotel 317,

Ja zoiets had ik inderdaad ook bedacht. Maar goed, pakkingen e.d. Komt, alle onderdelen bij mekaar en zonder tegenslag, ergens tussen 350 en 400 euro uit.

Maar, ik heb hem nog niet open gehad. Moet tussen nu en 3 maanden wel gebeurd zijn. Ik neem hem waarschijnlijk mee naar IJsland!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 00:04 - 26 feb 2012 01:14 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Het nu volgende hoort niet meer in de rubriek 'Gezocht' thuis, maar misschien dat het topique verplaatst wordt en dan verander ik de titel wel. Aardig als alle eerdere posts behouden blijven, toch?

Ik vond het vanmorgen niet grappig om op weg naar de Motorbeurs, in de min of meer gedwongen vorm van automobilist, in de file te staan. Dus, vanavond thuisgekomen en de zaak maar gelijk aangepakt. Op zich een klusje dat, als je de onderdelen voorhanden hebt, in een paar avondjes gebeurd kan zijn.

Blokje RD07 opgeschroefd tot op het onderblok. Ik wilde weten hoe de zuigers/cylinders en de kop eruit zagen. Gewoon, voor de weet. En uiteraard, want Brommie is soms blond, moet je sommige dingen niet willen weten.

Na lichten van de kop: Netjes. Schoon. Hooguit wat olieverbruik.
Bijlage:


Nokkenas: de coating is eraf maar, op zich, netjes.
Bijlage:


Tuimelaars: prima.
Bijlage:


Nokkenas-lagers in de kop: niks mis mee.
Bijlage:


Klep en klepzittingen: beetje olie-aanslag, maar, netjes.
Bijlage:


Maar, de zuigers......
Bijlage:


Ik ben niet teleurgesteld, maar ook zeker niet aangenaam verrast. In de cylinders zijn uiteraard sporen te zien, maar in beide zijn in de opgaande slag de hoongroeven bijna verdwenen. Lichte onrondheid. Honen en zuigerveren is, ben ik bang, niet voldoende meer om olieverbruik tegen te gaan  :-\.

Zuigers zijn op zich niet zo duur, maar dan ook opboren. Is met 60 euro per cylinder ook betaalbaar. Maar als de boel daarna op volle compressie gaat stampen op de rest, dan moeten ook de lagerschalen van het big-end er aan geloven. En daarmee de krukaslagers. Om die investering te beschremen, dus ook de oliepomp. En dan wordt het, opgeteld, prijzig  :(

Brommie rolt zich even in zijn hoekje op  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 08:17 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
De zuigers  zie er niet echt slecht uit.  er is genoeg loopvlak

ik ben er van overtuigd dat een top eind revisie afdoende kan zijn om het olieverbruik fors omlaag te halen,

wat is de zuiger speling/ cylinder nu

en als je op  < ca 0.10 mm kunt komen na honen

en de lagerschalen valt tav kosten ook wel mee,

je stelling over de pomp weet je pas als je deze demonteert

wel hoop houden... je kunt het :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 09:22 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
als dit het blokje is wat een liter per 500km verbruikt, dan zou ik gewoon een top-end revisie doen. je ziet de slijtage op de zuigerveren, maar de zuiger vind ik er best nog goed uit zien. als dit het blokje van 55.000km is dan zeg ik ook, een top-end revisie en misschien andere olie gebruiken in de toekomst. ik heb goede ervaringen met motul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 10:49 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
De getoonde foto's zijn van het blok dat ik onlangs erbij kocht. De enige referentie die je daarbij hebt is de staat van de uitgaande as. Als dit blok echt maar 55.000 heeft gelopen, is er niet echt rustig mee omgesprongen lijkt me.

Maar, ik haal niet dagelijks Twinblokken open, dus mijn mening is wat subjectief. Ik vind zelf de zuigers en cylinders op het randje van acceptabel. Ik zal de mening van mijn dealer erbij halen. Ik heb niet de apparatuur om op te meten. Misschien dat honen i.c.m. nieuwe zuigerveren, zoals Ad en chaos opperen, inderdaad volstaat.

Ik vind het niet zo'n probleem om het hele top-end te doen, maar dan had ik net zo goed mijn eigen blok er onder uit kunnen sleutelen.

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 13:12 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Ik loop even vast.

Ik probeer de moer van het primaire tandwiel op de krukas te lossen, maar het is onduidelijk welke kant op. Aan de vliegwielkant draait de krukas tegen de klok in en heeft de bout een linkse draad. Draait dus ook tegen de klok in vast. Geldt dat ook voor de bout op het primaire tandwiel (dus, vast met de klok mee en daarmee rechtse draad?

Digitaal en hardcopy WPH's schieten allebei tekort.. ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 13:19 #10 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Brom,

Als je de bout aan de rechterkant van de krukas bedoelt; gewoon rechtse draad.
Heb hem met m'n luchtsleutel losgedraaid, geen probleem. Vastdraaien (met momentsleutel) was lastiger....

Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 16:08 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Dankje, ik had hem al los. Logisch denken (en dan een wringijzer van een meter erop! :) )

Koppeling is netjes, slechts matig ingeslagen huis en korf.

Verder nog ontdekt:

Nette dynamospoel (een oplettend oog ziet rode draden onderin)
Bijlage:


Dit blok is al eens gesplitst geweest..
Bijlage:


De vierde versnelling (midden foto) is erg versleten.
Bijlage:


Oliepomphuis is ingevreten.
Bijlage:


..en diens rotor ook.
Bijlage:


Linker krukaslager.
Bijlage:


Rechter krukaslager.
Bijlage:


Tsja...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 17:12 #12 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
ben de draad kwijt.... (vind dit soort topics gaaf!)

1e fotoserie: da's dus je 'nieuwe blok' met 55k op de klok?
2e fotoserie: da's je blok met '1 liter op de 500'?

Hoeveel km staat daarop, en kun je wat opgemeten waarden posten? Mijn zwager is nogal een pietje precies, en heeft 2 twinblokken open gehad... beiden rond de 80.000 km. (uitgaande bakassen...)
Misschien wil hij z'n mening wel geven a.d.h.v. zijn gemeten slijtage.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 17:23 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Volgens mij allemaal van het "nieuwe" blok.

...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 18:34 #14 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Die zuiger ziet er zo op de foto niet best uit..  op het hemd is geen bewerkingsgroef meer te zien. Als dan de hoonsporen in de cilinders ook zo goed als weg zijn ben ik bang dat het de eerste overmaat gaat worden. En zo'n slijtagebeeld hoort niet bij een blok met 55000km..

Hoe staat het met de klepgeleiders/klepstelen? Oliepomp kan de vuilnisbak in, die zou ik niet meer monteren.

Een AT zuiger zit gemiddeld na +/- 80000km op ongeveer 35% van z'n grenswaarde (gemeten bij twee blokken met zekere km-stand).
Dus theoretisch zou een blok na 250000km aan de eerste overmaat toe zijn. Tegen die tijd is de rest van het blok ook wel aardig uitgewoond kan ik je verzekeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 18:49 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

...allemaal van het "nieuwe" blok...



Erik, ik ben het met je eens.

Ik ga d'r mn goeie zin echt niet aan verknoeien. Nog niet misschien! Vies afgetrapt prul. HONDERD55.000 km komt denk ik meer in de richting van wat deze erop heeft staan.

Ik haal het olieslurpende blok wat er nu onder zit wel eerst open (óók een kutblok, want die heeft sindsdien net 50.000 erbij gelopen). Beter nog, ik heb ook mijn eigen blok nog staan, ooit drooggelopen. Heeft wel een poosje open en bloot buiten gestaan.. Als het dan toch geld kost, dan liever mijn originele blok oppoetsen.

Daar zit tenminste bijna twee ton EIGEN avonturen op. [ook zo subjectief als de pest natuurlijk]

GVD zeg.. :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 19:10 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
:-\

Klote man.

Ik heb geen goede tip of suggestie behalve proberen je humeur te behouden. Kut techniek geeft geen krimp als je er boos op word  >:(
Meestal word het dan meer werk zelfs  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 19:26 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Ach nee lachend gaan we verder  :)  :-X

Weet je, ik woon voor 150 anti-kraak. Da's elke maand dik geld verdiend. Zet dat dan af tegen een keertje opgelicht worden.

Nee hoor, zo na het eten zet ik mijn originele blok op de werkbank. Sinds ik hem in een hoek zette was ik, elke keer dat ik hem moest verplaatsen omdat die hopeloos in de weg staat, stiekem benieuwd hoe die er van binnen uitziet. Ik heb hem nooit weg kunnen doen...

ga ik daar toch lekker fotootjes van posten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 19:32 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Ik woon gratis maar ik word toch wel vrij pissig als ik voor niks geld uitgeef  :-X    ;)

On topic: ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 19:53 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

..On topic: ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...


;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2012 19:58 #20 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
Je moet er gewoon  vanuit gaan dat een blok van bijna 20 jaar oud uitgewoond is, kan het altijd meevallen.. Zeker geen km-standen van verkopers geloven..

Ben nu bezig met opbouwen/tunen een '84er Suzuki 1135 blok (laatste luchtgekoelde 4 pitter), dat blok was voor 99,99% zeker nog nooit open geweest maar wel VEEL km's gedraaid. Alles wat dan nog bruikbaar is is meegenomen en een meevaller. Is ook wel een deel van een langdurig project  :-X

Brom, als je vragen of zo hebt, PM staat aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden