Toerentallen

01 mrt 2012 21:17 #1 door hubris
Toerentallen werd gestart door hubris
Sinds begin oktober 2011 rijd ik rond op mijn Africa Twin uit 1992. Met name de laatste tijd vallen me een aantal dingetjes op. Een daarvan heeft te maken met het toerental.

Daarom vraag ik me af welke toerentallen jullie grofweg halen. Een overzichtje van mijn eigen waarden (om en nabij).

Stationair: 1500 toeren bij koele motor, oplopend naar 2100 toeren bij een hete motor (net voor fan aan gaat).
50 km/u 3e versnelling: 
Stationair1200-1500 toeren bij koele motor
oplopend naar 2100 toeren bij een hete motor (net voor fan aan gaat)
50 km/u, 3e versnelling3200 toeren
80 km/u, 5e versnelling3600 toeren
Komt dit een beetje overeen met jullie ervaringen?

En wat kan het (sterk) oplopende toerental bij het warmer worden van de motor verklaren?

Alvast bedankt voor het mee denken!

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2012 07:45 #2 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Toerentallen
Ik heb even voor je opgelet vanochtend  :) . Voor zover mijn ogen los waren, heb ik het volgende gezien:

Stationair: 1100
50 in 3: 3200
80 in 5: 3700

Waarom je toeren zo oplopen weet ik niet. Stationair iets lager afstellen (kun je zelf doen) helpt misschien.

B.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2012 08:38 #3 door loona35
Beantwoord door loona35 in topic Toerentallen
Proberen met stationair knop aan te passen (makkelijk zelf te doen). Als hij heen en weer gaat in toeren kan het ook kapotte gasschuif zijn, maar ook nog wel andere dingen dan dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2012 08:44 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Toerentallen
als de motor warm is moet het stationair toerental ca 1100-1200 rpm zijn

hij loopt definitief te snel... dus  de aanslag van de gasklep iets lossen zetten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 01:20 #5 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Toerentallen
Ik heb hem vandaag iets naar beneden bijgesteld. Nog niet de kans gehad om te testen wat hij doet als hij warmer wordt, maar hij loopt nu in ieder geval een heel stuk rustiger bij 't stoplicht.
Wat me wel een beetje zorgen baart is dat hij nogal 'schommelt' in toerental. Bij lagere toeren en stationair lopen kan hij zomaar ineens 200-300 toeren meer of minder lopen. Dus bij stationair op 1100 kan hij ook terugvallen naar 800 of even spiken naar 1300 (pieken zijn minder hoog dan de dalen diep zijn, zeg maar) Bij hogere toerentallen (>3000) neem ik deze schommeling niet meer waar.

Ik ben zelf (nog) geen techneut, maar wil graag meer leren. Dus als er iemand met verstand van zaken in de buurt van Nijmegen woont en zin/tijd heeft om te helpen... let me know!  :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 12:43 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Toerentallen
Je klacht kan verschillende oorzaken hebben, zelfs die je niet verwacht.
- controleer of de kabels bij de accu goed vastzitten op de accupolen
- controleer de verbindingen van de dynamo/spanningsregelaar/hoofdrelais
- controleer of de choke goed functioneert
- check de laadspanning van de spanningsregelaar, bij warme en koude motor. Het klinkt vreemd maar spanniongsregelaars slijten ook en gaan minder snel reageren op spanningsveranderingen vanaf de dynamo. Vb. Je rijdt met een hoog toerental, regelaar topt behoorlijk af. Bij plotseling snel afremmen daalt het tpm en daalt de spanning die de dynamo levert. Als de regelaar dit niet snel genoeg meer kan volgen krijg je een forse spanningsval met als gevolg dat de motor soms afslaat.
- check de stationair sproeier
- check of er vuil in je carb. zit

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 13:45 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Toerentallen
Loopt je gaskabel soepel en volledig vrij?

Check of de gasklep volledig terugkomt in die gevallen (kun je zien onder je tank)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 14:25 #8 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Toerentallen
Voordat ik hier mee verder kan moet ik helaas eerst een ander probleem op gaan lossen. Vanochtend heb ik de koppelingskabel stuk getrokken.
Tenminste *KNAP* en geen weerstand meer op de koppelingshendel. Hopelijk morgen de tijd om de kap er even af te halen om preciezer te kunnen bekijken wat er stuk is gegaan. Moest vanochtend als een malle racen richting OV om nog op tijd op het werk te zijn.

Maargoed, to be continued..

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 16:38 #9 door jar
Beantwoord door jar in topic Toerentallen
Ja die koppelingskabel moet je in de gaten houden, want ze slijten altijd het hardst op het punt waar de binnenkabel de buitenkabel verlaat, bij je motorblok.
Vervelend om zo te komen staan, maar gelukkig niet onderweg begrijp ik dat goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 17:41 #10 door N!ek
Beantwoord door N!ek in topic Toerentallen

- controleer of de choke goed functioneert


Ik geef het een hele grote kans dat één of beide plundertjes aan het einde van je choke kabel (daar waar ze de carburateur(s) in gaan) niet gangbaar is/zijn.
Het vastzitten van zo'n plunjer veroorzaakt een wisselend stationair toerental bij warme motor.

En is ook zonder koppeling te controleren  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2012 19:57 #11 door hubris
Beantwoord door hubris in topic Toerentallen

Ja die koppelingskabel moet je in de gaten houden, want ze slijten altijd het hardst op het punt waar de binnenkabel de buitenkabel verlaat, bij je motorblok.
Vervelend om zo te komen staan, maar gelukkig niet onderweg begrijp ik dat goed?

Wat dat betreft inderdaad geluk. Motor gestart, stap op, knijp de koppeling in en *KNAP*. Stuk beter dan 5 seconde later als ik in die krappe ruimte ineens de koppeling niet meer kan laten slippen... Dan had ik vrijwel zeker een auto geraakt...
Maar ach, beetje geluk bij een ongeluk mag wel af en toe ;)

Ik geef het een hele grote kans dat één of beide plundertjes aan het einde van je choke kabel (daar waar ze de carburateur(s) in gaan) niet gangbaar is/zijn.
Het vastzitten van zo'n plunjer veroorzaakt een wisselend stationair toerental bij warme motor.

En is ook zonder koppeling te controleren  8)

Goede tip, ga ik mee nemen :)

-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2012 01:38 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Toerentallen

..die koppelingskabel moet je in de gaten houden, want ze slijten altijd het hardst op het punt waar de binnenkabel de buitenkabel verlaat, bij je motorblok..


Je kunt die bracket, op het blok, zonodig 'richten' zodat de binnenkabel volledig door het hart van de stelbout loopt. [met een tang en lichte dwang] .

Ik heb daar nooit slijtage gehad of een kabel vervangen.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2012 01:12 #13 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Toerentallen
Met een koppelingskabel drup ik er bij elk onderhoud een paar druppels (nieuwe) 10W40 in. erg leuk om te zien hoe vervuild die druppels twee dagen later en een halve meter verder weer uit je kabel komen  :)

Dat wisselende stationaire toerental kan overigens ook komen door valse lucht, dus als de tank er af gaat: inspecteer je inlaatrubbers op vastheid en kwaliteit (scheuren e.d.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden