wiellager

06 apr 2009 19:28 #1 door ht
wiellager werd gestart door ht
Hallo maar weer,

Zijn de remmen in orde.
Kom ik er na een flinke poetsbeurt achter dat het achterwiel speling heeft.
Betekend dit dat het lager kapot is of dat ik eventueel iets moet aandraaien.
Is wiellager vervangen lastig. Heeft iemand toevallig een fototje hoe dit moet.
En wat zijn ongeveer de kosten.

Groetjes Jos ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 19:59 #2 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic wiellager

Hallo maar weer,

Zijn de remmen in orde.
Kom ik er na een flinke poetsbeurt achter dat het achterwiel speling heeft.
Betekend dit dat het lager kapot is of dat ik eventueel iets moet aandraaien.
Is wiellager vervangen lastig. Heeft iemand toevallig een fototje hoe dit moet.
En wat zijn ongeveer de kosten.

Groetjes Jos ???


kosten van lager bij een lager boer 15 euro per lager varadero 3 stuks 2 a wiel 1 tandwiel.
met een door slag (oude pijp/draadeind) en zak lamp kijk goed dat je hem op het lager zet niet op de aluminium borst.
www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp
sus6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:01 #3 door ht
Beantwoord door ht in topic wiellager
Waar herken ik een lagerboer aan.
Woon zelf in zuid limburg.
Sturen ze zoiets ook op

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:10 - 06 apr 2009 20:12 #4 door olaf
Beantwoord door olaf in topic wiellager
het lagerhuis , sturen op hebben bijna alles . haynes manual staat precies in hoe je de lagers kunt vervangen is niet moeilijk (effe zoeken op het net voor digitale versie ). Haal de oude eruit daar staan nummers op en merk , kun je vaak nog verschillende merken kiezen (prijs is vaak ook anders)

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:32 #5 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic wiellager

Waar herken ik een lagerboer aan.
Woon zelf in zuid limburg.
Sturen ze zoiets ook op

gr jos

zeeker daar in de buurt zijn ze dsm nedcar en div industrieën moet lukken gouden gids  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:36 #6 door André
Beantwoord door André in topic wiellager
Misschien heb je hier wat aan.

www.detechnoshop.nl/frameset800.html

Ik heb ze ook een keer van mijn AT gedaan. Is makkelijk zelf te doen.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:37 #7 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic wiellager

Waar herken ik een lagerboer aan.
Woon zelf in zuid limburg.
Sturen ze zoiets ook op

gr jos



Hallo jos, alweer een limbolander ;D, waar zit je ???. Volgens mij heeft maastricht een lagerhuis ???, grt paul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:48 #8 door ht
Beantwoord door ht in topic wiellager
Hoi,

Ik woon in valkenburg.
Genoeg bedrijven met lagers. Maar nergens staat dat ze wiel lagers voor motoren hebben.

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 20:54 #9 door André
Beantwoord door André in topic wiellager
De lagers hebben nummers, of je moet ze op meten en zo kun je er dan SKF lagers in zetten.
Buitendiameter-asgat-dikte.
De orginele hebben vaak andere nummers.
Dus eerst de oude er uit tikken.
Of er moet iemand wezen die de maten weet.

Succes.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 21:27 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic wiellager
Nou vooruit omdat je het bent:
Links in de tandwieldrager: 6204DD
Links in de naaf: 6303DD
Rechts (bij de schijfrem) 6203DD


Neem gelijk goeie en geen zut. SKF / FAG goede lagers. Kosten zo rond de €10,- stuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 21:31 #11 door olaf
Beantwoord door olaf in topic wiellager

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 21:55 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic wiellager
Brammer Kogellagerhuis Maastricht (als je bij stoplicht AZM links gaat naar Heuts, 1e links, gelijk aan je linkerkand)

0433560707

Vlgs mij een SKF 6203 2 RS1, een 6303 2 RS1 en een 6204 2 RS1 (maar hou me ten goede.. Je dealer heeft een boekje waar die maten in staan!)

Ik zou ze gelijk alle 3 vervangen. Makkelijk klusje en niet duur!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 22:18 - 06 apr 2009 22:43 #13 door ht
Beantwoord door ht in topic wiellager
dank je wel voor jullie hulp.

Als ik het volgende bestel moet het geloof ik goed gaan voordat ik mijn oude lagers eruit haal.
6204DD
6303DD
6203DD

moet ik erbij vermelden dat ze spatwaterdicht moeten zijn.
en welke stofringen of rubbers heb ik nog nodig???

Is het trouwens gevaarlijk om met een defect wiellager een stukje te rijden.
Ik moet die dingen ten slotte gaan halen. Kan er verder niets anders kapot gaan.


gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2009 23:04 #14 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic wiellager
Lager ??? Hoeveel wil je er hebben.
Zal ik morgen eens op het werk kijken wat ik kan betekenen voor je. We wij o.a. SKF dealer :)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 00:01 - 07 apr 2009 00:02 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic wiellager
De toevoeging '2RS1' of de 'DD' wil zeggen: dicht lager.

In je naaf zitten alleen nog een keerring en een o-ring. In je tandwielflens ook een keerring. Ze houden vocht en vuil buiten. (je kunt de tandwielflens met tandwiel en al uit de naaf trekken en kun je de dempingsrubbers er uit pakken).

Als de o-ring links op de naaf mooi rond is (dus niet plat gedrukt) is die goed. Als je de afstandsstukken (spacers) los in de keerringen duwt, en ze blijven goed zitten, hoef je ze niet te vervangen. Als ze er zo weer uit vallen wel.

Maar: om de lagers te vervangen moet je de keerringen verwijderen. Als je het nog nooit gedaan hebt, heb je goeie kans dat je ze beschadigd en heb je nieuwe nodig.  Is niet erg: ze beschermen je nieuwe lagers! Het kogellagerhuis heeft ze ook gewoon op voorraad en kosten 4-5 euro p.st. en kun je ze gelijk meenemen.

Je kunt keerringen met een schroevedraaier zo uit de naaf wippen en ik tik een nieuwe met de oude er bovenop weer in. Gebruik altijd een kunstof hamer hiervoor, ze beschadigen snel! Om de maat van een keering op te nemen heb je een loep nodig. Het staat aan de voorkant. Even de ring goed schoonmaken om het leesbaar te maken.

Bobby geeft aan: wil je een lager verwijderen, dan benader je die vanaf de overliggende kant. Je kunt bijv. het verlengstuk van een ratel gebruiken. Tik het lager 'ster-gewijs' uit: linksboven, rechtsonder, rechtsboven,linksonder etc. Stukje bij beetje. Als het lager te scheef gaat zitten beschadig je de zitting in je naaf. Rustig werken, hij komt er vrij gemakkelijk uit. Die in tandwielflens is wat lastiger.

Een nieuw lager tik je ook weer met een kunstof hamer erin. Maar hij moet er dieper in omdat de keerring er ook nog bovenop moet. Voor de kleinere lagers kun je een dop gebruiken die op de buitenring van het lager past, maar kleiner is dan het gat nin de naaf, om hem in de zitting te tikken. Het lager in de tandwielflens is vrij groot dus dat kan een uitdaging worden. Maar doe je op dezelfde manier.

Voordat ik het wiel terug monteer, stop ik de rand tussen het lager en de keerring vol met vet. Maak de binnenkant van de tandwielflens ook schoon en smeer een beetje vet: hier zit de o-ring in en is dat ook weer mooi schoon. Als het wiel gemonteerd is veeg ik het overtollig vet, dat eventueel tussen de keerring uit komt, weg.

Al met al een hoop woorden, maar geen moeilijk klusje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 09:02 #16 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic wiellager

Lager ??? Hoeveel wil je er hebben.
Zal ik morgen eens op het werk kijken wat ik kan betekenen voor je. We wij o.a. SKF dealer :)


Nou ff snel gekeken en we hebben ze hier voldoende liggen.

6204-2RSH
6203-2RSH
6303-2RSH

Wanneer je nog ff uit zoek ( of iemand anders die het zo weet,  AD ??) wat je aan asafdichtingen nodig hebt en/of O-ring, dan stuur je me maar een mailtje met je leissie mocht je intresse hebben.

( vreemd dat ik dat niet zo snel kan vinden in het grote Haynes boek)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 21:38 - 07 apr 2009 21:58 #17 door ht
Beantwoord door ht in topic wiellager
Dank voor je aanbod Nikotech,

Maar ik ben vanochtend al naar een lagerboer geweest.
Ik heb nu de juiste lagers.
Keerringen heb ik er maar twee meegenomen.
1 voor links en 1 voor rechts.
De maat van de gekochte ringen is 25x40x7.
Deze past rechts, maar links zit een vele grotere ring.
Ik hoop dat ik eze er heel uitkrijg anders moet ik weer terug voor zo'n ring.
Zitten er trouwens buiten lagers en keerringen ook nog rubbers in.
Dit heb ik ergens gelezen.

Het wiel heb ik er zojuist uitgehaald, ging erg moeizaam. Heb flink op het asje moeten tikken.
Heb alles goed schoongemaakt en morgen ga ik verder met de lagers .

Groet Jos

ps. Brombeer wat bedoel je precies hiermee  (je kunt de tandwielflens met tandwiel en al uit de naaf trekken en kun je de dempingsrubbers er uit pakken).
Kun je dit iets nader omschrijven. Bedoel je dat waar het tandwiel op vast zit geschroefd zo uit het wiel kan trekken. Hoe moet ik dit dan doen zit geloof ik behoorlijk vast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 23:14 - 09 apr 2009 22:39 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic wiellager
Hoi HT,

Bij sommige motoren is het tandwiel rechtstreeks op de naaf vastgezet. Deze wieltypen hebben maar 2 wiellagers. Bij een twin zit het tandwiel op een flens, die los in de naaf zit gestoken. Aan de binnenkant hiervan zitten tussen de tandwielflens en de naaf rubberen blokjes die als trillingsdemper fungeren. Ze zitten er los tussen.

M.a.w., als je het tandwiel beetpakt (doekje, anders heb je vieze handjes..) kun je hem met enig wrikken uit de naaf vewijderen. Wat je dan ziet is de rubberen trillingsdempers. Ook deze kun je simpel wegnemen want ze zitten er los in. En omdat Honda voor deze constructie koos, heb je ook 3 lagers nodig: aan beide kanten van de wielnaaf één, en één in de tandwielflens.

En inderdaad rechts in de naaf zit een kleinere maat keerring dan die links in de tandwielflens, want die spacer heeft een andere diameter om verkeerde montage te voorkomen.

En wat ik gister ter volledigheid vergat te melden, met betrekking tot het invetten van e.e.a., OOK even je as schoonwrijven / ontroesten en netjes dun invetten. Gaat-ie volgende keer wél gemakkelijk erin of uit!

Zorg bij montage van je wiel dat je de kettingspanners aan beide kanten op gelijke vertanding zet! Als alles gemonteerd is, voor je gaat proefrijden, even eerst alle delen netjes vetvrij wrijven. Staat zo slordig, die vieze vingers overal..  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2009 16:29 #19 door ht
Beantwoord door ht in topic wiellager
Hallo,

De oude lager eruit kleine lager  en recht buiten hadden veel speling.
Alles nu in elkaar gezet zoals het moet. Maar ik kan nergen de specificatie vinden van de grote keerring.
De kleine staat wel op verschillende sites aangegeven.
Nu kan ik het wiel nog niet gebruiken.
Weet iemand welke keerring dit is en of je deze ook bij de lagerboer kunt krijgen.

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2009 16:37 #20 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic wiellager

Hallo,

De oude lager eruit kleine lager  en recht buiten hadden veel speling.
Alles nu in elkaar gezet zoals het moet. Maar ik kan nergen de specificatie vinden van de grote keerring.
De kleine staat wel op verschillende sites aangegeven.
Nu kan ik het wiel nog niet gebruiken.
Weet iemand welke keerring dit is en of je deze ook bij de lagerboer kunt krijgen.

gr jos


"toevallig"  of eigenlijk n.a.v. dit topic had ik ff contact met Ad Mies hierover. Keerring is een typische ( wat wij noemen "hoerenmaat")  47.2 mm  absoluut geen standaard en voorals nog alleen te verkrijgen via Honda.

Ad is bezig een leissie te maken met benodigdheden voor lager wisseling per motorfiets type. Zit  een beetje verschil tussen de div uitvoering AT en TA en jaartallen.  De 47.2 komt regelmatig daarin voor :(

KAn je de oude niet meer gebruiken ??  anders FF bestellen dus.

Succes

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden